kraak door NAS

Started by RZeemering, January 7, 2016, 22:44:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RZeemering

Dag allemaal,

ik speel al weer enige tijd via een Synology NAS rechtstreeks aangesloten op mijn Schiit Gungnir DAC.
In ons oude huis ging dat altijd zonder problemen.
In ons nieuwe huis niet. Af en toe hoor ik een irritante kraak uit de speakers komen.
Een tijdje geleden proberen te achterhalen wat het zou kunnen zijn. Toen dacht ik dat het de afzuigkap was in de keuken die toevalligerwijs op dezelfde audio groep zit.
Vanavond ben ik er achter gekomen dat de kraak met de NAS te maken heeft. Bij uit en aanzetten verdwijnt en komt de brom weer. Het klinkt als een aardebrom maar dan onderbreekt het af en toe en knort en bromt het verder. (ik heb een m4a bestand (iPhone opname, maar die kan ik hier niet uploaden)

Maar dan komt nu het echt gekke.
Afgelopen dagen was me opgevallen dat het gebrom 's middags rond 16:00 uur begint en rond een uurtje of 21:00 op houdt. Zo ook vandaag weer. Het stopt en start niet in 1 keer maar aan het begin hoor je af en toe een brommetje en daarna steeds erger. Zo houdt het ook op. Van continu gebrom naar af en toe pauze en dan weer starten tot helemaal stilte.
En het jammerlijke is dat de brom ook harder wordt als ik de voor versterker harder zet. Anders kon ik er wel 'overheen' luisteren.

Zou het iets te maken kunnen hebben met dat ons dorp rond die tijd ovens/magnetrons e.d. aan hebben? En dat zo gauw de stroomvraag minder is ik hier geen last meer van heb?
Ik heb in huis de NAS en het hele systeem en afzonderlijk van elkaar de boel op andere groepen gezet. En dat mocht niet baten.

iemand een idee?

Ik heb helaas geen streamers/renders in huis om de NAS elders neer te zetten. Ik zal eens kijken of ik de komende tijd iets kan lenen om te testen!

Blijft in ieder geval een rare gewaarwording! En bovenal ERG irritant... En vooral muziek luisteren buiten deze uren om....
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

i2Paq

#1
Waar staat de NAS tov. de rest van je installatie?

Misschien een lokaal netwerkje maken op een switch waarbij alles op die switch zit zonder invloed van de rest?

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

RZeemering

NAS staat naast de installatie en is verbonden met USB met de DAC.
Wat bedoel je met een switch? Stroom?
Ik heb de NAS al op een compleet andere stroomgroep gezet dan de rest van de installatie.
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

Kjelt

Gebruik je utp kabel dus zonder shield en gewone cat5 kabel? Of stp en cat6/7 kabel met metaal om de plug?

RZeemering

Gewone cat5.
Zonder de kabel in de NAS geplugged blijft de kraak (en dan alleen tussen 16:00 en 21:00 uur... >:D)
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

Kjelt

Zonder kabel ook? Dan heeft het toch niets met de NAS te maken? Het zou de voeding van de NAS kunnen zijn alleen snap ik dan niet dat het alleen op bepaalde tijden optreedt.

RZeemering

De NAS is met een USB kabel aangesloten op de DAC.
zonder de UTP kraakt de boel en zonder de USB niet (dan is er ook geen muziek :P)

Meest vreemde is inderdaad dat tijdgebonden...!
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

BJF

Wat schakelt er bij je thuis in en uit rond die tijd? CV misschien?
NAD M10 V2
Elac FS247

RZeemering

voor zover mij bekend zijn er naast de CV installatie geen apparaten in huis welke zichzelf aan/uit schakelen.
En de CV heeft de afgelopen 3 (ijzel) dagen de hele dagen door goed staan te branden. Dus ook voor 16:00 uur.

(dank alvast wel voor alle meedenkers!)
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

jossie

Zit en zat de nas op een geaard stopcontact?
Omni !

papaleo

Zou het niet de van buiten af kunnen komen bv de gemeentelijke straatverlichting,stadsverwarming die geschakeld word?
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

jossie

#11
Ik weet natuurlijk niet welke Synology NAS je hebt maar laat ik het volgende schetsen (want ik weet wel hoe het bij mijn types is):

De voeding van de NAS is weliswaar extern maar wel geaard aan de randaarde. Die aarding zit (bij Synology wel, bij andere merken niet altijd) vast aan de nul in de voeding van de NAS. Zodra jij een USB kabel tussen de NAS en de DAC plaatst zit er dus een randaardepunt aan je analoge verbinding die de DAC uitgaat.

En zoals jullie allemaal inmiddels weten want ik herhaal dat tot vervelens toe: geaarde apparaten en ongebalanceerde (tulp) audioverbindingen gaan niet samen. Zeker niet als er meer dan een apparaat in de keten geaard is en al helemaal niet als dat een RF zender is (CPU met z'n familie).

Nu komt het giswerk, ik denk dat rond vier uur een cpu of schijf intensief programma start op de NAS waardoor het stroomverbruik toeneemt en de vervuiling van de '0' ook doordat er grotere stromen gaan lopen.

Kijk even in de keten of je nog een tweede aardpunt hebt en of je de 'kring' daar naar toe kunt onderbreken. Ik verwacht dat het gekraak dan weg is.

Het zou ook nog kunnen dat de voeding van de NAS op instorten staat/ een defect vertoond maar die zijn bij mij van Synology nog nooit bezweken, denk het niet.
Ik zou het niet extern zoeken, het is vrijwel altijd een bekabelingsprobleem met aardpunten.

In ons 'nieuwe huis' zaten ook diverse WCD's verkeerd aangesloten. Misschien dat zoiets bij jou ook nog speelt maar dat zal wel niet.
Omni !

jossie

Ik zie nu dat je DAC en voortrap gebalanceerd uit/in kunnen... Ai dat had ik niet verwacht... zitten daar XLR kabels?

Gelukkig is je eindtrap tulp in, mijn verhaal is nog niet kansloos...   ;D
Omni !

RZeemering

Quote from: jossie on January  8, 2016, 09:24:28
Ik weet natuurlijk niet welke Synology NAS je hebt maar laat ik het volgende schetsen (want ik weet wel hoe het bij mijn types is):

De voeding van de NAS is weliswaar extern maar wel geaard aan de randaarde. Die aarding zit (bij Synology wel, bij andere merken niet altijd) vast aan de nul in de voeding van de NAS. Zodra jij een USB kabel tussen de NAS en de DAC plaatst zit er dus een randaardepunt aan je analoge verbinding die de DAC uitgaat.

En zoals jullie allemaal inmiddels weten want ik herhaal dat tot vervelens toe: geaarde apparaten en ongebalanceerde (tulp) audioverbindingen gaan niet samen. Zeker niet als er meer dan een apparaat in de keten geaard is en al helemaal niet als dat een RF zender is (CPU met z'n familie).

Nu komt het giswerk, ik denk dat rond vier uur een cpu of schijf intensief programma start op de NAS waardoor het stroomverbruik toeneemt en de vervuiling van de '0' ook doordat er grotere stromen gaan lopen.

Kijk even in de keten of je nog een tweede aardpunt hebt en of je de 'kring' daar naar toe kunt onderbreken. Ik verwacht dat het gekraak dan weg is.

Het zou ook nog kunnen dat de voeding van de NAS op instorten staat/ een defect vertoond maar die zijn bij mij van Synology nog nooit bezweken, denk het niet.
Ik zou het niet extern zoeken, het is vrijwel altijd een bekabelingsprobleem met aardpunten.

In ons 'nieuwe huis' zaten ook diverse WCD's verkeerd aangesloten. Misschien dat zoiets bij jou ook nog speelt maar dat zal wel niet.

thnx! Daar ga ik morgen of zondag eens onderzoek naar doen! Ik geef hier wel weer aan wat ik heb uitgevonden. Nuttige tips lijkt mij!
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

eduard

Quote from: RZeemering on January  8, 2016, 08:25:35
voor zover mij bekend zijn er naast de CV installatie geen apparaten in huis welke zichzelf aan/uit schakelen.
En de CV heeft de afgelopen 3 (ijzel) dagen de hele dagen door goed staan te branden. Dus ook voor 16:00 uur.

(dank alvast wel voor alle meedenkers!)
Hoi.
Je hebt zeer waarschijnlijk ook nog een koelkast waar de compressor automatisch aan en uit gaat. Deze kan ook voor rotzooi op het elektriciteit net zorgen.

jossie


Quote from: RZeemering on January  9, 2016, 02:08:55
thnx! Daar ga ik morgen of zondag eens onderzoek naar doen! Ik geef hier wel weer aan wat ik heb uitgevonden. Nuttige tips lijkt mij!

Je snelste optie om te weten of het probleem hierdoor veroorzaakt wordt is om de stekkers even in een ongeaarde verdeeldoos te steken. Maak daarbij de keten zo klein mogelijk (nas-dac-pre-eind) om geen aardpunten over het hoofd te zien. Als mijn stelling klopt moet het probleem dan weg zijn.

De oplossing is vervolgens minder eenvoudig ben ik bang.

Trouwens geen brakke USB kabel? Al een andere geprobeerd?
Omni !

RZeemering

Quote from: jossie on January  9, 2016, 11:07:58
Je snelste optie om te weten of het probleem hierdoor veroorzaakt wordt is om de stekkers even in een ongeaarde verdeeldoos te steken. Maak daarbij de keten zo klein mogelijk (nas-dac-pre-eind) om geen aardpunten over het hoofd te zien. Als mijn stelling klopt moet het probleem dan weg zijn.

De oplossing is vervolgens minder eenvoudig ben ik bang.

Trouwens geen brakke USB kabel? Al een andere geprobeerd?

Zo, vanmiddag het e.e.a. kunnen testen. Helaas blijft de brom.
Ik heb een verlengkabel vanuit de woonkamer (niet geaard daar) gelegd naar de stereo. Op het stroomblok de (nu tijdelijk in mijn systeem weer spelende) mono-eindblokjes, voorversterker, DAC en natuurlijk de NAS. Brom blijft.
Ik heb de USB kabel vervangen door een andere. Brom blijft.
Ook met de UTP kabel losgekoppeld van de NAS blijft de brom.

Gisteren had ik voor het eerst buiten de 16:00 - 21:00 uur tijden een brommetje. Dit was zo rond 11:00 uur. Dat duurde heel even en was weer weg.
Vandaag hele dag goed tot 16:30 weer een brom. Begon echt minimaal. Met grote tussenpozen en is nu weer continu aan het brommen.

Ik heb via de Synology configuratie scherm de boel een beetje in de gaten gehouden. En het systeem is niet aan de slag (op muziek spelen na) met van alles en nog wat rond deze tijden, voor zover ik het kan zien.

Ook de koelkast en CV zijn buiten 16:00 en 21:00 gewoon aan en uit aan het slaan. Dus dat kan het ook niet zijn.
Daarbij heb ik wel eerder last van de koelkast gehad in het verleden en dat klonk toch anders dan dit.

Zijn er nog andere dingen die ik kan doen Jossie?
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

jossie

Het blok dat je gebruikt om alle apparaten in te steken heeft randaarde pennen? Dan maak je toch onderling tussen de apparaten meerdere '0' volt circuits.

Mocht dat zo zijn, ik bedoelde een ongeaard blok (zonder pennen).
Omni !

RZeemering

Ok, zal eens kijken of ik een ongeaard blok heb!
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

RZeemering

Quote from: jossie on January 10, 2016, 18:56:22
Het blok dat je gebruikt om alle apparaten in te steken heeft randaarde pennen? Dan maak je toch onderling tussen de apparaten meerdere '0' volt circuits.

Mocht dat zo zijn, ik bedoelde een ongeaard blok (zonder pennen).

Helaas, die heb ik niet.
Dan nog de vraag of ik met exact dezelfde apparatuur in een anders huis nog nooit eerder een dergelijk probleem mee gehad hebbende ik dat in dit huis dan wel zou kunnen hebben?
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

i2Paq

Geen brom die door de buren wordt veroorzaakt?

Geen hoogspanningskabels in de buurt?

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

jossie

Dat denk ik wel ja. Maar mogelijk staat aan de andere zijde van de muur een stoorzender. Of woon je vrijstaand?

Kun je met andere apparaten stuk voor stuk uitwisselen om te kijken of het aan een van de apparaten ligt? Je hebt in ieder geval twee eindtrappen, als daar een volumeregelaar opzit kun je de pre even over slaan (?) Eindtrappen stuk voor stuk afkoppelen...

Klopt het dat (alleen) de eindtrappen ongebalanceerd aangesloten zijn? Dan alles normaal aansluiten, een eindtrap afkoppelen (kabel los) en de andere op het verlengsnoer met de ongeaarde aansluiting, dan is de enige ongebalanceerde aansluiting niet meer voorzien van randaarde. Helpt dat?

Laat jij de Nas uitgaan 's nachts? Dan zou het een temperatuur kwestie kunnen zijn. Nas half uurtje uitzetten. Maakt dat uit?
Omni !

RZeemering

Geen hoogspanningskabels.
We hebben een vrijstaand huis.
Ik weet wel dat de buren een inductie kookplaat hebben. Zou dat iets kunnen doen?
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

jossie

Die staat geen vijf uur per dag aan toch?
Omni !

RZeemering

Quote from: jossie on January 10, 2016, 20:59:08
Die staat geen vijf uur per dag aan toch?

Lijkt mij niet ;) Maar je weet het niet :P

Versterkers heb ik verwisseld. Geen resultaat.
Voorversterker zal ik binnenkort verwisselen. Maar het lijkt me sterk dat de andere apparaten deze brom veroorzaken. Wanneer de NAS uit gaat of de USB eruit gaat de brom weg. Neemt niet weg dat ik dat wel ga testen natuurlijk.
DAC kan ik niet vervangen. Heb geen andere. En de NAS ook niet trouwens...

Voor de rest ben ik volledig ongebalanceerd aangesloten momenteel. De voorversterker heeft geen XLR.

NAS gaat niet uit, maar via configuratiescherm kan ik zien dat de temperatuur niet te warm is. Zal hem vannacht wel uit laten.
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.