DTS-X - DTS gaat de concurrentie aan met Dolby Atmos

Started by CinemaDream, October 14, 2014, 12:08:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

CinemaDream

Dolby Atmos vs DTS MDA (Multi Dimensional Audio)

3D Audio oorlog is nu echt begonnen ;-)

Op het gebied van audioformaten en -technieken zijn er twee grote spelers; DTS en Dolby. Beide bedrijven proberen continu te vernieuwen en komen elk jaar wel met nieuwe technieken en formaten. Dit jaar introduceerde Dolby het nieuwe Dolby Atmos audioformaat waarmee met geluid van boven de luisterpositie een completere home cinema-ervaring geboden wordt. Natuurlijk kan DTS niet achterblijven en het bedrijf introduceert dan ook een eigen audioformaat.

Het doel van zowel Dolby als DTS is het creëren van een indrukwekkende film- en muziekervaring in de huiskamer en daarvoor worden steeds geavanceerde technieken en steeds meer speakers ingezet. De nieuwste ontwikkeling op dit gebied is de audioweergave die van boven de gebruiker komt en daardoor extra effecten kan toevoegen. Dolby doet dit met Dolby Atmos maar ook de Auro 3D-techniek is hiervoor ontwikkeld.

Dolby Atmos zien we de laatste tijd in veel nieuwe producten, met name receivers, terug. Zo introduceerden onder meer Pioneer, Onkyo, Marantz en Denon onlangs nieuwe receivers die met ondersteuning voor Dolby Atmos uitgerust zijn. Ook werden er updates voor reeds gelanceerde receivers uitgerold. Luidsprekerfabrikanten spelen hierop in door zogenaamde add-on modules op de markt te brengen. Auro 3D zien we vooralsnog alleen terug in high-end processors.

Hoewel DTS het zelf nog niet officieel bevestigd geeft kunnen we dankzij verschillende bronnen melden dat het bedrijf komt met Multi Dimensional Audio (MDA), een techniek die de concurrentie met Dolby Atmos aan moet gaan. De techniek is ontwikkeld door SRS, een bedrijf dat inmiddels eigendom van DTS is. Wat de naam van het audioformaat gaat worden is nog onduidelijk maar mogelijk zou het bedrijf kiezen voor DTS UHD. Over de exacte eigenschappen van het audioformaat is ook nog niks bekend maar we verwachten tijdens CES 2015 in januari meer te horen.

Bron: AVSForums

Volg onze blog voor het laatste nieuws en ontwikkelingen op home cinema gebied!
www.cinemadream.nl/blog


jaco

Als het channel based is wordt het hem niet, al zullen ze wel pronken met de 4K bluray standaard die 22 kanalen heeft en dat is meer dan de gemiddelde consument gebruikt.
Zo tettert de spreekbuis van Auro3D het ook rond.
Hopenlijk gaat DTS inderdaad met SRS techniek verder en niet met de Auro channel based techniek. Opeens waren daar ook objecten voor blijkbaar toen Dolby met Atmos kwam.


ITU BS-2051 Model G in 4+9+0 (table 1 pagina 4)

Die mapped beter met Auro dan met Atmos..
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

CinemaDream

Ik kan bevestigen dat zowel Dolby Atmos als DTS MDA "object based" zullen zijn.

jaco

Ik heb net een uur interview zitten luisteren en MDA is PCM gebaseerd objects.
Niet iets voor thuis dus op die manier, veel te breedbandig. Maar zal wel weer te comprimeren zijn om op een fysieke disk te passen. In de bioscoop komt het op een HDD aan, dus daar is wat meer bandbreedte.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

modde239


road rebel

#5
Ik snap wel dat de mensen die het weten nog onder NDA zitten, maar is er al iets bekend wanneer DTS-X officieel verder gepresenteerd zou worden? lente 2015?

Ik hoorde van een update bij Trinnov en ik las over een toekomstige outlaw processor... heeft er iemand nog roddels?

En dan wordt het wachten op Star Wars Episode VII op DTS-UHD  :pompom: :pompom:


hoop doet leven

Homethx

Emotiva lijkt bezig te zijn met een processor nl. de XMR-1, die zou alle 3D geluidsformaten moeten aankunnen incl. Dirac op alle kanalen.

road rebel

 :D Tjah... emotiva... dan denk ik eerder een bedrag bijeengespaard te hebben voor de aanschaf een Trinnov Altitude dan dat die xmr daadwerkelijk te koop staat  ;)

Kjelt

http://www.dts.com/news/articles/2014/12/dtsx-raising-the-bar-in-immersive-sound.aspx
Ze zeggen dat ze in maart met meer nieuws komen, dus nog even geduld.

Ik vind overigens de naam DTS:X zeer slecht gekozen, lijkt veel te veel op het in 2013 gepromote DTS:Neo-X wat 11 kanalen surround had met twee frontheight channels en twee frond wide channels extra die overigens bij een normale kamer belachelijk in de weg staan.

Homethx

Quote from: road rebel on February 28, 2015, 11:29:34
:D Tjah... emotiva... dan denk ik eerder een bedrag bijeengespaard te hebben voor de aanschaf een Trinnov Altitude dan dat die xmr daadwerkelijk te koop staat  ;)

Tja...dat is goed mogelijk  ;D

Fox

Quote from: Kjelt on February 28, 2015, 13:47:33
http://www.dts.com/news/articles/2014/12/dtsx-raising-the-bar-in-immersive-sound.aspx
Ze zeggen dat ze in maart met meer nieuws komen, dus nog even geduld.

Ik vind overigens de naam DTS:X zeer slecht gekozen, lijkt veel te veel op het in 2013 gepromote DTS:Neo-X wat 11 kanalen surround had met twee frontheight channels en twee frond wide channels extra die overigens bij een normale kamer belachelijk in de weg staan.

Tja DTS blijft een slaafs volgertje van Dolby.
Dolby komt met iets nieuws en dan DTS met zijn versie  ;)  ;D

Dolby AC3  > DTS
Dolby stereo > DTS stereo
Dolby EX > DTS EX/ES
DPL II > DTS Neo
DPL IIx > DTS Neo 6
DPL IIz > DTS Neo x
Dolby Atmos > Datasat ????
Dolby U > DTS X

etienne


Er zijn op dit moment 4K TV's maar het ontbreekt nog steeds aan 4K content. Is er al een nieuwe 4K Blue Ray standaard? Nee, en wanneer die komt............

Diverse merken pareren met Dolby Atmos, DTS MDA, maar de software die dit mogelijk moet maken is er toch niet?!

Sony XR 65 A90J - Denon AVC X 8500HA 
Monitor Audio Gold 200 4G,  RX Center, RXFX Surround Back
REL T7 - DUNE HD - NEXTBOX - NAS QNAP TS 419 PII

jaco

Quote from: road rebel on February 28, 2015, 11:29:34
:D Tjah... emotiva... dan denk ik eerder een bedrag bijeengespaard te hebben voor de aanschaf een Trinnov Altitude dan dat die xmr daadwerkelijk te koop staat  ;)
Dan is emotive erg langzaam, of jij kan veel sparen per maand. Die Altitude is met meer dan 8 kanalen (anders heb je er geen zak aan voor 3D audio) al snel 30K met de codecs erop.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Roeru117

Ik gok op dat eerste. Hun laatste processor heeft 'even' op zich laten wachten. Tegen de tijd dat hun volgende af is hebben we alweer een ander formaat.

Aan de andere kant zou het wel mooi zijn. Emotiva maakt erg mooie producten.
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

SpeedyAndré

Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Kjelt


road rebel


road rebel

#17
Emotiva sprak eerst van een referentieprocessor in 2008, met mijn opmerking doelde ik dus op de 6jaar lange wachttijd tot de xmc1 daadwerkelijk geleverd werd.
Voorstelling DTS-X zou 2de helft van maart zijn, met de gebruikelijke lanceringen van nieuwe modellen in de lente/zomer.

road rebel

#18
Quote
bron: ATSC.org
"The DTS:X solution for ATSC 3.0 is an end-to-end broadcast chain that includes support for key elements including both audio channels and objects, advanced loudness and dynamics management, device and environmental playback processing, and is integrated with DTS's Headphone:X technology"


en een communiqué van Steinway-lyngdorf:

http://www.audiovideo2day.com/en/steinway-lyngdorf-p200-features-dts-x/

Hier spreken ze van 11.1!?

jaco

Dat is DTS Neo:X

Dat is er al wat langer. Front Height en Wide speakers bij een 7.1 en dan heb je 11.1

Zijn een paar films mee uitgebracht.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Kjelt

Ze maken het zichzelf ook echt moeilijk om die naam zo gelijk te houden  :devil:

road rebel

#21
DTS NEO:X
DTS: X
DTS Headphone:X
DTS: X for broadcast (?) 
En straks DTS :XXX met geluid van boven en van onder :-X

jaco

De geruchten zijn 14 kanalen in de basis laag, elke 30 graden een speaker, en extra center speakers op + en - 15 graden)
De hoogte kanalen zouden er dan 12 zijn (boven elk basis kanaal een hoogte kanaal, maar niet op de +/- 15 graden)
Maar met minder kanalen mixed de renderer het naar de speakers toe die je hebt.

De volgende generatie van D&M zal wel 16 kanalen krijgen om alle spatial codecs te kunnen doen en een speaker opstelling te maken die in normale ruimtes nog enigszins toepasbaar is.
Veel meer kanalen denk ik niet dat in de mid-fi apparaten komen.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

riwi

Dus ze hebben weer een eigen speaker layout bedacht.
Leuk, weer een dood geboren idee dat niet van de grond komt.

jaco

Dat valt wel mee, en Atmos is ook als 24 basis laag en 10 hoogte speakers opgezet.

Elke 30 graden een speaker is natuutlijk prima om geluid ergens in een ruimte te kunnen plaatsen.

atmos:


Die komt uit deze presentatie lijkthet:


Het concept van de hoogte kanalen is anders dan atmos, daar lopen ze in een rechte lijn van de front naar de back surround (min of meer)

De hoogte kanalen lijken meer op die van Auro3d, 30 graden boven een normale luidspreker.
Dat matched weer voor de front heigh en rear heigh posities van Atmos.

Ik neem aan dat de renderer die ze moeten maken zeker werken gaat met beide layouts (Atmos en Auro) want als dat niet werkt is er geen markt met bestaande systemen die geupgrade kunnen worden, en moeten ze het alleen hebben van nieuwe systemen.

De early adopters die nu een Atmos of een Auro setup hebben schrijven niet zo maar hun versterker/processor in 1 jaar compleet af lijkt me, en weer alles openbreken voor nieuwe speaker kabel is ook niet een wenselijk iets.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm