Eerste Beamer (tweedehands of nieuw?)

Started by Marsh, June 5, 2006, 22:55:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Marsh

Hoi allemaal,

ik ben al jaren helemaal gek van HT, en heb in de loop van de jaren dan ook erg veel geleerd.
Ik heb zo'n anderhalf jaar geleden een grootbeeld tv gekocht (ik vondt dat destijds veel fijner kijken, beetje een miskoop, maar breedbeeld was behoorlijk duur toendertijd)

Maar ik droom al jaaaren van een beamer uiteraard.
Nu ben ik van plan om volgende week een Beamer te gaan aanschaffen, maar ik heb eigenlijk geen zin om er 1200 euro aan uit te geven.
Ik heb een beetje op marktplaats rond geneuzeld, en dan zie ik verschillende beamers, en verschillende prijzen.

Wat is voor mij het beste?
Is het verstandig om een tweedehands nog-steeds-goed-werkende-en-uitziende-beamer te kopen, of moet ik echt perse gaan voor een nieuwe?

En,
wat voor soort beamer is het beste geschikt?
Het doek zelf, wil ik eigenlijk zo'n 2,5 meter breed houden, of zitten daar ook vaste lengte's in?
Ik heb qua beamer gebeuren er echt nog weinig verstand van.
Ik heb al een beetje in de sticky's gelezen, maar daar wordt ik ook niet heeeel erg wijzer van.

Alvast bedankt voor de reacties!

Gr,

Marsh.
Epson TW5000 | JAMO E660 + E6CEN5 + E600 | Marantz SR-6005 | Playstation 3 40GH | BK XXLS 400 SUB | Nordost WyreWizard Spellbinder

SeriousCinema


Rody

Quote from: Marsh on June  5, 2006, 22:55:09
Hoi allemaal,

ik ben al jaren helemaal gek van HT, en heb in de loop van de jaren dan ook erg veel geleerd.
Ik heb zo'n anderhalf jaar geleden een grootbeeld tv gekocht (ik vondt dat destijds veel fijner kijken, beetje een miskoop, maar breedbeeld was behoorlijk duur toendertijd)

Maar ik droom al jaaaren van een beamer uiteraard.
Nu ben ik van plan om volgende week een Beamer te gaan aanschaffen, maar ik heb eigenlijk geen zin om er 1200 euro aan uit te geven.
Ik heb een beetje op marktplaats rond geneuzeld, en dan zie ik verschillende beamers, en verschillende prijzen.

Wat is voor mij het beste?
Is het verstandig om een tweedehands nog-steeds-goed-werkende-en-uitziende-beamer te kopen, of moet ik echt perse gaan voor een nieuwe?

En,
wat voor soort beamer is het beste geschikt?
Het doek zelf, wil ik eigenlijk zo'n 2,5 meter breed houden, of zitten daar ook vaste lengte's in?
Ik heb qua beamer gebeuren er echt nog weinig verstand van.
Ik heb al een beetje in de sticky's gelezen, maar daar wordt ik ook niet heeeel erg wijzer van.

Alvast bedankt voor de reacties!

Gr,

Marsh.

2e hands kan best, maar het beste kun je dan op dit forum kijken, daar zitten toch de meeste liefhebbers.
Een 2e hands die niet teveel uren erop heeft zitten kan prima (<1000).
Een Epson Tw10h is bijvoorbeeld een erg leuke beamer om mee te beginnen. :)
(hou een maximaal van 2meter breed aan bij deze projector).

Daarnaast is het een pre als de projector een ISF calibratie heeft ondergaan.

2.5 meter breed is best wel groot. Zeker als je een beamer in deze (relatief lage) categorie gaat kijken.

Wat is je budget?
Wat is de ruimte waarin het scherm komt?
Hou rekening met het maken van een mooi scherm (trek daar ook 150e voor uit).
Heb je een DVD speler, en welke?
Kan je helemaal verduisteren?

spotmatic

Ik zal het kort houden: ik heb een TW10 gehad en heb nu een Barco Data 801s CRT projector. Ik ging dus van compacte afmetingen met een redelijke beeldkwaliteit naar Goliath met een geweldige beeldkwaliteit. Helaas kan niet iedereen een CRT projector plaatsen, maar als je de ruimte hebt dan zou ik ze zeker in overweging nemen. Tussen 500 en 1000 euro heb je voldoende keus en het beeld is vrijwel altijd beter dan welke LCD/DLP projedctor ook in deze prijsklasse.
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

Rody

Quote from: spotmatic on June  5, 2006, 23:04:54
Ik zal het kort houden: ik heb een TW10 gehad en heb nu een Barco Data 801s CRT projector. Ik ging dus van compacte afmetingen met een redelijke beeldkwaliteit naar Goliath met een geweldige beeldkwaliteit. Helaas kan niet iedereen een CRT projector plaatsen, maar als je de ruimte hebt dan zou ik ze zeker in overweging nemen. Tussen 500 en 1000 euro heb je voldoende keus en het beeld is vrijwel altijd beter dan welke LCD/DLP projedctor ook in deze prijsklasse.

Is een CRT wel een geschikte keuze voor iemand die er nog weinig vanaf weet?
En je moet er idd wel zin in hebben, zo'n groot en zwaar ding aan het plafond ;D
Epson Tw20 nieuw voor 850 is ook leuk :)

Marsh

Quote from: Rody on June  5, 2006, 23:00:00
2e hands kan best, maar het beste kun je dan op dit forum kijken, daar zitten toch de meeste liefhebbers.
Een 2e hands die niet teveel uren erop heeft zitten kan prima (<1000).
Een Epson Tw10h is bijvoorbeeld een erg leuke beamer om mee te beginnen. :)
(hou een maximaal van 2meter breed aan bij deze projector).

Daarnaast is het een pre als de projector een ISF calibratie heeft ondergaan.

2.5 meter breed is best wel groot. Zeker als je een beamer in deze (relatief lage) categorie gaat kijken.

Wat is je budget?
Wat is de ruimte waarin het scherm komt?
Hou rekening met het maken van een mooi scherm (trek daar ook 150e voor uit).
Heb je een DVD speler, en welke?
Kan je helemaal verduisteren?

Ja, ik kan het (bijna) helemaal verduisteren, op een paar lichtjes van de dvd speler zelf etc etc.
Ik heb de complete zolder tot mijn beschikking, en is dus ook erg groot.

Dit is hoe het er nu uitziet:

http://djmarsh.mine.nu/room/DSC00996.jpg

Het scherm wil ik dus zo'n beetje tot aan het begin van het kastje laten rollen.
En als dat te krap is, schuif ik dat kastje wel iets naar voren.
Ik zou het ook eventueel ook op de muur daarnaast kunnen projecteren (moet ik wel mijn complete kamer verbouwen, maar dat boeit me niet)
Maar ik heb vernomen dat dat niet erg mooi is (zeker niet op karteltjes-behang)

Ik heb een Samsung DVD-HD935 DVD-Speler.

Deze dus:

http://img.clubic.com/photo/00041091.jpg

Specs:

Budget is (Denk ik) rond de 6/700 euro...
http://www.dealtime.co.uk/xPF-Samsung_DVD_HD935
Epson TW5000 | JAMO E660 + E6CEN5 + E600 | Marantz SR-6005 | Playstation 3 40GH | BK XXLS 400 SUB | Nordost WyreWizard Spellbinder

SeriousCinema


Rody

Je zit er niet heel ver vanaf hè? Hoever precies?

Je hebt ook een scherm en goede kabel nodig, dus reserveer daar ook wat voor (150-200e).

spotmatic

Quote from: Rody on June  5, 2006, 23:08:07
Is een CRT wel een geschikte keuze voor iemand die er nog weinig vanaf weet?
En je moet er idd wel zin in hebben, zo'n groot en zwaar ding aan het plafond ;D
Epson Tw20 nieuw voor 850 is ook leuk :)

Inderdaad kun je je aan zo'n Epson geen buil vallen, maar na verloop van tijd gaat de screendoor toch storen. Maar als je tijd en zin hebt dan kent een CRT projector zijn gelijke niet. Althans niet op dat prijsniveau!
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

Rody

Quote from: spotmatic on June  5, 2006, 23:14:26
Inderdaad kun je je aan zo'n Epson geen buil vallen, maar na verloop van tijd gaat de screendoor toch storen. Maar als je tijd en zin hebt dan kent een CRT projector zijn gelijke niet. Althans niet op dat prijsniveau!

Dat ligt helemaal aan de grootte waarop je projecteert en de kijkafstand.

Marsh

Quote from: Rody on June  5, 2006, 23:09:57
Je zit er niet heel ver vanaf hè? Hoever precies?

Je hebt ook een scherm en goede kabel nodig, dus reserveer daar ook wat voor (150-200e).

Nee, maar dat kan misschien geregeld worden, kan mijn bank misschien iets naar achter gooien.
Denk nu zo'n 2,5/3 meter dat ik van mijn tv af zit (mijn bank dan).
En het ene schuine dak naar het andere schuine dak daar tegen over is, zo'n 4,5/5 meter ongeveer ?
Uit mn hoofd...

En kabels...ja, daarom wil ik ook een tweedehands, als je goed zoekt, kan je al gauw een alles-in-een-aanbieding vinden heb ik gemerkt op marktplaats.

Maar of ze ook goed zijn ?
Epson TW5000 | JAMO E660 + E6CEN5 + E600 | Marantz SR-6005 | Playstation 3 40GH | BK XXLS 400 SUB | Nordost WyreWizard Spellbinder

SeriousCinema


Rody

Nee, maar dat kan misschien geregeld worden, kan mijn bank misschien iets naar achter gooien.
Denk nu zo'n 2,5/3 meter dat ik van mijn tv af zit (mijn bank dan).

Dat is wel dichtbij hoor, ik zou niet verder gaan dan 1.70-180m breed op die afstand (zeker ook gezien dit budget)

En het ene schuine dak naar het andere schuine dak daar tegen over is, zo'n 4,5/5 meter ongeveer ?
Bij 4 meter kun je best naar 1.90-2m gaan.

Maar of ze ook goed zijn ?
Dat is altijd lastig te beoordelen.
Daarom:
Quote from: Rody on June  5, 2006, 23:00:00
2e hands kan best, maar het beste kun je dan op dit forum kijken, daar zitten toch de meeste liefhebbers.

Marsh

Al gekeken,
alleen ik zie daar alleen maar prijzen staan vanaf de 800 euro.
En dat is tog iets teveel, want dan moet ik nog kabels en een scherm hebben.
Kan iemand mij daarmee helpen toevallig?
Epson TW5000 | JAMO E660 + E6CEN5 + E600 | Marantz SR-6005 | Playstation 3 40GH | BK XXLS 400 SUB | Nordost WyreWizard Spellbinder

SeriousCinema


reza

Quote from: Marsh on June  5, 2006, 23:38:14
Al gekeken,
alleen ik zie daar alleen maar prijzen staan vanaf de 800 euro.
En dat is tog iets teveel, want dan moet ik nog kabels en een scherm hebben.
Kan iemand mij daarmee helpen toevallig?
Wat heb je daar voor hulp bij nodig? Een goeie kabel hoeft niet perse duur te kosten ;) en zeker een S-video, of een component kabel hoeft niet duur te kosten.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Rody

Quote from: reza on June  6, 2006, 00:24:17
Wat heb je daar voor hulp bij nodig? Een goeie kabel hoeft niet perse duur te kostenduur te zijn/veel te kosten ;) en zeker een S-video, of een component kabel hoeft niet duur te kostenduur te zijn/veel te kosten.   ;) ;)

Ik zou wel component kabel gebruiken, of DVI. Maar ik denk dat de projectoren in jouw budget geen DVI ingang zullen hebben.
Component voldoet prima, s-video zou ik niet aan beginnen.

Marsh

ah...... ik zou begod niet weten waar jullie het over hebben.
Daarom heb ik dus iemand nodig die er mee kan helpen, en zegt "dit en dat" is een goed aanbod en een goeie beamer.
Epson TW5000 | JAMO E660 + E6CEN5 + E600 | Marantz SR-6005 | Playstation 3 40GH | BK XXLS 400 SUB | Nordost WyreWizard Spellbinder

SeriousCinema


Rody

Quote from: Marsh on June  6, 2006, 00:32:06
ah...... ik zou begod niet weten waar jullie het over hebben.
Daarom heb ik dus iemand nodig die er mee kan helpen, en zegt "dit en dat" is een goed aanbod en een goeie beamer.

OK, het punt is dat 2e hands aanbod fluctueert. :)
Ik doe mijn best voor je ;)

reza

Bedankt Rody voor het verbeteren van mijn posts ;)

Quote from: Marsh on June  6, 2006, 00:32:06
ah...... ik zou begod niet weten waar jullie het over hebben.
Daarom heb ik dus iemand nodig die er mee kan helpen, en zegt "dit en dat" is een goed aanbod en een goeie beamer.
Ik zou je indd zoals al eerder geschreven niet op Marktplaats iets kopen, maar gewoon hier op het Forum. Dan weet je dat er waarschijnlijk goed met de spullen zijn omgegaan.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Rody

Dit zou een mooie zijn:
Hitachi pj-tx100
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=43354.0

Deze:
Epson Tw10h
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=45239.0

Optoma Themescene H30
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=44780.0
Ook mooi beeld, heb deze ook gezien. Ik had iets teveel last van het 'regenboog effect'.

Even geduld tot een mooi aanbod, anders> (even doorsparen) en 300e meer uitgeven :)

Marsh

Quote from: Rody on June  6, 2006, 00:38:52
Dit zou een mooie zijn:
Hitachi pj-tx100
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=43354.0

Deze:
Epson Tw10h
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=45239.0

Optoma Themescene H30
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=44780.0
Ook mooi beeld, heb deze ook gezien. Ik had iets teveel last van het 'regenboog effect'.

Even geduld tot een mooi aanbod, anders> (even doorsparen) en 300e meer uitgeven :)


wat is het regenboogeffect dan? hahaha.

en ehm, die laatste vind ik zeer interessant eigenlijk.
Zie alleen maar positieve berichten...!
Epson TW5000 | JAMO E660 + E6CEN5 + E600 | Marantz SR-6005 | Playstation 3 40GH | BK XXLS 400 SUB | Nordost WyreWizard Spellbinder

SeriousCinema


Rody

Quote from: Marsh on June  6, 2006, 00:52:40

wat is het regenboogeffect dan? hahaha.

en ehm, die laatste vind ik zeer interessant eigenlijk.
Zie alleen maar positieve berichten...!

http://www.hometheater.nl/dvdresearchsite/rainboweffect.htm

Marsh

Quote from: Rody on June  6, 2006, 00:55:50
http://www.hometheater.nl/dvdresearchsite/rainboweffect.htm

aaahaaaaa oke dan.
Kan je me iets meer vertellen over deze beamer?
Als je zo naar de specs kijkt, ook qua resolutie etc... ?
Epson TW5000 | JAMO E660 + E6CEN5 + E600 | Marantz SR-6005 | Playstation 3 40GH | BK XXLS 400 SUB | Nordost WyreWizard Spellbinder

SeriousCinema


Den Tas

Quote from: spotmatic on June  5, 2006, 23:14:26
maar na verloop van tijd gaat de screendoor toch storen. Maar als je tijd en zin hebt dan kent een CRT projector zijn gelijke niet. Althans niet op dat prijsniveau!

Na verloop van tijd zeg je :-X, ik heb de eerste epson tw10(dus niet de H versie) eens gezien en ik stoorde me er meteen aan. Het scherm was een 4:3 van ongeveer 180cm.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Marsh

Ik ben aan het praten met de verkoper via PM.
Het is dus kennelijk geen 16:9 beamer, maar een 4:3.
Maar met een speciale lens die dr bij zit, kan je er wel 16:9 van maken.
Mijn eerste gedachte is dan; dat zal waarschijnlijk niet fijn kijken.
Dus nu begin ik daar aan te twijfelen eigenlijk.

Nog meer Beamers in de aanbieding als tip toevallig?  :)
Epson TW5000 | JAMO E660 + E6CEN5 + E600 | Marantz SR-6005 | Playstation 3 40GH | BK XXLS 400 SUB | Nordost WyreWizard Spellbinder

SeriousCinema


Durk

er staan toch 2 tw200's op de markt. en een nieuwe kost ook niet veel meer..
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Marsh

Kijk eens even naar mijn budget, ....dat is 6/700 euro.
Epson TW5000 | JAMO E660 + E6CEN5 + E600 | Marantz SR-6005 | Playstation 3 40GH | BK XXLS 400 SUB | Nordost WyreWizard Spellbinder

SeriousCinema


Marsh

Quote from: Davy on June  6, 2006, 10:12:25
Na verloop van tijd zeg je :-X, ik heb de eerste epson tw10(dus niet de H versie) eens gezien en ik stoorde me er meteen aan. Het scherm was een 4:3 van ongeveer 180cm.



wat is "de screendoor" precies?
Epson TW5000 | JAMO E660 + E6CEN5 + E600 | Marantz SR-6005 | Playstation 3 40GH | BK XXLS 400 SUB | Nordost WyreWizard Spellbinder

SeriousCinema