Ervaringen met de 'Gramma' (uit de powerbuy)

Gestart door Starred, mei 15, 2005, 10:07:08

Vorige topic - Volgende topic

Starred

Iemand die mee heeft gedaan met de powerbuy al ervaringen met deze 'mat' - aka subwoofer ontkoppelingsplaat?

Ben wel benieuwd wat ie onder een SVS doet  ::)

bmateijsen

Hij is gisteren bij FrankG al getest..... Maar daar mag hij zelf een leuk verhaal over schrijven!

Groet Bjorn

garmtz

Er worden er bij mij vandaag nog zo'n 13 stuks opgehaald, dus die mensen gaan pas vanaf vandaag het ding uitproberen... De eerste is al opgehaald door LuckyL... :)

riwi

Vanmiddag bij Garmt een stapeltje Gramma's afgehaald  ;D

Ik heb hem maar gelijk onder m'n sub gelegd. Rubber nopjes eraf gehaald (van de sub zodat de sub optimaal contact maakt met de  Gramma. Ik had al veel geschoven met de sub maar nooit echt helemaal een tevreden gevoel erover. Ik hoop met de Gramma toch wel een tevredenstellender resultaat te halen. In ieder geval heb ik hem nu niet opnieuw verschoven en staat ie dus op de 'optimale' plaats zoals het was zonder de Gramma. Mijn sub is een B&W ASW-CDM, 1000W class D met 12 inch driver in gesloten kast (40x40x50cm). Kantelfrequentie staat op 60Hz, dus ik draai stereo met alles onder 60Hz geredirect naar de sub. Bovenkant van de sub staat dicht (low pass filter) op ong. 120Hz, dus dat zou voor stereo geen effect moeten hebben.

Enfin. Heb 2 CD'tjes geluisterd met lekker veel bas (Yello met Pocket universe en Groove Armada met Goodby Country (Hello Nightclub)). De sub lijkt veel minder plaatsbaar dan zonder de Gramma. Het lijkt wel of hij minder luid speelt, maar dat is niet zo. Het is gewoon een stukje strakker geworden. Ik hoor duidelijk ook meer gelaagdheid onderin. Mijn ervaring is dus zeker positief. Ik zal vanavond eens een filmpje met lekker veel LFE opzetten ;)

Groeten, Richard

papaleo

Klinkt in ieder geval al positief Richard,misschien is deze tweak zo goed dat je je B&W gewoon houd....en dat de Velodyne DD serie zeker naar een tweede plan verhuisd  ;D

Ik ga de Gramma pas volgende week uitproberen,kben reuze benieuwd  ;)

Leo
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

bmateijsen

Het is ook echt een upgrade voor het laag in je kamer.. (veel minder resonanties van de vloer door contactgeluid...)

Groet Bjorn

riwi

Ik heb net even de Finding Nemo scene 10 (onderzeer schuift) en 25 (Darla tapt op het aquarium) gedraaid. Hier hoor ik minder verschil. De problemen die ik daar heb (m'n ramen en deuren rammelen/resoneren in hun sponningen) zitten in de kamer. Deze trillingen komen dus niet via de vloer. Misschien heb je daar wel echt een Velodyne DD voor nodig om die pieken te vinden en naar beneden te tunen. Voorlopig heb ik met de gramma voor stereo een duidelijke verbetering en daar ben ik al blij om.

Richard

Lucky.L

Citaat van: Garmt op mei 15, 2005, 12:16:11
De eerste is al opgehaald door LuckyL... :)
;D Ik was een beetje vroeg voor je,aan je haar te zien  ;)!!Maar dat gaf je al aan!
Ik heb hem onder mijn sub gezet [quadral sub 80 active 150/250 watt]!
Ik heb toen de receiver op level cal. gezet en eerst zonder de gramma en gelijk daarna met gramma,ik vond het een enorm verschil,geen vloer trillingen meer!En zo'n onderzetter staat nog leuk ook!!
Ik ben in ieder geval zeer tevreden!
Hierbij bedank ik jullie ook gelijk voor de moeite!

MVG Lucky L
Kef R7,Lyngdorf TDAI 3400,Canare 4S11,  Samsung 65QN85A.,Nokia streaming box - 8010,Panasonic DMP-UB 700 ,  Samsung HW-Q900A.

bmateijsen

Citaat van: riwi op mei 15, 2005, 17:47:35
Ik heb net even de Finding Nemo scene 10 (onderzeer schuift) en 25 (Darla tapt op het aquarium) gedraaid. Hier hoor ik minder verschil. De problemen die ik daar heb (m'n ramen en deuren rammelen/resoneren in hun sponningen) zitten in de kamer. Deze trillingen komen dus niet via de vloer. Misschien heb je daar wel echt een Velodyne DD voor nodig om die pieken te vinden en naar beneden te tunen. Voorlopig heb ik met de gramma voor stereo een duidelijke verbetering en daar ben ik al blij om.

Richard

Alles binnen de perken natuurlijk van wat mogelijk is... Ook bij FrankG merkten we gisteren dan het huis ging werken bij extreme lage frequenties. Dat was geen resonantie door contactgeluid, maar simpelweg teveel energie in de ruimte. Wat een Velodyne DD wel kan doen is ervoor zorgen dat de energie die zich in de ruimte bevindt bij de sublaagfrequenties goed verdeeld wordt, waarbij equalizing wordt toegepast om de curve van laag recht te trekken, zonder headroom te missen...

Xander

Goed, afgelopen vrijdag heb ik samen met mijn schoonvader de GRAMMA's opgehaald bij Bjorn.

Zaterdag gelijk wezen testen en uitproberen...
Ik begon met de dieptebommen in U571.
De Rel Quake met spikes op de laminaatvloer knalt er lustig op los!
Maar je hoort duidelijk bij de zware explosies dat de vloer resoneert. De bas dreunt door...
Goed, nog een aantal keer geluisterd om er zeker van te zijn.
Vervolgens de spikes verwijderd en de REL op zijn normale voetjes op de gramma geplaatst!
En weer luisteren...
Nu komt het, ik hoor veel strakkere explosies... en sneller, geen doordreunende explosies! Ook lijkt het dat de bassen veel dieper zijn. Effe voelen bij de laminaatvloer... totaal geen trillingen meer, terwijl de plaat van de gramma wel heftig vibreert. Dus de trillingen worden volledig opgenomen dat de schuim afwerking aan de onderzijde van de gramma.
Nogmaals de scene... de resonanties zijn duidelijker minder...

Nu de aanval op Pearl Harbour!
Met spikes en geen gramma hoor ik weer door dreunende bassen en bij de ontploffing van de Arizona helemaal! Nu de gramma eronder en weer is de verbetering duidelijk hoorbaar. Strakke explosies, sneller en je hoort niet meer de boel resoneren. Ook niet bij de ontploffing van de Arizona. Die is nu schitterend. Mooi laag, diep en strak!

Nu ff testen met het nummer "They Can't Take That Away From Me" van de dvd van Trijntje Oosterhuis onder begeleiding van de contra-bas. Met spikes een moeilijk nummer, want ik hoor dan altijd de vloer resoneren... Nu niet meer! Met de gramma is het een mooi nummer geworden. De contra-bas blijft zuiver en kan zo laag gaan als hij maar wil. Ik hoor niet meer de vloer resoneren bij de hele lage tonen!
Ook bij andere muziek met veel bas is de verbetering hoorbaar. De lage tonen zijn strakker, sneller en lijken dieper te klinken!

Kortom, ik ben dolblij met deze aankoop!
De gramma is een zeer goede verbetering voor mijn setup...

Groetjes,

Xander
Full HD, Dolby surround HD & Blu-ray:
Panasonic plasma TH-42PZ80
Marantz SR5003 - Marantz DV4003 - Playstation 3
Mordaunt Short 902i avant Atacama Nexus 5 stands REL Quake

Movievault

Ik heb 2 ervaringen.
Bij mij thuis is het een enorme verbetering. Het heft gewoon de resonaties op. De sub klinkt een stuk sneller daardoor, maar is ook juisterom te beluisteren.
Het lijkt of de sub dieper gaat en veel meer gecontroleerd en minder plaatsbaar.

Gisteren bij Molle helemaal omgekeerd.
De ruimte is daar ook totaal anders. overal beton, keihard, plafond is 5m hoog en de ruimte is 5,5 op 14??
De svs op de beton bracht meer druk, en dieper laag, op de gramma verloor hij zijn energie volledig en was de sub dood.
Je hoorde de energie echt wegzinken.

verrassend ::)
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

patrick_vdb

Hi Frank,

Zo verassend vind ik het helemaal niet. Het is wat ik al aan het begin van de introductie van dit product hier op het forum riep. Niet in elke situatie zal het ontkoppelen het gewenste resultaat leveren. 

mvrg

Patrick

bmateijsen

Citaat van: FrankG op mei 16, 2005, 08:47:06
Gisteren bij Molle helemaal omgekeerd.
De ruimte is daar ook totaal anders. overal beton, keihard, plafond is 5m hoog en de ruimte is 5,5 op 14??
De svs op de beton bracht meer druk, en dieper laag, op de gramma verloor hij zijn energie volledig en was de sub dood.
Je hoorde de energie echt wegzinken.

verrassend ::)

Inderdaad zoals Patrick aangeeft zijn er situaties waar koppellen beter is. Toch heb ik zelf in mijn HT een betonnen vloer, waarop tapijt zit en zonder gramma krijg ik bijgeluiden van resonanties, met gramma is het laag niet voorzien van die resonanties. Echter zoals ik in mijn review al aangaf... het meeste resultaat kreeg ik bij iemand met een laminaatvloer, daar werden de resonanties volledig weggehaald en kreeg je juist meer lucht in de laagweergave en meer gelaagdheid in het laag.

Movievault

Kan ik inkomen Bjorn.
Bij Molle was dit dus rechtstreeks op beton, geen vloer, geen tapijt.
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Xander

Citaat van: bmateijsen op mei 16, 2005, 09:40:29
het meeste resultaat kreeg ik bij iemand met een laminaatvloer, daar werden de resonanties volledig weggehaald en kreeg je juist meer lucht in de laagweergave en meer gelaagdheid in het laag.

Yep... net als bij mij!

Trouwens... nog bedankt voor de mini-demo! Het was leerzaam :) en ontspannend ;D

Xander
Full HD, Dolby surround HD & Blu-ray:
Panasonic plasma TH-42PZ80
Marantz SR5003 - Marantz DV4003 - Playstation 3
Mordaunt Short 902i avant Atacama Nexus 5 stands REL Quake

bmateijsen

Citaat van: Xander op mei 16, 2005, 12:29:20
Yep... net als bij mij!

Trouwens... nog bedankt voor de mini-demo! Het was leerzaam :) en ontspannend ;D

Xander

Graag gedaan! We aim to please  ;D

Starred

Citaat van: FrankG op mei 16, 2005, 08:47:06
Ik heb 2 ervaringen.
Bij mij thuis is het een enorme verbetering. Het heft gewoon de resonaties op. De sub klinkt een stuk sneller daardoor, maar is ook juisterom te beluisteren.
Het lijkt of de sub dieper gaat en veel meer gecontroleerd en minder plaatsbaar.

En heb jij één of twee matten onder je SVS 25-31+?

Movievault

Starred

Citaat van: FrankG op mei 16, 2005, 13:52:01
1 mat

Ok, als hij dus goed past onder de SVS 25-31+ en als Molle hem weg wil doen, wil ik hem wel over nemen  :D

Movievault

Bij molle was het gewoon een test.
Dus ik heb die gewoon terug meegenomen.

Starred

Audiotwin

Met de rel Quake wordt vooral stereo beter in mijn situatie.Voorheen vond ik zonder sub mooier met stereo i.c.m. mijn Chario zuilen,Met de Gramma klinkt het nu mooier met sub aan in stereo.Met surround is het verschil kleiner maar nog steeds beter als ik de Gramma gebruik.Kortom een verbetering.De Gramma zelf vindt ik er degelijk en mooi uitzien en geeft goed resultaat.

Arjan
Tevredenheid!!!

Bart_M

Vanmiddag heb ik van Riwi mijn Gramma gekregen.
Zojuist heb ik mijn sub van rond de 60 x 60 x 60 cm op de Gramma gezet. Het staat niet echt heel stabiel. Ik kan de sub een klein beetje heen en weer wiegen.
Misschien dat een tweede Gramma erbij beter gaat werken voor de stabiliteit.
Zijn er meer mensen die dit opmerken?

patrick_vdb

Hi Krunk,

Een Gramma kan een sub of ander product nooit optimaal stabiel laten staan aangezien het massa-veer-massa principe van kracht is ;)

mvrg

Patrick

Bart_M

Op dit moment gebruik ik wasmachine dempers. Daar heb ik het helemaal niet mee.
Aangezien de kracht van de Tumult groot is, vraag ik me af of het heen en weer wiebelen de kwaliteit wel ten goede komt.
Anyways, morgen kan ik op mijn gemakje luisteren.

Zondag kan je je eigen oordeel erover vellen. Dan zullen we de dempers er ook weer eens onder gooien. ;)