Het Pro-Ject liefhebbers topic

Started by Rowdy, February 1, 2015, 11:22:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rowdy

Heb mijn Pro-Ject Perspective sinds mei 2001. Heb hem nieuw gekocht i.c.m. een Sumiko Blue Point Special element. Oktober 2002 heb ik de Speedbox erbij gekocht. Heb jarenlang met veel plezier met deze combinatie gespeeld. Tijdens een schoonmaak is de naald van het element verbogen. Via MP een 2de hands Benz Micro Glider M2 aangeschaft en deze laten retippen bij Audiosellers, omdat het naald niet meer goed was. De geluidskwaliteit in deze combinatie is zeer ontspannend en vloeiend.

Pro-Ject Perspective i.c.m. Benz Micro Glider M2

Speedbox

Jumping Jack

#1
Vóór mijn vpi, heb ik een tijd met een rpm6.1 met speedbox gespeeld. Met een Ortofon samba mc-elementje en een tubebox phonoversterker. Voor het geld een zeer muzikaal setje!
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Kantuit

Zorgt de speedbox voor een beter geluid, of dient het enkel om te schakelen tussen 33 1/3 en 45 toeren?
Dynaudio Contour 20
Hegel H120
Vincent S6
Pro-ject tube box SE II / Pro-ject rpm 5.1 / Ortofon 2M red

remco320

Nou dan ga ik ook even lekker pluggen.. Een pro-ject rpm1.3 genie met ortofon 2M red element met een Pro-ject Tubebox. Voor mij op dit moment goed genoeg. Kan zeker beter en dat gebeurt misschien ooit nog eens, maar ik geniet heel erg van deze combi en daar gaat het om:)

remco320


Quote from: Kantuit on February  1, 2015, 18:33:18
Zorgt de speedbox voor een beter geluid, of dient het enkel om te schakelen tussen 33 1/3 en 45 toeren?
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Ik vraag me dit ook al een tijdje af en mocht iemand hier ervaring mee hebben dan hoor ook ik dat heel graag:)

Rowdy


WickedGame

Voor mijn transrotor ook een pro-ject gehad. Een pro-ject 6.1 om precies te zijn. Altijd heel veel plezier van gehad.

Rowdy

Is er iemand die me kan helpen met het afstellen / controleren of mijn platenspeler nog goed is afgeregeld. Als ik de arm naast het plateau zet gaat ie helemaal naar beneden tot ver beneden het plateau. Het is niet waterpas met het plateau. Of hoort dit zo?
Ben woonachtig in Oss.

Broem

Quote from: Rowdy on February  7, 2015, 09:35:07
Is er iemand die me kan helpen met het afstellen / controleren of mijn platenspeler nog goed is afgeregeld. Als ik de arm naast het plateau zet gaat ie helemaal naar beneden tot ver beneden het plateau. Het is niet waterpas met het plateau. Of hoort dit zo?
Ben woonachtig in Oss.

Heb je je naalddruk al gecontroleerd? De arm zakt inderdaad voorbij het plateau als je de armlift laat zakken. Anders zou er nooit geen naalddruk kunnen ontstaan. Afstelling is nl dat de arm incl element horizontaal zwevend hangt en he vervolgens vanuit die stand de naalddruk opschroeft naar ? Gram. Hierdoor valt de arm voorbij het plateau als hij niet op de plaat rust.
Hegel H590 versterker | Focal Sopra 2 speakers | Audiolab 6000 CDT | Auralic Aries G 2.1| Silent Angel Rhein | Roon | Pro-ject Phonobox RS pre met Phono RS Power Box| Pro-ject Xtension 10 - Ortofon Cadenza Black | ADL GT40 en Sennheiser HD 700 | Audioquest Water XLR, Diamond USB, Shunyata digital power cable | Audioquest GO-4 LS cable | Audioquest Blizzard powercable and Niagara 1200 filter | Bonn 8 Silent Angel switch met Forester F1 power | NEOTECH NEET-1008 Ethernet RJ45

Rowdy

Naalddruk staat op 2 gram, volgens mij is dat de juiste stand voor de Benz Micro Glider M2.
Als ik jou begrijp is het normaal dat de arm helemaal naar beneden gaat als je hem buiten het plateau zet. Het staat dan dus niet horizontaal.

Cyreg

Arm staat inderdaad alleen horizontaal (zgn in balans) als je nog geen(0) naalddruk hebt ingesteld!
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Broem

Quote from: Rowdy on February  7, 2015, 11:38:48
Naalddruk staat op 2 gram, volgens mij is dat de juiste stand voor de Benz Micro Glider M2.
Als ik jou begrijp is het normaal dat de arm helemaal naar beneden gaat als je hem buiten het plateau zet. Het staat dan dus niet horizontaal.

Tot aan de grens van je armlift zakt hij naar beneden. Dat is mi normaal. Dat komt door die 2 gram naalddruk. Anders anti skating gewicht even eraf halen, contragewicht terugdraaien tot nul, zwevend langs je plateau (horizontaal) laten hangen, contra gewicht op 2 gram, anti skating gewicht er weer aan op de juiste inkeping eh Voila. Ik ga er vanuit dat je element de juiste afstelling heeft in de headshell. Meer is het niet. Google anders maar eens op YouTube. Meer dan voldoende handige filmpjes die bovenstaande uitleg visualiseren.
Hegel H590 versterker | Focal Sopra 2 speakers | Audiolab 6000 CDT | Auralic Aries G 2.1| Silent Angel Rhein | Roon | Pro-ject Phonobox RS pre met Phono RS Power Box| Pro-ject Xtension 10 - Ortofon Cadenza Black | ADL GT40 en Sennheiser HD 700 | Audioquest Water XLR, Diamond USB, Shunyata digital power cable | Audioquest GO-4 LS cable | Audioquest Blizzard powercable and Niagara 1200 filter | Bonn 8 Silent Angel switch met Forester F1 power | NEOTECH NEET-1008 Ethernet RJ45

scrutinizer

#12
Quote from: Rowdy on February  7, 2015, 11:38:48
Naalddruk staat op 2 gram, volgens mij is dat de juiste stand voor de Benz Micro Glider M2.
Als ik jou begrijp is het normaal dat de arm helemaal naar beneden gaat als je hem buiten het plateau zet. Het staat dan dus niet horizontaal.

Wat hij bedoelt Rowdy, is dat het een uitgangspunt is dat wanneer:

- de arm, met naalddruk ingesteld, parallel aan het plaat oppervlak ligt wanneer je de naald laat zakken op een lp
met stilstaand plateau.

of

- dat wanneer je de naalddruk index plus zijdruk compensatie op nul zet, de arm d.m.v. het contragewicht te verplaatsen, parallel aan/boven het plateau zweeft alvorens de naalddruk, gebruikmakend van naaldweger of dial, in te stellen.

X post
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Worstebrood

Bij mij staat het instapmodel de debut 3 trots in mijn kast. Samen met een ortofon OM-Pro element met een elliptische naald Ortofon Night Club MK2.
Deze draaitafel heeft extra 2 opties: een ingebouwde Phono versterker en een USB aansluiting.
Via de direct audio stand op mijn versterker klinkt deze draaitafel zeer puur.
Ik ben er zondermeer tevreden mee. :)
Live Long and Prosper
Beeld: Samsung 55Q95, 46ES8000.
7.1.2 Setup: Marantz SR6011, CD 5005, Sony UBP x800Mk2, Technics SL-10
Speakers: MA RS-6, R360, Kef Cresta Center, 6xHTS 2001.
5.1 Setup: Denon AVR-3805, POA-T2, DVD-2910. Draaitafel: Pro-ject Debut III, Technics SL-j2/SL-L3, CD: TEAC CD-Z5000, Oppo BDP-93, LD: Pioneer, DVL-909, Sony SP-90es, MD: Sony MDS-JD 930, Tape: Denon DRS-810, Yamaha KX-800, Speakers: B&W DM683, KEF Cresta rear, Reference M100 center, Klipsch KSW-10s.

Rowdy

Bedankt voor jullie antwoorden.

Heb afgelopen weekend een aantal LP's gedraaid. Bij de wat "dunnere" LP's leek het of de arm niet waterpas staat, daarom kwam ik met bovenstaande vraag. Omdat ik in het verleden het nooit heb opgemerkt. Dit heb ik opgelost door een Tonar antistatische mat onder de "dunnere" LP's te leggen. Bij de "dikkere" LP's gebruik ik deze mat niet.

Het geluid klinkt zeer goed en vloeiend.

Kantuit

Ik heb me dan tenslotte ook maar een Pro-Ject Speedbox aangeschaft. Dealer had er nog eentje liggen, het oude model weliswaar. Zelf had hij al uitvoerig getest (met stroboscoop) maar kon weinig verschil merken met of zonder.

Ondertussen een 10-tal platen  doorgejaagd. Conclusie: in mijn beleving behoorlijk meer attack, punch en leven, en ook wel wat meer detail. Voor 69€ toch wel een verbetering.

Alleen jammer dat er geen aan/uit knop opzit. Het ding wordt wel behoorlijk heet.

Dynaudio Contour 20
Hegel H120
Vincent S6
Pro-ject tube box SE II / Pro-ject rpm 5.1 / Ortofon 2M red

Rowdy

Ik heb de allereerste versie, bij deze versie zit een koelplaat aan de achterkant.

Broem

Hier een Pro-ject Xtension 10 met een Ortofon Cadenza Black element. Met 22 kilo een behoorlijk gewichtige speler  ;D

Hegel H590 versterker | Focal Sopra 2 speakers | Audiolab 6000 CDT | Auralic Aries G 2.1| Silent Angel Rhein | Roon | Pro-ject Phonobox RS pre met Phono RS Power Box| Pro-ject Xtension 10 - Ortofon Cadenza Black | ADL GT40 en Sennheiser HD 700 | Audioquest Water XLR, Diamond USB, Shunyata digital power cable | Audioquest GO-4 LS cable | Audioquest Blizzard powercable and Niagara 1200 filter | Bonn 8 Silent Angel switch met Forester F1 power | NEOTECH NEET-1008 Ethernet RJ45

Rowdy

Hoe is de bouwkwaliteit?
Hoe klinkt deze?

Broem

Zoals ik schreef een zware jongen. Ik heb 'm nu een paar maanden en ben er geweldig over tevreden. Na een lange zoektocht een waardig vervanger van mijn ruim 20 jaar oude Linn Basik - Akito. Heb vele draaitafels de revue laten passeren maar uiteindelijk gevallen voor deze combi. Vooral de prachtige combi pack aanbieding (draaitafel incl het kostbare Cadenza Black element) op een Duitse website trok me over de streep want in NL is ie (voor mij) onbetaalbaar. Fel als 't moet, subtiel als 't wenselijk is en heerlijk gedetailleerd. Verder ben ik erg gecharmeerd van een strak en droog laag (anders had ik de combi B&W en Classe niet) en daar past de Xtension 10 perfect tussen.
Hegel H590 versterker | Focal Sopra 2 speakers | Audiolab 6000 CDT | Auralic Aries G 2.1| Silent Angel Rhein | Roon | Pro-ject Phonobox RS pre met Phono RS Power Box| Pro-ject Xtension 10 - Ortofon Cadenza Black | ADL GT40 en Sennheiser HD 700 | Audioquest Water XLR, Diamond USB, Shunyata digital power cable | Audioquest GO-4 LS cable | Audioquest Blizzard powercable and Niagara 1200 filter | Bonn 8 Silent Angel switch met Forester F1 power | NEOTECH NEET-1008 Ethernet RJ45

patsijb

ik heb nu rpm9 met aparte motorsturing en zyx r100 yathra H als element

ik wil dit gaan vervangen..op mijn lijst staat als kanshebber de xtension12 of rega rp10

Pacman

Een speedbox doet niets met het geluid, hij is alleen om te schakelen tussen 33/45/78

Pacman

Quote from: Kantuit on February 21, 2015, 10:24:14
Ik heb me dan tenslotte ook maar een Pro-Ject Speedbox aangeschaft.
Conclusie: in mijn beleving behoorlijk meer attack, punch en leven, en ook wel wat meer detail.

:nopompom:

Jumping Jack

De Speedbox zorgt wel degelijk voor een stabielere snelheid.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

PuNkEnStEiN

Is de snelheid zonder speedbox dan zo middelmatig dat je het verschil kunt horen?
Quad 99CDS ♦ Quad 99FM ♦ Quad 99PRE ♦ Quad 99POW ♦ Quad 21L2 Dual CS420 Synology DS215+ Squeezebox Touch DacMagic ♦ DacMagic Plus ♦ DacMagic XS Shure SRH840