Welk nieuw spanscherm?

Started by Valkyrie, April 10, 2017, 17:14:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Valkyrie

Over een aantal maanden gaan mijn vriendin en ik verhuizen en in de nieuwe woning is een mooie ruimte voor een dedicated HT.  :pompom:

De kamer is ca. 6x4 meter en zal ook als kantoor/oefenruimte voor mijn vriendin gebruikt gaan worden. De ruimte zal waarschijnlijk niet helemaal zwart geverfd gaan worden, maar over de kleur zijn we nog niet uit. Mogelijk maken we de kamer grijs/antraciet met witte accenten.
Op dit moment staat de set in de woonkamer en maken we gebruik van een tab-tensioned Stewart scherm. In het nieuwe huis hebben we de mogelijkheid om een spanscherm op te hangen. Ik ben de markt van de spanschermen aan het verkennen en ik dan kom ik de volgende opties tegen:

  • Kingpin Velvet
  • Lumene Movie Palace Premium
  • Xtrem screen Absolute Reference white
  • Xtrem screen Xtrem Daylight scherm (net iets boven budget)
  • iVisions Frame 4K
  • Projecta HomeScreen Deluxe met HD Progressive doek
  • Image-Screens cadre² light boven budget

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaring. Zijn er nog schermen die ontbreken in mijn lijstje? Het budget is zo'n 1000 euro.

Over de grootte ben ik ook nog niet helemaal uit. Het liefst wil ik zo groot mogelijk, maar dat geeft natuurlijk ook beperkingen aan de speakerplaatsing. Hieronder heb ik 2 printscreentjes van zowel een Lumene 270C als een 300C. Wat zouden jullie kiezen?
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

Flavio

#1
Ik heb zelf een iVisions Frame 4K spanscherm en ben daar heel tevreden mee.
Hoe groter hoe beter vind ik en zolang je speakers het beeld niet blokkeren is dat toch geen probleem?
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer NX4-6000 | Buttkicker BKA1000-N
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 2x T+A TLS 20 | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL 90 | 2x Teufel M 950 D | 2x T+A TAL X1
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

N1v3K

Projecta HomeScreen Deluxe scherm met HD Progressive doek?

Remco

Ik denk in die prijsklasse de Lumene. Ik zou zo groot mogelijk nemen ;)
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

MechanicalAnimal

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Valkyrie

Dank je wel voor de berichten. Bij "zo groot mogelijk" zal het scherm 300cm breed worden. Ik heb dan nog aan beidde zijden 50cm ruimte voor de speakers...
Ik ga nog even opmeten hoe het nu bij mij thuis is., want ik niet dat de speakers in een hoekje gedrukt worden. Dat zal het geluid niet ten goede komen. :unsure:

Quote from: Flavio on April 10, 2017, 19:02:00
Ik heb zelf een iVisions Frame 4K spanscherm en ben daar heel tevreden mee.
Hoe groter hoe beter vind ik en zolang je speakers het beeld niet blokkeren is dat toch geen probleem?

Dank je wel, ik voeg hem toe aan de lijst. :)

Quote from: N1v3K on April 10, 2017, 19:45:28
Projecta HomeScreen Deluxe scherm met HD Progressive doek?

Toegevoegd :)
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

Valkyrie

Inmiddels heb ik ook een beter overzicht van de ruimte  :)
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

N1v3K

Ik zou ook even de zichtlijnen tekenen vanuit de randen van het zichtbare gedeelte van het scherm naar de uiterste zitplaatsen aan de zijkanten. Ik denk dat je iets meer speling hebt dan die 50cm aan weerszijden ;)

Sjaak_Banaan

Image-Screens cadre² light is Hollywood-Zuhause toch?
Die zijn allemaal akoestisch transparant als ik mij niet vergis, dan zou je die dus ook nog groter kunnen pakken en voor je speakers plaatsen  8)

Ik ga het binnenkort zelf proberen met spandex, het is even afwachten of dat wat wordt.... :P
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Valkyrie

Inmiddels zijn we een paar weekjes verder en op http://www.projectorcentral.com/ de calculator ingevuld. Daar blijkt dat met een scherm van 3 meter breed de lichtopbrengst wel erg minimaal is. Ik kan dus beter voor een iets kleiner scherm gaan. Bijkomend voordeel is ook dat ik dus meer ruimte voor de speaker heb en ze niet in een hoekje hoeven te worden gedrukt.

De afstand van de zitplaats tot het scherm zal zo'n 4 meter zijn. Een scherm van 2,70 breed zou ook qua verhouding (zitafstand / 1,5) beter zijn.

Nu nog even goed onderzoeken naar de doeksoorten en daarbij de voor/nadelen.
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

Raymond187

Als hij aangeeft te weinig licht op te leveren bij en scherm van 3m, is er dan wel genoeg licht bij 2.7m? Bedoel dat is maar 30cm horizontaal.

Wij zitten nu 5.5m van een scherm van 2.4m, en scherm is echt wel te klein :nopompom: De PJ heb ik er 3.5m vanaf hangen.

Valkyrie

Quote from: Raymond187 on April 25, 2017, 16:37:01
Als hij aangeeft te weinig licht op te leveren bij en scherm van 3m, is er dan wel genoeg licht bij 2.7m? Bedoel dat is maar 30cm horizontaal.

Wij zitten nu 5.5m van een scherm van 2.4m, en scherm is echt wel te klein :nopompom: De PJ heb ik er 3.5m vanaf hangen.

Gezien het aantal nits veel lager ligt. Misschien moet ik ook wel een scherm met een hogere gaan nemen, dat kan ook nog een keuze zijn. Welke PJ heb jij?
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

Raymond187

Een Oud wijfie Epson eh5500. Met een nieuwe originele lamp en isf.

Remco

Quote from: Raymond187 on April 25, 2017, 17:42:33
Een Oud wijfie Epson eh5500. Met een nieuwe originele lamp en isf.

Misschien een oudje...maar daar heb ik toch heel veel plezier aan beleefd. Het blijft een zeer mooie projector met 'deep black level'.
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

denoontje

Quote from: Raymond187 on April 25, 2017, 17:42:33
Een Oud wijfie Epson eh5500. Met een nieuwe originele lamp en isf.

tssssss!

darkrunner

#15
De breedte is de spelbreker groter dan 280 ongeveer ga je je fronts niet meer deftig kunnen plaatsen, 50cm is echt wel krap.
Ikzelf heb ook een ruimte van 4m breed en projecteer op 266 zichtmaat (buitenmaat 284) zit wel maar op 3.20 van het scherm af
Heb zelf een tijdje een Image-Screens cadre² gehad staat nu bij men broer en men €299 scherm vind ik beter hij ook trouwens (Esmart germany) prijs zegt ook niet alles...
Ivisions hang je vast aan 260 of 300 zichtmaat de 300 is 316 in totaal heb je nog amper 84cm over voor je fronts, je kan daar ook op maat laten maken maar geen idee wat dit extra kost.
-Ultraluxx
-Hivilux
-Esmart germany

Gelijkaardige kwaliteit betaal je hier het dubbel.

Pinda13

Quote from: darkrunner on April 28, 2017, 09:06:39
De breedte is de spelbreker groter dan 280 ongeveer ga je je fronts niet meer deftig kunnen plaatsen, 50cm is echt wel krap.
Ikzelf heb ook een ruimte van 4m breed en projecteer op 266 zichtmaat (buitenmaat 284) zit wel maar op 3.20 van het scherm af
Heb zelf een tijdje een Image-Screens cadre² gehad staat nu bij men broer en men €299 scherm vind ik beter hij ook trouwens (Esmart germany) prijs zegt ook niet alles...
Ivisions hang je vast aan 260 of 300 zichtmaat de 300 is 316 in totaal heb je nog amper 84cm over voor je fronts, je kan daar ook op maat laten maken maar geen idee wat dit extra kost.
-Ultraluxx
-Hivilux
-Esmart germany

Gelijkaardige kwaliteit betaal je hier het dubbel.

Ik zit ook toevallig te kijken naar een ander scherm (frame span scherm). En had mijn ogen gezet op image-screens cadre2, maar je zegt de Esmart germany vind jij beter? In welk opzicht? Want het scheelt nogal niet wat! En hoe presteert ivisions hierin, slechter of beter?

Excuus voor het kapen van je topic, maar we hebben dezelfde belangen ;)
" no loss of fine detail "

darkrunner

#17
Meer diepgang in men Esmart doek is ook spekglad en hoe raar het miss ook klinkt zowel men broer als ik vinden de kleur beleving fijner op de Esmart, in vergelijking met de Ivisions vind ik het velours kader bij Esmart een pluspunt ma ik geloof dat je dat bij Ivisions ook kunt krijgen op vraag.

Pinda13

#18
Quote from: darkrunner on April 28, 2017, 09:30:28
Meer diepgang in men Esmart doek is ook spekglad en hoe raar het miss ook klinkt zowel men broer als ik vinden de kleur beleving fijner op de Esmart, in vergelijking met de Ivisions vind ik het velours kader bij Esmart een pluspunt ma ik geloof dat je dat bij Ivisions ook kunt krijgen op vraag.

Klopt, bij ivisions kan dat ook op bestelling. Vreemd, maar persoonlijk vind jij de kleuren mooier op de esmart, maar gaat dat niet ten koste van iets anders? Vaak mooier lijken dan het is, krijg ik vaak de kriebels(wat lever je in of wat is er anders aan?). Maar de prijs is ook echt heeul goedkoop als je kijkt naar de image screen cadre2 die boven de 1000+ komen. Bizar dit weer, welk scherm is nou goed?  :blink:

De merken die ik dus eigenlijk wil bekijken: esmart, ivisions, screen excellence of image screen. En sommige roepen Beamax?
Kingpin velvet heb ik trouwens gehad en was ik prima tevreden over. Nu heb ik een black diamond scherm en ook tevreden maar die is liever voor wat lichte ruimtes. Dus mijn ervaring is nog niet goed genoeg om echt goed te kunnen kiezen. En ik weet dus niet of het beter kan? Ik denk dat ik maar eens demo's ga bekijken binnenkort, dat is de enige manier.

" no loss of fine detail "

darkrunner

#19
Het voordeel wat ik heb is dat men ruimte zo goed als volledig donker is maar als ik dan nog men Esmart met de Cadre vergelijk kies ik toch voor de Esmart.
Qua doek is de Cadre absoluut niet beter voor me, de kader kan je niet onderuit dat die bij de Cadre van veel beter materiaal is wil daarom niet zeggen dat die van Esmart slecht is maar die van Cadre zal meer tegen een stootje kunnen, nu eens die hangt dan hangt hem en is nu ook niet iets waar je wekelijks gaat mee zeulen, maar men Esmart heeft dan weer een velours afwerking en die Cadre die ik had niet.

In eerste instantie had ik voor een Hivilux gegaan 'zitten niet zo heel ver van me af) maar die was er toen niet en duurde nog bijna een maand voor die weer op stock ging komen
Heb toen via via iemand in Aken gevonden die de Esmart had daar mogen bekijken en bij thuiskomst maar gelijk besteld, ultraluxx wordt van de 3 Duitse die ik aanhaalde als de beste beschouwd
Ma ik vind zelf al de Esmart op niveau van Ivisions zitten, als je dan weet dat er vele zijn die Ivision niet slechter vaak zelf beter qua prijs kwaliteit vinden dan vele gangbare merken tja.


Pinda13

Quote from: darkrunner on April 28, 2017, 09:42:11
Het voordeel wat ik heb is dat men ruimte zo goed als volledig donker is maar als ik dan nog men Esmart met de Cadre vergelijk kies ik toch voor de Esmart.
Qua doek is de Cadre absoluut niet beter voor me, de kader kan je niet onderuit dat die bij de Cadre van veel beter materiaal is wil daarom niet zeggen dat die van Esmart slecht is maar die van Cadre zal meer tegen een stootje kunnen, nu eens die hangt dan hangt hem en is nu ook niet iets waar je wekelijks gaat mee zeulen, maar men Esmart heeft dan weer een velours afwerking en die Cadre die ik had niet.

In eerste instantie had ik voor een Hivilux gegaan 'zitten niet zo heel ver van me af) maar die was er toen niet en duurde nog bijna een maand voor die weer op stock ging komen
Heb toen via via iemand in Aken gevonden die de Esmart had daar mogen bekijken en bij thuiskomst maar gelijk besteld, ultraluxx wordt van de 3 Duitse die ik aanhaalde als de beste beschouwd
Ma ik vind zelf al de Esmart op niveau van Ivisions zitten qua beeld wat je ziet op het doek.

Oke thanks voor je bericht. Ik heb ook een 100% verduisterende ruimte. En ik ben het ook met je eens dat, als het eenmaal hangt, het hangt. Niet moeilijk over doen inderdaad.
Maar nu maak je het eigenlijk moeilijker, want je hebt het over ultraluxx ineens haha keuzes keuzes. Enige vraag nog: waarom zit er zo belachelijk veel prijsverschil in doeken als je voor 300-400 al een mooi leuk doek kan halen en bij een ander algauw een duizendje erbij?! Ja marketing, materiaal, maar zoveel verschil toch niet?! :blush:

" no loss of fine detail "

darkrunner

#21
Mijn menig het kader. Esmart heeft een vrij simpel aluminium kader met een dun stofje velours erover heen, als het bv valt dan mag je zeker zijn dat er een kap inzit.
Het doek is verder gewoon van een vergelijkbare kwaliteit als bv Ivision.


reza

Waarom maak je niet zelf een mooi scherm? Kan je gelijk masking maken en heb je het scherm zoals JIJ het wil.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Pinda13

Quote from: darkrunner on April 28, 2017, 09:52:00
Mijn menig het kader. Esmart heeft een vrij simpel aluminium kader met een dun stofje velours erover heen, als het bv valt dan mag je zeker zijn dat er een kap inzit.
Het doek is verder gewoon van een vergelijkbare kwaliteit als bv Ivision.

Nou, de esmart germany scherm besteld! XD. Voor het geld kon ik het niet laten en is het risico niet groot. We gaan het zien wat de kwaliteit is! Thnx!
" no loss of fine detail "

darkrunner

Ik ben er in ieder geval tevreden over, moesten ze binnen 2 jaar een 2:35;1 spanscherm hebben bestel ik daar waarschijnlijk weer maar vrees ervoor, spaarpot is al een beetje gevuld voor een auto-masking scherm.