Nog een DIY Scherm

Gestart door Scout77, december 8, 2004, 01:48:16

Vorige topic - Volgende topic

Scout77

In afwachting van de beamer, een Hitachi PJ-TX100, alvast begonnen met een DIY scherm. Na weken van denken, lezen, berekenen en tekenen eindelijk begonnen met bouwen. Zaterdag 4 december eerst ff gebeld naar ITC om te vragen of ze nog doek hadden en nadat dat geen probleem was ff bij ze langs gereden op weg naar mijn vriendin die verder in het noorden woont.

Omdat het scherm hoger wordt dan 1.22m wordt het gebruik van een plaat moeilijk, bij de normale doe-het-zelf-zaak heb je ze niet groter en het vervoer wordt ook lastig als je het hebt over een plaat van 1.36 bij 2.33. Dus blijft er niks anders over dan een frame en daar dan het doek over op te spannen.

Om het toch een beetje een stijf geheel te laten zijn voor latten gekozen van 22 bij 50 mm (eigenlijk 20 bij 47,5mm maar dat levert vast meer geld op bij de gamma). Dan nog een paar raamhoekjes en twee schuine hoekjes er in en dan is het volgens mij wel redelijk stevig. Om het geheel af te maken nog een paar zwarte afdeklatten van 60 bij 5mm er over en klaar is klara.

Helaas hebben de meeste dhz-zaken alleen maar mat zwarte zijdeglans verf, is dat genoeg om de afdeklatten zwart mee te maken of gaat dat toch reflecteren? Heb het idee van wel namelijk, kan iemand dat bevestigen?

Rest mij alleen nog een paar foto's van het bouwproces tot nu toe.

De bouwmaterialen, dat zeg ik, ... ;)

De buitenste balken op maat gezaagd en de nodige inkepingen gemaakt.

Zo is dus alles met elkaar verbonden, erg lastig zonder een goed scherpe beitel maarja beter dan geen ;)

Alles zo'n beetje vast geschroefd. Ik wilde er eerst nog houtlijm tussen doen maar lijkt me toch niet nodig, nu kan het eventueel ook nog los, misschien wel makkelijk in dit stadium.

De randen zitten precies gelijk, de midden balkjes zitten net iets naar achter, halve mm ofzo, als het scherm er dan voor hangt komt dat iig niet tegen die balkjes aan zodat je een rand in het scherm hebt.

Nog een versteviging in de hoeken omdat die raamhoekjes toch ook niet alles zijn. Ook beter voor een eventueel ophangsysteem.

Om hem kwijt te kunnen alvast op zijn toekomstig plekkie gezet. Waar de TV nu heen moet weet ik ook nog niet, waarschijnlijk kan het er allemaal wel onder, was toch van plan een ander meubel te maken. Dan kan het scherm misschien ook nog wat lager. Wat is trouwens de ideale kijk hoogte, onderkant scherm op ooghoogte?

Dat was het voor zover.   

Site waar nog meer foto's te zien zijn :
http://scout.kvz.tudelft.nl/joris/ht/

Leonard Shelby

Hoi,

Ziet er netjes uit  :D

Ik zou voor de zwarte randen plak vilt/fluweel gebruiken. Dit absorbeert het licht een stuk beter dan verf en is makkelijk te verwerken.
Je kan het o.a. kopen bij de meeste winkels uit de "Verf & Wand" keten.

denoontje

eventueel mat zwarte spuitlak, wel te verkrijgen bij auto shops  ???

ps ik zet mijn tv nu steeds op de grond voor het meubel...gaat toch ook wel goed. Kan ik ook precies op de juiste plek projecteren en als ik wil tv kijken.

Moet zelf nog wel een scherm bouwen

Denoontje
8) 8) 8)

PM

Het fijnste kijken is met je ogen op de hoogte van het midden van het scherm (hmm.. misschien is andersom makkelijker te realiseren... ;)
Alleen is dit vaak niet mogelijk.. ik heb mijn scherm ook op 1m hangen.. Hang hem niet te hoog in ieder geval (dan krijg je een stijve nek)
Groeten, Peter

Scout77

Het is tijd om het doek erop te nieten .... ben nu hard bezig. De foto's komen er vanavond nog op te staan. Hopelijk gaat dat nieten allemaal lekker zonder vouwen / plooien tot nu toe gaat het goed maar pas een kant gehad :)

Oracle

Citaat van: Scout77 op december  8, 2004, 01:48:16
Helaas hebben de meeste dhz-zaken alleen maar mat zwarte zijdeglans verf, is dat genoeg om de afdeklatten zwart mee te maken of gaat dat toch reflecteren? Heb het idee van wel namelijk, kan iemand dat bevestigen?

Schoolbordverf. O/m/ te koop bij de Hema. Is mooi matzwart! :)

Groet,
Mark

J.A.F._Doorhof

Hi,
Een tip is om de bovenkant goed vast te zetten en de onderkant met klitteband aan de zijkanten, je kan dan altijd tussen door opspannen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Marc R

Ziet er goed uit tot nu toe.

Zelf heb ik mijn scherm van twee meter breedt op ongeveer één meter hoogte hangen. Aangezien ik op ongeveer 4 meter afstand kijk is dat best goed te doen, ik krijg in ieder geval geen stijve nek.

Mocht je echter vrij dicht op je scherm zitten lijkt het mij echter wel verstandig om hier rekening mee te houden, anders krijg je net zo'n effect als op de eerste rij van de bioscoop :) .

Scout77

Hier dan de foto's van het resultaat. Alleen de zwarte rand hoeft er nog maar omheen, denk dat ik schoolbord ga proberen. Helaas zit de heleboel al vast en kan ik dat met klitterband niet meer proberen als het moet kunnen de nietjes er nog uit (met veel moeite) maar had mijn kamer ook al warm gestookt om het doek een beetje te laten uitzetten kon geen kwaad dacht ik zo :)

Bezig met het bevestigen van het doek, na goed stofzuigen van de vloer het doek met de zichtzijde op de grond gelegd.

Begonnen in het midden onderaan.

Om de paar centimeter een nietje erin.

Daarna eerst de zijkanten vast gezet op de achterkant van het frame. Daarna de bovenkant gedaan vanuit het midden en toen de zijkanten definitief vast gezet.

Daarna het overtollige doek weg gesneden, had het helaas niet zonder dat stukje netjes strak gekregen, niks aan te doen.

Hoekjes mooi vastzetten en op de plek met het ding :)

Wegens het gebrek aan een beamer ... een vriend uitgenodigt met een beamer en kijken maar.
Was een wat oudere proxima dlp 800x600 maar beeld was best aardig, maar kon nog wel beter worden afgesteld .... maarja daar heb je dan ff geen zin in als alles zo'n beetje klaar staat.

Dat was het weer tot zover.

Site waar nog meer foto's te zien zijn :
http://scout.kvz.tudelft.nl/joris/ht/