GRAMMA: subwoofer Ontkoppelingsplatform: TOP!

Started by bmateijsen, April 15, 2005, 12:21:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bmateijsen

Inleiding
Al tijden was ik op zoek naar een ontkoppelingsplatform voor mijn Velodyne DD-15. Vele produkten zijn in mijn zoektocht gepasseerd, echter de grootste 'maar' was altijd de prijs van dit soort produkten, gecombineerd met het feit dat de meeste ontkoppelingsplaten niet de bijna 40 kilo van mijn Velodyne aan kunnen.
De producent Auralex bied voor professioneel gebruik (met name voor opnamestudios) veel produkten voor het optimaliseren van de akoestiek. Juist uit deze hoek komen zij met de Gramma en ik kan eigenlijk al heel kort zijn over de werking van het produkt:

"Vergeet de squashballen, tegels, spikes en andere inventieve constructies......"  ;D

Het Ontwerp
GRAMMA staat voor Gig Recording Amp and Monitor Modulation Attenuator, wat staat voor het ontkoppelen van versterkers en monitors bij live optredens. De GRAMMA is specifiek ontworpen voor de pro audio wereld, waar het de energie van de band en de muziek loskoppelt van de monitor of versterker.

De GRAMMA bestaat uit een MDF board, wat bekleed is met een specifiek soort stof, wat tegen vloerbedekking aan ligt. Daaronder zijn twee grote stroken dichte schuim bevestigd, waarbij de leegte is opgevuld met schuim dat Auralex ook gebruikt voor diffusie van geluid.


De Werking
Een goede subwoofer zou energie moeten omzetten in luchtverplaatsing. Echter, deze energie wordt vaak direct opgenomen door de vloer, wat resulteert in resonanties. Deze mechanische verbinding van de subwoofer met de vloer zou losgekoppeld moeten worden voor een optimaal resultaat. Ook ik heb tijdenlang lopen pielen met squashballen, tegels, MDF, met spikes, zonder spikes... Je kunt het zo gek niet bedenken, ik heb zo'n beetje alle combinaties geprobeerd. En toen de laatste keer mijn subwoofer bijna van die combinatie viel, heb ik alles weggehaald.

De Test
De GRAMMA komt dus nu in beeld. Na het opnieuw plaatsen van de subwoofer valt met de hand op het platform en de andere hand op de grond, tijdens de 'Incredibles' direct op hoeveel resonanties op het platform te voelen zijn maar in de vloer eronder bijna niets meer te voelen is. Tijdens de subjectieve luistertest valt de stilte tijdens de weergave van laag op, die vroeger nog steeds geplaagd werd door lichte resonanties van de vloer (en ik heb beton met vloerbedekking liggen in mijn home-theater). De gelaagdheid in het laag is ook verbeterd. Simpelweg de subwoofer van en op de GRAMMA zetten geven verbeteringen in de totale weergave. Het zijn duidelijk die minimale resonanties die ik kan missen als kiespijn, die sterk zijn verminderd door het gebruik van de GRAMMA. Laat het duidelijk zijn: de GRAMMA is geen tweak voor de subwoofer, maar een aanpak van de ruimteresonanties!

De verschillen in mijn ruimte zijn niet wereldschokkend, maar toen de GRAMMA werd meegenomen naar een forumgenoot met een laminaatvloer, werd pas duidelijk hoe goed de subwoofer wordt ontkoppeld van de vloer. Duidelijk wordt het dat hoe meer de subwoofer contact maakt met de GRAMMA, hoe beter de werking is van het ontkoppelingsplatform. In mijn situatie zijn de voetjes van de Velodyne DD15 weggehaald en hierdoor werd de performance nog naar een hoger niveau getrokken.


Conclusies
Ik ben erg enthousiast geworden over de GRAMMA en helemaal toen ik de prijs hoorde, namelijk 59 Euro. De doorgezaagde squashballen, inclusief de tegel liggen al in de vuilnisbak. Een levensveranderende ervaring, neuh, dat niet, maar de GRAMMA heeft mijn home-theater niet meer verlaten.

Voor grotere subwoofers is het beter om 2 GRAMMA's naast elkaar te schuiven, zodat de subwoofer maximale ondersteuning krijgt. Als introductie van de GRAMMA hebben we in overleg met de leverancier een powerbuy kunnen regelen!

Zie POWERBUY

Afmetingen
38 cm x 58 cm x 7.6 cm
Lengte  X   Breedte   X  Hoogte

Product specificaties
www.auralex.com

Verkrijgbaar bij:
Beter Beeld en Geluid

AcornAtom

Dat klinkt goed , :D Zou dit ook een gunstig effect hebben wanneer je deze platen onder je luidsprekers legt ?
Tag  Audiolab  Chord  Totem  REL  BenQ  NordOst  Siltech

patrick_vdb

Hi Bjorn,

De GRAMMA is al een oude bekende en wordt overal haast even goed ontvangen. Mooi dat jullie ook Auralex producten gaan voeren want ze hebben een mooi aanbod.

mvrg

Patrick

Martin_M

Quote from: AcornAtom on April 15, 2005, 12:35:45
Dat klinkt goed , :D Zou dit ook een gunstig effect hebben wanneer je deze platen onder je luidsprekers legt ?

Dat vraag ik me ook af.
Ik heb laatst een zitten experimenteren met een iets grotere tegel onder mijn speakers (85 Kg).  Deze tegels waren slechts 10 cm. breder maar wat een verandering in het hoog (lees; veel te veel).
Ik ben dus wel heel erg overtuigt van de verschillen in het geluid bij verschillende ondergronden.

Heb je de Gramma's wel eens onder (full-range) speakers geprobeerd Bjorn??

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

patrick_vdb

Hi Martin en AcornAtom,

Wat voor resonanties geldt bij subs kan ook voor resonanties bij luidsprekers gelden ;)

Naast de GRAMMA voert Auralex ook de MoPad welke misschien wat meer geschikt lijkt voor luidsprekers. Bedenk wel dat je hier volledig gaat voor ontkoppeling!

mvrg

Patrick

Audiofiel

Misschien is het interessant om eens te testen of deze Gramma (dat zeg ik!) geschikt is als isolator voor apparatuur, voor in een bestaand rack met planken bijvoorbeeld.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

bmateijsen

Quote from: patrick_vdb on April 15, 2005, 12:47:02
Hi Bjorn,

De GRAMMA is al een oude bekende en wordt overal haast even goed ontvangen. Mooi dat jullie ook Auralex producten gaan voeren want ze hebben een mooi aanbod.

mvrg

Patrick

O0 8)

Martin_M

Quote from: patrick_vdb on April 15, 2005, 13:02:16
Wat voor resonanties geldt bij subs kan ook voor resonanties bij luidsprekers gelden ;)

Mja, maar wat goed is voor een droge, strakke bas kan helemaal fout gaan voor mid en hoog. Met ondergronden kan je weer zoveel kleuren als je wilt.
Persoonlijk zou ik nooit iets ongehoord aanschaffen (of moet onder de € 20 ofzo zijn ;D)

Maar natuurlijk zegt de ervaring van Bjorn met z'n sub wel weer wat.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Spacebass

Quotevloerbedekking
Beetje vakjargon kan geen kwaad: ook wel "schaamhaar" genoemd ;D

bmateijsen

Quote from: Spacebass on April 15, 2005, 22:07:07
Beetje vakjargon kan geen kwaad: ook wel "schaamhaar" genoemd ;D
wooohaahahahhhaaaahhhh!!!  O0

Ettepet

Het is begrijpelijk dat mensen graag een fraaie/stoere oplossing onder hun subwoofer willen, als ze iets willen doen aan het doorgeven van geluid via contact met de vloer.  Auralex maakt fraaie/degelijke oplossingen voor Professionele gebruik, dus wat dat betreft is het een prima idee te zien wat wij hiermee voor thuisgebruik mee aankunnen. O0

De Gramma is zo'n fraai/degelijk product, hier gepresenteerd als oplossing voor subwoofers, iets waar de Gramma niet direct voor bedoelt is.  Dat het in redelijke mate zal isoleren geloof ik graag, maar de inhoud en toon van bovenstaande "review" is toch wel erg summier en eenzijdig.

Ten eerste wordt het gebruik van alternatieven, met tegels, squashballen, spikes, enz. afgedaan als "gepiel", met risico van "omvallen" e.d.  Nou lijkt mij het gebruik van spikes onder een (zware) sub ook niet overal even praktisch, of zonder gevaar.  De oplossing met tegel + squashbalhelften is echter een zeer degelijk (en potentieel voordelig) alternatief, waarschijnlijk zelfs wat beter dan bovengenoemde Gramma.  Tests zouden dat uit moeten wijzen natuurlijk. ;)

Daarnaast zijn de genoemde Gramma's slechts verkrijgbaar in 1 maat, slechts zelden direct aansluitend bij de afmetingen van de subwoofer.  Andere oplossingen (denk aan tegels, enz.) zijn wel relatief eenvoudig op maat te regelen.  Ik zelf heb als voorlopige oplossing 3 (super goedkope) afsluitbanden in gebruik, die keurig aan alle kanten een centimetertje uitsteken.  Natuurlijk kun je voor je sub ook meerdere Gramma's aanschaffen, maar de prijs ligt dan wel gelijk minstens 2 keer zo hoog, en het is nog steeds de vraag of het geheel niet nodeloos veel uitsteekt aan alle kanten.

Verder krijg ik wel heel sterk het idee van een zeer commerciële gedachte achter de lancering van bovenstaande korte "test" en het begeleidende powerbuy topic.  Beiden zeer eenzijdig, wat ik wel wat jammer vind van het forum, omdat achter deze commercie 2 belangrijke leden schuil gaan van dit forum.  Ik hoop dat ondanks de geldelijke belangen de onafhankelijke meningen bovenaan blijven staan, ook die van genoemde leden. ;)

Iedereen alvast veel plezier gewenst met zijn aanschaf, en, de Gramma's ogen 'stoer' en degelijk, dus een miskoop zul je er moeilijk aan hebben. 8)

riwi

Beetje zware insinuaties van Ettepet.

Er is duidelijk gezegd dat de Gramma alleen helpt in een situatie waarbij ontkoppeling nodig is.
De prijs van de Gramma is zo laag dat er nauwelijks sprake van commercieel belang kan zijn. Ik denk  dat Bjorn een mooi product is tegengekomen en daar zo veel mogelijk forumleden van mee wil laten profiteren. En ik ben daar blij mee. Als er voor de moeite een paar euro's overblijven voor de organisatoren vind ik dat niet meer dan normaal gezien de hoeveelheid werk die je met een powerbuy organisatie moet leveren.

Richard

garmtz

Ettepet, iedereen is gerechtigd om zelfbouwoplossingen te gebruiken als men dat wil. Het enige dat we met deze powerbuy willen doen is een produkt aanbieden dat beter werkt dat de gemiddelde zelfbouwoplossing voor een zeer schappelijke prijs. Mensen kunnen denk ik voor zichzelf bepalen of het zinvol is of niet en of ze bereid zijn daarvoor te betalen. Ik wacht ook graag de ervaringen van anderen af die eerder een doe-het-zelf-methode gebruikten.

Als meer mensen vinden dat het review gecombineerd met de powerbuy te commercieel overkomt gooien we het review desnoods even in onze sponsorensectie. Iedereen kan natuurlijk bedenken dat het review en de powerbuy een connectie hebben, maar we zullen altijd eerlijk zijn over de performance van 'onze' produkten, ik denk dat de personen die ons kennen dat kunnen be-amen.

In ieder geval bedankt voor de kritische noot!

blue-eyes

Quote from: riwi on April 18, 2005, 12:07:47
Beetje zware insinuaties van Ettepet.

Er is duidelijk gezegd dat de Gramma alleen helpt in een situatie waarbij ontkoppeling nodig is.
De prijs van de Gramma is zo laag dat er nauwelijks sprake van commercieel belang kan zijn. Ik denk  dat Bjorn een mooi product is tegengekomen en daar zo veel mogelijk forumleden van mee wil laten profiteren. En ik ben daar blij mee. Als er voor de moeite een paar euro's overblijven voor de organisatoren vind ik dat niet meer dan normaal gezien de hoeveelheid werk die je met een powerbuy organisatie moet leveren.

Richard

Ik vind dat best meevallen Richard, het is gewoon zijn mening die hij netjes verwoord.

Je ziet dat Garmt dan daar ook weer netjes een antwoord opgeeft. Niets mis mee om eens kritisch te zijn. Je moet niet alles klakkeloos slikken omdat iemand iets roept. Hiermee niet zeggende dat... Vul maar aan ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Ettepet

Het was maar een kanttekening.  Ik zie graag dat we (desnoods) bedolven worden onder gunstige powerbuys.  ;D  ..en dit is een qua prijs een zeer goede aanbieding! ;)

Bart_M

Volgens mij zijn al die positieve SVS reviews ook niet meer dan marketing trucks. ;D
Zefbouw is toch beter.  >:D

Ettepet

Quote from: Krunk on April 18, 2005, 12:56:05
Volgens mij zijn al die positieve SVS reviews ook niet meer dan marketing trucks. ;D
Zefbouw is toch beter. >:D
Hmm..  dan geef ik toch de voorkeur aan IB (=Infinite Baffle). ;D

Al kan een directe vergelijking wellicht het e.e.a. opklaren, natuurlijk... >:D

garmtz

Zag het ook niet anders dan een kanttekening. Een integer persoon heeft niets te vrezen, ook geen kritiek!  ;)

Harry HT

Nog een linkje naar een review (Secrets of Home Theater and High Fidelity).

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

arie001

werkt dit 'ontkoppelen van de vloer' ook in het voordeel van de buren als je begrijpt wat ik bedoel ;) Dit zou voor mij namelijk ook nog wel een bijkomend voordeel zijn mocht ik 2 van deze fraaie planken aanschaffen voor mijn PB12-ISD
PrimaLuna | Sonus Faber | AH! | SolidSteel | Pioneer

Xander

Normaal gaan trillingen via de vloer en wanden naar de buren!
De trillingen worden nu opgenomen door de GRAMMA, dus hebben de buren ook minder last  O0

Xander
Full HD, Dolby surround HD & Blu-ray:
Panasonic plasma TH-42PZ80
Marantz SR5003 - Marantz DV4003 - Playstation 3
Mordaunt Short 902i avant Atacama Nexus 5 stands REL Quake

Audiofiel

Quote from: Xander on April 18, 2005, 15:41:02
De trillingen worden nu opgenomen door de GRAMMA, dus hebben de buren ook minder last  O0
Wel 1x per week even buiten uitkloppen om de Gramma weer schoon te maken en de bassen te verwijderen. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

#22
Quote from: arie001 on April 18, 2005, 15:29:53
werkt dit 'ontkoppelen van de vloer' ook in het voordeel van de buren als je begrijpt wat ik bedoel ;) Dit zou voor mij namelijk ook nog wel een bijkomend voordeel zijn mocht ik 2 van deze fraaie planken aanschaffen voor mijn PB12-ISD

Ja, het zal de overlast door afname van contactgeluid verminderen, maar de bassen zullen nog steeds via de lucht door de muur heen dreunen. Je houdt de trillingen van de sub dus uit de vloer en als die vloer weer in contact staat met de muren, hou je de trillingen ook uit de muren. In hoeverre de overlast wordt verminderd, ligt dus aan de constructie van je woning en af je buren naast, onder of boven je wonen. Als ze onder je wonen heb je eigenlijk altijd wel baat bij de Gramma.

garmtz

Quote from: Audiofiel on April 18, 2005, 15:50:29
Wel 1x per week even buiten uitkloppen om de Gramma weer schoon te maken en de bassen te verwijderen. ;)

;D

arie001

Quote from: Garmt on April 18, 2005, 15:58:39
Ja, het zal de overlast door afname van contactgeluid verminderen, maar de bassen zullen nog steeds via de lucht door de muur heen dreunen. Je houdt de trillingen van de sub dus uit de vloer en als die vloer weer in contact staat met de muren, hou je de trillingen ook uit de muren. In hoeverre de overlast wordt verminderd, ligt dus aan de constructie van je woning en af je buren naast, onder of boven je wonen. Als ze onder je wonen heb je eigenlijk altijd wel baat bij de Gramma.

Prima, dan zal ik aanschaf zeker in overweging nemen. Als deze platformen van origine hun nut dienen 'on stage' voor grote zware gitaar versterkers en voor monitoren waarom zijn ze dan toch vrij klein ? Een beetje sub heeft er toch wel weer gelijk 2 nodig .....
PrimaLuna | Sonus Faber | AH! | SolidSteel | Pioneer