Ziggo modem router Bridge modus LAN poorten

Started by twani, October 28, 2015, 08:46:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

twani

Korte vraag...

Ik heb mijn Ziggo modem/router in Bridge modus laten zetten zodat de Asus Rt66AC daarachter z'n (goede) WIFI-werk alléén mag doen. 

Zijn de overige (alle behalve degenene waar de Asus uiteraard in zit) LAN poorten van de Ziggo nu nog wel gewoon actief/beschikbaar?  Of zijn deze met het bridgen ook komen te vervallen?

Thx allen:)

dennism

Als het goed is zijn deze komen te vervallen, anders zou je wel een erg vreemde netwerk topologie krijgen.

Sopper

#2
Waarom in bridge modus?
Accespoint is handiger... of bedoel je dat ook?
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

dennism

Quote from: Sopper on October 28, 2015, 09:22:19
Waarom in bridge modus?
Accespoint is handiger... of bedoel je dat ook?

bij Bridge mode wordt de Ziggo router weer een "dom" modem, waardoor je (vaak betere) eigen router het weer volledig kan doen. Access point mode gebruik je juist op je eigen router wanneer je een eigen router achter je Ziggo router zet, maar je Ziggo Router niet in bridge mode zet, waar door je eigen router zijn routing functies verliest.

GOOS88

Quote from: twani on October 28, 2015, 08:46:23
Korte vraag...

Ik heb mijn Ziggo modem/routerin Bridge modus laten zetten zodat de Asus Rt66AC daarachter z'n (goede) WIFI-werk alléén mag doen. 

Zijn de overige (alle behalve degenene waar de Asus uiteraard in zit) LAN poorten van de Ziggo nu nog wel gewoon actief/beschikbaar?  Of zijn deze met het bridgen ook komen te vervallen?

Thx allen:)

Mijn ziggo modem staat ook in bridge(modem only modes) modes, met daarachter een fatsoenlijke wifi router met onboard Gbit switch. Als het goed is zijn de overige poorten op het modem uitgeschakeld, anders word het inderdaad een wazig geheel zoals dennism al zei.

Dus het modem(in bridge modus) op WAN poort van je router aansluiten en de rest van je bedrade spullen op de switch van je wifi router aansluiten.
* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

advr



Quote from: twani on October 28, 2015, 08:46:23
Korte vraag...

Ik heb mijn Ziggo modem/router in Bridge modus laten zetten zodat de Asus Rt66AC daarachter z'n (goede) WIFI-werk alléén mag doen. 


In principe was dat niet nodig geweest. Ik heb exact dezelfde situatie plus zelfde Asus. De Asus is natuurlijk te koppelen aan het Ziggo modem en als je de Asus goed instelt dan heeft het Ziggo modem bijv  x.x.1.1 en de Asus bijv x.x.2.1, een ander segment dus. Dat gaat super goed en je hoeft je moden niet in bridge mode te zetten

Werkt al 2 jaar zo[emoji106]

De lan poorten zijn ook bruikbaar alleen zitten die in een ander netwerk segment dus niets dubbel op.[emoji41]
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Sopper

Quote from: advr on October 28, 2015, 09:40:55

In principe was dat niet nodig geweest. Ik heb exact dezelfde situatie plus zelfde Asus. De Asus is natuurlijk te koppelen aan het Ziggo modem en als je de Asus goed instelt dan heeft het Ziggo modem bijv  x.x.1.1 en de Asus bijv x.x.2.1, een ander segment dus. Dat gaat super goed en je hoeft je moden niet in bridge mode te zetten

Werkt al 2 jaar zo[emoji106]

De lan poorten zijn ook bruikbaar alleen zitten die in een ander netwerk segment dus niets dubbel op.[emoji41]

Ja, zo heb ik het ook, werkt prima
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

dennism

#7
Quote from: advr on October 28, 2015, 09:40:55

In principe was dat niet nodig geweest. Ik heb exact dezelfde situatie plus zelfde Asus. De Asus is natuurlijk te koppelen aan het Ziggo modem en als je de Asus goed instelt dan heeft het Ziggo modem bijv  x.x.1.1 en de Asus bijv x.x.2.1, een ander segment dus. Dat gaat super goed en je hoeft je moden niet in bridge mode te zetten

Werkt al 2 jaar zo[emoji106]

De lan poorten zijn ook bruikbaar alleen zitten die in een ander netwerk segment dus niets dubbel op.[emoji41]

Dit is een worst practise scenario zoals jij het ingesteld hebt. Router achter Router is iets dat je in een normaal netwerk niet wil hebben. Voor normaal internetten en E-mailen werkt het nog wel, maar ga je zaken doen als online gaming, voice communicatie, en andere 2 weg communicatie in het algemeen zal je zeer snel tegen slecht presterende verbindingen aanlopen of zelfs zaken waarbij het opzetten van een verbinding helemaal niet werkt, of enkel 1 richtingsverkeer mogelijk is.

Dat het bij jou werkt is natuurlijk mooi, maar aan te raden is het zeker niet. 

GOOS88

Quote from: advr on October 28, 2015, 09:40:55

In principe was dat niet nodig geweest. Ik heb exact dezelfde situatie plus zelfde Asus. De Asus is natuurlijk te koppelen aan het Ziggo modem en als je de Asus goed instelt dan heeft het Ziggo modem bijv  x.x.1.1 en de Asus bijv x.x.2.1, een ander segment dus. Dat gaat super goed en je hoeft je moden niet in bridge mode te zetten

Werkt al 2 jaar zo[emoji106]

De lan poorten zijn ook bruikbaar alleen zitten die in een ander netwerk segment dus niets dubbel op.[emoji41]

Of ziggo ff bellen en het ding in bridge modus laten zetten, zo heb niet een extra wlan toegangspunt aan je netwerk hangen, en stuk simpeler met poorten mappen etc omdat je anders 1 extra firewall hebt.

Correct me if i'm wrong
* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

twani

Quote from: dennism on October 28, 2015, 09:55:20
Dit is een worst practise scenario zoals jij het ingesteld hebt. Router achter Router is iets dat je in een normaal netwerk niet wil hebben. Voor normaal internetten en E-mailen werkt het nog wel, maar ga je zaken doen als online gaming, voice communicatie, en andere 2 weg communicatie in het algemeen zal je zeer snel tegen slecht presterende verbindingen aanlopen of zelfs zaken waarbij het opzetten van een verbinding helemaal niet werkt, of enkel 1 richtingsverkeer mogelijk is.

Dat het bij jou werkt is natuurlijk mooi, maar aan te raden is het zeker niet.

Dat had ik ook begrepen en daarom ook niet op die manier gedaan...

Wat ik niet helemaal begrijp is dat als de Ziggo modem/router middels het Bridgen "dom gemaakt" is, er nog wel één lan poort actief is om de Asus router bedraad te faciliteren .  :wacko:

Enfin, mijn netwerkkennis is abominabel  :D

advr

Bewust niet gekozen om het Ziggo modem om bridge modus te laten zetten. Op de Asus gebruik ik de dsl modem poort dus niet gekoppeld via de Lan poorten.
Ja, ik heb 2 netwerken. Nou en,:-)  speedtesten zijn volledige 120mb. Als mijn zoon met zijn xbox komt zijn er nog nooit problemen geweest.
Zo ben ik zelf flexibel en mocht de Asus uitvallen dan is het makkelijk schakelen een hoef ik niet Ziggo te bewerken want die zijn er savonds niet.
Ik heb 3 notebooks, diverse gsm's Linn DS, NAS, syncloud en andere zooi draaien en zoals gezegd vlekkeloos.
[emoji41]
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Pjotr

Quote from: twani on October 28, 2015, 09:59:08
Dat had ik ook begrepen en daarom ook niet op die manier gedaan...

Wat ik niet helemaal begrijp is dat als de Ziggo modem/router middels het Bridgen "dom gemaakt" is, er nog wel één lan poort actief is om de Asus router bedraad te faciliteren .  :wacko:

Enfin, mijn netwerkkennis is abominabel  :D
Als die ene LAN-poort op het Ziggo modem/router niet actief zou zijn, zou je je ASUS router hier nooit op kunnen aansluiten en had je geen internetverbinding. Die actieve LAN poort 1 is dus noodzakelijk.
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

GOOS88

#12
Quote from: twani on October 28, 2015, 09:59:08
Dat had ik ook begrepen en daarom ook niet op die manier gedaan...

Wat ik niet helemaal begrijp is dat als de Ziggo modem/router middels het Bridgen "dom gemaakt" is, er nog wel één lan poort actief is om de Asus router bedraad te faciliteren .  :wacko:

Enfin, mijn netwerkkennis is abominabel  :D

Met mijn beperkte netwerk kennis:
De router functie(firewall, dhcp server) word uitgeschakeld. Het modem is nu alleen een modem. Je zou je bv je notebook er rechtstreeks op kunnen aansluiten (met statisch ingesteld IP, de actieve poort deelt geen IP adres uit volgens mij) maar je bent onbeschermd, alle poorten naar butien toe staan open. Je hebt de softwarematige firewalls van je OS nog wel.

* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

dennism

#13
Quote from: twani on October 28, 2015, 09:59:08
Dat had ik ook begrepen en daarom ook niet op die manier gedaan...

Wat ik niet helemaal begrijp is dat als de Ziggo modem/router middels het Bridgen "dom gemaakt" is, er nog wel één lan poort actief is om de Asus router bedraad te faciliteren .  :wacko:

Enfin, mijn netwerkkennis is abominabel  :D

"dom" is in deze dat het apparaat al het verkeer 1 op 1 doorstuurt naar die ene poort die nog actief is, maar er geen "slimme" zaken meer op toepast als routing, filtering, wifi, firewalling, eventuele QoS policy's, NAT e.d.

advr



Quote from: dennism on October 28, 2015, 09:25:55
bij Bridge mode wordt de Ziggo router weer een "dom" modem, waardoor je (vaak betere) eigen router het weer volledig kan doen. Access point mode gebruik je juist op je eigen router wanneer je een eigen router achter je Ziggo router zet, maar je Ziggo Router niet in bridge mode zet, waar door je eigen router zijn routing functies verliest.

Zoals gezegd doe ik nog al wat met mijn netwerk en nergens last van. Gaming ook geen enkel probleem hij speelt met iedereen on line en nooit uitval.
Iets weet ik nog wel van netwerken[emoji4]
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

advr



Quote from: dennism on October 28, 2015, 09:55:20
Dit is een worst practise scenario zoals jij het ingesteld hebt. Router achter Router is iets dat je in een normaal netwerk niet wil hebben.

Ligt eraan hoe je het aan elkaar knoopt.
In niets problemen, gaming, voice communication, online gaming met voice of snelheidsproblemen..Er hangt zoveel aan maar je moet inderdaad wel weten hoe je dat doet.

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

dennism

Quote from: advr on October 28, 2015, 10:12:46

Zoals gezegd doe ik nog al wat met mijn netwerk en nergens last van. Gaming ook geen enkel probleem hij speelt met iedereen on line en nooit uitval.
Iets weet ik nog wel van netwerken[emoji4]

Het hoeft ook niet altijd een probleem te zijn, als er bijv. bij een game gebruikt gemaakt wordt van een centrale server (bijv. Xbox Live) zal het gewoon werken. Zit de game machine in jouw voorbeeld echter in het 2.x netwerk van de Asus en moet jouw zoon een game hosten, waarbij alle andere spelers moeten verbinden met zijn game machine om mee te kunnen doen dan zal je tegen issues aanlopen. Ook bepaalde Voice chat zaken kunnen in zo'n situatie tegen problemen aanlopen. Het hangt van redelijk wat factoren af of er problemen optreden, echter die kans op issues maakt het een non preferred setup is. Ook bijv. als je synology in de Asus inplugt en je wil buitenshuis de synology via bijv een GSM met audiostation benaderen zal je dit niet makkelijk werkend krijgen zonder onveilige services in te moeten schakelen. 

advr


En mijn audiostation wil ik al helemaal niet van buiten benaderen. Overigens hangt die niet rechtstreeks in de Asus.
We dwalen af in dingen die zich bij mij niet voordoen dus waarvoor ik geen oplossing hoef te hebben of te zoeken.
Ik ga verder met vakantie vieren, veel belangrijker dan netwerk geneuzel:-)
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

twani

Quote from: dennism on October 28, 2015, 10:12:00
"dom" is in deze dat het apparaat al het verkeer 1 op 1 doorstuurt naar die ene poort die nog actief is, maar er geen "slimme" zaken meer op toepast als routing, filtering, wifi, firewalling, eventuele QoS policy's, NAT e.d.

Is dat nog 1 bepaalde poort? Of is het gewoon "een" poort?

Kjelt

let dan wel goed op dat je Asus firewall goed geconfigureerd staat, doe op zijn minst een externe portscan naar jouw ip adres om te kijken of alles wel goed dicht staat.

dennism

Quote from: twani on October 28, 2015, 11:48:03
Is dat nog 1 bepaalde poort? Of is het gewoon "een" poort?

Als het goed is Poort 1 (iig in gevallen die ik ingericht heb).

Erik

Daarom heb ik ook bewust voor een accesspoint gekozen ipx extra router. Heb je al dat gezeur met bridge modus en dhcp etc van tevoren op 1 van de 2 uit zetten niet. 
Lankabel tussen AP en router. Wirelsess netwerk creëren op de AP en pas als het werkt "wireless" op je ziggo modem uitzetten, mag ook aanblijven als je dat liever hebt en klaar.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

denoontje

Heb net een nieuwe modem gekregen van ziggo, de ubee. Deze is modem en WiFi en router.
Nu heb ik een netgear router en een extender van netgear. De extender werkt toch niet echt lekker doordat de snelheid lager is ( filmpjes op YouTube op telefoon gaat gewoon slecht bij vol bereik).

Kan ik nu de routerfunctie in de ubee uitzetten, laten doen door mijn netgear router, maar de modem nog wel als access point gebruiken?
Zodat de extender in de woonkamer weg kan.

Of is het router/modem/wifi mode of modem mode?

dennism

Quote from: denoontje on November 27, 2015, 22:11:22
Heb net een nieuwe modem gekregen van ziggo, de ubee. Deze is modem en WiFi en router.
Nu heb ik een netgear router en een extender van netgear. De extender werkt toch niet echt lekker doordat de snelheid lager is ( filmpjes op YouTube op telefoon gaat gewoon slecht bij vol bereik).

Kan ik nu de routerfunctie in de ubee uitzetten, laten doen door mijn netgear router, maar de modem nog wel als access point gebruiken?
Zodat de extender in de woonkamer weg kan.

Of is het router/modem/wifi mode of modem mode?

Nee dat werkt niet (iig niet bij de types die ik ken, router functie uit is ook wifi uit), opzich ook logisch daar in bridge mode de UBEE een "dom" apparaat (doorgeef luik) wordt. 

Range extenders werken vaak idd niet echt lekker, als je hem toch wil vervangen zonder nieuwe hardware te kopen bouw dan de Netgear router om naar Access point Mode (DHCP uitzetten, of bij sommige modellen routers DHCP en router functie). Dan kan de Ziggo router wel Modem/Router/Wifi blijven doen (al is vaak ook de wifi van de ubee's niet super) en kan je de netgear router de range extender laten vervangen.

denoontje

#24
Vreesde ik al

Ik probeer nu de modem geactiveerd te krijgen.
Dit wil niet lukken, ziggo op afstand ook niet (macadres wordt niet herkend)...monteur komen......thuis blijven

Ik twijfel want de cisco deed het als modem wel en ik vraag me af of de ubee me nu echt dan wel meer voordeel gaat geven???
Mogelijk had ik die dan gaan bridgen omdat die ook geen gastnetwerk etc ondersteund.

op zolder heb ik geen snel niet nodig dus zou ik router en extender eet kunnen wisselen

En mocht het natuurlijk weer aan je eigen netwerk liggen komen er toch weer stomme kosten bij.