Akai AP-100 platenspeler

Started by Pinda13, August 21, 2014, 08:37:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pinda13

Beste forum-leden,

Ik heb via een kennis een platenspeler gekregen. Diegene deed er niks meer mee en wou hem graag bij de vuilnis zetten.
Nu heb ik totaal geen ervaring met platenspelers en wanneer ze goed of slecht zijn. Ik zit al lang te zoeken naar info over platenspelers, maar door de bomen zie ik het bos niet meer.

Nu de vragen:
Is de akai AP-100 platenspeler wat goeds of kan ik hem beter links laten liggen? Hij is van een ''slonzige oude boer'' geweest en de staat is niet erg goed. Veel stof en vuil. Hij heeft er altijd veel gebruik van gemaakt, want hij had een aardige collectie lp's (2000+).
Er zit een Shure M44E op en ik weet dus niet of de naald nog in goede staat is.
Is het zinvol om hem ergens na te laten kijken en schoon te laten maken (en zo ja; waar?) of kan ik dit ook zelf doen?
Een andere optie is om er een andere element erin laten zetten? (zo ja; welke?)

Ik ben geinteresseerd om me meer in deze wereld te verdiepen dus ik hoop dat jullie wat info met mij willen delen. Voordat ik eerst een dure platenspeler ga kopen wil ik eens kijken of het bij mij past en of ik er genoeg naar luister..



Pic's van de akai;








" no loss of fine detail "

Robiwan

Quote from: Pinda13 on August 21, 2014, 08:37:26
Beste forum-leden,

Ik heb via een kennis een platenspeler gekregen. Diegene deed er niks meer mee en wou hem graag bij de vuilnis zetten.
Nu heb ik totaal geen ervaring met platenspelers en wanneer ze goed of slecht zijn. Ik zit al lang te zoeken naar info over platenspelers, maar door de bomen zie ik het bos niet meer.

Nu de vragen:
Is de akai AP-100 platenspeler wat goeds of kan ik hem beter links laten liggen? Hij is van een ''slonzige oude boer'' geweest en de staat is niet erg goed. Veel stof en vuil. Hij heeft er altijd veel gebruik van gemaakt, want hij had een aardige collectie lp's (2000+).
Er zit een Shure M44E op en ik weet dus niet of de naald nog in goede staat is.
Is het zinvol om hem ergens na te laten kijken en schoon te laten maken (en zo ja; waar?) of kan ik dit ook zelf doen?
Een andere optie is om er een andere element erin laten zetten? (zo ja; welke?)

Ik ben geinteresseerd om me meer in deze wereld te verdiepen dus ik hoop dat jullie wat info met mij willen delen. Voordat ik eerst een dure platenspeler ga kopen wil ik eens kijken of het bij mij past en of ik er genoeg naar luister..



Pic's van de akai;







opknappen/nakijken kan zinvol zijn maar op basis van de foto's zou ik hem in de kliko gooien.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Pinda13

Quote from: LPlover on August 21, 2014, 08:47:24
opknappen/nakijken kan zinvol zijn maar op basis van de foto's zou ik hem in de kliko gooien.

Lol, ok dat was een snelle conclusie.. :sigh:
Het is dus eigenlijk piece of sh*t?

Heb je een tip voor een model wat ik 2dehands kan kopen misschien?
" no loss of fine detail "

PuNkEnStEiN

Heb je al geprobeerd of hij het nog (goed) doet? Zo ja, dan even een vochtig lapje er overheen, misschien een nieuwe naald/snaar en gaan met die banaan. Zo niet, dan zou ik er niet al teveel tijd aan besteden.
Quad 99CDS ♦ Quad 99FM ♦ Quad 99PRE ♦ Quad 99POW ♦ Quad 21L2 Dual CS420 Synology DS215+ Squeezebox Touch DacMagic ♦ DacMagic Plus ♦ DacMagic XS Shure SRH840

kruzer

Of gewoon op de gekende 2dehands websites opzoek gaan naar een mooie Dual, (oude) Lenco, Marantz, Technics, Pioneer,... voor +- 50 EUR.   Lijkt me een veiligere opties voor je vinyl. Als het toch jouw ding niet lijkt te zijn, verkoop je de speler makkelijk opnieuw.

John Aries

Die arm ziet er nog best goed uit.
SOTA | Lyra | Bryston | Relco

quattronl

Ik zou 'm gewoon wat schoonmaken (alleen de basics) en een plaat (als je die hebt) er op leggen en zien/horen wat ie doet.
Doet ie het leuk en plaatjes draaien bevalt je dan kan je 'm altijd (laten) opknappen.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Siddartha

Akai maakte in de jaren 80 zeer goede audioproducten. Heb zelf ook een Akai draaitafel uit die tijd en die werkt nog zeer goed.
Ik zou de draaiplaat er even afhalen en kijken of de snaar nog goed is. Daarnaast de kast zelf gewoon schoon maken en de naald voorzichtig met wat alcohol reinigen.
Schroef de onderplaat er eens af en kijk hoe het daar zit met stof en vuil.
Je kunt eventueel een nieuwe audiokabel solderen.
Dit zijn zaken die niet veel geld kosten, maar van een oud beestje nog iets kunnen maken.
Dan gewoon uitproberen en kijken of ie bevalt. Je kunt daarna, als je het LP virus definitief chronisch te pakken hebt, altijd nog kijken voor een andere/betere.
Afstelling van naalddruk en antiskating (als ie dat heeft) zijn wel belangrijk, kijk eens op google voor de juiste specs van de naald. Maar gok op een naalddruk tussen 1,5 en 3 gram.

Succes, t is een erg leuke hobby in een hobby :D
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Pinda13

Quote from: Siddartha on August 22, 2014, 10:41:38
Akai maakte in de jaren 80 zeer goede audioproducten. Heb zelf ook een Akai draaitafel uit die tijd en die werkt nog zeer goed.
Ik zou de draaiplaat er even afhalen en kijken of de snaar nog goed is. Daarnaast de kast zelf gewoon schoon maken en de naald voorzichtig met wat alcohol reinigen.
Schroef de onderplaat er eens af en kijk hoe het daar zit met stof en vuil.
Je kunt eventueel een nieuwe audiokabel solderen.
Dit zijn zaken die niet veel geld kosten, maar van een oud beestje nog iets kunnen maken.
Dan gewoon uitproberen en kijken of ie bevalt. Je kunt daarna, als je het LP virus definitief chronisch te pakken hebt, altijd nog kijken voor een andere/betere.
Afstelling van naalddruk en antiskating (als ie dat heeft) zijn wel belangrijk, kijk eens op google voor de juiste specs van de naald. Maar gok op een naalddruk tussen 1,5 en 3 gram.

Succes, t is een erg leuke hobby in een hobby :D

Bedankt voor de reactie! Ik heb inmiddels de akai schoongemaakt en bij de kringloop een test plaat gekocht. Niet mijn smaak (dan maar een chopin tussen de james last, george baker en vader abraham gevonden  :hmmm:). Maar de speler doet het verder prima! De snaar ziet er ook nog erg goed uit en je kan zien dat er wel zuinig mee om is gegaan. Veel stof dat dan weer wel..

Ik wil eigenlijk in mijn woonkamer een lp ''hoekje'' aanbrengen en daar dus de platenspeler neerzetten op een meubel. Alleen is de kabel veel te kort. Ik heb buizen in de grond laten leggen(nieuwe natuurstenen vloer) in elke hoek die naar de versterker gaan, alleen is dit zo'n 7,5m. Kan ik dan simpel weg de stereo kabels eraf halen en andere aan solderen die dan die lengte hebben? Dit wordt wel een duur grapje denk ik.. Heeft iemand hier tips voor?

Verder ga ik de boel eens grondig onderzoeken en een paar goed lp's kopen.

Wordt vervolgd.

" no loss of fine detail "

Jumping Jack

7,5m lijkt mij nogal veel voor een platenspeler.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Pinda13

Quote from: Jumping Jack on August 23, 2014, 09:44:07
7,5m lijkt mij nogal veel voor een platenspeler.

Hmm ok, maar zou het kunnen? Zou hij 7,5 meter niet aankunnen om de afstand te overbruggen? Ik heb een mooi hoekje in de woonkamer en daar past het geheel precies. Verzameling vinyl en speler op een meubel :headbanging: 
" no loss of fine detail "

Dirk

als je de phonotrap (er ff van uitgaande dat je een afzonderlijke gebruikt) vlakbijbij de DT kan zetten is het mogelijk mits gebruik van goed afgeschermde kabels tussen phonotrap en amp...maar als de phonotrap al in je versterker zit is 7,5m gewoon te lang, dat trekt geen enkel element.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Pinda13

#12
Quote from: Dynky on August 23, 2014, 10:20:42
als je de phonotrap (er ff van uitgaande dat je een afzonderlijke gebruikt) vlakbijbij de DT kan zetten is het mogelijk mits gebruik van goed afgeschermde kabels tussen phonotrap en amp...maar als de phonotrap al in je versterker zit is 7,5m gewoon te lang, dat trekt geen enkel element.

Juist goed idee, dat kan natuurlijk ook. Alleen jammer van de phono op de marantz, maar dat is dan niet anders.
" no loss of fine detail "

DerLothar

Leuk, ik heb precies dezelfde gekocht op een rommelmarkt. 5 euro, kan ik me geen buil aan vallen. Ik wil me er ook verder in verdiepen en ontwikkelen als hobby.

Ik wil het element vervangen. Iemand een tip wat een leuk budget elementje is voor deze draaitafel?

En als vraag, kan je zo maar ieder mm element er op aansluiten? Als het maar 4 pinnetjes heeft?