rekening loodgieter

Started by jeepee, July 15, 2017, 13:49:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jeepee

Ik had problemen met mijn geiser. De vorige loodgieter had de stromingssensor vervangen maar probleem bleef. Aangezien deze loodgieter absurde prijzen rekende,
ben ik met een ander in zee gegaan. Deze zou alles nalopen. Uiteindelijk kwam hij na 2 tot de conclusie dat het toch die warmte sensor zou zijn. (hij had toen eerst de lucht afvoer los gemaakt om te kijken of dat het probleem was) Na vervangen stromingssensor bleef geiser weigeren. Zijn idee was toen geiser vervangen, die echter maar 4 jaar oud was. Of evt Vaillant laten komen, opperde ik. Dat bleek 80 euro per uur te kosten. Terwijl ik daar over nadacht, dacht ik, ik ga toch nog een ander vragen. Deze nieuwe loodgieter belde met Vaillant, deze adviseerde toen stromgssensor kwart slag te draaien. En toen was het probleem gefixt. Heel netjes vroeg deze loodgieter, die misschien een half uur bezig was, of hij een uur kon rekenen. Geen probleem ik was al dolblij. Nee kreeg ik van die 2e loodgieter een rekening van 252 euro. Ik vroeg om uren specificatie, 1 maal 1 uur en en eenmaal 2 uur. Dat klopte al niet omdat hij 3 keer was geweest. De eerste keer om te kijken wat hij zou gaan doen. In mijn beleving niet meer dan 15 minuten. 2e keer langer, maar max 45 en derde met vervangen stroom sensor ook max half uur. Tijdens telefonisch onderhoud bleek dan uiteindelijk dat hij ook een uur rekende voor ophalen van stromingssensor want leverancier zat aan andere kant van Voorschoten waar hij woonde. Terwijl hij enkele dagen de tijd had gehad, dus dan zal hij daar toch wel langs moeten dacht ik.
Nee hij moest dat uur hebben.
Mijn vragen:
1- Is het normaal om de tijd te rekenen voor halen van een onderdeel? Zeker als je dat niet zelfde dag doet maar enkele dagen later pas.En dan gewoon 1 uur a 52 euro.

2- Dat onderdeel kostte bij hem incl btw 96 euro terwijl Warmte service het voor 65 euro gratis opstuurt. Ik betaal dan eigenlijk inclusief halen voor dat onderdeel dus bijna 150 euro. Moet ik dat zonder mee accepteren?

3- Is het uberhaupt gebruikelijk om voor kleine onderdeeltjes gewoon reistijd te rekenen. Ik begrijp dat dat misschien zo is als je het de dag zelf gaat halen, maar bv halve week later?
Ben heel erg benieuwd wat men hier van vindt.
Overigens vind ik dat de loodgieter ook rekening zou kunnen houden met feit dat hij niets gevonden had, en mij dus slechts op kosten had gejaagd. Dus een beetje matigen van rekening. Hij wil namelijk 252 euro van mij terwijl er niets is opgelost en de oplossing eigenlijk heel simpel is. Hij legt fout bij Vaillant, die er ook zeker is want ze zeggen niet over kwartslag draaien van de sensor, maar toch 252 euro, terwijl je geen stap verder bent?

dre73

Ik mis nog 3x voorrijkosten op de rekening. :D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

jeepee

Nee ik had dat vooraf gevraagd, hij rekende geen voorrij kosten.
Ik heb nu 150 van de 250 betaald, en zit nu in dubio of ik alles moet betalen. Vandaar mijn vraag. Ik begrijp dat het ook komisch over kan komen, maar ik ben dus totaal, met die eerste loodgieter die echt een oplichter was, meer dan 500 euro kwijt. En dan ben ik wat minder vrolijk. Maar ik wil dat geschil met deze loodgieter wel oplossen dus elk idee daarover is welkom.

Alex Groningen

Quote from: dre73 on July 15, 2017, 14:31:50
Ik mis nog 3x voorrijkosten op de rekening. :D

;D

Je inbox zit vol, Dre.

jeepee

Quote from: Alex Groningen on July 15, 2017, 14:47:28
;D

Je inbox zit vol, Dre.

Heb je ook nog een idee over de rekening van de loodgieter?

Alex Groningen

Nee. Maar toevallig krijg ik volgende week mijn jaarlijkse onderhoud aan de ketel.
Zal hem eens vragen wat zoal gebruikelijk is aan het declareren van uren en weet ik veel wat.
Zodra ik meer weet laat ik het jou even weten.

jeepee

Quote from: Alex Groningen on July 15, 2017, 14:59:40
Nee. Maar toevallig krijg ik volgende week mijn jaarlijkse onderhoud aan de ketel.
Zal hem eens vragen wat zoal gebruikelijk is aan het declareren van uren en weet ik veel wat.
Zodra ik meer weet laat ik het jou even weten.

Dank je. Daar zou ik behoorlijk mee geholpen zijn. Ik kan wel mijn gevoel van wat is eerlijk en correct er op loslaten, maar ik moet ook rekening houden met wat gebruikelijk is in een bepaalde sector.

Raymond187

Het ophalen van spullen zit in zijn uurloon. Dat hij het onderdeel niet op voorraad heeft is zijn  probleem.

Als je een schilder huurt dan betaal je ook voor de uren dat hij bezig is. Je betaald niet apart dat hij zijn  maatje ophaalde, de trap en de verf bij de karwei ophaalde toch?


jeepee

Quote from: Raymond187 on July 15, 2017, 21:06:27
Het ophalen van spullen zit in zijn uurloon. Dat hij het onderdeel niet op voorraad heeft is zijn  probleem.

Als je een schilder huurt dan betaal je ook voor de uren dat hij bezig is. Je betaald niet apart dat hij zijn  maatje ophaalde, de trap en de verf bij de karwei ophaalde toch?
Dat lijkt mij ook. Maar weet je zeker dat dat usance is?
En moet hij mij een bon kunnen overleggen? Want onderdeel is bijna 30 euro duurder dan bij andere winkel.

Raymond187

Op de onderdelen hebben ze eën marge. Als je de onderdelen zelf in huis hebt, dan gaat het uurloon misschien iets omhoog.

Ligt eraan wat de afspraak is geweest. Heb je hem opdracht gegeven dat onderdeel te halen. Dan is er voor betalen ook logisch. Is de afspraak dat hij je geiser komt repareren en dat je zijn arbeidsuren betaald. Dan zou ik  iet betalen voor het ophalen van een onderdeel dat hij   niet heeft.

jeepee

Quote from: Raymond187 on July 15, 2017, 21:27:38


Ligt eraan wat de afspraak is geweest. Heb je hem opdracht gegeven dat onderdeel te halen. Dan is er voor betalen ook logisch. Is de afspraak dat hij je geiser komt repareren en dat je zijn arbeidsuren betaald. Dan zou ik  iet betalen voor het ophalen van een onderdeel dat hij   niet heeft.
Nee ik heb geen opdracht gegeven om onderdeel te halen. Althans niet letterlijk. Hij wilde die stromingssensor toch weer gaan vervangen, en daarmee ging ik akkoord en die zou hij dan gaan bestellen. Ja dat kan je als een opdracht zien om het te gaan halen, je kan het ook zien als akkoord dat hij dat bv besteld en toe laat sturen. Moeilijk.

Stadium III

Morgenvroeg zal ik een reactie geven hoe eij het doen ( werk bij een installateur )
5.2.4 Marantz Klipsch setup

jeepee

Quote from: Stadium III on July 15, 2017, 23:16:22
Morgenvroeg zal ik een reactie geven hoe eij het doen ( werk bij een installateur )

Dank je, ik hoor het graag.

mondiaal

Is het misschien zo dat ze net als de telefoonproviders( 10 sec bellen gaat toch een hele minuut kosten)  per uur rekenen.

gerard1

Ken je geen beun de haas, vakmensen zijn er in nederland niet echt meer. hoofdprijzen betaal je des te meer.

Stadium III

Ik vind het een appart verhaal

Als wij naar een storing gaan rekenen wij altijd voor rij kosten en dan een uurloon per 15 min
Moeten we dan terug komen omdat de storing niet correct opgelost is dan zijn er geen voorijkosten
Wel dienen de uren betaald te worden
Ik heb laast ook bij een valliant geiser gestaan waar een collega geweest was ,deze heeft een onderdeel besteld deze is op de zaak binnengekomen
Ik heb deze vervangen maar helaas bleek het niet het juiste te zijn dus probleem hetzelfde,nu ga ik ervanuit dat een geiser van 4 jaar een display heeft en een F fout code aangeeft
Ik heb toen ter plekken valliant gebeld en gevragen waar we verder in moeten zoeken en wat de waarde's zijn die ik door kan meten
Dit heb ik gekegen ,onderdeel besteld via kantoor ,later is die binnen gekomen en deze gemonteerd
Probleem opgelost ,onderdeel wat ik eerder vervangen heb eruit gehaald en oude onderdeel terig gezet
mevr krijgt rekening voorijkosten 1x en de rest van het uurloon en gebruikt onderdeel die storing heeft opgelost

Nu komt het ook wel voor dat als ik bij een storing spullen ga halen bij een groothandel dat idd die tijd gewoon doorgerekend word,maar dan los ik de storing meteen mee op

Verder zijn de prijzen die wij rekenen voor onderdelen meestal duurder als warmteservice maar mocht het kapot zijn kan ik het zo ook terug brengen naar de groothandel en er word natuurlijk verwaht dat er een bepaalde garantie gegeven word op de reparatie

Ieder doet het op zijn iegen manier maar uiteindelijk teken je de werkbon af en geef je akkoord op de werzaamheden die gebeurd zijn ,ik hoop wel dat alles voor je in overleg gebeurt is (dit vinden wij zeer belangrijk richting de klant )
5.2.4 Marantz Klipsch setup

MaxxMark

#16
Omdat je vraagt wat men er van vindt, mijn mening:

Uit je tekst maak ik niet op of het in persoon een schappelijke kerel is of niet. Sterker ik haal er eerder uit dat het een beetje een zure man zou zijn. Maar dat kan de kleuring van jouw verhaal zijn :)

Persoonlijk voelt het aan alsof er slecht gecommuniceerd is, en dat is altijd de schuld van degene die de dienst verleent. Die moet (vind ik!) zorgen dat de klant goed geïnformeerd is en dus een weloverwogen beslissing kan nemen.

In deze situatie zou ik als loodgieter zijnde niet voet bij stuk houden, want dan krijg je precies dit probleem. Mensen zijn niet tevreden en gaan hun ongenoegen spuien. Ofwel; slechte publiciteit, een ontevreden klant, en met 100% zekerheid geen vervolgklussen meer.

Quote from: jeepee on July 15, 2017, 13:49:34
Mijn vragen:

1- Is het normaal om de tijd te rekenen voor halen van een onderdeel? Zeker als je dat niet zelfde dag doet maar enkele dagen later pas.En dan gewoon 1 uur a 52 euro.

Ik kan me een beetje vinden in wat Stadium III zegt. Namelijk dat als het op moment dat de monteur/installateur bij zn storingsmelding zegt:

"Ik kan het nu oplossen voor je, maar dan moet ik langs de groothandel, dat is <daar en daar>, dat betekent dat de teller doorloopt als ik hem haal". In dat geval vind ik dat het schappelijk is dat het uurtarief wordt berekend.

Als hij zegt: "Ik kan het nu niet voor je oplossen, ik moet het bestellen/halen/whatever, en kom vrijdag a.s. terug". Dan vind ik dat het niet schappelijk dat als hij op donderdag het onderdeel moet halen, hij daar geld voor rekent. Uiteraard mag hij wel een 2e keer voorrijkosten rekenen :)

Quote from: jeepee on July 15, 2017, 13:49:34
2- Dat onderdeel kostte bij hem incl btw 96 euro terwijl Warmte service het voor 65 euro gratis opstuurt. Ik betaal dan eigenlijk inclusief halen voor dat onderdeel dus bijna 150 euro. Moet ik dat zonder mee accepteren?

De beste man had eigenlijk vooraf moeten zeggen wat het zou gaan kosten alvorens je akkoord zou gaan. Net als dat een garage niet zomaar aan je auto gaat klussen als het betekent dat het €200,- duurder wordt.

Dat het € 96,- kost vind ik nog tot daar aan toe, zoals eerder door anderen gezegd; er zit een marge op. Mogelijk dat adviesprijzen worden gerekend (dat zou je kunnen navragen bij Vaillant), die hebben meestal al een flinke marge.  Maar als die € 96,- boven de adviesprijs is, dan zou ik het nog lastig vinden om er iets mee te doen. Je zou het kunnen aankaarten, maar hij staat natuurlijk vrij te rekenen wat hij wil (tenzij Vaillant zegt dat dat maximum prijzen zijn).

Quote from: jeepee on July 15, 2017, 13:49:34
3- Is het uberhaupt gebruikelijk om voor kleine onderdeeltjes gewoon reistijd te rekenen. Ik begrijp dat dat misschien zo is als je het de dag zelf gaat halen, maar bv halve week later?

Met aangenomen werk zit het er natuurlijk bij in. Is het kleinmateriaal waarvan logischerwijs verwacht mag worden dat een loodgieter dat paraat heeft, dan is het nogal raar dat hij het niet heeft. En dus zijn verantwoordelijkheid (en kosten). Is het iets dat speciaal voor jouw situatie is, dan kan dat geld kosten. Maar zoals bij punt 1 hangt het van de manier waarop af. Moet het direct, dan loopt de teller door. Mag het later, dan iets als voorrijkosten.


Quote from: jeepee on July 15, 2017, 13:49:34
Overigens vind ik dat de loodgieter ook rekening zou kunnen houden met feit dat hij niets gevonden had, en mij dus slechts op kosten had gejaagd. Dus een beetje matigen van rekening. Hij wil namelijk 252 euro van mij terwijl er niets is opgelost en de oplossing eigenlijk heel simpel is. Hij legt fout bij Vaillant, die er ook zeker is want ze zeggen niet over kwartslag draaien van de sensor, maar toch 252 euro, terwijl je geen stap verder bent?

Hier ben ik het overigens niet mee eens. Jij hebt/had een probleem. De loodgieter is vervolgens op zoek gegaan (heeft dus tijd geïnvesteerd), maar heeft niets kunnen vinden. Zijn tijd en expertise kost geld. Het niet kunnen oplossen van het probleem doet daar niet aan af.

Het valt alleen aan te vechten als de betreffende loodgieter gewoonweg incompetent was en hem duidelijk te verwijten valt dat hij niet wist waar hij mee bezig was.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Jinsu

Iets met algemene voorwaarden, mensen leren het ook nooit.

Het is ook gebruikelijk om eerst met de klant te overleggen indien er iets vervangen moet worden ;) .
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

jeepee

Quote from: Jinsu on July 19, 2017, 15:28:58
Iets met algemene voorwaarden, mensen leren het ook nooit.

Het is ook gebruikelijk om eerst met de klant te overleggen indien er iets vervangen moet worden ;) .

Er is ook overlegd. Het onderdeel was dus een maand of 2 eerder al vervangen.
Die voorganger had 80 euro gerekend voor het onderdeel. Deze loodgieter zei ook dat het 80 kostte, maar later was dat dus zonder btw. Nu gaat het me niet om die 16 euro, maar wel om de 50 euro die wordt gerekend voor het halen. Het was namelijk een halve week later dat hij met dat onderdeel terug kwam, en dan doodleuk een uur haal kosten rekenen vind ik absurd. Hij had ook kunnen zeggen, meneer bestel het zelf even dan bent u slechts 66 euro kwijt ipv bijna 150.

Erik

Zie het als leergeld discussies over vijftig euro ga je toch niet winnen teveel gedoe.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

jeepee

Quote from: Erik on July 19, 2017, 17:19:19
Zie het als leergeld discussies over vijftig euro ga je toch niet winnen teveel gedoe.

Te veel gedoe, daar heb je misschien gelijk in. Maar lesgeld? Dat je bij de volgende loodgieter bij elke stap moet vragen, en rekent u voor het halen? Wordt een kwartier afgerond naar een half uur? Dat is allemaal bijna niet te doen, vind ik.
Het is meer een soort bingo, proberen tot er een goede loodgieter uit komt.
Overigens de man die ik nu heb, is het goedkoopst. Rekent geen voorrij kosten, fixte het probleem binnen een half uur en vroeg toen heel bescheiden of hij een uur mocht rekenen, waar ik natuurlijk de redelijkheid wel van inzag. (45 euro) Dus er zijn nog wel goede.
Maar het blijft me enorm tegen de borst stuiten dat ik uiteindelijk voor een onderdeel dat niet hoefde te worden vervangen ipv 65 euro dus bijna 150 moet betalen omdat meneer een uur brengen en halen rekent. Als ik dat weer een keer opschrijf wordt ik eigenlijk steeds bozer. Maar dat is natuurlijk zinloos en beter dus slikken en dokken.

dre73

Ach,je hebt nu een prima loodgieter toch?
Dus lekker betalen en nooit meer aan denken! ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

minplus

Zuinig zijn op degene die het probleemloos opgelost heeft.
Die zijn meestal goud waard maar sterven soms uit.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

negotiata

En dan zeiken de "Vakmannen" dat er zoveel beunhazen zijn en de markt kapot maken.

Ik had laatst een knipperlichtsensor die zit achter de alarmklok van mijn auto.
Ik moest sleutel inleveren en koffie drinken na een half uur zie ik dat de monteur
De auto naar binnen rijd en ik keek toevallig op mijn klok en hij kwam exact 6 minuten later weer eruit rijden. Lieten ze me nog een kwartiertje zitten en toen kwam de verrassing.
Volledig uurloon en het sensortje a 12 euro. 92 euro hoppa.
Ik kreeg een discussie met de balie. En heb de manager er bij laten roepen.
Toen werd het 50. Ik moest naar mijn werk en heb schoorvoetend die 50 betaald.

Sindsdien heb ik een leuke beun de haas. 25 euro per uur.

Ik zou zeggen laat hem de klere krijgen en betaal hem en ga verder.
Je er druk om maken schiet ook niet op.
Wijze les volgende keer gewoon bij het begin duidelijkheid vragen.
Ben het niet met hem eens hoor geld rekenen voor onderdelen halen alleen als
Het binnen de zelfde dag zou moeten gebeuren.

Ben benieuw wat je gaat besluiten  :popcorn:
- To be or not to be, thats the question -

dre73

In elke werkplaats lopen monteurs met verschillende kwaliteiten........
Je moet gewoon geluk hebben. :D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.