Shootout Sonos Connect Cinemike, Magna Ultimo, Auralic Aries, microRendu, Mano

Started by Charlemagne, January 23, 2017, 17:35:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dirk

ik vraag het nog maar eens (er maar even van uit gaande dat ik niet bewust genegeerd wordt ???); zijn de geluidsniveau's ditmaal serieus gelijk getrokken tussen de verschillende spelers, om zo de vergelijking 100% eerlijk te laten verlopen?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Charlemagne

Quote from: Dynky on July 13, 2017, 21:54:41
ik vraag het nog maar eens (er maar even van uit gaande dat ik niet bewust genegeerd wordt ???); zijn de geluidsniveau's ditmaal serieus gelijk getrokken tussen de verschillende spelers, om zo de vergelijking 100% eerlijk te laten verlopen?

Geen zorgen, Dynky! Ik heb je vraag gezien en de opmerkingen van anderen daarover. Ik ga erop in in mijn deel twee van het verslag. Nog even geduld. ChM
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Charlemagne

Hier zoals beloofd deel 2 van de Shootout van 24 juni. Op deze regenachtige dag heb ik, tussen de vakanties door, eindelijk de tijd gevonden om er wat over te schrijven. Ik schreef al dat we een 'mystery guest' hadden. Dat was Jack Boelsz, de importeur van o.a. de Matrix Audio X-Sabre Pro DAC. Deze gloednieuwe DAC doet ook aan I2S. Het blijkt een juweel om te zien:





De Dac ziet er niet alleen beeldschoon uit; hij is het topmodel van Matrix Audio en hij is uitgerust met de nieuwste generatie Sabre chips. Die blijkt DSD te kunnen behappen met de hoogste specificaties; en wel op allerlei ingangen. De prijs is 1599 Euro. Leverbaar in matzwart of zilvergrijs.

Het apparaat laat zich bedienen met een afstandsbediening, of op de frontdisplay, naar verkiezing:



De lege behuizing is gefreesd uit een massief blok aluminium:



Aan de achterkant zijn er tal van aansluitmogelijkheden:



Naar de spec's moeten jullie zelf maar even googlen (zoeken naar Boelszaudio en doorklikken naar Matrix Audio). Of je zoekt ze op bij de fabrikant zelf, Matrix Audio.

Als je dan toch aan het googlen bent, zoek dan ook even naar reviews, want die zijn voor deze DAC zeer lovend. De Dac kan ook als voorversterker gebruikt worden, bijvoorbeeld om actieve speakers aan te sturen. Uiteraard met alleen digitale ingangen. De DAC is is op allerlei punten te tweaken; bijvoorbeeld wel niet oversampling instellen of via de USB-ingang: asynchroon of synchroon. Vooral de kwaliteit van de weergave van DSD streams wordt bejubeld in de reviews. Met deze DAC is DSD-steaming mogelijk op meerdere ingangen en niet alleen beperkt tot één enkele ingang.

In de setup bij mij thuis hebben we de Dac getest op dezelfde manier als bij de Audio GD Dac, dat wil zeggen analoog aangesloten op de Devialet Expert 1000 Pro. De Mano werd weer als streamer gebruikt. We hebben ons beperkt tot een shootout tussen de RCA s/pdif en de I2S ingang. Die laatste is ook hier werkend met het PSAudio protocol. We hoefden dus alleen alle kabels om te prikken.

Ook in deze shootout bleek het I2S protocol weer te overtuigen. Net weer meer ruimtelijkheid en iets meer focus in de weergave via de I2S. Maar ook de weergave via de RCA s/pdif van deze Dac mocht er wezen.

Ik denk dat je voor die 1599 Euro een prachtige Dac in huis haalt, veelzijdig in zijn aansluitingen en tweakmogelijkheden; prachtig gebouwd, een werkelijk juweel om te zien.

Of ie beter klonk dan de Audio GD Dac, dat durf ik niet te beweren. We konden dat hier niet naast elkaar testen in deze setup. De Mano streamer heeft immers maar één I2S uitgang en dan kun je niet echt een A-B vergelijk doen. Beide DAC's sloten prima aan bij het highend niveau dat de Devialet amp biedt.

Ik wil nog even reageren op Dynky die zich afvroeg of we de geluidsniveaus serieus gelijk hebben getrokken. We hebben geen metingen gedaan, simpelweg omdat we daarvoor de spullen niet in huis hadden. Strikt genomen is dat natuurlijk wel beter, dat ben ik helemaal met hem eens. Bij het beluisteren hebben we nooit opgemerkt dat er echt verschillen in de geluidsniveaus waren. Als je op dezelfde DAC een test doet waarbij je de I2S vergelijkt met de s/pdif ingang op die DAC, die je dan vervolgens analoog aansluit op de amp, dan zou je die niveauverschillen ook niet verwachten (de digitale data worden alleen op een andere manier verwerkt). We hebben ze zeker niet opgemerkt. Met de app van de Devialet zijn die verschillen overigens razend snel te corrigeren tot op de halve decibel nauwkeurig, als dat nodig was geweest. Maar nodig was dat dus niet. Bij de vergelijking tussen de I2S ingangen en de s/pdif ingangen klonken beide subjectief even hard. De I2S klonk telkens iets beter, niet harder.

Concluderend was de Matrix Audio X-Sabre Pro Dac een juweel om te testen; de reviews zijn alom zeer lovend, vooral bij de DSD weergave. En hij is met 1599 Euro betaalbaar. Als je de setup simpel wilt houden kan ie prima dienen als voorversterker om actieve geluidsboxen aan te drijven. Dat is zeker een pluspunt.

Ik vond de shootout weer een leuke exercitie. Dat I2S (spreek uit als 'I kwadraat S') is een interessante ontwikkeling op digitaal gebied. Het voegt zeker wat toe op kwaliteitsgebied. De Mano streamer is een prachtige en betaalbare streamer met I2S aan boord. Beide DAC's die we hebben gehoord waren van hoogstaand niveau en lieten duidelijk horen dat I2S iets toevoegt. Ik denk zo dat we daar in de toekomst meer over gaan horen.

Het was heel gezellig zo'n M&G, waarbij je met veel plezier naar fraaie muziek luistert en je passie met anderen kunt delen. Wat mij betreft voor herhaling vatbaar.

Charlemagne
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

AudioEnZo

Dank voor het verslag!

Het is overigens geen Matrox maar Matrix...

Charlemagne

Quote from: AudioEnZo on July 24, 2017, 18:59:09
Dank voor het verslag!

Het is overigens geen Matrox maar Matrix...

Graag gedaan!

De Matrox heb ik inmiddels omgedoopt tot Matrix. Kleine zonnesteek gehad, denk ik.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Bas Akkerman

Hier heb ik dus compleet overheen gelezen...
Was leuk en interessant zo te lezen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

chansig

Quote from: Charlemagne on July 24, 2017, 17:40:32


Ik wil nog even reageren op Dynky die zich afvroeg of we de geluidsniveaus serieus gelijk hebben getrokken. We hebben geen metingen gedaan, simpelweg omdat we daarvoor de spullen niet in huis hadden. Strikt genomen is dat natuurlijk wel beter, dat ben ik helemaal met hem eens. Bij het beluisteren hebben we nooit opgemerkt dat er echt verschillen in de geluidsniveaus waren. Als je op dezelfde DAC een test doet waarbij je de I2S vergelijkt met de s/pdif ingang op die DAC, die je dan vervolgens analoog aansluit op de amp, dan zou je die niveauverschillen ook niet verwachten (de digitale data worden alleen op een andere manier verwerkt). We hebben ze zeker niet opgemerkt. Met de app van de Devialet zijn die verschillen overigens razend snel te corrigeren tot op de halve decibel nauwkeurig, als dat nodig was geweest. Maar nodig was dat dus niet. Bij de vergelijking tussen de I2S ingangen en de s/pdif ingangen klonken beide subjectief even hard. De I2S klonk telkens iets beter, niet harder.


Het klonk dus ook subjectief iets beter. Persoonlijk vind ik het erg jammer dat het jullie niet is gelukt om die hard/zacht verschillen uit te sluiten. Nu is iedere duiding eigenlijk subjectief ook al denk je van niet. Maar met denken is nog nooit iemand wat opgeschoten.  :D

Wel een erg leuk verslag om te lezen en met veel zorg beschreven. Klasse.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Rob46

Met heel veel zorg, enthousiasme en liefde voor muziek en diens componenten geschreven! Chapeau! 
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

Xander32

Quote from: chansig on July 25, 2017, 09:59:37
Het klonk dus ook subjectief iets beter. Persoonlijk vind ik het erg jammer dat het jullie niet is gelukt om die hard/zacht verschillen uit te sluiten. Nu is iedere duiding eigenlijk subjectief ook al denk je van niet. Maar met denken is nog nooit iemand wat opgeschoten.  :D

Wel een erg leuk verslag om te lezen en met veel zorg beschreven. Klasse.

Gr. Hans


^^
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Buell

Ik kan de bevindingen van de Shootout alleen maar beamen.

Sinds een weekje speelt hier ook de Mano streamer aangesloten via I2S.

Super blij met mijn nieuwe aanwinsten de Magna Hifi Mano streamer en de nieuwe Audio-GD R2R 7 DAC.

Ik meende dat het met mijn Calyx 24/192 DAC in combinatie met de Sonos Magna Ultimo niet veel beter zou kunnen, maar dit is een kippenvel combinatie, grootser, gedetaileerder, sneller en muzikaler, echt een gouden combinatie.

Bedankt voor het mooie verslag van de Shootout.
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.

Versterker: Line Magnetic LM219ia | Dion Audio voorversterker |Audio GD R7 ladder dac| Mano Ultra MKIII  streamer | TvW Erres(Philips) CD104 |PrimaLuna prologue8 | Sonus Faber Guarneri memento en Franco Serblin- Accordo monitoren| Audio tegels | Audio lamp

Charlemagne

De Mano streamer wordt besproken door Hans Beekhuyzen in de YouTube video hieronder. Het geeft een fraai inkijkje in het inwendige van de de streamer.

■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

AudioEnZo

Quote from: PrimaLuna on August  5, 2017, 10:36:28
Super blij met mijn nieuwe aanwinsten de Magna Hifi Mano streamer en de nieuwe Audio-GD R2R 7 DAC.
Mooie aankoop! Welk (N)OS modus gebruik je?

stefanschreurs

Leuk draadje. Met veel plezier gelezen. Dank voor het verslag, en zeker ook leuk om te lezen dat I2S toch weer een stap beter lijkt!
Kenwood L-A1 | AudioQuest OAK | Marantz DA12 | Tara Labs Vector XLR | Auralic Aries G1 | Seas Excel Milennium | Marantz TT-15s1

Buell

Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.

Versterker: Line Magnetic LM219ia | Dion Audio voorversterker |Audio GD R7 ladder dac| Mano Ultra MKIII  streamer | TvW Erres(Philips) CD104 |PrimaLuna prologue8 | Sonus Faber Guarneri memento en Franco Serblin- Accordo monitoren| Audio tegels | Audio lamp

AudioEnZo


Fred Mulder

Iemand enig idee of een Roon Rock (core/streamer) met i2s uitgang mogelijk is?

Heb met veel interesse de bevindingen over de Manga Mano streamer gelezen. Het lijkt me ideaal als ipv een RaspPi een NUC als basis kan worden gebruikt, met muziekopslag direct via USB. Daarmee geen afhankelijkheid met allerlei netwerk kabels/switches/diens voedingen etc. Ik weet echter niet of een DAC ipv de USB uitgang van de NUC via i2s kan worden verbonden??

Buell

Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.

Versterker: Line Magnetic LM219ia | Dion Audio voorversterker |Audio GD R7 ladder dac| Mano Ultra MKIII  streamer | TvW Erres(Philips) CD104 |PrimaLuna prologue8 | Sonus Faber Guarneri memento en Franco Serblin- Accordo monitoren| Audio tegels | Audio lamp

AudioEnZo

Quote from: Fred Mulder on September  5, 2017, 12:39:19
Iemand enig idee of een Roon Rock (core/streamer) met i2s uitgang mogelijk is?

Heb met veel interesse de bevindingen over de Manga Mano streamer gelezen. Het lijkt me ideaal als ipv een RaspPi een NUC als basis kan worden gebruikt, met muziekopslag direct via USB. Daarmee geen afhankelijkheid met allerlei netwerk kabels/switches/diens voedingen etc. Ik weet echter niet of een DAC ipv de USB uitgang van de NUC via i2s kan worden verbonden??
Hier erg goede ervaringen met een usb schijf rechtreeks aan de mano en daarvandaan via I2S naar de dac.

Fred Mulder

Hmmm inderdaad, dat is ook interessant! Als het apparaat waar Roon Core op draait geen inmenging meer heeft in het audio pad, dan lijkt het qua opzet vergelijkbaar (het mooie van een Roon Rock is dat de software volledig is gericht op audio, maar ik weet niet of dit veel uitmaakt). Heb je de USB opslag aan de Mano al eens kunnen vergelijken met muziekopslag op een NAS?

AudioEnZo

Ja ik heb beide mogelijkheden. Het lijkt in het voordeel van de usb rechtstreeks aan de mano uit te pakken. Voor het gemak gebruik ik nu  toch weer de NAS en of ik blind zou kunnen zeggen welke zou spelen, denk het eigenlijk niet.

Sirius666

Quote from: AudioEnZo on September  7, 2017, 08:54:51
Ja ik heb beide mogelijkheden. Het lijkt in het voordeel van de usb rechtstreeks aan de mano uit te pakken. Voor het gemak gebruik ik nu  toch weer de NAS en of ik blind zou kunnen zeggen welke zou spelen, denk het eigenlijk niet.

"het lijkt in..." = er is geen (noemenswaardig) verschil ;) Wat zou de meerwaarde van de Mano dan nog zijn tov een NAS?

AudioEnZo

Een nas is geen streamer?

Edit: wat uitgebreider antwoord: uiteraard kan een nas meer dan een usb schijfje, echter ik gebruik ze in mijn setup beide als simpel opslagmedium. Beide zijn op de Mano aangesloten, de nas via netwerkkabels, de ander via een usb kabel. De Mano is in beide gevallen nodig om via I2S de Audio GD dac te voorzien van signaal.

Sirius666

Quote from: AudioEnZo on September  7, 2017, 10:12:18
Een nas is geen streamer?

Laat ik het zo stellen, zou de Mano via een externe hdd een toegevoegde waarde tov een NAS moeten hebben? In de praktijk ondervond je iig geen verschil.

AudioEnZo

Ik snap denk ik je vraag niet goed. De mano heb je toch in beide gevallen nodig, dus zowel met de nas als de usb schijf?
Ik doelde puur op het verschil in geluid tussen beide opslagmedia en dan vooral ten opzichte van de bekabeling. Met de usb schijf sluit je de netwerkkabels geheel uit.
Maar als je iets anders bedoeld lees ik dat graag, ik tik dit vanaf het vakantieadres in het zonnetje, dus kan wat langer duren voor ik het snap :)

Sirius666

Quote from: AudioEnZo on September  7, 2017, 11:58:55
Ik snap denk ik je vraag niet goed. De mano heb je toch in beide gevallen nodig, dus zowel met de nas als de usb schijf?
Ik doelde puur op het verschil in geluid tussen beide opslagmedia en dan vooral ten opzichte van de bekabeling. Met de usb schijf sluit je de netwerkkabels geheel uit.
Maar als je iets anders bedoeld lees ik dat graag, ik tik dit vanaf het vakantieadres in het zonnetje, dus kan wat langer duren voor ik het snap :)

Nee, uiteindelijk doelde ik op het verschil in geluid :D

Geniet van je vakantie!