Schiit GM

Started by Mordante, October 23, 2016, 10:22:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mordante

Laatst een Schiit GM gekocht. Best een fijne DAC.

Om eerlijk te zijn heb ik niet heel veel DACs vergeleken. Had daar geen zin in. Het vergelijken lijkt mij best leuk. Maar om alle DACs gelijkertijd in huis te halen, of op 1 plek te verzamelen is geween lastig. Van te voren had ik een lijstje gemaakt welke DACs mij interessant leken.

Schiit GM
Metrum Muesette
Chord 2Qute
Moon 280D
Hegel HD12

Ik wilde een DAC zonder veel toeters en bellen. Dus geen hoofdtelefoon uitgang, geen volume regeling, en DSD of MQA vind ik niet boeiend.

In een eerder stadium al eens de Moon 280D in huis gehad. Was er destijds niet vreselijk van onder de indruk. Klonk te digitaal, had het idee dat mijn oude Wadia 12 misschien wel muzikaler klonk.

Later de Schiit GM besteld, toen deze binnen was nog geprobeerd een 2Qute te regelen voor vergelijk. Dit is niet gelukt. De Hegel HD12 was uitverkocht en werd ook niet op korte termijn weer verwacht. Deze twee heb ik dus niet gehoord.

Met de Schiit naar A10 audio gegaan. Daar stond een Muesette klaar. De set was als volgt, Aurender N100 streamer, Aavik U300 versterker, Raidho D2 speakers, Ansuz bekabeling.

Muziek is van My Dying Bride, Anathema, Nick Cave and the Bad Seeds en Kari Rueslåtten.

Schiit vs Metrum.

Naar mijn mening is de Schiit voor mij de betere DAC. De metrum vond ik iets te ingetogen. De Schiit was dynamischer en levendiger. Bij de schiit vond ik het laag explosiever. Ik kan mij voorstellen dat mensen de Metrum erg goed vinden. De Metrum is een heel eerlijke dak maakt de dingen niet mooier dan ze zijn. Misschien kleurt de Schiit wel iets meer, ik weet het niet. Maar het blijft dat ik bij de Schiit veel meer in de muziek getrokken werd dan bij de Metrum.

Er was ook nog een verassing DAC. Een Moon 380D. Een eerder type van de 380D welke geen DSD mogelijkheden heeft. Deze kon daarom voor een speciale prijs, "nog wel ruim boven de prijs van de andere DACs" worden aangeboden. Deze speelde duidelijk op een hoger niveau dan beide andere DACs. Meer detail meer expressie het was gewoon allemaal net wat beter.

Ook werd nog even naar de DAC van de Aavik geluisterd. Maar niet heel lang. Dat klonk erg goed. Ik vraag mij af of het lukt om met losse componenten, dwz een stereo versterker al dan niet geïntegreerd, een losse DAC en losse phono een veel beter geluid te krijgen dan wat je betaald voor de Aavik. Als je de eind prijs gelijk wilt houden.

's Avonds heb ik nog een goed nagedacht en besloten dat de Schiit GM mijn DAC wordt voor komende jaren. Hoewel de Moon 380D echt ene super aanbieding was denk ik dat de Schiit gewoon goed genoeg is op dit moment.

Xander32

Oei, oei, oei ... als dat stemmetje in jow achterhoofd maar niet die Moon blijft influisteren de komende tijd :lookaround:. Op voorhand sterkte  ;).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Mordante

Quote from: Xander32 on October 23, 2016, 11:16:06
Oei, oei, oei ... als dat stemmetje in jow achterhoofd maar niet die Moon blijft influisteren de komende tijd :lookaround:. Op voorhand sterkte  ;).

Gaat niet gebeuren. Ik gebruik nu een Aries LE als bron. Een van de eerste dingen die ik ga doen is een Sbooster voeding kopen voor de LE. Zit ook nog sterk te denken over apparatuur als de Mutec 3+ USB en de Audiobyte Hydra Z. Ik heb begrepen dat de USB ingang op de GM niet de beste is. Daarom eventueel een reclocker met BNC output.

Maar een reclocker gaat dit jaar niet meer gebeuren. Ik gebruik nu wel een Schiit Wyrd. Als ik zin en tijd heb zal ik deze er tussenuit halen en luisteren of het ding überhaupt wat doet.

Ook beter interlinks, voedings kabels en USB kabel staan nog op mijn wish list.

Isflicka

Quote from: Mordante on October 23, 2016, 15:35:16
Een van de eerste dingen die ik ga doen is een Sbooster voeding kopen voor de LE. Zit ook nog sterk te denken over apparatuur als de Mutec 3+ USB en de Audiobyte Hydra Z. Ik heb begrepen dat de USB ingang op de GM niet de beste is. Daarom eventueel een reclocker met BNC output.
Het is al vaker gezegd maar met de Sbooster haal je niet alles uit de Aries. Overigens zijn de Mutec en de Audiobyte twee totaal verschillende apparaten dus even opletten welke je voor de Schiit kiest.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

i2Paq

Quote from: Mordante on October 23, 2016, 15:35:16
Ook beter interlinks, voedings kabels en USB kabel staan nog op mijn wish list.

Ik zou mijn geld dan eerder aan iets anders uitgeven.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Raphie

Quote from: Mordante on October 23, 2016, 15:35:16
Gaat niet gebeuren. Ik gebruik nu een Aries LE als bron. Een van de eerste dingen die ik ga doen is een Sbooster voeding kopen voor de LE. Zit ook nog sterk te denken over apparatuur als de Mutec 3+ USB en de Audiobyte Hydra Z. Ik heb begrepen dat de USB ingang op de GM niet de beste is. Daarom eventueel een reclocker met BNC output.

Maar een reclocker gaat dit jaar niet meer gebeuren. Ik gebruik nu wel een Schiit Wyrd. Als ik zin en tijd heb zal ik deze er tussenuit halen en luisteren of het ding überhaupt wat doet.

Ook beter interlinks, voedings kabels en USB kabel staan nog op mijn wish list.
even voor een ander topic, welke kabels maken volgens jou écht het verschil?
JBL PRX Power!

Mordante

Quote from: Raphie on October 25, 2016, 13:37:02
even voor een ander topic, welke kabels maken volgens jou écht het verschil?

1) voedings kabels
2) analoge interlinks
3) digitale interlinks
4) speaker kabels

Op IMHO volgorde van belangrijkheid. Hoewel dat ook niet in steen is gehouwen. Eigenlijk zou ik eerst de kabel tussen stop contact en stekkerblok willen vervangen. Echter ik zit daar een beetje mee wegens diverse redenen. Ga nu hoogst waarschijnlijk eerst twee sets interlinks aanschaffen. Ansuz X series.

Fred Mulder

Je ervaring met de Schiit vs Musette komt overeen met elders:
http://www.superbestaudiofriends.org/index.php?threads/metrum-musette-dac-stream-of-consciousness-discussion.3092/

Ik had juist gedacht dat de Metrum het erg goed zouden doen, dit is vooral ingegeven omdat meerdere Yggdrasil eigenaren (het topmodel van Schiit) de overstap naar de Pavane hebben gemaakt (metrum's top DAC).

Veel plezier met je nieuwe Schiit !

Thanatos

#8
Quote from: Fred Mulder on October 27, 2016, 08:11:59
Ik had juist gedacht dat de Metrum het erg goed zouden doen, dit is vooral ingegeven omdat meerdere Yggdrasil eigenaren (het topmodel van Schiit) de overstap naar de Pavane hebben gemaakt (metrum's top DAC).

Veel plezier met je nieuwe Schiit !

Ik lees nu al een aantal keer dat je aangeeft dat er mensen zijn geweest die overgestap zijn van een Yggy. Ik heb tot op heden nog nergens een occasion aangetroffen. Ben er zeer naar op zoek dus hou de markt in de gaten  ;D Tips zijn welkom

Fred Mulder

Ik ook, maar het lijkt of ze vooraf al verkocht zijn, vergelijkingen zag ik op:
Head-fi
Superbestaudiofriends
Computeraudiophile

Soms alleen een bevinding nav een luistersessie

Mordante

Quote from: Fred Mulder on October 27, 2016, 08:11:59
Je ervaring met de Schiit vs Musette komt overeen met elders:
http://www.superbestaudiofriends.org/index.php?threads/metrum-musette-dac-stream-of-consciousness-discussion.3092/

Ik had juist gedacht dat de Metrum het erg goed zouden doen, dit is vooral ingegeven omdat meerdere Yggdrasil eigenaren (het topmodel van Schiit) de overstap naar de Pavane hebben gemaakt (metrum's top DAC).

Veel plezier met je nieuwe Schiit !

Dank je,

Vergeet niet dat de Pavane 5K kost en de Yggy 2.5K. Prijs zegt niet altijd alles. Maar toch. Als ik een tweedehands Yggy voor onder de2k had gezien had ik deze blind gekocht.

Weet iemand nog een goede site om tweedehands audio te kopen en verkopen?

chansig

Prijs zegt niet alles ? Het zegt helemaal niets. Behalve dat het verwachtingen, ideeën, overtuigingen, gedachten kweekt.

HTforum ?

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

twani

#12
Quote from: chansig on October 27, 2016, 19:14:02
Prijs zegt niet alles ? Het zegt helemaal niets. Behalve dat het verwachtingen, ideeën, overtuigingen, gedachten kweekt.

HTforum ?

Gr Hans

Die is harstikke ráák Hans :)


Maar laten we niet vergeten dat het velen behaagt zichzelf in de zeik te nemen :D


(Waarbij, itt kabels, een goede DAC nog het minst verdacht is)

op eigen verzoek verwijderd.


twani


op eigen verzoek verwijderd.


Mordante

Quote from: Isflicka on October 25, 2016, 13:27:15
Het is al vaker gezegd maar met de Sbooster haal je niet alles uit de Aries. Overigens zijn de Mutec en de Audiobyte twee totaal verschillende apparaten dus even opletten welke je voor de Schiit kiest.

Had deze post even gemist.

Waarom haalt een Sbooster niet alles uit een Aries LE? Zijn er betere voedingen? Ik dacht zelf dat de Audiobyte en Mutec min of meer dezelfde apparaten zijn een reclocker met usb naar spdif.

In welk opzicht verschillen ze dan?

twani

Quote from: Baardmannetje on October 28, 2016, 06:49:02
Jammer.

T was minder serieus bedoeld als dat het er stond. 

Meer een beetje de hysterie van "ons audiofielen" op de hak genomen zeg maar :)

op eigen verzoek verwijderd.

Ah!

Beetje audiofieltje pesten...

:butbut:  :P