Suggesties voor lichtgewicht open hoofdtelefoon

Started by WillyP, November 10, 2017, 22:22:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

WillyP

Collega's,

Wat hoofdtelefoons betreft ben ik erg lastig, vrees ik. Ik heb gauw last van druk op de oren waardoor ik de hoofdtelefoon maar weer afzet. De Sennheiser HD600, RS220, RS180, Momentum, die zijn het allemaal niet voor mij om die reden. Ook qua geluidskwaliteit ben ik er niet kapot van.

Degene die beter bij mij past, is de AKG 702. Wat comfort betreft, vind ik de Sennheiser PX100 en PX200 perfect, alleen is dan de geluidskwaliteit weer matig. Vroeger had je de 414, die was ook heel licht.

Hopelijk heb ik zo mijn wensen duidelijk kunnen maken. Liever niet duurder dan een paar honderd Euro. Wie heeft suggesties voor een goede lichtgewicht open hoofdtelefoon?

Groet,

Willy

Jumping Jack

Shure srh1840? Die kan ik langer dragen dan de sr220...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Pjotr27

Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Nexterday

Grado inderdaad, die wegen zowat niets. Wel even opletten met een nieuw exemplaar, daar zijn de kussens nog wel een beetje hard van. Na een paar weken gebruiken zit een Grado bij mij veel beter.
Music is the answer.

WillyP

Dank voor de suggesties. Grado dus en Shure. Is er iemand bekend met de Beyerdynamic DT1990 Pro?

Groet,

WillyP

Nexterday

Je bedoelt de DT990 denk ik. Is wel heel fraai, net als de 880 overigens. Maar of deze qua druk zoveel anders is als een HD600? Blijft toch een persoonlijk iets, mijn broer heeft een HD580 en ik ervaar daarmee geen druk. Met een Momentum wel. Die is overigens gesloten. Passen en proberen is denk ik het meest verstandig.
Music is the answer.

fasteddie

Of de BEYERDYNAMIC T 51 p....is considered als de meest comfortabele on ear headphone....

WillyP

Dank voor de suggesties. Op dit moment heb ik de Grado PS500 in huis. Te kort voor een oordeel maar ik heb nog niet het gevoel dat dit de telefoon is die ik graag wil hebben. Ik zal eerst mezelf meer tijd gunnen.

Groet,

WillyP

bmateijsen

Wij hebben veel opties beschikbaar om te luisteren... van Sennheiser 660 en 800s, Hifiman 400s, 400i, 560, 1000 v2 Audeze LCD series, AudioQuest en nog meer ;-)

WillyP

Bjorn,

Dank voor je aanbod. Voorlopig ben ik aan huis gekluisterd wegens ziekte, dus het kan even duren voor ik langskom om te luisteren.

Op dit moment heb ik ook de Audioquest Nightowl in huis. Die is niet licht en ook niet open, maar voor een gesloten hoofdtelefoon klinkt hij tamelijk ruimtelijk. Het is zeker plezierig luisteren, alleen perfect vind ik hem niet. Hij is niet helemaal neutraal, het hoog is wat afgezwakt (naar mijn idee minder dan bij de Nighthawk), het laag heeft een accent en is niet helmaal strak. Het klinkt een beetje als een luidspreker met papieren eenheden, maar misschien zeg ik nu iets vreselijks. Het went wel vrij snel moet ik zeggen en dan luister je gewoon naar muziek, dus ik vind het verder wel een goede hoofdtelefoon.

Toch is er iets wat me niet helemaal bevalt. De Grado en de Audioquest worden alom geprezen als zijnde topklasse hoofdtelefoons, maar het kost me weinig moeite om kleine onvolkomenheden te horen, terwijl we het toch hebben over de prijsklasse van 700 tot 800 Euro. Hoeveel moet je dan investeren om een nog betere kwaliteit te krijgen?

En dan nog een vraag aan Bjorn, hoe verhouden zich de Sennheiser 660s en de Hifiman HE-400i zich tot de Audioquest? De hoofdtelefoon zal worden gebruikt voor klassieke muziek en film in de late uurtjes.

Groet,

WillyP


Zweitse

AKG 712 pro, zijn momenteel zeer voordelig te koop.

bmateijsen

Quote from: WillyP on January  3, 2018, 12:41:10
Bjorn,

Dank voor je aanbod. Voorlopig ben ik aan huis gekluisterd wegens ziekte, dus het kan even duren voor ik langskom om te luisteren.

Op dit moment heb ik ook de Audioquest Nightowl in huis. Die is niet licht en ook niet open, maar voor een gesloten hoofdtelefoon klinkt hij tamelijk ruimtelijk. Het is zeker plezierig luisteren, alleen perfect vind ik hem niet. Hij is niet helemaal neutraal, het hoog is wat afgezwakt (naar mijn idee minder dan bij de Nighthawk), het laag heeft een accent en is niet helmaal strak. Het klinkt een beetje als een luidspreker met papieren eenheden, maar misschien zeg ik nu iets vreselijks. Het went wel vrij snel moet ik zeggen en dan luister je gewoon naar muziek, dus ik vind het verder wel een goede hoofdtelefoon.

Toch is er iets wat me niet helemaal bevalt. De Grado en de Audioquest worden alom geprezen als zijnde topklasse hoofdtelefoons, maar het kost me weinig moeite om kleine onvolkomenheden te horen, terwijl we het toch hebben over de prijsklasse van 700 tot 800 Euro. Hoeveel moet je dan investeren om een nog betere kwaliteit te krijgen?

Ik denk dat je kritisch bent en met een hoofdtelefoon hoor je alles! Maar wat is de aansturing?

QuoteEn dan nog een vraag aan Bjorn, hoe verhouden zich de Sennheiser 660s en de Hifiman HE-400i zich tot de Audioquest? De hoofdtelefoon zal worden gebruikt voor klassieke muziek en film in de late uurtjes.

Groet,

WillyP

De Hifiman 400i is echt wel anders dan de Sennheiser 660. Mijn voorkeur... Hifiman, met een mooie DAC hoofdtelefoonversterker, maar de Sennheiser heeft wel bepaalde charmes :).

WillyP

#12
@Zweitse, dank voor de tip. Ik heb een korte tijd de AKG K702 beluisterd en dat vond ik een plezierige hoofdtelefoon.

@Bjorn, dank voor de uitvoerige reactie. Te kritisch? Misschien. Mijn huidige hoofdtelefoons zijn de AKG N60 NC en de Sennheiser Momentum en ik had een groter verschil verwacht met de hoofdtelefoons die ik nu op proef heb en toch twee keer zo duur zijn. Ik gebruik de uitgang van mijn voorversterker en ik zit niet te wachten op een extra kastje. Als het dan toch moet, zou ik liever sparen voor een Stax. Een electret zou dan ook mogen. Indertijd hadden Micro Seiki, Pioneer en Sennheiser die in het assortiment.

Alleen twijfel ik of Sennheiser wel mijn merk is. Aangestoken door de vrijwel altijd lovende recensies heb ik een Sennheiser HD600, een Momentum, een RS180 en een RS220 in huis gehad, de Momentum en de RS220 nog steeds, maar het gevoel blijft dat ik iets wil wat lekkerder zit en beter klinkt.

@Bjorn, kun je een poging wagen om de verschillen te beschrijven tussen de Hifiman 400i en de Sennheiser HD660s? Daar ben ik wel benieuwd naar. En dan is er nog een Sennheiser HD700. De HD800(S) is ook tweedehands te duur.

We zoeken verder.

Groet,

WillyP

lukas

Tweedehands Grado GS1000 als je van natuurlijk open en vrij geluid houdt. Zoals het in het echte leven ook klinkt. En anders voor veel hifi gedoe kun je amerikaanse recensies volgen

garmtz

Quote from: WillyP on January  4, 2018, 14:12:09@Bjorn, kun je een poging wagen om de verschillen te beschrijven tussen de Hifiman 400i en de Sennheiser HD660s? Daar ben ik wel benieuwd naar. En dan is er nog een Sennheiser HD700. De HD800(S) is ook tweedehands te duur.

De Hifiman 400i is opener in het midden, pittiger in het hoog en strakker in het laag. De Sennheiser heeft net als zijn oudere broertjes een heel prettig geluid, dat mooi in balans is. Overweeg ook de 400S, die is wat vergevingsgezinder dan de 400i. Ook kun je nog heel even wachten op de nieuwe Hifiman Sundara en ook de Audeze Sine blijft een topper... Wel gesloten...

Ook de Meze 99 Classics is de moeite waard. Ook gesloten, maar klinkt toch zeer ruimtelijk.

WillyP

Ik zie dat ik dit topic een beetje verwaarloosd heb, daarom nu een update. In het topic met als titel: "Welke hoofdtelefoon hebben we en waarom?" heb ik al een aantal hoofdtelefoons genoemd die niet prettig zitten, waaronder verschillende Sennheisers en de Grado PS500.

Gisteren ben ik bij een aantal zaken langsgegaan. Weinig geluisterd, eerst maar eens gelet op het draagcomfort. De B&W P9 en de Sonus faber Prima vielen af. Ook de Focal Spirit One beviel me niet zo. Ze zitten bij mij niet lekker, ze klemmen te veel.

Ik dacht dat het wel meeviel maar mijn allerliefste denkt dat dat komt omdat ik een dikke kop heb èn grote oren. Als de zit niet prettig is, maakt het voor mij niet meer uit hoe ze klinken.

Toen heb ik een Audio Technica hoofdtelefoon gepast (volgend de verkoper de ATH-AD2000 maar ik denk eerder een ATH-AD2000X). De prijs was niet misselijk voor een model wat volgens mij niet meer geleverd wordt door de fabrikant, maar het comfort vond ik erg goed! Nu nog een afspraak maken voor een luistersessie.

Verder heb ik - eigenlijk voor de grap - een Sennheiser Unipolar 2000 gepast. Een oudje van 20 jaar, maar ook nu weer: heel comfortabel. Indertijd werd de Sennheiser niet erg goed ontvangen, maar rustige popmuziek klonk helemaal niet slecht vond ik. Een mooi ruim klankbeeld ook.

Al met al een leerzame middag. Beide hoofdtelefoons hebben met elkaar gemeen dat de oorschelpen ruim om mijn oren zitten, waardoor de druk licht is zonder dat de telefoon van me afglijdt. In die richting moet ik het dus zoeken.

@Bjorn of @Garmt, is al iets meer bekend over de Hifiman Sundara? Op foto's lijkt het een hoofdtelefoon met grote schelpen, dus wie weet.

Groet,

Willy

bmateijsen

Quote from: WillyP on March 17, 2018, 16:28:59

@Bjorn of @Garmt, is al iets meer bekend over de Hifiman Sundara? Op foto's lijkt het een hoofdtelefoon met grote schelpen, dus wie weet.

Groet,

Willy

Deze hebben we gewoon in de winkel staan. Het is een over-ear hoofdtelefoon, een stuk lichter dan de 400i of 400s.

Filmpje van mij over de Hifiman Sundara en LCD2C van Audeze
https://www.youtube.com/watch?v=Jc13y-KRf5s&t=23s

Nosferatu

Quote from: bmateijsen on March 17, 2018, 16:50:09
Deze hebben we gewoon in de winkel staan. Het is een over-ear hoofdtelefoon, een stuk lichter dan de 400i of 400s.

Filmpje van mij over de Hifiman Sundara en LCD2C van Audeze
https://www.youtube.com/watch?v=Jc13y-KRf5s&t=23s

Hoe is het draagcomfort van deze 2 t.o.v. de Audeze EL-8 en/of Hifiman HE-560 ? De EL-8 zat mij persoonlijk erg slecht, knelde bovenop m'n hoofd, de 560 daarentegen zat als gegoten. Alhoewel ik nu (o.a.) een B&W P9 heb, blijf ik toch altijd een (lichte ?) voorkeur houden voor magneto/electrostaten.  :smile:
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

bmateijsen

Quote from: Nosferatu on March 17, 2018, 17:07:32
Hoe is het draagcomfort van deze 2 t.o.v. de Audeze EL-8 en/of Hifiman HE-560 ? De EL-8 zat mij persoonlijk erg slecht, knelde bovenop m'n hoofd, de 560 daarentegen zat als gegoten. Alhoewel ik nu (o.a.) een B&W P9 heb, blijf ik toch altijd een (lichte ?) voorkeur houden voor magneto/electrostaten.  :smile:

De lichtste is de Sundara en die is erg comfortabel. De Audeze LCD2C is wat zwaarder maar zit wel prettig. De LCD2C lijkt denk ik het meest op de 560 vwb draagcomfort. De P9 is wat mij betreft wel anders dan de 2C en de Sundara. En die zijn alweer best verschillend van elkaar. Ik kan mij voorstellen dat mensen vallen voor de P9, die is gewoon lekker en prettig, maar ik ben zelf toch meer van de Planar's....

RonK.

Ik ben nog steeds erg tevreden met mijn AKG Q702,..... Zit erg prettig, qua geluid mooi in balans. zeker geen overheersende lage tonen en een fraai hoog en zeker niet zwaar te noemen.

:music:


Pjotr27

Ik heb een Audio Technica Grandioso, draagcomfort is erg goed, vergelijkbaar met een 2000 alleen met een ander prijskaartje. Stax is ook mooi, zit ook goed.
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

WillyP

Bedankt weer voor de suggesties.

De AKG K702 en K712 heb ik eerder gepast. Die zijn voor mij veelbelovend. Het maakt me zelfs nieuwsgierig naar de K812. Heeft iemand daar ervaring mee?

Ik heb nog niet ontdekt waar verschillende Audio Technica modellen beluisterd kunnen worden. De recensies zijn heel wisselend voor wat betreft degelijkheid en geluidskwaliteit. Ik kom zelfs reacties tegen dat de goedkopere ATH-R70X een betere kwaliteit levert dan de ATH-AD1000X en de ATH-AD2000X. Zelf luisteren is altijd het devies, maar dat is hier dus extra belangrijk.

De geluidskwaliteit van de Hifiman Sundara wordt alom geprezen, wel kom ik regelmatig klachten tegen over de kwaliteitscontrole. Dat is dan weer minder.

Ik heb heel even maar een Beyerdynamic DT 1990 Pro kunnen passen. Zat zeker niet slecht, ondanks het wat hogere gewicht en heel mooi afgewerkt. Ook een kanshebber dus.

Tot zover.

Willy

bmateijsen

Quote from: WillyP on March 22, 2018, 10:57:26
Bedankt weer voor de suggesties.

De AKG K702 en K712 heb ik eerder gepast. Die zijn voor mij veelbelovend. Het maakt me zelfs nieuwsgierig naar de K812. Heeft iemand daar ervaring mee?

712 en 812 zijn net bij ons binnen voor demo ;)

QuoteIk heb nog niet ontdekt waar verschillende Audio Technica modellen beluisterd kunnen worden. De recensies zijn heel wisselend voor wat betreft degelijkheid en geluidskwaliteit. Ik kom zelfs reacties tegen dat de goedkopere ATH-R70X een betere kwaliteit levert dan de ATH-AD1000X en de ATH-AD2000X. Zelf luisteren is altijd het devies, maar dat is hier dus extra belangrijk.

De geluidskwaliteit van de Hifiman Sundara wordt alom geprezen, wel kom ik regelmatig klachten tegen over de kwaliteitscontrole. Dat is dan weer minder.

Wij hebben geen AT.

Ik heb tot heden een paar Sundara's gezien en die waren perfect. Maar goed, wij zien er geen honderden... Ik vind de Sundara erg goed.

QuoteIk heb heel even maar een Beyerdynamic DT 1990 Pro kunnen passen. Zat zeker niet slecht, ondanks het wat hogere gewicht en heel mooi afgewerkt. Ook een kanshebber dus.

Tot zover.

Willy

Groet,

Bjorn

WillyP

Bjorn,

De prijzen voor AKG heb ik nog niet zien staan op de website. Heb je een indicatie voor mij (eventueel via PM)?

Je citeert mijn opmerking over Beyerdynamic, maar je zegt niets over dat merk. Had je iets willen opmerken?

Groet,

Willy

bmateijsen

#24
Quote from: WillyP on March 22, 2018, 11:47:29
Bjorn,

De prijzen voor AKG heb ik nog niet zien staan op de website. Heb je een indicatie voor mij (eventueel via PM)?

Klopt, wij hebben ze nu voor luistertest, maar verwacht wel dat we ze gaan voeren.

K812 = 1499 euro
K712 Pro = 399 euro

QuoteJe citeert mijn opmerking over Beyerdynamic, maar je zegt niets over dat merk. Had je iets willen opmerken?

Groet,

Willy

Daar had ik niets voor op te merken, ik heb niks met Beyer.