Advies gevraagd voor bekabeling HT-set in opbouw

Started by raindog, February 2, 2014, 23:11:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

raindog

Beste mensen, ik zit om wat advies verlegen. Voor de kerst hebben we besloten om in ons souterrain een HT-set te plaatsen. Aanvankelijk wilde ik het eenvoudig houden en ik heb echt vreselijk mijn best gedaan om binnen budget te blijven maar het is me niet helemaal gelukt. Helemaal niet eigenlijk :blush: 

Inmiddels heb ik qua apparatuur het volgende aangekocht, besteld of reeds in bezit.
- JVC X35 projector
- Marantz SR7008 receiver
- Dynaudio Excite 5.0 speakerset
- Rel T1 sub (had ik al)
- Panasonic BDT310 (had ik al)

De ruimte is 30 m2 en zal hopelijk over een week of 2-3 klaar zijn.

Wat ik nog niet heb zijn kabels. Omdat alle apparatuur achter de zitplek staat heb ik ongeveer 40-50 meter LS-kabel nodig. Daarnaast heb ik een subwooferkabel van 10 meter nodig voor mijn Rel. Welke kabels kunnen jullie adviseren? Voldoet de gemiddelde koperdraad van 2.5 mm of doet ik er verstandig aan om merkkabel te kiezen? Wanneer ik de forumsponsors langs loop en ik kijk naar mijn budget dan kom ik voor LS-kabels van 2.5 mm uit op:

- Audioquest X2
- Canare 4S8
- Belden

Voor een subwooferkabel kom ik uit op Audioquest Black Lab. Zijn er in deze prijsklasse nog alternatieven? Kan ik winst behalen met het zelf solderen van een subwooferkabel?

Zijn er vanwege de langere lengtes (10 meter per kabel) bepaalde kabels die ik beter kan mijden?

Groet, Bas
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

larzie

#1
Kabels is altijd persoonlijk. Ik heb zelf Nordost Superflatline Gold mk2 omdat ik die lekker neutraal vond klinken tov wat ik had. (van medevoort) Komt omdat ik toen ook een receiver had met al een warm geluid ipv neutraal. Match hangt heel erg af van de rest van de setup. Heb ook een audiofiel gehoord die zelf zijn kabels maakte en was daar 15 euro ofzo aan kwijt. Koperdraad, ongebleekt katoen maakte hij ze van. En zweerde erbij. Dus ja of je moet kunnen uitproberen voor je ze koopt anders blijft het een beetje een gok wat bij je set past.

Canare heeft wel een goede naam voor zover ik gelezen heb online.

Voor bang-for-the-buck is misschien de aanbieding van de heren van BB&G ook een optie voor je in de markt.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=134374.0
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

VTEC_genieter

#2
Ik gebruik zelf 4mm dikte Silverstream LS-kabels van Oehlbach, kabels vanaf receiver tot ongeveer 11 meter naar mijn achterste speakers en ben zeer zeer tevreden met het geluid. 18 euro per meter waren ze.
Maar ik denk dat je een LS-kabel van 4mm dikte van een goedkopere merk ook goed zit voor de langste afstand tussen je receiver en je verste speakers. Wel OFC (oxygene free copper) kabels moet je gebruiken ;)
Zorg ook dat de kabels die naar je frontspeakers gaan wel even lang is. 2x 3m vóór en 2x 7m achter bijvoorbeeld. En 3m lengte voor je centerspeaker. Net zo lang als naar je fronts.
Voor de subwoofer moet je eerst weten waar de beste plek is voor de subwoofer. Gaat die in de hoek van je kamer staan? Daarna meet je de afstand. Dan koop je de subwoofer kabel voor die afstand. Bij deze kabel besteed je wel meer aandacht omdat de subwoofer makkelijk kan ruisen of erger nog brommen. Een goede subwoofer kabel is goed geshield. De lage bassen/tonen mogen niet verstoord worden. Ik gebruik hiervoor de Oehlbach NF214 met een lengte van 3 meter.
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

raindog

Dank voor de reacties! Omdat ik aanvankelijk geen respons kreeg heb ik maar de makkelijkste weg gekozen en bij de dealer om de hoek 50 meter Supra classic 2.5 mm gehaald, samen met een subkabel van Supra. Die subkabel is inderdaad afgeschermd. Ik hoop wel dat de sub het best klinkt niet ver van de plek die ik in gedachten heb want met 10 meter heb ik niet veel ruimte om te schuiven. De kabel zit namelijk al onder de vloer..  :omg:

De luidsprekerkabels zijn nu 2x 12 meter (fronts), 1x 10 meter (center) en 2x 6 meter (surround). De receiver komt direct onder de projector te staan, vandaar. Morgen ga ik de speakers ophalen en dan hoop ik na, nog wat klein timmer- en schilderwerk, volgende week de boel aan te sluiten. Ben erg benieuwd. Misschien maak ik alsnog een bouwtopic aan. Aanvankelijk leek me mijn aanklooi-project niet waardig genoeg maar inmiddels begin ik er toch best trots op te worden. Met een boel geduld kun je er zelfs met twee linkerhanden toch iets moois er van maken merk ik nu..  ;D
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

raindog

Quote from: larzie on February 27, 2014, 17:36:06
Voor bang-for-the-buck is misschien de aanbieding van de heren van BB&G ook een optie voor je in de markt.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=134374.0

Damn, die heb ik even gemist. Wel een hele mooie aanbieding.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

VTEC_genieter

Nu je toch bezig bent, kijk ook naar stekkerdozen die minder gevoelig zijn voor blikseminslag ;)
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

AbZ

Quote from: VTEC_genieter on March  1, 2014, 18:36:58
Nu je toch bezig bent, kijk ook naar stekkerdozen die minder gevoelig zijn voor blikseminslag ;)
Je moet ze niet op het dak leggen  :notify:

VTEC_genieter

HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers