Sonos Magna Ultimo vs. Naim ND5 XS

Started by Niek1970, January 30, 2014, 23:09:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Niek1970

Sinds 1,5 jaar ben ik in het gelukkige bezit van een Naim ND5 XS, het "instapmodel" van Naim op streaminggebied. Wat een sound en wat een finesse. Maar zoals veel Naim bezitters miste ik de mogelijkheid om Spotify te beluisteren, naar mijn mening een van de mooiste applicaties sinds de opkomst van het internet.

Ik begon met een Airport Express, aangesloten via een optische Toslink kabel op de Naim. Het geluid viel tegen, alsook de aansturing (alleen via ingeschakelde laptop). Dus op een gegeven moment overgestapt op een Sonos Connect. Geluid was al stuk beter en de functionaliteit was super. Maar je zoekt natuurlijk altijd naar de zwakste schakel in je systeem (in dit geval: de Sonos). Toen viel mijn oog op een advertentie van Magna Hifi van Jos Schellevis en collega Rob, welke een Sonos Connect voor 325,- konden aanpassen naar een high-end audio kwaliteit streamer. Daar had ik wel oren naar. De modificatie is in mijn geval gemaakt op de Coaxiale uitgang van de Sonos. Het geluid was direct al zoveel beter en gedefinieerder dan de standaard Sonos, dat ik al met veel plezier Spotify kon luisteren! By the way: Spotify is geluidstechnisch natuurlijk niet top in vergelijking met Lossless FLAC files afspelen via een NAS of iets dergelijks, maar voldoende om de geluidsverbetering te kunnen waarnemen.

Later in 2013 kreeg ik bericht van Jos Schellevis dat ze voor een beperkt bedrag een upgrade konden verzorgen naar een Magna Ultimo. Dat laat ik mij geen twee keer zeggen. Zeer snel is de upgrade uitgevoerd en na een kleine week had ik de Sonos weer terug. Na een tijd inspelen ben ik de Sonos Magna Ultimo gaan vergelijken met de streamer ND5 XS van Naim.

Even tussendoor: mijn set: Naim Supernait met Hicap voeding, ND5 XS aangesloten op de Supernait met een analoge Chord Anthem2 DIN/DIN kabel (beter geluid dan digitale DC1-link), Lema Xeta luidsprekers aangesloten met NACA5 luidsprekerkabel van Naim). 

Ik heb de Sonos Magna Ultimo met een Van Hul coax kabel rechtstreeks aangesloten op de digitale ingang van de Supernait. De ND5 XS is dus aangesloten op de Supernait met een analoge DIN/DIN kabel van Chord. De vergelijking heb ik uitgevoerd alleen met internetradiostations.

Om maar direct met de deur in huis te vallen: de Magna Ultimo is een voor zijn prijs zeer goede netwerkspeler, maar haalt het niet bij de (veel) duurdere ND5 XS. Dat was te verwachten. De vaag is: wat kan hij wel? Het antwoord is veel. Ongelofelijk wat de Ultimo op sommige fronten laat horen. Mooi gedefinieerd hoog, rustig geluidsbeeld en goed te onderscheiden losse instrumenten.
Waar de klasse van Naim het wint van de Ultimo is een nog rustiger geluidsbeeld, een breder stereobeeld, een wat strakker en rustiger laag en de typische warme Naim sound.

Maar wat een fijne streamer is de Magna Ultimo. Hij combineert het gemakt van een Sonos met een geluidskwaliteit die hoort bij de betere streamers. Zoveel beter dan een standaard Sonos! Ik heb voor verschillende radiostations en genres wat luisternotities genoteerd. Zie attachement.

In ieder geval ben ik zeer blij met de Magna Ultimo upgrade en de service van Magna Hifi. Veel dank voor het luisterplezier mannen!

Kerkhoffd

Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

gast2018

Quote from: Niek1970 on January 30, 2014, 23:09:32
By the way: Spotify is geluidstechnisch natuurlijk niet top in vergelijking met Lossless FLAC files afspelen via een NAS of iets dergelijks, maar voldoende om de geluidsverbetering te kunnen waarnemen.

Ik heb de Sonos Magna Ultimo met een Van Hul coax kabel rechtstreeks aangesloten op de digitale ingang van de Supernait. De ND5 XS is dus aangesloten op de Supernait met een analoge DIN/DIN kabel van Chord. De vergelijking heb ik uitgevoerd alleen met internetradiostations.

Leuke review! Maar wat is de overweging om niet een vergelijk te maken met flac files van je NAS?

Staaled

Je hebt niet de Sonos en ND5 XS vergeleken , maar Sonos + Supernait DAC vs ND5 XS. ;)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

i2Paq


Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Magna Hifi

Quote from: Staaled on January 31, 2014, 14:46:01
Je hebt niet de Sonos en ND5 XS vergeleken , maar Sonos + Supernait DAC vs ND5 XS. ;)

Inderdaad, daar had ik overheen gelezen, eerlijker zou zijn van beide de digitale uitgang te nemen.

Verkoopprijs Naim SuperNait (+DAC)  + Sonos Ulitmo = ca 4700 Euro
Naim SuperNait (+DAC) + Naim ND5 XS = ca 8100 Euro (Je hebt dan wel 2 DAC's waarvan er 1 niet in gebruik is)

Jumping Jack

Quote from: Magna Hifi on January 31, 2014, 15:42:46
Inderdaad, daar had ik overheen gelezen, eerlijker zou zijn van beide de digitale uitgang te nemen.

Verkoopprijs Naim SuperNait (+DAC)  + Sonos Ulitmo = ca 4700 Euro
Naim SuperNait (+DAC) + Naim ND5 XS = ca 8100 Euro (Je hebt dan wel 2 DAC's waarvan er 1 niet in gebruik is)

Je laatste rekensom klopt niet. Een ND5 XS kost €2600. De supernait €3650 (het vorige model, met DAC, kostte €3950)...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Buell

#7
Hallo Niek,

Ik lees o.a dat je de piano bij de Ultimo minder vindt.

Mijn nieuwsgierigheid werd daarmee gewekt,....wat ik me afvroeg is hoe jij de ultimo hebt aangesloten, met de fase aan de bovenkant of aan de onderkant.

Mijn ervaring hier is dat de fase aan de bovenkant o.a een wat rustigere sound geeft en een wat beter stereo beeld, dit is hier ook volgens de Van den Hul fase checker de goede.
Dit kan wellicht per Sonos verschillen dat weet ik niet, maar probeer eens of je verschil hoort als je de stekker omdraait.
Ik ben daar best benieuwd naar.

Verder een erg mooi een uitgebreid verslag, super !

Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.

Versterker: Line Magnetic LM219ia | Dion Audio voorversterker |Audio GD R7 ladder dac| Mano Ultra MKIII  streamer | TvW Erres(Philips) CD104 |PrimaLuna prologue8 | Sonus Faber Guarneri memento en Franco Serblin- Accordo monitoren| Audio tegels | Audio lamp

Actionhost

Fraai en duidelijk geschreven verslag! En de Ultimo komt er gezien zijn relatief lage prijs goed uit.
Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

garmtz

Het is een vreemde test die appels met peren vergelijkt.

Actionhost

Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

AbZ

#11
 ;D

garmtz

#12
Quote from: Actionhost on January 31, 2014, 18:23:08
Verklaar...

Omdat je de digitale uitgang van de Sonos vergelijkt via ern DAC met analoog uit van de ND5XS. Wat toont dat aan? Een goede test zou zijn de Sonos analoog aan te sluiten op de SN en de ND5XS ook en dat te vergelijken. Vervolgens de digitale uitgangen van beide apparaten vergelijken via de DAC van de SN. Dan heb je gelijke zaken vergeleken.

Het is prima natuurlijk om voor jezelf een test te doen hoe je eea mooier vindt klinken, maar je kunt weinig absoluuts zeggen nu over Sonos vs ND5XS.

EDIT: met 'je' bedoel ik de TS

Staaled

#13
Quote from: Actionhost on January 31, 2014, 18:23:08
Verklaar...
t een hoop.  :nowink:

Heeft dit spul vaker last van : guerrilla- reviews. :dozingoff:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

AbZ

#14
Quote from: Staaled on January 31, 2014, 20:00:46
t een hoop.  :nowink:

Heeft dit spul vaker last van : guerrilla- reviews. :dozingoff:
Ben ook de tel kwijt  ;D

Actionhost

#15
Quote from: garmtz on January 31, 2014, 18:56:56
Omdat je de digitale uitgang van de Sonos vergelijkt via ern DAC met analoog uit van de ND5XS. Wat toont dat aan? Een goede test zou zijn de Sonos analoog aan te sluiten op de SN en de ND5XS ook en dat te vergelijken. Vervolgens de digitale uitgangen van beide apparaten vergelijken via de DAC van de SN. Dan heb je gelijke zaken vergeleken.

Het is prima natuurlijk om voor jezelf een test te doen hoe je eea mooier vindt klinken, maar je kunt weinig absoluuts zeggen nu over Sonos vs ND5XS.

EDIT: met 'je' bedoel ik de TS

Daar moet ik je idd wel gelijk in geven.

ps Dat het post nr 1 is van de reviewer heb ik wel wat moeite mee (was me eerder niet opgevallen) Maar goed, dat zou natuurlijk kunnen....


Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

Linx

#16
 :withstupid:

rovinggecko

Hi Niek, welkom op het forum!
Net als jij ben ik ook een liefhebber van Spotify en draai dat nu via een Squeezebox Touch, aangezien mijn Meridian Sooloos streaming dit niet doet (wel Rhapsody\Napster maar dat is toch minder).

Leuk om te zien dat met jouw ' Spotify setup'  je heel dicht bij de Naim uit komt qua kwaliteit voor streaming! Kan je lekker genieten van Spotify zonder het gevoel te hebben heel veel te missen!

Bas
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Niek1970

Quote from: Magna Hifi on January 31, 2014, 15:42:46
Inderdaad, daar had ik overheen gelezen, eerlijker zou zijn van beide de digitale uitgang te nemen.

Verkoopprijs Naim SuperNait (+DAC)  + Sonos Ulitmo = ca 4700 Euro
Naim SuperNait (+DAC) + Naim ND5 XS = ca 8100 Euro (Je hebt dan wel 2 DAC's waarvan er 1 niet in gebruik is)

Beste allemaal,

Dank voor jullie commentaar. Klopt idd dat de vergelijking wat mank gaat omdat ik de Sonos digitaal heb aangesloten op de SN en de ND5 analoog. Als ik tzt tijd vind zal ik de vergelijking nog eens maken, maar dan beiden digitaal aangesloten. Maar ik denk dat het verschil in geluidskwaliteit dan toch niet veel zal verschillen met die van mijn eerste review.

garmtz


Quote from: Niek1970 on February  9, 2014, 21:03:04
Beste allemaal,

Dank voor jullie commentaar. Klopt idd dat de vergelijking wat mank gaat omdat ik de Sonos digitaal heb aangesloten op de SN en de ND5 analoog. Als ik tzt tijd vind zal ik de vergelijking nog eens maken, maar dan beiden digitaal aangesloten. Maar ik denk dat het verschil in geluidskwaliteit dan toch niet veel zal verschillen met die van mijn eerste review.

Ik denk dat dat een nogal voorbarige conclusie is.