Stereo in kleine ruimte

Started by buizesmurf, August 6, 2016, 09:35:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

buizesmurf

Ben van plan om een stereo set-up te maken in een kleine ruimte.Deze is iets meer dan 2 meter breed en 4,5 meter lang.Plafond in 2,20 metrr hoog en ontegelmatig van oppervlakte.
De deur is in het midden van de 2 meter muur.Aan de andere kant een raam.
Graag meningen en sugesties.En dus alleen stereo......

chansig

Ik zeg doen. En op zoek naar speakers die je lekker in de hoek kan plaatsen...ik neem aan dat je over de lengte gaat draaien ?

Budget ? Streamen ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

buizesmurf

#2
Jawel in de lengte.Daar is wel een raam,maar gordijnen zullen het wel akoestisch aanvaarbaar maken.Aan de linkerkant zijn ook ramen,recht is het het muur met een sierbaksteen.De speakers in de hoek.
De set die ik nu heb zal mee verhuizen...vooral sacd en streaming.
Het is meer de afmetingen van de kamer die me zorgen brengt.Maar nu staat de set in de kelder en die is nauwelijk 3,75 x3,75.
Als de speakers 2 meter uit elkaar staan,wat is dan de best gemiddelde afstand van de luisterplaats?
Voordeel is dat deze ruimte alleen voor stereo gebruikt zal worden,dus alle vrijheid i.v.m. Inrichting en plaatsing zetel en apperatuur.

Staaled

Ik heb een kleine set in een ruimte met nagenoeg dezelfde afmetingen,2.00 x 4.20.

Het is goed te krijgen, maar ik heb wel wat panelen moeten plaatsen en had twee zeer prominente pieken rond de 50 en 125 Hz.
Met name die laatste maakte stemmen onaangenaam.

Ook een flinke dip van 80-65 Hz.

Middels een Anti Mode Dual Core 2.0 , als bron, klinkt het nu goed.
De dip is hier enkel te verhelpen door de speaker tegen de voorwand te plaatsen.
DC doet er uiteraard en wijselijk niets tegen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Dura

Vooral een kwestie van speakers kiezen met niet teveel en niet te diepe bas; heb ik ook gedaan (kamers is niet klein, 3,70x8.5 plus aangrenzende open keuken, maar ze staan aan een eind en vuren in de breedte naar een blinde geluidweerkaatsende muur). De kleine Harbeths hebben niet veel diepe bas maar wel een lekker vol geluid.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

chansig

Ik begrijp dat jij niet bij Staaled heb geluisterd ? Diep, goed en strak laag in zijn kleine ruimte. Laag (en ook erg laag) kan best in een kleine kamer.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Cantodea

Ik heb in mijn kleine luisterruimte (3 bij 4,50) wel grote speakers staan, Quadral Platinum M4. Gaan zeer diep. Mits een goede plaatsing en een goede DSP, zoals een DSpeaker Anti-Mode, bekom ik een zeer goed resultaat. Het voordeel van zo'n kleinere ruimte is dat je lekker near field zit. Mijn speakers staan vanuit het hart van tweeter gemeten 230 cm uit elkaar, de luisterpositie is op 260 cm.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

buizesmurf

#7
Dzal ook met grote speakers werken.Heb al vele jaren omgebouwde synthese 1.Gebruik wel een antimode en aparte versterking voor het laag van de transmissielijn.
Verder buisversterkers voor de kolom.Had daar in de kelder ook goede tot zeer goede resultaten mee.Was ook een kleine ruimte,maar met heel andere dimensies.3,7x3,7 meter en amper 1,85 meter hoog. :popcorn: :coffee: