Basstraps: De juiste aanpak.

Started by Joske007, August 19, 2014, 20:40:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Joske007

Nu ik reeds geruime tijd muziek beluisterd heb (niet alleen grafiekjes), mag ik vaststellen dat het bass-management hier in de kamer helaas wat tekort schiet. Ook Audyssey XT32 kan helaas het probleem (piek op 70/80 en 125Hz) niet vertalen in steeds aangenaam klinkende muziek. Vandaar de motivatie en zoektocht naar een goed en ander bass-management dan datgene me nu wordt voorgeschoteld. Om een of andere reden neemt XT32 deze boost helaas niet mee in z'n berekening.

Het is me vooral om die piek/nagalm van 70/80 en 125Hz te doen, welke in de "Pure Direct-modus" (zie grafiek) is af te lezen!! Deze pieken waren reeds voor de akoestische behandeling van de ruimte zeer duidelijk en hoorbaar aanwezig, nu lijkt me het moment aangebroken om deze dan ook verder te behandelen, zodat welke vorm van DSP hiermee makkelijker kan omgaan.

Omdat de afwerking in deze ruimte al in ver stadium is, zoek ik voorlopig naar enkele eenvoudige oplossingen, welke ik straks hier verder zal toelichten. Uiteraard zou ik met enige handigheid en om de kosten te drukken, zelf eenvoudige basstraps kunnen maken. Maar zoals je op de foto's kan zien laat de vorm en de inrichting (esthetisch) van de kamer me gewoon niet toe. Om die enkele mogelijke hoeken in de kamer, voor de laagste frequenties nu vol te gaan stouwen met DIY zeer groot uitvallende basstraps. Daarom denk ik, dat een resonator voor mijn kleine ruimte nu eenmaal veel praktischer zou uitvallen dan basstraps, temeer omdat die bass trap welke de lage frequenties echt absorbeert,  zo groot worden dat ik deze toch niet in mijn ruimte mooi zou kunnen integreren.

Ik veronderstel dat ik het beste kies voor een combinatie van verschillende akoestische modules, waarbij ik de lage frequenties vooral behandel met een kant en klare resonator en de hogere frequenties 70/80 en 125Hz eventueel misschien zelf bouw aan de hand van een getunende resonator. Als ik het goed heb bestaat zo een DIY resonator uit een met bv glaswol gevulde houten kast met een voorplaat die meetrilt op de lage beoogde frequenties en deze frequenties op deze wijze weer neutraliseert. Hiervoor moet er dan wel wat ruimte tussen de voorplaat en het glaswol zitten.  Berekeningen hiervan zijn helaas niet aan mij besteed.

Afmetingen: Ja, misschien niet geheel onbelangrijk om de afmetingen van mijn ruimte hier ook nog even te vermelden :)
Hoogte: +/- 2.44m –> lengte 5.33m -> breedte 4.35m.
Foto's v/d ruimte: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=141571.msg2632426#msg2632426

Behandelen v/d hogere frequenties 70/80 en 125HzHz, dus alles boven de 50Hz:
Tuned scopes: Een kant en klare oplossing, bv de Super Bass Extreme van Vicoustic.
http://www.passion4sound.com/nl/product/vicoustic/vicoustic/basstrap/super-bass-extreme
De "GIK" Acoustics Scopus Tuned Membrane Bass Trap (T70): Door zijn compacte afmetingen van 60x60cm en dikte van 10cm (diverse kleuren) zijn deze onderstaande bastrapss wel makkelijker in de ruimte te plaatsen/verdelen.
http://gikacoustics.co.uk/product/gik-acoustics-scopus-tuned-bass-trap-t70/
DIY oplossing: Rondom en achter het projectiescherm zou ik voor de bovenstaande Freq. eventueel een vorm van bass-management kunnen toepassen.

Behandelen v/d laagste frequenties, dus onder de 60Hz:
Hier denk ik de meest eenvoudige oplossing te mogen vinden, in deze kant en klare basstraps, zoals bv deze RPG Modex-Plate,.........
Met deze absorptie / basstrapp modules onder de 60Hz, tracht ik bij wat hogere luistervolumen en de toch al aardige grote subwoofer, het gerommel in het laagste laag weg te kunnen nemen.

De meest aangewezen plaatst voor een eenvoudige plaatsing, lijkt me hiervoor de achterwand het meest geschikt te zijn om bv 1x RGP Modex te plaatsen met de afmetingen van 100x150cm en 11cm dikte (45Kg). Natuurlijk wil ik hierbij achter de luisterplaats geen reflecties hebben, dus denk ik hier vooral aan de RGP Modex-Broadband (module met geperforeerd oppervlak). Deze levert een breedbandige absorptie tussen 500 en 5000Hz met een afstemming op 35Hz, dus een krachtige laagabsorptie. De breedbandige absorptie van deze module zou net dezelfde plaats in nemen van 2x eigen gemaakte Akotherm (50mm) panelen.

Behandelen v/d allerlaagste frequenties, dus onder de 30Hz:
Geen....hier stopt het en zal het gelukkig ook bij blijven :)


Oude vs nieuwe meting: Pure-Direct vs XT32 (SPL 10-22.00Hz smooth 1/12):
(kleur zwart)


Nieuwe meting met sub en XT32 (10-22.000Hz nagalm smooth 1/12):


RT-meting:

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

denoontje

even mee volgen, eens mee kijken hoe je van grafiek naar oplossing naar luisterbeeld komt

felix01

VIVID audio Giya G2,EMM Labs DV2 V2,Aurender N20,transrotor fat bob s TMD,LUXMAN M900u,LUXMAN C-900u,shunyata hydra triton,shunyata Ztron python LS kabel, shunyata cobra Ztron 2x,shunyata Alpha HC, shunyata Alpha digital ,shunyata Alpha analog,Audioquest Hurricane HC,

Staaled

Voor de prijs van die RPG heb je ook een 2de sub.
Dat zal de respons aardig gladtrekken met het voordeel van én een grotere sweetspot én meer output.

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

bert stoltenborg

Afgestemde asorbers, vooral die soort die niet dedicated wordt gemaakt, altijd ontzettend lachen  ;D
Ik bazel maar wat.

bert stoltenborg

Ach, sorry, ik moet me hier gewoon niet mee bemoeien.
Ik bazel maar wat.

Joske007

Quote from: Staaled on August 19, 2014, 22:33:02
Voor de prijs van die RPG heb je ook een 2de sub.
Dat zal de respons aardig gladtrekken met het voordeel van én een grotere sweetspot én meer output.
Jammer, want een 2de sub is wel iets waar ik later naar grote waarschijnlijkheid nog in de set wil intrigeren  :headbanging:
Maar neemt op dit moment, helaas die bepaalde piek frequenties dan nog steeds niet weg  :(
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Staaled

Quote from: bert stoltenborg on August 19, 2014, 23:23:21
Ach, sorry, ik moet me hier gewoon niet mee bemoeien.
Ik ben juist zeer benieuwd naar jouw mening in deze aangezien ik al mijn twijfels had bij dergelijke producten.
En uiteindelijk slechts een redelijk geinformeerde leek ben in deze. ;)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Quote from: Joske007 on August 20, 2014, 07:30:52
Jammer, want een 2de sub is wel iets waar ik later naar grote waarschijnlijkheid nog in de set wil intrigeren  :headbanging:
Maar neemt op dit moment, helaas die bepaalde piek frequenties dan nog steeds niet weg  :(

Die 125 valt aan te pakken met panelen, al is de oorsprong mij niet direct duidelijk.( Bobgolds geeft (0,3,0) axiaal rond 119 Hz aan en zou derhalve de breedte betreffen)

70/80 is een (0,0,1) axiaal afkomstig van de hoogte van je ruimte.
Doe eens gek en plaats je ADSY mic eens ietsje hoger tijdens overige metingen buiten de MLP.
Mogelijk hapt XT32 dan beter.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

#9
Je ruimte heeft een probleem in de zin van afmetingen.
Lengte en breedte liggen dicht bij elkaar en zijn ook nog eens nabij een veelvoud van de hoogte.
Dat dikt de resonanties aardig in en maakt ze dus sterker.

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Joske007

Quote from: Staaled on August 20, 2014, 09:25:23
Doe eens gek en plaats je ADSY mic eens ietsje hoger tijdens overige metingen buiten de MLP.
Mogelijk hapt XT32 dan beter.
Met de mic. heb ik reeds allerlei gekke dingen gedaan  :wacko: alsook je tip eens toegepast, helaas wordt hierdoor het geluid nog meer negatief beïnvloed  :music:
Denk het probleem te moeten zoeken en tevens oplossen, zodat de muziekweergave in de modus "Pure Direct" zo goed mogelijk klinkt, dus vervelende pieken/boost te elimineren.
Zodat DSP geen vreemd klinkende trukken uit de kast moet gaan toveren  ;D
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

bert stoltenborg

Quote from: Staaled on August 20, 2014, 09:12:23
Ik ben juist zeer benieuwd naar jouw mening in deze aangezien ik al mijn twijfels had bij dergelijke producten.
En uiteindelijk slechts een redelijk geinformeerde leek ben in deze. ;)

Afgestemde absorbers werken smalbandig, en je zult vrijwel nooit de afstemming precies op een staande golf frequentie kunnen tweaken.
Bovendien kunnen ze als ze worden aangestoten meer energie de ruimte insturen als ze absorberen (zet maar eens een piano in een luisterruimte  ;D).
Om die energie te temmen moet je weer gaan dempen waardoor het ding meestal niet meer werkt.
En je hebt best veel van die afgestemde absorbers nodig om ze effectief te maken (als dat al lukt) waardoor je weer geen breedbandige absorptie kunt toepassen.
Ik bazel maar wat.

edgnoj

Ik heb voor mijn laagweergave heel veel baat gehad van deze meettip van het HTS forum. Zelfs zoveel dat ik mijn subdude imiddels aan de kant heb gegooid. Eerste meetpunt is dan exact de plaats tussen je oren op de luisterplek. Baat het niet dan schaadt het niet.

8-Point Basic Setup Mic Pattern -  All dimensions are relative to PLP Center (PLPC):

    PLPC
    3 inches forward
    3 inches up
    3 inches up & 3 inches forward
    3 inches left
    3 inches right
    6 inches left
    6 inches right


Read more: http://www.hometheatershack.com/forums/audio-processing/68407-audyssey-multeq-faq-setup-guide.html#ixzz3AwtnZPs6
Woonkamer: JVC DLA X5000; Sony KD-65XE9005; Denon AVR-4311; Dune HD Solo 4k; Ken Kreisel DXD-12012 subwoofer; Cabasse Bora luidsprekers.

Slaapkamer: Philips 55PFS8109; Dune HD-Max; Ken Kreisel DXD-808 subwoofer; Avi ADM 9.1T actieve luidsprekers.

Staaled

Quote from: bert stoltenborg on August 20, 2014, 18:04:40
Afgestemde absorbers werken smalbandig, en je zult vrijwel nooit de afstemming precies op een staande golf frequentie kunnen tweaken.
Bovendien kunnen ze als ze worden aangestoten meer energie de ruimte insturen als ze absorberen (zet maar eens een piano in een luisterruimte  ;D).
Om die energie te temmen moet je weer gaan dempen waardoor het ding meestal niet meer werkt.
En je hebt best veel van die afgestemde absorbers nodig om ze effectief te maken (als dat al lukt) waardoor je weer geen breedbandige absorptie kunt toepassen.
Bedankt voor de heldere uiteenzetting.
:thumbs-up:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Quote from: Joske007 on August 20, 2014, 17:26:22
Met de mic. heb ik reeds allerlei gekke dingen gedaan  :wacko: alsook je tip eens toegepast, helaas wordt hierdoor het geluid nog meer negatief beïnvloed  :music:
Denk het probleem te moeten zoeken en tevens oplossen, zodat de muziekweergave in de modus "Pure Direct" zo goed mogelijk klinkt, dus vervelende pieken/boost te elimineren.
Zodat DSP geen vreemd klinkende trukken uit de kast moet gaan toveren  ;D
Oei, of dat je gaat lukken. :-\

Zowel onder als boven de 100 Hz loopt de respons alle kanten op.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Joske007

Quote from: bert stoltenborg on August 20, 2014, 18:04:40
Afgestemde absorbers werken smalbandig, en je zult vrijwel nooit de afstemming precies op een staande golf frequentie kunnen tweaken.
Bovendien kunnen ze als ze worden aangestoten meer energie de ruimte insturen als ze absorberen (zet maar eens een piano in een luisterruimte  ;D).
Om die energie te temmen moet je weer gaan dempen waardoor het ding meestal niet meer werkt.
En je hebt best veel van die afgestemde absorbers nodig om ze effectief te maken (als dat al lukt) waardoor je weer geen breedbandige absorptie kunt toepassen.
Als ik het zo lees, blijkt er voor jou geen oplossing te bestaan, lol  ;)
Dit Akoestisch probleem is toch niet wereldvreemd en moet toch met hulpmiddelen, zoals absorptie, enz... eenvoudig op te lossen zijn?

Quote from: edgnoj on August 20, 2014, 18:10:46
Ik heb voor mijn laagweergave heel veel baat gehad van deze meettip van het HTS forum.


Heb het momenteel wel even met XT32 gehad :(
Reeds diverse schema's uitgevoerd, steeds opnieuw en anders inmeten met XT32. Het beste resultaat behaalde ik toch steeds met de mic. (8 meetpunten) in een kleine speetspot te plaatsen, zodat XT32 hierbij de kamer als geheel hoefde mee te calculeren. Later zal er met zekerheid een geheel andere DSP gezocht worden, die de Freq. boven de 200 à 500Hz eens ongemoeid laat, deze mooie ervaring heb ik mogen proeven bij een AM 2.0.

Quote from: Staaled on August 20, 2014, 18:23:31
Oei, of dat je gaat lukken. :-\
Zowel onder als boven de 100 Hz loopt de respons alle kanten op.
Bedoeling blijft echter wel om in 1ste instantie in de modus "Pure Direct", (zonder DSP) de huidige set beter te laten klinken.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Staaled

Quote from: Joske007 on August 20, 2014, 18:51:06
Als ik het zo lees, blijkt er voor jou geen oplossing te bestaan, lol  ;)
Dit Akoestisch probleem is toch niet wereldvreemd en moet toch met hulpmiddelen, zoals absorptie, enz... eenvoudig op te lossen zijn?


Bedoeling blijft echter wel om in 1ste instantie in de modus "Pure Direct", (zonder DSP) de huidige set beter te laten klinken.

Quote from: Staaled on August 20, 2014, 09:44:35
Je ruimte heeft een probleem in de zin van afmetingen.
Lengte en breedte liggen dicht bij elkaar en zijn ook nog eens nabij een veelvoud van de hoogte.
Dat dikt de resonanties aardig in en maakt ze dus sterker.

:-\
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Is een nano AVR niets voor jou?
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Joske007

Misschien was ik niet geheel duidelijk en vul ik het onderstaande even verder aan ;)
Bedoeling blijft echter wel om in 1ste instantie in de modus "Pure Direct",  (zonder enige DSP-behandeling) de huidige set beter te laten klinken en dit d.m.v. basstraps/absorptie.
Na deze akoestisch ingrepen, wil ik als voorstander van "DSP" deze later opnieuw weer integreren, hierbij denk ik vluchtig aan bv een AM 2.0, ARC of de nog te lanceren nieuwe MCACC-Pro met sub-EQ.
Ik weet dus best, dat zonder DSP de set moeilijk is te intrigeren en af te stemmen op de ruimte op zich   ;D

Die nano avr, bedoel je hiermee de Nanon AVR -8x8 van mini-dsp?
http://www.minidsp.com/products/minidsp-in-a-box/nanoavr-8x8
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

bert stoltenborg

Quote from: Joske007 on August 20, 2014, 18:51:06
Als ik het zo lees, blijkt er voor jou geen oplossing te bestaan, lol  ;)
Dit Akoestisch probleem is toch niet wereldvreemd en moet toch met hulpmiddelen, zoals absorptie, enz... eenvoudig op te lossen zijn?

Ik weet geen bal van HT-ruimten, moet ik bekennen.
Je kunt met meerdere subs een hoop bereiken qua laagweergave, en omdat je zoveel speakers hebt in een HT-ruimte is het akoestische probleem wellicht ook anders oplosbaar dan in een stereoruimte.
Ik vind het leuk om hier rond te hangen omdat ik er van leer  ;D.

Maar wat ik zeg over afgestemde absorbers is gewoon domme natuurkunde vermengd met ervaring, gestaafd door eigen experimenten en die van bijvoorbeeld Philip de Haan en Eric Desart.
Ik bazel maar wat.

Staaled

Ik had het wel door , maar een plan B is nooit weg. ;D

Klopt, van miniDSP.
In- uit en je kunt er veel mee tweaken. Die 70-80 en 125 zijn appeltje eitje. ;)  :D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Joske007

Quote from: bert stoltenborg on August 20, 2014, 20:52:29
Ik weet geen bal van HT-ruimten, moet ik bekennen.
Je kunt met meerdere subs een hoop bereiken qua laagweergave, en omdat je zoveel speakers hebt in een HT-ruimte is het akoestische probleem wellicht ook anders oplosbaar dan in een stereoruimte.
Ik vind het leuk om hier rond te hangen omdat ik er van leer  ;D.

Maar wat ik zeg over afgestemde absorbers is gewoon domme natuurkunde vermengd met ervaring, gestaafd door eigen experimenten en die van bijvoorbeeld Philip de Haan en Eric Desart.
De problematiek ligt hier vooral bij het kritisch luisteren in stereoweergave, bij film en weergave in multichannel liggen de verwachtingen gelukkig wel anders :)
Ik hoor hier spreken over meerdere subs, wat mag ik hierbij zoal verwachten?

Quote from: Staaled on August 20, 2014, 20:53:49
Ik had het wel door , maar een plan B is nooit weg. ;D

Klopt, van miniDSP.
In- uit en je kunt er veel mee tweaken. Die 70-80 en 125 zijn appeltje eitje. ;)  :D
Thnx, plan B leg ik nog eventjes in de schuif  ;)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

AbZ

Quote from: Joske007 on August 20, 2014, 21:01:09Ik hoor hier spreken over meerdere subs, wat mag ik hierbij zoal verwachten?
Spatial averaging, waardoor je minder of geen last hebt van room modes.

Joske007

Zoals ik begrepen had, zou een 2de sub, vooral een bijdrage leveren in een vlakkere response.
Een 2de sub, zal dus alleen maar een bijdrage leveren in de lagere frequenties, wat op zich ook al een verbetering met zich zal mee brengen.

Alleen vrees ik dat de probleem freq. op 70/80Hz en 125Hz hiermee niet zullen verholpen worden.....?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

bert stoltenborg

Je kunt juist in het gebied met staande golven, dus het echte laag, grote vorderingen maken met een multiple sub aanpak.
Terwijl dat met akoestische behandeling erg moeilijk is.
Zeker de moeite waard, dus.
Ik bazel maar wat.