Jecklin Float QA elektrostatische hoofdtelefoon

Started by Huub-13, February 14, 2015, 16:29:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Huub-13

Omdat ik merk dat steeds meer mede-audioliefhebbers bereid zijn om veel geld te investeren in een goede hoofdtelefoon en omdat ik weinig lees over de Jecklin Float QA  lijkt het me nodig een duit in het zakje te doen en mijn ervaringen met deze oorluidsprekers op papier te zetten.

De Jecklin float is ongetwijfeld een begrip voor de wat oudere audio-liefhebbers. Ik herinner me dat ik ergens in de jaren zeventig een Firato bezocht in Amsterdam en daar met open mond wel een half uur heb zitten luisteren met zo'n "ruimte-helm" op mijn hoofd. Een perfecte en nog nooit eerder gehoorde geluidskwaliteit. Sinds 2012 heeft Quad Musikwiedergabe GmbH in Duisland de draad van deze legendarische hoofdtelefoon weer opgepakt en samen met de uitvinder Jürg Jecklin zelf, gekeken hoe ze de oude JF nieuw leven in konden blazen.
Dat heeft geresulteerd in de Jecklin Float QA (QA = Quad Atelier).
Behalve aan de vormgeving (op zijn zachtst gezegd 'gewöhnungs-bedürftig') is er veel aandacht gegeven aan de voedingseenheid. Met name deze laatste is flink opgewaardeerd t.o.v. het oude model, wat de weergave een flinke boost heeft gegeven.

Ik gebruik deze Jecklin Float QA oorluidsprekers nu al meer dan een jaar (werd door Manfred Stein, de directeur van Quad Musikwiedergabe GmbH, persoonlijk afgeleverd) en ben er zeer blij mee.
Ik zeg oorluidsprekers, want een hoofdtelefoon kun je dit eigenlijk niet meer noemen.
Het zijn in feite 2 elektrostatische luidsprekertjes die langs je beide oren hangen.
Dat is een groot voordeel: er is niets wat tegen je oren drukt of je oren omsluit; de speakertjes hangen letterlijk naast je oren. Er is niets wat irriteert: na een tiental minuten voel je niet meer dat er iets op je hoofd zit. Hij zit wel vrij los op je hoofd en je moet redelijk stil blijven zitten.
De geluidskwaliteit vind ik fenomenaal. Ik heb een aantal jaren geluisterd naar een STAX 4040 (Signature 404 telefoon met 006MT buizenversterker).
Die klonk heel erg mooi, maar deze Jecklin Float gaat nog een heel stuk verder.
Ik denk dat hij alleen is te vergelijken met de duurste STAXen, de 007 of de 009.
Eerlijkheidshalve moet ik daarbij opmerken dat ik de duurdere magnetostaten van Audeze, Hifiman, Oppo e.d. nooit heb gehoord. De Jecklin Float QA is volgens mij de ideale hoofdtelefoon voor iemand die graag naar een paar topelektrostaten (van bijv. Quad) luistert. Alles is er, op een vanzelfsprekende en natuurlijke manier. Niets wordt overbelicht en niets verdoezeld. Het is het soort weergave waarvan je onmiddellijk het gevoel hebt dat het zo is bedoeld en niet anders.
Het is een flinke investering, maar het is een hoofdtelefoon, waarvoor ik zonder problemen mijn speakers zou inleveren . . .
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

Kwabbernoot

#1
Jecklin Float doet mij altijd weer denken aan twee foto's.


En natuurlijk


Dan nog effe serieus: ik heb zo'n ding vroeger wel eens geprobeerd en dat klonk niet verkeerd maar het draagcomfort vond ik verschrikkelijk.

Groeten...

br@m

Ik herinner me dat de modellen van Stax en de Jecklin Float in de jaren 70 toch wel als het 'nec plus ultra' in hoofdtelefoons werden gezien.

Leuk dat deze weer in productie is.

Maar het ziet er niet uit haha, die foto's zijn geniaal.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

martin778

Toch knap dat ze het voor elkaar hebben gekregen om de Jecklins na 30 jaar nog lelijker te maken  :D :D

Jenkins

#4
Fascinerende stukken gereedschap.
Degenen die het afwijkende niet schuwen halen met deze Jecklin schijnbaar/blijkbaar een juweel van wereldklasse in huis.
Zelf speel ik al jaren met zeer veel plezier met een Stax Basic set.
Deze electrostaat zou ik best ook eens willen ervaren!


Off topic. Als je twijfelt of een Duits woord met een verbindingsstreepjes, los of aan elkaar geschreven wordt;
schrijf het dan maar aan elkaar.
http://www.duden.de/rechtschreibung/gewoehnungsbeduerftig


:D

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT