Rack der Racken

Started by Erik van Voorst (in memoriam), April 23, 2005, 22:37:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik van Voorst (in memoriam)

Neen dit wordt geen meer jaren plan... ;D

Om de tijd te doden...(wat een DIY-Junk ) heb ik besloten om even tussendoor een rack te bouwen....

Dit rack stelt mij tevens in staat om wat proefjes te doen qua fineren/lijmen/strijken/lakken enz enz.

Een filmnaam : "Unbreakable"  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Jean Pierre

Heheh ik d8 het al maar dan nog maar keer :P

Quote from: Jean Pierre on April 23, 2005, 22:22:07
Wiehh ik ga door voor de wasmachine had de topictitel goed geraden :D Heb je al een ontwerp? Zojah fotos/plaatjes natuurlijk he! :P

R


patrick_vdb

Hi Erik,

Alvast de topic-titel geclaimed? In dat geval ben ik blij de topic-titel 'powercord der powercords' op mijn naam te hebben alhoewel ik er wel weer eens wat aandacht aan mag gaan besteden ;D

Anyway, op basis waarvan wordt je rack der racken? Als ik het me goed herinner was je best gecharmeerd van het clamprack-principe...is dit wat we nu kunnen gaan verwachten?

mvrg

Patrick

Erik van Voorst (in memoriam)

#4
Nope er wordt niet  " geklempt "

Het gaat een extreem zwaar rack worden waarvan 2 platen er los op liggen....zeg maar "unbreakable"  8)

Het geheel bestaat hoofdzakelijk uit hout....

Ik werk zoals ik altijd doe zonder tekening en begin gewoon.....

Morgen maak ik alvast wat om op het forum te zetten....

Mijn huidige rack...mooi design maar audiofiel onverantwoorde materialen.... :P....hol metaal en glasplaten...
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ruud2

#5
wel bij het begin beginnen ,Erik!  De fundering onder je huis en de verankering aan de andere zijde van deze aardbol..... ;D hoe extreem kunnen we gaan

veel succes! groet,  Ruud

p.s. ik wil die boutjes aan de andere (zonnige) zijde wel aandraaien hoor! ;)
net een nieuw topic en nu al vervuild...
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

patrick_vdb

Hi,

Die Ruud ;D

@Erik,

Wellicht dat je een tipje van de sluier kunt geven voor je beweegredenen om voor een zwaar, niet geclamped, audiorack te gaan tov de lichte varianten. Beide benaderingen hebben zo hun eigen filosofie en het lijkt me interessant om voor de bouw jouw insteek te horen.

mvrg

Patrick

Erik van Voorst (in memoriam)

#7
Tuurlijk....

Na HEEL VEEL gelezen te hebben blijkt dat momenteel een van de de absolute toppers het concept van de Pagode is.

Het concept is het wegnemen van de plaatresonantie door bijgeleverde resonators en wordt opgehangen door het aandraaien van punten.

Wat schetst mijn verbazing...een ander concept van Copulaire scoort even hoog in een direct vergelijk.
Dit concept is voor een DIY bouwbaarder.

Ik ga voor dit concept met een eigen design maar niet te wild.

Al brainstormend kom ik op  "restmateriaal"  van de xXx en U-571...dus ebbenhout voor de poten
Berkenhout voor de 2 plateaus, enorme TipToes voor de poten, kleine tiptoes voor de platen, zand/loodkorrels vulling voor de poten en plateaus..

Met name de combinatie van zand/loodkorrels zorgt voor rust maar WEL met behoud van Dynamiek....alleen zand geeft slechtere resultaten omdat er een " over-demping" optreedt....althans dat roept de jury... ;)

Ik bouw het rack met name voor mijn loopwerk....het merendeel van mijn apparatuur staat in de aangrenzende  "werkkast"  >:D ...en komt ook wel weer eens aan de beurt...

Enfin vandaag wordt een combi van zon....werkplaats opruimen .....en een beginnetje maken..... ;D


Oja....vannacht een betere naam verzonnen......CONTACT......(mooie film met Jodi Foster....vind ik)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ruud2

hou je wel rekening met het werken van ebben !!!!!!!
helaas, juist deze houtsoort heeft hier het meeste last van.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Jean Pierre

Quote from: Jack van Dijk on April 24, 2005, 14:00:42
Ik neem aan dat dit Copulare moet zijn.

Jack

Ik denk al als ik zocht op google wou hij me een correctie geven naar populaire  ^-^  O0

Erik van Voorst (in memoriam)

Helemaal gelijk...sorry voor de onderzoekers... ;)

Vandaag een beginnetje gemaakt...

Eerste foto laat de ebben restanten zien...het blijft een houtsoort voor gevorderden en dan nog kan de natuur zijn gang gaan....dus Ruud2 heeft helemaal gelijk eigenlijk niet verwerken....MAAR HET IS ZO MOOI... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

#11
Okay er moeten dus 4 poten gemaakt worden...ik maak ze eerst van Berkenhout.
Later bekleed ik ze met ebben.

Op deze foto zie je het Berken op maat gezaagd (ongeveer  ;)) en verstek van 45 graden ...dit zorgt voor een betere verbinding (groter lijmvlak)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

#12
Verstekken aan elkaar lijmen....

De poten zijn 10 bij 10 cm en zullen zo een 45 cm hoog worden.

Ze zijn hol en worden later gevuld met loodkorrels en zand op een 50/50 basis.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

#13
Het bekleden met een paar mm dik ebben blijft een tricky zaak...dus zorg voor een wel zeer ruw lijmvlak op beide delen....een zaagblad voor te krassen biedt hier uitkomst... ;)

Het te verlijmen deel uiteraard met veel klemmen vast zetten...
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Spacebass

tis wel handig om handig te zijn  O0

Erik van Voorst (in memoriam)

#15
Hier een proefje om te kijken hoe een plateau bestaande uit meerdere bladen met loodkorrels/zand ertussen, eruit gaat zien als ik er voor het design een hoek van 45 graden aan zaag... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

Nu een van de leukere dingen...Ik heb 4 gave tip-tea's ;D ...uhhhh...tip-toe's laten draaien van een serieuze maat met M10 als draad   >:D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

#17
Hier bouw ik een Berken blokje wat aan de onderkant van de poot wordt verlijmd...

De lijnen meet ik als 30 graden zodat er een vloeiende belijning bestaat van Berken naar de TipToe...
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

Blokje onder een hoek verzaagd...eigenlijk 2 blokjes van 18 mm op elkaar gelijmd zodat je een mooie lange overgang kunt maken... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

#19
10 mm gat geboord en aan de binnen kant 12 mm zo een 13 mm diep zodat je er een inslagmoer kunt plaatsen....normaal haat ik die dingen maar hier biedt hij goede uitkomst...

Later zijn de poten van de "CONTACT"  dus perfect waterpas te stellen....niet nodig bij mij want ik heb mijn vloer al gemeten en die is daar waterpas......maar je weet maar nooit... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

R

#20
Volgens mij gaat het weer erg mooi worden. Keep up the good work.

edit: typo

blue-eyes

Leuk! Ik heb ook zulke spikes voor mijn DHZ rack ;)

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Romano

als is ik naar je xXx kijk dan zal dit ook niet verkeerd gaan.
veel sucses.

patrick_vdb

Hi Erik,

Het valt me, eerlijk gezegd, een beetje tegen..........de keuze tot het principe wel te verstaan want over het vakmanschap zul je mij niet horen. Verschillende principes hebben zo hun verschillende resultaten. Waarom niet eerst een paar prototypes maken en zelf beoordelen in plaats van 'de jury' op hun woord te geloven? Met andere woorden, welke vertelde resultaten waren voor jouw zo overtuigend om niet verder zelf meer te experimenteren maar direct aan de slag te gaan?

mvrg

Patrick

Erik van Voorst (in memoriam)

#24
Patrick...

Ik vertel eigenlijk te weinig....en ik vind mezelf al zoveel aan het woord.

Ik speel al een jaar met de gedachte om een stabiel rack te bouwen....ik struin ook zeer veel xtreme audio-sites af...waar ik veel DIY giganten tegenkom...met hun gebouwde racks...

Het principe van Copulare daarvan WEET ik gewoon dat het concept tot het beste behoord.....althans voor mijn loopwerk....ik kom dit principe zo ontzettend vaak tegen bij draaitafels en cd spelers....bij mensen die mij al jaren voor zijn gegaan....recentelijk werden er Racks getest door onze duitse vrienden en WEER kwam dit concept boven drijven.....

Ik vind het veel te veel gedoe om zelf die concepten na te bouwen en naast elkaar te vergelijken....dan kom ik niet meer aan muziek luisteren toe....dat zou het paard achter de wagen spannen zijn....toch..... ;)

Maar desalnietemin.... durf ik tegelijkertijd te beweren dat als je een concept tot in de perfectie uitwerkt....of dat nu....verend...lucht...massa...verzin het maar...is.... dat het je geluid ALTIJD ten goede komt...en de verschillen onderling nek aan nek liggen...met hier en daar een nuance...;)

Zet maar eens een Arcici Suspense Rack naast de Infinite Elements Pagode...beide wereldtoppers
maar toch een compleet andere visie....

Ik kies een ouderwetse methode dat zijn sporen nog steeds verdient.....MASSA.... 8)

Ach bevalt het niet...dan gaat hij naar mijn HT...die blijft toch ondergeschikt aan mijn muziek.. ;D :-X
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!