nut HDTV op een "gewone" breedbeeld (CRT)

Gestart door hifimonster, oktober 13, 2005, 18:49:19

Vorige topic - Volgende topic

hifimonster

Hoi allemaal,

ik heb een Panasonic 36PD50D zonder HDMI of DVI ingang maar wel met een component ingang en met een Pixelplus achtige techniek (Acuity) zijn er 2.376 x 833 beeldlijnen op het scherm te toveren. Nu zag ik bij de "HD Ready" ook het hebben van een componentaansluiting als vereiste en nu vroeg ik mij af of het aansluiten via de componentingang van een HDTV-bron (xbox, decoder of dvd speler) profijt oplevert? Of zal zelfs een echte "HD Ready" TV geen profijt hebben van de verhoogde resolutie als deze via de componentingang wordt aangesloten?  ???

J.A.F._Doorhof

Als er GEEN HD ready op je TV staat dan kun je geen HD afspelen op dat toestel.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jowi

Deze tv zal alleen PAL aankunnen op de component ingang, met een max resoutie van 720x576. De HD Ready tv's, dat zijn digitale tv's zoals lcd's en plasma's etc dus geen CRT's, kunnen hogere resoluties via de component ingang aan en al dan niet native weergeven, bijv 720p en 1080i.

Dat HD Ready tv's een component ingang hebben wil niet zeggen dat alle tv's met een component ingang hd ready zijn... sterker nog ik vraag me af of die component ingang uberhaupt vereist is voor het hd ready label.

hifimonster

Citaat van: jowi op oktober 13, 2005, 19:12:55
Deze tv zal alleen PAL aankunnen op de component ingang, met een max resoutie van 720x576. De HD Ready tv's, dat zijn digitale tv's zoals lcd's en plasma's etc dus geen CRT's, kunnen hogere resoluties via de component ingang aan en al dan niet native weergeven, bijv 720p en 1080i.

Dat HD Ready tv's een component ingang hebben wil niet zeggen dat alle tv's met een component ingang hd ready zijn... sterker nog ik vraag me af of die component ingang uberhaupt vereist is voor het hd ready label.
Dus ik zou wel TV-uitzendingen op 576p kunnen afspelen via de componentingang?

Zonder componentingang kan je niet spreken van HD Ready.
Citeer4. Requirements for the label "HD ready"
A display device has to cover the following requirements to be awarded the label "HD ready":
1. Display, display engine
· The minimum native resolution of the display (e.g. LCD, PDP) or display
engine (e.g. DLP) is 720 physical lines in wide aspect ratio.
2. Video Interfaces
· The display device accepts HD input via:
o Analogue YPbPr1, and
o DVI or HDMI
· HD capable inputs accept the following HD video formats:
o 1280x720 @ 50 and 60Hz progressive ("720p"), and
o 1920x1080 @ 50 and 60Hz interlaced ("1080i")
· The DVI or HDMI input supports content protection (HDCP)

Er zijn verder wel degelijk CRT's die HDTV ondersteunen.

hifimonster

Citaat van: J.A.F._Doorhof op oktober 13, 2005, 19:09:13
Als er GEEN HD ready op je TV staat dan kun je geen HD afspelen op dat toestel.
Dat hoeft zeker niet het geval te zijn. Als je componentingang 720p accepteert en je TV geen HDMI of DVI ingang hebt dan kan je wel HD afspelen op je toestel maar mag je de TV niet HD ready noemen. Al zal mijn toestel naar allerwaarschijnlijkheid maximaal 480p of 576p ondersteunen via de componentingang.

jowi

Citaat van: hifimonster op oktober 13, 2005, 19:44:58
Er zijn verder wel degelijk CRT's die HDTV ondersteunen.
Lijkt me sterk, maar zou kunnen. Die van jou in ieder geval niet.

jowi

Citaat van: hifimonster op oktober 13, 2005, 19:50:08
Als je componentingang 720p accepteert dan kan je wel HD afspelen
Precies, toestellen die dat kunnen noemen we.... tadaaaa.... HDTV's

hifimonster

Citaat van: jowi op oktober 13, 2005, 20:05:23
Lijkt me sterk, maar zou kunnen. Die van jou in ieder geval niet.
Er zijn er honderden.  :) Waarom leeft de opvatting dat een CRT het niet zou kunnen?

Ik heb zojuist ontdekt dat mijn toestel het inderdaad niet ondersteunt itt tot
Acuity modellen uit Australië en eveneens de JVC varianten die dezelfde beeldbuis gebruiken.

Het beeld bevalt mij nog wel dus over een paar jaar maar eens naar een volwassen HDTV voor weinig kijken.

Citaat van: jowi op oktober 13, 2005, 20:08:32
Precies, toestellen die dat kunnen noemen we.... tadaaaa.... HDTV's
Dat mag niet als je de HDMI of DVI-ingang weg laat.  ;D

jowi

Ach... mijn projector, een CRT dus ;D geeft ook HDTV weer, in de volle 1920x1080... en ik heb ook geen HDMI of DVI... zelfs geen component ingang. Dus hang je niet op aan die HDTV labels.

En over die honderden gewone crt's die HDTV aankunnen, noem er eens 1? Ben benieuwd.

hifimonster

Citaat van: jowi op oktober 13, 2005, 20:54:33
Ach... mijn projector, een CRT dus ;D geeft ook HDTV weer, in de volle 1920x1080... en ik heb ook geen HDMI of DVI... zelfs geen component ingang. Dus hang je niet op aan die HDTV labels.

En over die honderden gewone crt's die HDTV aankunnen, noem er eens 1? Ben benieuwd.
De Sony KD34XBR960N bijvoorbeeld. 88,2kg zwaar.  O0

Als we projectie CRT tv ook mogen meetellen dan heb je bijvoorbeeld de 180kg wegende 73" Mitsubishi WS-73615. Ik wil wel een tv die de inbreker laat staan.  ;D

Men probeert in Nederland gewoon iedereen aan zo'n plat, dun toestel te krijgen. Het wordt gezien als modern en weinig ruimte innemend en de producent kan er zo duizend in een vrachtwagen douwen. In de VS lijkt men ook de conservatievere consument en puristen te vriend te willen houden (zie ook de 4:3 DVD's, originele mono geluid bij veel oudere dvd's, 4:3 HDTV's ect.)

jowi

Citaat van: hifimonster op oktober 13, 2005, 21:27:40
De Sony KD34XBR960N bijvoorbeeld. 88,2kg zwaar.  O0

Als we projectie CRT tv ook mogen meetellen dan heb je bijvoorbeeld de 180kg wegende 73" Mitsubishi WS-73615. Ik wil wel een tv die de inbreker laat staan.  ;D

Men probeert in Nederland gewoon iedereen aan zo'n plat, dun toestel te krijgen. Het wordt gezien als modern en weinig ruimte innemend en de producent kan er zo duizend in een vrachtwagen douwen. In de VS lijkt men ook de conservatievere consument en puristen te vriend te willen houden (zie ook de 4:3 DVD's, originele mono geluid bij veel oudere dvd's, 4:3 HDTV's ect.)
Stoer ding. Maar dit is
a) geen "gewone" breedbeeld maar een uitzonderig en niet 1 van honderden.
b) ik denk niet eens dat je deze in Europa kunt krijgen.

Maar goed, je hebt je punt gemaakt.

J.A.F._Doorhof

HD TV ready is trouwens ook een wassen neus, een TW20 is ook HD ready maar heeft maar 848x480 panelen.

Een barco 808s heeft geen HDMI maar is om de drommel wel HD READY :D
Sterker ik draai 1080P op mijn projector ;D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

hifimonster

Citaat van: jowi op oktober 13, 2005, 22:06:03
Stoer ding. Maar dit is
a) geen "gewone" breedbeeld maar een uitzonderig en niet 1 van honderden.
b) ik denk niet eens dat je deze in Europa kunt krijgen.

Maar goed, je hebt je punt gemaakt.
a) Ik kan er 94 Amerikaanse aangeven en Australië kent een groot arsenaal aan PAL HD CRT's. Verder vroeg je maar om een enkele.  ;)

b) In Europa o.a de JVC 28P37, 32P387, 36P38, HV-32D40, HV-28D40 modellen. Er zullen vast ook andere merken zijn danwel volgen.

jowi

hifimonster

Citaat van: jowi op oktober 13, 2005, 23:11:03
Maar wat was je vraag ook al weer? ::)
Ik heb het allemaal zelf kunnen vinden en ik zie dat je HD content ook kan afspelen op 576p. Ik verbaas
mezelf.  :-*

jowi

Citaat van: hifimonster op oktober 13, 2005, 23:29:54
ik zie dat je HD content ook kan afspelen op 576p
Maar dat wil je niet.... dan kun je beter de dvd kopen.

hifimonster

Citaat van: jowi op oktober 13, 2005, 23:44:02
Maar dat wil je niet.... dan kun je beter de dvd kopen.
Maar 576i (analoog via de kabel) is toch slechter dan 576p (via digitale HDTV tuner)?  ???

chocovla

Even een beschaafd kickje. Is er ook een kans dat we in Nederland zelf ooit officieel CRT hdtv tv's kunnen krijgen? Of het beestje nou een hdtv ready logo heeft zal me eerlijk gezegd jeuken.
Heb sinds een maandje of 2 een LCD tv en heb toch nog steeds moeite met de wat "vale" kleuren en wat gelige waas die over de tv hangt. Dit ondanks het feit dat de tv is gecalibreerd (wat een flinke slok op de bekende borrel scheelde.) Ook plasma's hebben me nooit 100% kunnen bekoren.

Ergo ik zat met een scheef oog toch eens te kijken bij onze tegenvoeters in Australie en zag daar bijv. de Sony KVDA32M36  welke zelfs tot 1080i zou kunnen weergeven. Nou voordat ik mijn huidige lcd de deur uitschop en 60kg over de wereld laat sturen zou ik graag weten of de fabrikanten uberhaupt nog van plan zijn een crt cvariant in Nederland te gaan verkopen (desnoods aan de hobbyist, lijkt me zeker een kleine markt tussen de thuisconsument en de projectorenthousiast in so to speak) of dat import inderdaad de enige optie is.
Woonkamer: Lyngdorf TDAI-3400 Luidsprekers: Harbeth Monitor 30.1 Lyngdorf BW-2 subwoofer Platenspeler: Thorens TD166 MK2
CD speler: Denon DCD-900NE

Thuiswerkplek:  Marantz NR1501 Luidsprekers: Tannoy Mercury MX2, streamer Raspberry Pi 3 met Allo Boss DAc

Rguich

Ik ben nu ook even op zoek gegaan naar CRT HDTV's, alleen van de fabrikantenwebsites is het soms moeilijk om er echt achter te komen.
Ik heb al een paar keer gelezen dat JVC schijnbaar een aantal modellen had, de HV-32P37 en HV-36P38, zie http://www.hifi.nl/nieuws.php?keuze=35766
Op Kieskeurig kan ik alleen de 28" versie vinden: http://www.kieskeurig.nl/product/DA9DD4E6F646B222C1256DAD0035B0B9.htm
maar als ik dit topic lees http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=36306.0 dan doet de 28" versie (HV28P37SUE) hetzelfde  :)

Als ik nu op JVC's website kijk, kan ik er eigenlijk geen een meer vinden, of kijk ik dan scheel?

Ook Panasonic heeft er een, de TX-32PX30 zie: http://www.panasonic.nl/Products_Info.asp?M=940|610|602|601|4|1 en http://www.kieskeurig.nl/product/F6730EFCF972D2BFC1256E8F006E8283.htm
maar als ik Ejorne van Tweakers moet geloven doet deze geen HD, alleen SD. Ik heb deze info voor de Panasonic eigenlijk nergens kunnen vinden, maar zie: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1085633

Ook kwam ik nog een mooie Toshiba tegen: http://www.home-entertainment.toshiba.co.uk/consumer/products.nsf/specs/widescreen43tv-dolbydigitalwidescreentv-36zp48?opendocument
maar ik heb het idee dat deze niet in NL verkrijgbaar is, plus dat ik ook niet weet of het SD of HD is  ;)

Oh ja, ik weet niet meer waar ik het las, maar iemand zei dat Samsung ook wat had en inderdaad, ze hebben er een aantal: http://www.samsung.com/nl/products/tv/planotv/index.asp
en ook weer totaal geen info over wat voor progressive scan, argh!

Ook jammer dat Kieskeurig geen 'progressive scan' tussen de zoekfunctieopties heeft staan  :(
Als mensen nog aanvullende info hebben, post! Ik ben ook zeer benieuwd of we nog meer CRT HDTV's in Nederland hebben  :)

Desmoerick

Super duidelijke uitleg! Was zelf ook al op zoek naar een CRT HDTV en had ook al enkele gevonden, ben nu alleen nog maar benieuwd wie een van de toestellen thuis heeft staan en al HD heeft gekeken in 720P en 1080i. Als het dit gewoon mogelijk is dan kunnen we HD kijken via een zeer goedkope weg! Ben benieuwd :o

Rguich

Desmoerick

Ook ongeveer een aantal van de TV's die jij al noemt. Ik heb ook nog gekeken naar de australisch HD crt's en zelfs een e-mail gestuurd naar Sony australië of hij hier ook heen verscheept kon worden. Antwoordt was zoals te verwachten, niet mogelijk en heeft geen HDMI aansluitin

Dear Mr. Tamming

Thank you for your enquiry. We donot ship to Holland and KVDA32M36 does not come with a HDMI port.
Regards
Sony Australia
Customer Contact Centre

Ben nu toch zeer benieuwd of iemand al met z'on tv HD materiaal aan het kijken is!

kohns

Citeernut HDTV op een "gewone" breedbeeld (CRT)
Buiten een 'beter' beeldkwaliteit mag je ook niet vergeten dat de meeste HD providers meer bieden dan een digitaal beeld alleen...
- 'beter' geluid
- in sommige gevallen meer zenders
- programmagids
- interactief : film on demand, ...
- ...
B&W 802 Diamond, ghost center, CWM DS8 | Primare CD31, SP31, A30.3, A32 | Dune player | Kimber, VDH, Oehlbach | Isotek | Logitech Harmony | Panasonic TH-50PY700F, PTA-900E | Projecta Electrol High contrast M

Rguich

Ik heb vandaag JVC gebeld en de enige CRT modellen van hen (in Nederland) met progressive scan waren de HV-28P37S en HV-32P37S, afkomstig uit (eind?) 2003.

Nou weet ik niet of we langs elkaar heen praatten, want ik hoorde ook nog P40 vallen, hoewel ik toch stellig P37 zei.... Is het JVC HV-28P40B model nou ook met progressive scan???

EDIT:
Na wat online shops te hebben bekijken blijkt inderdaad dat de P40 ook progressive scan heeft, dus blijkbaar had de JVC telefoniste me niet goed verstaan, aangezien ik vroeg of de P37 hun laatste CRT tv met progressive scan was   ::)

Desmoerick

:-* Ik ben eens even gaan kijken op JVC.com. Als je daar bent aanbeland mag je uiteraard gaan kiezen in welk land je woont. Je staat er dan al verstelt van hoe hun modellen politiek is. In duitsland kun je inderdaad de HD1080i beeldbuizen krijgen (wel met 900 lijnen, voor zover mijn technische kennis gaat, dus niet perfect 1080i). Ga je in nederland en belgië zoeken, vindt je niks zinnig. Maar zoek je in Engeland, dan ineens kun je beeldbuizen krijgen die 1125i aankunnen! Met component aansluiting. Zie http://www.jvc.co.uk/product.php?id=HV-32D40BK&catid=100058&lid=
Dit lijkt mij wel de tv die ik wil hebben!