Nieuwe woning gekocht. Waar te beginnen als leek

Started by bask04, April 13, 2016, 16:21:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bask04

We hebben een nieuwe woning gekocht
En graag zou ik nu het nog verbouwd gaat worden wat
Handige tips/adviezen hebben.
De vloer word vloerverwarming ingefreesd.
En krijgen we voor een pvc vloer.
Komt dit het geluid ten goede ?
De woonkamer is rechthoekig met een muur in het midden als scheiding van de keuken.
Van kijk/luister positie naar tv is ongeveer 4.5 meter
Als versterker heb ik een anthem mrx 710
En een setje cm8, heb het idee dat de anthem zijn handen al vol heeft maar dat bekijken we later wel.
Ik wil het eigenlijk met alleen de mrx 710 wel redden in
Deze ruimte.
Graag bouw ik het uit met een sub die mooi strak klink
En zeker van zich laat horen.
Een center en 2 rears.
Graag zijn alle tips welkom.

Mvg

Bas

Kaakberg

Quote from: bask04 on April 13, 2016, 16:21:09
We hebben een nieuwe woning gekocht
En graag zou ik nu het nog verbouwd gaat worden wat
Handige tips/adviezen hebben.
De vloer word vloerverwarming ingefreesd.
En kijken we voor een pvc vloer.
Komt dit het geluid ten goede ?
De woonkamer is rechthoekig met een muur in het midden
Als scheiding van de keuken.
Van kijk/luister positie naar tv is ongeveer 4.5 meter
En dus voor tv wou ik kijken naar lg oled 55 inch.
De normale of 4k dat weet ik nog niet voor die 2k euro extra.
Als versterker heb ik een anthem mrx 710
En een setje cm8, heb het idee dat de anthem zijn handen al vol heeft maar dat bekijken we later wel.
Ik wil het eigenlijk met alleen de mrx 710 wel redden in
Deze ruimte.
Graag bouw ik het uit met een sub die mooi strak klink
En zeker van zich laat horen.
Een center en 2 rears.
Graag zijn alle tips welkom.

Mvg

Bas

begin? Aflossen als een speer. http://hypotheekvrij.blogspot.nl en natuurlijk geen vinyl kopen 😉

bask04

wat is dat voor antwoord .......
beetje kansloos

Sjaak_Banaan

Ik zou beginnen met een tekening van de ruimte inclusief vermelding van de maten en de gewenste afwerking te plaatsen.
Daarin zou ik ook de opstelling van je apparatuur plaatsen zoals je het zelf graag ziet.

Toen wij het huis kochten hebben we alles laten stuccen, wanden en plafond en ook nog voor een tegelvloer gekozen, dat is mooi, maar was achteraf voor het geluid geen goede keuze omdat het nu alle kanten op kaatst. Volgens mij doet een pvc-vloer niet veel met geluid.

Neem ondertussen dit topic eens door: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109300.0

Wij hebben gewoon een 55" HD tv, kijkafstand 3,5-4m en dat voldoet prima voor mij, dan zou ik die meerprijs voor 4k in een goede sub steken. Als je twijfelt of je 4K wilt dan ga je toch gewoon in de winkel kijken?
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Cantodea

Een plannetje, met de meubels en set erop kan ons verder helpen. Nu is het een beetje koffiedik kijken als we niet weten hoe de set zal worden geplaatst.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

bask04

#5

Bedankt voor je antwoord.

Nieuwe tv staat inmiddels.
Omdat ik een oled wilde en het full hd model alleen curved
te krijgen is werd het automatisch de 55 ef950V.
4k en full hd verschil zie je niet op 4 meter met 55 inch.
Mijn mening is dat je hier nix beter op kijk als een hd variant.
Maar dit ter zijde.

Dit is de plattegrond van de nieuwe woning.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=dlattach;topic=157524.0;attach=178980;image


Setup als volgt
Anthem MRX 710
Fronts B&W CM9 S2
Center B&W CMC2 S2
Rears nog geen idee
Sub Rythmik F15HP


botsen

Alle tips zijn welkom zeg je.

Quote from: smacdab on April 13, 2016, 21:29:29
begin? Aflossen als een speer. http://hypotheekvrij.blogspot.nl en natuurlijk geen vinyl kopen 😉

En dan deze reactie?:
"Wat is dat voor antwoord .......
beetje kansloos"

???


Cantodea

Quote from: bask04 on May 26, 2016, 22:39:37
Bedankt voor je antwoord.

Nieuwe tv staat inmiddels.
Omdat ik een oled wilde en het full hd model alleen curved
te krijgen is werd het automatisch de 55 ef950V.
4k en full hd verschil zie je niet op 4 meter met 55 inch.
Mijn mening is dat je hier nix beter op kijk als een hd variant.
Maar dit ter zijde.

Dit is de plattegrond van de nieuwe woning.


http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=dlattach;topic=157524.0;attach=178980;image


Setup als volgt
Anthem MRX 710
Fronts B&W CM9 S2
Center B&W CMC2 S2
Rears nog geen idee
Sub Rythmik F15HP

Het plannetje maakt al heel wat duidelijker. Ideaal zou zijn als je de set in de lengterichting zou plaatsen, dit omdat je dan minder last zou hebben van staande golven.

Zoals de set nu staat is er zeker potentie om er iets goed van te maken. Om te beginnen zou ik de bank, als het kan natuurlijk, ruim een meter van de achterliggende muur plaatsen. Op die manier ga je al veel minder last hebben van boem bassen. Probeer de subwoofer op verschillende plaatsen om zo de beste plaats te vinden. Eigenlijk zou je eens moeten meten, dan heb je een beter zicht op hoe je de dingen kunt aanpakken. Een goede meetmicrofoon kost de wereld niet en de software is gratis (REW). Wij kunnen je daar zeker meehelpen. Je kan natuurlijk ook gebruik maken van het room correctie systeem in je receiver, ik zou het op zijn minst eens proberen. Uiteraard is een goede luisterpositie en een goede plaatsing van de speakers/subwoofer van vitaal belang.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

bask04

Het ARC van de Anthem is dus een stuk minder als
een aparte meetmicrofoon??
Dus voor goed inmeten kom ik er niet met de anthem.
Das jammer ik dacht dat de anthem daar wel goed in was

W.Otter

De CM9 en CMC2 is besteld?> ARC van Anthem is helemaal prima, met REW heb je alleen inzicht in je ruimte en voert geen correctie uit. Laat je niet bang maken door allerlei tweaks, dat komt later wel eens. Ik denk dat je een geweldige set hebt waar velen alleen van kunnen dromen! ga gewoon eerst eens lekker genieten van je set.

wat ik je aan zou raden als je toch aan het frezen bent is om een kabelgoot in je muur te vrezen waar de tv straks gaat hangen. Een wachtbuis groot genoeg om alle kabels makkelijk doorheen te trekken. Als je voor een zwevend meubel gaat probeer dan om de stopcontacten in het meubel uit te laten komen. eventueel als je toch aan het vrezen bent je luidsprekerkabels ook gelijk mee pakken, fronts (en rears) invrezen en afwerken met een mooi contact plaatje (https://www.google.nl/search?q=oehlbach+8848&rlz=1C1CHWL_nlNL626NL626&biw=1777&bih=887&tbm=isch&source=lnms&sa=X&ved=0ahUKEwjb2vDM4vnMAhXECMAKHb7uCfoQ_AUIEigB&dpr=0.9#imgrc=_)
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

bask04

Ga zeker je tips meenemen wessel.
Alles in de muur idd
Stroom. Internet en switch.
Goede tip

bask04

Maar nu is de set bekend.
Wat te doen aan de akoestiek.
Vloer word dus pvc.
Gordijnen en een kleed.
Zijn er nog dingen die kunnen helpen.

Cantodea

Gordijnen en kleed gaan zeker helpen, maar als je echt goed te werk wilt gaan, zit er niks anders op dan meten. Een laptop/pc met REW software (gratis) en een goede meetmicrofoon met statief heb je dan wel nodig. Misschien kun je een meetmicrofoon lenen van iemand hier op het forum, je zou bij deze gerust de mijne mogen gebruiken, maar ik vrees dat we te veraf wonen (West-Vlaanderen, België).
Plaatsing van de luidsprekers zullen in ieder geval zeer belangrijk zijn alsook uw luisterpositie. Ik ben een voorstaander van volgende formule, 1x1,2 of 1x1,5 waarbij 1 de afstand is tussen beide speakers en 1,2 of 1,5 de afstand gemeten van een speaker naar uw luisterpositie. Een gelijkbenige driehoek dus.

Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

W.Otter

krappe opstelling als je luidsprekers 4cm uit elkaar staan  :D
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

erik s.

Ik zou beginnen om te testen op welke plaatsen de luidsprekers het beste klinken zonder ARC te gebruiken.
Daarna ARC zijn werk laten doen en kijken wat je daar van vindt.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Cantodea

Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

etienne v

Quote from: bask04 on June  1, 2016, 23:17:12
Maar nu is de set bekend.
Wat te doen aan de akoestiek.
Vloer word dus pvc.
Gordijnen en een kleed.
Zijn er nog dingen die kunnen helpen.

Een met stof bekleed bankstel , leder vermijden !

Cantodea

Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

bask04

Stoffen bankstel is ook aanwezig
Die driehoek had ik nog nooit van gehoord
maar ga ik zeker proberen aan te houden

DannyV

Wij hebben ook PVC op de vloer, werkt super met vloerverwarming trouwens, maar is het een aardige echoput, een kleed en gordijnen zullen helpen en een groot bankstel ook.
Als je nog niks aan de wand heb hangen kan je eens kijken naar akoestische panelen die je kan bedrukken met allerlei mooie foto's. Wij hebben er 2 in onze zolder HT, bij Rivasono vandaan. De akoestiek is er een stuk mee verbeterd.
Denon AVR-X7200W Receiver met Audyssey Pro - Sony VPL-HW55ES - Dali Ikon 6 MKII Front - Ikon Vokal 2 MkII Center - Ikon On Wall Side & Back Surrounds - Fazon Sat Atmos - 2 x XTZ Sub 10.17 Edge - Kingin Screen VFS210-16:9 - Oppo BDP-103EU Blu Ray -  Kodi Fanless HTPC - Synology DS410 NAS - PS4 - Logitech Harmony One - Klik-aan-klik-uit + Light Manager mini
- Mitsubishi SRK-25ZM-S Airconditioning
See Danny's Home Theater Experience : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=15

KayaRahnee

Mirror points behandelen zal een groter efect hebben op de akoestiek dan het verschil tssn een lederen of een stoffen bankstel.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Knor

Quote from: KayaRahnee on June  3, 2016, 10:59:44
Mirror points behandelen zal een groter efect hebben op de akoestiek dan het verschil tssn een lederen of een stoffen bankstel.

En kennis heeft het meest effect op de akoestiek... :)
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Cantodea

Quote from: KayaRahnee on June  3, 2016, 10:59:44
Mirror points behandelen zal een groter efect hebben op de akoestiek dan het verschil tssn een lederen of een stoffen bankstel.

Je zou nog eens kunnen schrikken wat een efect een lederen bankstel heeft. Ik heb het zelf ondervonden met te meten. Het was zelfs dramatisch te noemen!
Maar inderdaad ook de mirrorpoints zijn zeer belangrijk.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon


KayaRahnee

Quote from: bask04 on June  4, 2016, 12:11:20
Micro point ??

Mirrorpoints zijn de punten die je vind / ziet door iemand met een spiegel langs de muren te laten lopen terwijl jij je op de luisterplaats bevind.
Wanneer je dan speakers ziet staan in de spiegel heb je een mirror point gevonden.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.