Kleurruimte

Started by B. Kuiper, December 27, 2015, 13:48:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

B. Kuiper

Oorspronkelijk in weergevers geplaatst, maar wellicht beter op zijn plaats hier.

Mijn nieuwe BD speler heeft de optie om de kleurruimte in te stellen

YCbCr 4:4:4
YCbCr 4:2:2
Full RGB
RGB

De defaultsetting is YCbCR 4:4:4, in de handleiding wordt ik niet veel wijzer behalve dat RGB voor PC monitors gangbaar is/was.

Wat betekent dit voor de weergave van PAL BD/DVD's?
"Always a little further"

riwi

Kleur wordt in DVD en Bluray in 8 bits per kleur gecodeerd. In RGB zou dat waarden voor R G en B opleveren van 0-255.
Doordat ze voor blacker-then-black en whiter-then-white waardes reserveren is er voor video R G en B bij film 16-235 in gebruik.
(Voor PC wel 0-255).

Daarmee is dus duidelijk dat je limited RGB moet hebben voor video en niet Full RGB.

Dan kan je die RGB waardes ook coderen in YUV waardes Dwz Y=luminatie en UV (of CrCb) zijn de kleurcompontenen. YUV 4:4:4 betekent dat iedere pixel afzonderlijk een eigen YUV waarde heeft.
Op een DVD en Bluray is beeld opgeslagen in YUV 4:2:0 formaat. Dat wil zeggen dat de kleur de helft van de resolutie heeft van de luminantie (zwart/wit informatie). Dat scheelt opslagruimte YUV 4:4:4 = 24 bits per pixel en YUV 4:2:0 maar 12 bits per pixel.

De instelling in je bluray speler kan niet veranderen wat er op de schijf staat. Deze instelling bepaalt in welk formaat het naar de TV gestuurd wordt. Aangezien op de Bluray YUV 4:2:0 staat opgeslagen zou ik kiezen voor YUV 4:2:2 of YUV 4:4:4.
Als je RGB kiest dan gaat de speler de YUV waardes eerst omrekenen naar RGB. Je TV kan allebei aan.

<edit YCrCb = YUV hoewel sommigen moeilijk doen als je deze 2 termen verwisselt>

B. Kuiper

Tnx Riwi, heldere uitleg.

^^
"Always a little further"

Ubuntu

Kan je het beste testen met bluray zoals spears and munsil.

B. Kuiper

#4
Gevonden in webshop..tnx
"Always a little further"