eAR TWO plus klasse-d eindversterker

Gestart door Del member, april 30, 2004, 00:07:47

Vorige topic - Volgende topic

Del member

Het zou er van komen, een evaluatie van de eAR op eens een andere set dan ik gewoon ben.
Gisteren dus een erg boeiende shootout gedaan met de eAR TWO plus (3500 EUR) versus de Tact Millenium MKII (11000EUR). Doel was vooral vast te stellen hoe goed of slecht de eAR performed t.o.v. wat voor een aantal een referentie mag genoemd mag worden en of hij geschikt is om een luidspreker als de Nautilus 802 vlot te sturen.

Het product

Fabrikant : www.acoustic-reality.com
Model : eAR TWO plus
Specs : 2x250W@8Ohm/2x500W@4Ohm klasse-d eindversterker
Richtprijs : 3500 EUR

De set

Plaats van het gebeuren was Marco Lisi's set op basis van :

- de Philips 963SA met VM modificatie
- de Tact RCS2.2X room corrector
- de Tact Millenium MKII eindversterker
- vs de eAR TWO plus eindversterker
- de Nautilus 802

Speakercables en analoge interconnects was een mix van Kimber monocle en select, andere kabeltjes (stroom en digitale interlinks) NBS.

Op de eAR zat een eigen stroomkabel op basis van de Marinco en Motorflex. De meegeleverde kabel van eAR (gebaseerd op een iets dunner motorflex-achtige kabel) konden we niet testen gezien een stekker zonder gaatje voor de aarde, terwijl alle stopcontacten bij Marco een aardepin hadden (spijtig).

Here we go ... introductie bestaande set

De hele Philips/Tact setup is geheel digitaal en klonk best wel referentie. Tss de Philips en de RCS2.2X gaan we 24/192 (upsampling in de Philips), van de RCS2.2X naar de millenium 24/48. Hoe klonk nu een volledige Tact set in een ruimte die als een badkamer klinkt ? Erg mooi, soms een heel klein beetje processed en had soms wel het gevoel dat de ruimte tegenwrong tegenover de correctie. Maar stukken beter dan zonder room correction of een onbehandelde ruimte.

Een heel strakke korte bas alhoewel de quasi betonnen ruimte, een mooie open soundstage en superverfijnd hoog. Voor wie geen zin heeft z'n kamer vol te hangen met room treatments zoals bass traps, skylines en reflectors is dit een erg mooie WAF-vriendelijke oplossing.

Eerste eAR indrukken

Daarna dus de eAR aangesloten op de analoge uitgang van de processor welke D/A'ed aan 24/192. Ik had initieel niet het gevoel iets te missen met de electronische muziek en wereldmuziek die ik meehad. Een lekkere fat bass op het 'Life Enhancing Audio Label' en we waren eigenlijk plots veel luider aan het spelen dan met de Millenium. Ik kon Marco niet meer verstaan en wellicht zaten we op 4/5m afstand van de speakers al op 110dB te draaien. Marco had de indruk dat de eAR aan het pompen was, waarop ik het volume een stuk minder zette maar de klank er niet door beinvloed werd. Dit is het leuke aan klasse-d, whatever het volume, het klinkt altijd even beheersd en gecontroleerd.

De eAR had veel kwaliteiten van een peperdure digitale amp (niets van kleuring, zeer strakke bas, mooi verfijnd hoog) en de eerste reactie van Marco was dan ook "zijn er al dealer in Belgie ?". Neen Marco, 't is factory direct.

Back to tact

Als we dan terug switchten naar de Tact met klassieke muziek viel plots eigenlijk op dat dit in combinatie met de RCS2.2X de betere oplossing was. Er was meer front-to-rear diepte en alles klonk net iets mooier en beschaafder. Het enige wat ik vaststelde was dat Toen Marco het volume plots extreem opentrok er plots een PLOP in de rechterwoofers klonk, alsof de Tact clipte of de 802 zelf niet me er meekon. Dat laatste kon ik moeilijk geloven gezien de 802's geen krimp gaven met de eAR op extreme volumes. De Tact kan theoretisch clippen gezien het een 24 bits powerdac is, de eAR daarentegen is een digitaal gestuurde analoge amp (neemt een analoog signaal binnen, versterkt het d.m.v. pulsen) die een soft clipping mechanisme heeft op de input. DC op de uitgang is met de eAR uitgesloten omdat er een omvormer voor de uitgang zit die de pulsen terug analoog maakt.

Conclusie : het verschil op normale volumes mocht er best wel zijn voor de prijs wat de Millenium normaal end-user kost : drie keer een eAR. Anders was de Tact een duurkoop.

De addertjes

Nu zitten er wel een aantal addertjes onder het gras :

• we hebben de RCS2.2X enkel gecalibreerd met de Millenium omdat Marco de dip in het middengebied van de Nautilus bewust niet gecorrigeerd had, daarna dezelfde curve voor de eAR gebruikt.
  • de RCS2.2X is een toestel dat ontworpen is om algeheel digitaal te gebruiken. [speculatie] de D/A convertie is een optie die er wellicht inzit om mensen met een klassieke klasse A of A/B amp ook aan hun trekken te laten komen
  • Marco luistert bij hybride SACD enkel naar de CD laag omdat volgens hem een stuk beter klinkt. In de SACD laag beweert hij wat te missen. De CD laag gaat digitaal de Tact binnen, de SACD laag analoog. Heb dit zelf niet kunnen verifieren maar als dat waar is dan wil dat toch iets zeggen over de A/D convertie in de RCS2.2X. Normaal is de DSD laag op een goede SACD genre Pentatone toch stukken beter dan de CD laag. Hij beweert van niet op zijn Tact.
  • Na een LANG gesprek met Peter Thomsen (eigenaar eAR) blijkt dat de eAR onmogelijk op drie weken ingespeeld kan zijn, terwijl Marco's Millenium al een maand of zes speelt. Als ik de eAR na 6 maand zou vergelijken zouden de resultaten weleens totaal anders kunnen zijn  ;D

Het is erg moeilijk vast te stellen wat nu precies de beperkende factor was door analoog te gaan : de A/D & D/A converters in de Tact processor als compatibility feature, de Kimber Select 1011 of de eAR zelf die nog niet geheel is ingespeeld. Anderzijds lees ik dan weer verhalen van mensen die hun Tact weggedaan hebben voor een ingespeelde eAR. Enkel tijd zal een uitkomst brengen : het vergelijken van een ingespeelde eAR met een Millenium. BVB de eAR van Eduard naast de Tact zetten, dat zou een eerlijker vergelijk zijn.

Conclusies

Wat is nu de waarheid ? Er is geen waarheid, de optimale keuze ligt case per case en hangt van zoveel andere factoren af.

Gebruik je een Tact processor dan ligt het voor de hand dat je de millenium erbij neemt als je het budget ervoor over hebt, ze vullen mekaar goed aan.

Gebruik je een niet-tact processor of home theater toepassing dan is de eAR een betere keuze die amper meer kost dan een klassieke klasse A/B bak. De Millenium heeft namelijk geen analoge inputs. Tact heeft nu ook een budget versterkerlijn (vanaf 2000 EUR) maar die haalde het op geen enkel vlak van de eAR. Marco had deze amp geleend ter test met een experimentele Tact sub en vlak voor de shootout was die aangesloten op de N802 voor alles boven de 100 Hz. Gezien ik niet onder de indruk was dan maar direct aangedrongen waarvoor ik gekomen ben : hoe klinkt eAR tegenover de Millenium.

In mijn eigen set is de eAR een "echte" stijle verticale upgrade die ik t.o.v. Vincent en Rotel nooit meer zou willen missen. Gewoon ook het feit dat ik nu geen kleuring meer heb. Toen ik eergisteren de Rotel 1095 terug aansloot had ik echt de indruk dat er een gordijn voo de speakers hing en iemand een kussen in de woofers had geduwd. In mij een stemmetje dat roept "Heb ik daar nu sinds 2000 naar geluisterd ?"

Al bij al was het dus een zeer boeiende namiddag en ik ben heel tevreden met de performance van de eAR voor een fractie van de kostprijs van de concurrentie. De eAR blijft !

Gebruikte CD's

Women's World Voices : track 7 : "Kick la luna" : "Fly"
Rusted Root "When I Woke" : track 2 :  "Ectasy"
Life Enhancing Audio "The Night Is Young : track 2 &3

eduard

Hele mooie review UB4B, vooral omdat hier weer eens uitblijkt hoe goed de Ear is. Ik weet niet of mijn versterker nu eigenlijk ook weer moet inspelen na de upgrade van ICE module.  Ik weet wel dat ik nog steeds vaak met een grote lach op mijn gezicht naar mijn muziek zit te luisteren. Muziek is op de Ear echt een emotie. Alleen het is wel zo garbage in is garbage out.

Marco Lisi

Hoi ub4b

Lekker vlot geschreven bevindingen! In al wat je schrijft kan ik me perfect terugvinden, omdat je tekst op een aangename manier vertelt over onze testnamiddag. Ik licht graag nog enkele puntjes toe...

Na de meting om in 2.0 te luisteren, heb ik een aangepaste curve getekend die in het mid/hoog het resultaat van de meting volgt van de prestaties van de luidsprekers in de ruimte. Toch hebben we eerst enkele nummers van jouw cd's beluisterd met de standaard TacT A1-curve. Ik was vergeten de 'nieuwe' curve te laten berekenen en te programmeren. Slechts tijdens die eerste enkele nummers was er sprake van een 'processed' geluid. Ik gaf het zelf aan. Het middengebied klinkt dan te gelift, net waar onze oortjes het meest gevoelig aan zijn. Na gesprekken met verschillende TacT-gebruikers en Peter Lyngdorf zelf ging ik aan de slag om vanaf mid/hoog de karakteristiek van de N802 te volgen. Het geluid wordt dan plots veel natuurlijker, stemmen en instrumenten krijgen meer vrijheid en openheid, de verhouding mid/hoog klopt dan helemaal. Met een geoptimaliseerde curve klinkt een TacT-combi dus zeker niet 'processed'.

De 'roomcorrectie' van de TacT RCS gebeurt op 2 niveaus: binnen het tijds- en frequentiedomein. Simpel uitgelegd berekent hij voor de 'hot spot' welke frequentie hoeveel in tijd versnelt of vertraagt dient te worden en of die bepaalde frequentie moet afgezwakt of versterkt worden, zodat het ganse 'spectrum' gelijktijdig je oren bereikt. Hoe kan de ruimte dan de correctie tegenwerken?

Eerlijkheidshalve drong ik op een bepaald ogenblik aan om een gelijk aantal 'referentiecd's' te gebruiken. De keuze van je muziektracks vond ik nogal 'ongelukkig' voor een schootout op dit niveau. Er is helemaal niets mis met je muziekkeuze, iedereen luistert naar wat hij/wil, da's een uitgemaakte zaak! Wat ik bedoel is dat klassieke muziek de ultieme uitdaging vormt voor een systeem: echte instrumenten opgenomen in een akoestische omgeving. Of je nu van klassiek houdt of niet, doet er even niet toe. Gerenomeerde reviewers testen meestal op die manier.

Net voor de wissel van eAR back to Millenium draaide ik de eerste beweging van het vioolconcerto van Stravinsky, met soliste Hilary Hahn. Voor mij persoonlijk was het een hele verademing om datzelfde stuk te horen via de Millenium... Waar de Millenium de eAR duidelijk in overklaste:

* zachtheid van de weergave
* diepte in het geluidsbeeld
* afgelijndheid van de instrumenten
* echtheid van de instrumenten
* rust en stabiliteit
* plaatsing van de instrumenten
* algemene dynamiek
* bereik van het laag
* gelaagdheid van het laag
* balans

Toegegeven, dit zijn dingen die met 'electronische' muziek niet zo direct tot uiting komen. Zolang je dat genre van muziek speelt heb je niet het gevoel dat je iets mist, zoals je zelf aangeeft. Toch vind ik dat ook dit aspect van de vergelijking (eerlijkheidshalve) zijn plaats verdient in de bespreking. Je moet de verschillen ook willen ontdekken, willen horen en willen onderkennen.

Mijn persoonlijk besluit? Je hebt met die eAR een bangelijke eindtrap in huis, waarmee je al je (zeg gerust 'de') traditionele 'analoge' merken naar de draak steekt. Volgens mij ligt de toekomst van versterking in het algemeen in het digitale domein. Ik kan me perfect inleven in je commentaren zoals 'plots was er dat deken over mijn speakers', 'dat wollige, trage laag'...

In de eAR ontdek ik zelf een aantal van de goede eigenschappen van mijn TacT-set: neutraliteit, dynamiek, snelheid. Binnen de budgetklasse dat deze amp zich situeert moet je volgens mij hard zoeken om het met een alternatief beter te doen. De TacT-Millenium bleef in onze vergelijking heer en meester, gelukkig maar (gezien het prijskaartje)!

Besluit: eAR is een waardig en zeer betaalbaar alternatief voor TacT.

Dank je wel ub4b voor je tijd en moeite. Heb een plezante namiddag beleefd! 

garmtz

Geweldige reviews! Bedankt voor het inzicht!  8)

Del member

Hehe .. nog een follow up over de eAR vs Tact ....

Publisher's Choice! Acoustic Reality eAR One Plus [US rep for eAR Bill Harris, right, takes a proud pose with trophy] ($9300 per/pair): Like its nemesis TacT Audio, this company is also Danish and is also using a newfangled digital approach to audio amplification. The innards of this trianglular shaped design employs the newly implemented ICE power technology developed by B&O. Rated at 350 watts per channel into 8 Ohms (and 600 watts into 4 ohms!), this has to be one of the most powerful and musically engaging amplifiers to have graced my listening room. Stay tuned for a break down of this fascinating design and how this technology fares against my reference TacT components. One thing is certain right out of the box: dual TacT 2150's could not grip and control the bass on the Ascendos or two Talon AK subwoofers like these high-powered monsters can.

http://www.stereotimes.com/MWC0511043.shtm

Duck Twacy

Frederic,

Heb je de eAR rechtsreeks in Denemarken gekocht? Heb je hem eerst nog ergens beluisterd of was het een gokje?

Ikzelf ben na het lezen van wat reviews wel erg nieuwsgierig geworden naar een dergelijke amp. Vooral hoe het verschilt met een goede klasse A amp (ben zelf nu een Aleph5 aan het bouwen). Heb je een dergelijke vergelijking al eens gemaakt?

Eigenlijk zoek ik nog een amp voor het laagkanaal van mijn linelevel gescheiden speakers. Een eAR lijkt me wel aardig (lekker effiecient). Een andere optie is een Crown K1. Ik vraag me alleen af of het geluid van dergelijke versterkers niet dusdanig verschillend is, dat je het niet kunt combineren in een actief systeem (dus mid/hoog op Aleph5 en laag op een pwm)

Duck Twacy

eduard

ook zijn sinds kort een aantal problemen/fouten verholpen in de nieuwe produckten.
1 de conector cave is aangepast
2 er is nu ook een kortsluitings beveiligging.
3 er komt ook een upgrade traject voor de oudere modellen.
Wel jammer dat ik nou net (2maanden geleden) de Ice module hebt laten aan passen en toen nog niks heb gehoort van de aanpassing van de connector cave en de kortsluit beveiligging.

zie http://www.acoustic-reality.com/portal.asp   (what's new) voor een volledige beschrijving van de veranderingen.

VlisChris

Citeerer is nu ook een kortsluitings beveiligging.
Dat kon toch best een probleem zijn met de eAR's? Die kon je toch tamelijk tot heel makkelijk om zeep helpen als je even niet oplet?
Wel handig dat ze daar nou wat op gevonden hebben ;)

eduard

Bij goed gebruik is het geen probleem ik heb mijn eindversterker nu ruim 20 maanden en gelukkig nog nooit kort gesloten. Maar waarschijnlijk als ik eventueel weer eenupgrade laat uitvoeren laat ik deze bescherming ook toevoegen.

Scarp

@christiaan: de reviewer van die review had dus 1 kanaal opgeblazen :)

eduard

klopt maar dan moet je ook niet de kabel tussen de behuizing in doen tijdens het sluiten. Hier helpt bijna niks tegen :)

Jimi Hendrix

Hi,

@ UB4b: Naar welke tact budgetversterkerlijn verwijs je precies? Is dit de SDA 2175?  De prijzen zijn allemaal erg veranderd dus je indicatie van 2000 euro maakt het wat minder makkelijk om het modelnummer te achterhalen (de SDA 2175 is afgeprijsd naar 1090 euro)

Groeten Johan
Blue are the life giving waters, taken for granted they quietly understand.

Del member

Citaat van: Loud-speaking op mei 30, 2004, 16:49:42

@ UB4b: Naar welke tact budgetversterkerlijn verwijs je precies? Is dit de SDA 2175?  De prijzen zijn allemaal erg veranderd dus je indicatie van 2000 euro maakt het wat minder makkelijk om het modelnummer te achterhalen (de SDA 2175 is afgeprijsd naar 1090 euro)

Woensdag heb ik de man met Tact over de vloer, zal het hem eens vragen  ;D

Hehe, grappig dat Tact zwaar in de prijzen aan het snoeien is. Ik durf wedden dat ze de hete adem van andere klasse-d amps in hun nek voelen. Nu ja, 11.000 EUR voor de Millenium MK2 dat zijn toch geen normale prijzen meer en al even zotte high-end comissies erop.

bennyclaes

ik vraag mij af, hoe betrouwbaar deze testen wel zijn.
de ear wordt beschouwd als een digitale versterker, maar is dit helemaal NIET!!.
het is een klasse-d versterker wat niet betekent digitaal!!

grtz

benny