Nvidea FX5700 / FX6600 de nieuwe HTPC videokaart ?

Gestart door Albert N, februari 18, 2004, 19:49:38

Vorige topic - Volgende topic

Albert N

Uit diverse bronnen lees ik dat er druk getest wordt met de Nvidea FX5700
o.a Mike Parker en Andrew van Theatertek zijn er mee bezig.

Wordt / is dit een videokaart voor de nieuwere generatie HTPC ?

CiteerI just found that you posted in another thread here that the Radeon 9700 Pro "is the cream of the crop". Have you tried the 9800 Pro? The 9800 pro sells for about the same money. Is the 9700 clearly the better choice of the two irrespective of money?

That was around a year ago and the landscape is changing all the time. In fact I'm testing a GeForce FX5700 right now and have a great picture. Incidently, the FX5700 has the newest nVidia mpeg decoder that is not in the FX5200, FX5600 or FX5900.

Andrew

Ook komt er volledig vernieuwde versie uit van NVDVD nl ForceWare Multimedia 3.0 DVD Edition wat er veelbelovend uitziet.
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?s=0f07c069b9ceb9f013b8c0305f3f3cf7&threadid=328304&highlight=fx5700
Hier is o.a. cinemavidguy mee bezig die eerst voor sonic gewerkt heeft.

Albert

Brammie

de koning is dood lang leve de nieuwe koning?

Persoonlijk ben ik nooit een ATI fan geweest.  De drivers van NVidea waren altijd een stuk duidelijker, overzichtelijker etc. Ati is wel verbeterd de laatste jaren. Als ik het goed zeg: Nvidea kon niet meekomen op htpc gebied vanwege 10bits gamma ... Is dit nu veranderd bij Nividea, of is dit niet meer nodig?

Bram
JVC DLA-100
- (Barco 1209 / HTPC /Tommy scherm...)

J.A.F._Doorhof

Eerst maar eens even afwachten wat dit wordt, één reviewer is nog geen feit.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Jinsu

Hoi,

Bovendien was (is) de 2D kwaliteit van Nvidia niet echt super als je deze vergelijkt met een Ati of Matrox ;) . Misschien worden ze bij Nvidia nu ook eens wakker dat alleen kopieren ook zijn nadelen heeft.

MvGr,

Whistler
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Fatass

Dat is wel kort door de bocht..
Vaak lag de slechte beeldkwaliteit aan de fabrikant van de kaart.
Nvidia heeft wat fabrikanten op de vingers getikt en zelf ook verbeteringen aangebracht.
Het resultaat is dat de Geforce 4 en Geforce FX kaarten zelfs n iets beter beeld geven dan ATI kaarten. Hoe Matrox het tegenwoordig doet weet ik niet.

Erik

En ATI helpt Nvidia door de goede naam die ze hadden weer gedeeltelijk te grabbel te gooien door hun goedkope kaarten (bv 9200 serie) met slechte filters uit rusten. Waardoor ze alleen nog geschikt zijn voor 800x600.

Kent iemand de strijd 3DFX /Nvdidia nog ;)   
3DFX was koning maar ging op zijn kont zitten en werd voorbij gelopen door Nvidia en nu bestaat 3DFX niet meer.
Hopen dat ATI wat slimmer is.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Jinsu

Citaat van: Fatass op februari 21, 2004, 17:27:53
Dat is wel kort door de bocht..
Vaak lag de slechte beeldkwaliteit aan de fabrikant van de kaart.
Nvidia heeft wat fabrikanten op de vingers getikt en zelf ook verbeteringen aangebracht.
Het resultaat is dat de Geforce 4 en Geforce FX kaarten zelfs n iets beter beeld geven dan ATI kaarten. Hoe Matrox het tegenwoordig doet weet ik niet.

Hoi,

Dat betwijfel ik eerlijk gezegd, rondom Matrox is het zeer stil de laatste tijd :( . Bovendien is Nvidia veel te veel bezig met het rotzooien van drivers ;) .

MvGr,

Whistler
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Albert N

Hoi,

Mij maakt het in principe niet welke fabrikant.
Het is mooi dat er onderlinge concurrentie is dat houd ze scherp  ;D
Als er een kaart komt met een aanzienlijke beeldverbetering boven mijn huidige 9500 dan neem ik die ongeacht het merk.

De FX5700 is misschien een optie maar ATI komt binnenkort ook weer met een hele nieuwe range uit. http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1966

IK ben ook wel benieuwd hoe het met VMR9 en PCI express zal gaan, dat stelt weer andere eisen aan de videokaart. Momenteel vind ik VMR9 er soft uitzien.

Groeten,
Albert

Albert N

http://forums.theatertek.com/showthread.php?s=&postid=33616#post33616

Citeer
Q: Originally posted by Shinobiwan
Personally I would doubt that it tops ATI for quality, Nvidia has long been behind in this area, so it would be good for everyone if they manage it however since ATI will also start to improve their decoder, which has pretty much remained unchanged since the 8500.

A: GScott
Mike Parker has already indicated that he has done some preliminary tests and the card does appear to be better than the 9800. He has also confirmed that not all 5700 cards are the same.

Albert N

De eerste indrukken van Mike Parker over de FX 5700 zijn positief.
Hij spreekt zelfs over een "high end" card met een lage ruisvloer.
Ben benieuwd hoe straks de volgende generatie ATI gaat presteren.

Albert

Citeer
When I set out to test the 5700 cards, I purchased the cheapest mother board I could find. Not sure of its noise floor, but an inexpensive one I would expect to be noisier. However, I'm using a pretty good power supply. I wanted to test the 5700/5950 on the noisiest platform possible. but could not use my existing test (noisy) PC, because it was not fast enough. Because the most important thing seems to be the design of the video card, and how well it handles functioning on noisy PC rails.

So far in my testing, the 5700/5950 cards are virtually NOT effected by this noise at all. In fact I'm finding it very hard to believe the 5700 performs so well with a very low noise floor, considering the very low price that they are sold for.

The cards that I've tested so far came from BFG TECHNOLOGIES. This company is top flight for support. They are very responsive, and available 24/7.

I've also found that Nvidia has been excellent at answering any of my questions and providing me with technical stuff on the cards.

I still have some testing to go before I throw my hat at these cards. But for now, they present a whole different level of video performance. They produce a totally different image than any other card I've seen. The image may not be for everyone, but if I could put it in a class, it would be the first HIGH END video card. And as such, it would probably be the card of choice for the most discerning
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?s=daff8ff5a8721eadefcb83a212bf094c&postid=3912195&highlight=UL#post3912195

Johan Van Gompel

"High-end" videokaart. Zucht, daar gaan we weer... ::)
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Albert N

en straks de x800 of 6800 de - ULTIMATE high end -   ;D
zo blijven we iedere keer doorgaan.

Voorlopig ben ik tevreden met mijn radeon 9500.
De 5700 is best wel aantrekkelijk als je DXVA niet gebruikt, dus b.v. met ffdshow.
Er zitten momenteel nog wat problemen in de drivers met dxva. Dit kan voor HD wel een nadeel zijn want dan heb je DXVA wel nodig.

Ik ben er ook wel achter dat het belangrijk is als je een videokaart koopt dat je het beste het reference design van de fabrikant kan kopen.
In het begin nemen bijna alle OEM's dit design over en later gaan ze er in snijden om het goedkoper te maken. Een van de eerste dingen waar ze op bezuinigen is het voedingsgedeelte van de kaart. Je ziet dan ook dat er steeds minder componenten op de (goedkopere) kaarten zitten en dat ze kleiner worden.

Overigens loopt er een hele thread over de 5700/5950 op AVSforum
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?s=d7474bace76138eecfefd619d6021698&threadid=369696&perpage=20&pagenumber=1

godbluff

als we het over low end ati kaarten hebben zoals de 9000 en 9200 reeks vind ik die toch beduidend beter presteren dan de geforce 4 reeks (getest met ti 4200 128mb en een goedkoop g4tje). En ik heb het alleen over tv-out via s-vhs aansluiting...
There is more of us ugly motherfuckers so watch out!

Frank Zappa

Johan Van Gompel

Citaat van: Albert N op juli 20, 2004, 15:38:13
Overigens loopt er een hele thread over de 5700/5950 op AVSforum
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?s=d7474bace76138eecfefd619d6021698&threadid=369696&perpage=20&pagenumber=1

Ik heb de thread gisteren eens helemaal gelezen. De DAC van de GeForceFX 5700/5950 zorgt blijkbaar voor een erg stabiel 2D beeld met een betere zwartwaarde en een erg lage ruisvloer. De kleuren komen daardoor beter uit de verf en het beeld is in het algemeen scherp. Die indruk wordt ondersteund door tal van "onafhankelijke" recensies.
Johan Van Gompel
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Erik

Dat is dan wel netjes want ze (GF serie) waren vroeger niet zo geweldig. Ben gestopt bij 4200/4600 te volgen.

Johan: Ik heb het topic niet gelezen, dus veel commentaar kan ik niet geven. Maar overigens was de oude serie op zich ook niet slecht. Maar de meeste leveranciers bouwden er hele slechte filters op waardoor er een waas over het beeld kwam. Blijkbaar gebruiken ze op de 5700/5900 wel goede filters?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Johan Van Gompel

Citaat van: Erik op juli 23, 2004, 12:16:10
Dat is dan wel netjes want ze (GF serie) waren vroeger niet zo geweldig. Ben gestopt bij 4200/4600 te volgen.

Johan: Ik heb het topic niet gelezen, dus veel commentaar kan ik niet geven. Maar overigens was de oude serie op zich ook niet slecht. Maar de meeste leveranciers bouwden er hele slechte filters op waardoor er een waas over het beeld kwam. Blijkbaar gebruiken ze op de 5700/5900 wel goede filters?

De 5700LE van Asus bv. ziet er wat betreft PCB layout en onderdelen in elk geval zeer goed uit. De standaard 5700 en 5700U zien er daarentegen heel wat rommeliger uit. De kwaliteit van de filters blijkt uit de algemene 2D beeldkwaliteit die bij iedereen een zeer positieve indruk nalaat.
Johan Van Gompel

Albert N

De Asus heeft een inderdaad een heel andere layout dan het reference design. Of de kwaliteit vergelijkbaar is weet ik niet.

Mike Parker zegt er dit over:
Citeer
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by pcCinema

I'm going to buy one. So is Asus the way to go? I've compared pics and it appears the asus uses different caps from all the others. Are they better?
--------------------------------------------------------------------------------

No, wait on the NVIDIA. It's physically very different from the ASUS 5700. The visual difference is hugh. The NVIDIA has much more (and larger) caps than the ASUS, plus it shows far more components than the ASUS.

So it appears that they both may be using the same processor, but we're not sure that the ASUS has the same "Ultra" feature, or that it's has the same engine that the 5700 is using, because the Nvidia even has a much larger heatsink.

There's no way of looking at the two cards and saying that they are the same. So what would be the difference.

What we are testing with the 5700 Ultra could be a feature that is not in the ASUS, and may not benefit from the DVD software that is being beta tested on the HTPC forum, and offered by Nvidia only.

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?s=136d7e06f72e781c970bde9284dd84c5&postid=3414698

Johan Van Gompel

Mike gaf elders aan een kaart van nVidia zelf te bezitten die enkele ter beschikking wordt gesteld aan ontwikkelaars e.d. Ik heb onderhand heel wat merken vergeleken en kan bevestigen dat ze vrijwel allemaal hetzelfde ontwerp hanteren, enkel de kleur van de PCB en het merk van de gebruikte elco's e.d. wil wel eens verschillen. De 5700LE van Asus zag er echter _totaal_ anders uit. Een erg cleane indruk met minder elco's en minder rotzooi voor het uitgangssignaal. Ik veronderstel dat omdat de GPU lager geklokt is er minder filtering nodig is. Kost ook maar 99 EUR i.p.v. 120 EUR voor een standaard 5700.
Johan Van Gompel

Albert N

Toch heb ik mijn twijfels over de asus. AVS gaat wel voornamelijk over de ultra.
Heb nu ook veel 5700 ultra's bekeken en de BFG en Aopen volgen het referentie design bijna exact. De Aopen heeft één chip niet geinstalleerd t.o.v. nvidia en op de PCB staat nvidia. Veel anderen zitten er dichtbij.

Misschien zijn die elko's (en nog een paar ic's aan de rechterkant -regulators ?-) wel voor het voedingsgedeelte. En dit is juist volgens de experts heel belangrijk.
De uitgangsfiltering na de DAC zal niet erg opvallen, dit zijn hele kleine onderdelen.

Maar aan de andere kant hangt er wel een veel hoger prijskaartje aan de ultra's in verhouding tot de 99 euro die jij noemt. En als het (eventuele) verschil maar klein is .....

Albert

Johan Van Gompel

Citaat van: Albert N op juli 26, 2004, 16:48:05
Maar aan de andere kant hangt er wel een veel hoger prijskaartje aan de ultra's in verhouding tot de 99 euro die jij noemt. En als het (eventuele) verschil maar klein is .....

De 5700 Ultra gebruikt exact dezelfde GPU als de 5700 LE en de lagere taktfrequentie van deze laatste is niet bepaald van belang voor home theater gebruik. De LE is wellicht niet zo populair als de Ultra omdat men mogelijk een parallel trekt met de Radeon 9600 SE. In tegenstelling tot deze laatste is de databus van de 5700 LE echter niet kreupel gemaakt.
Johan Van Gompel

Albert N

De Nvidia FX6600 is ook een videokaart om in de gaten te houden voor de HTPC.
Alleen voorlopig wel een prijsindicatie van $200.

Citeer
The 6600 initially will be PCIe but I believe nVidia has stated that an AGP version will be available around a month later. The cool thing about this card is that is has a more advanced video processing engine than any previous nVidia card. It is also fully capable of handling WMV-HD. I do not have any further info on this card as it is not yet released

Johan Van Gompel

De 5700 is afgelopen week overigens onder het prijspunt van 100 EUR gezakt.
Johan Van Gompel

Starred

Citaat van: Albert N op augustus 29, 2004, 09:06:54
De Nvidia FX6600 is ook een videokaart om in de gaten te houden voor de HTPC.
Alleen voorlopig wel een prijsindicatie van $200.

Ik lees ook steeds vaker dat de 6600 DE nieuwe kaart is voor HTPC. TT2.0 gaat bv gebruik maken van de nieuwe nvidia codecs en die maken optimala gebruik van hardware functionaliteit die alleen bij de 6600 (and up) kaarten ingebakken is

Johan Van Gompel

Reviews en previews GeForce FX 6600(GT):

a1-electronics.net
firingsquad.com
d-cross.com

De kaart heeft een nieuwe GPU gebaseerd op die van de GeForce FX 6800 en biedt o.a. de nieuwste revisie van de CineFX engine. Het decoderen van WMV HD video streams zal op driver niveau gebeuren en zal vanaf ForceWare versie 65 ondersteund worden. Een maand later zal een "omvangrijk softwarepakket" gepresenteerd worden dat ook het encoderen van WMV HD video streams op de GPU afgewikkeld.

Beschikbaarheid: einde september/begin oktober.

* EDIT: de kaart zou ook het decoderen van MPEG 1/2/4 voor zich nemen; verder zouden de 2D features van de kaart verbeterd zijn t.o.v. de vorige generaties.
Johan Van Gompel

samoa

Goeie tip ! Ik was/ben in de markt voor een FX5700, maar ben er nog niet helemaal uit.
Hoeft ook niet, ben toch nog aan het sparen.

Dit zou wel eens een betere koop kunnen zijn, afhankelijk van de stille koelingsmogelijkheden en vooral van de mogelijkheid om dual dvi uit te sturen. Even geduld dus begrijp ik.