SF Liuto meets Dynaudio Focus 260

Gestart door vanzomereng, maart 13, 2013, 21:08:29

Vorige topic - Volgende topic

vanzomereng

Op weg naar
Vandaag ff naar een zeer grote hifi-zaak (Schluderbacher/Dld) geweest om de Dynaudio Focus 260 aan de tand te vullen.
Prettige hierbij was dat deze zaak ook Sonus Faber dealer is en als vergelijk mijn eigen Liuto's direct ernaast kon opstellen.
Nu is het naast elkaar plaatsen van luidsprekers weliswaar niet het meest ideaal  maar voor een direct A/B-vergelijk,
de best mogelijke optie om snel verschillen in klanksignatuur bloot te leggen en de menselijke tekortkoming qua auditief geheugen
zo veel mogelijk uit te sluiten.

Motivatie
Al enige tijd loop ik met een zeer voorzichtig voornemen, om mijn hobby een nieuwe impuls te geven
en om op termijn mijn huidige speakers (SF Liuto's / 4.000 euro) te gaan vervangen voor wat anders.
Het vervangen van speakers zie ik als het meest effectieve middel om dit doel te bereiken, rommelen met kabels of andere
apparaten, is voor mij niet weggelegd (ik heb geen gouden oortjes  :eh:)

De redenen waarom ik voor deze Dynaudio's Focus 260 heb gekozen zijn:
1. Al vele malen te volle tevredenheid diverse Dynaudio's gehoord
2. de Focus 260 zijn mooie niet te grote smalle zuiltje (ik wou geen forsere speakers als mijn huidige)
3. de Focus 260 zijn niet kritisch in de plaatsing en m.i.z. goed passend in mijn ruimte/opstelling
4. De Focus 260 zijn voor een dusdanige prijs te verkrijgen, dat ik hoop als mijn SF-Liuto's worden
    verkocht,  het me per saldo niet veel extra gaat kosten. (adviesprijs = 3.400 euro p/paar)

We spreken hier dus niet zo van een upgrade maar van een side-grade  :butbut:

Techniek/Hardware
Het hele handeltje was aangesloten op een Marantz SA15S2 (Amp) en een Marantz SA7003 (CDP)
Tijdens het heen en weer schakelen viel me op, dat de Liuto's een fractie harder speelden maar dit kan ook een gevoelsmatig
beleving zijn geweest omdat de Liuto's wat feller/frisser en wat meer upfront zijn t.o.v. de Dynaudio's.
In de praktijk zijn de rendementen gelijkwaardig, dit los van het feit dat men vaak hoort dat Dynaudio,s pas echt tot bloei
komen met een zeer goede en zware versterker, die verhoudingsgewijs best wel wat meer mogen kosten, dan de gangbare
verdelingen tussen LS, AMP en Bron.  Omdat ik zelf thuis met een Marantz PM11S2 speel (adviesprijs 4.000 euro) niet iets
om me echt zorgen over te maken?

Dynaudio Focus 260

Software/Muziek
Ik had 2 zelf samengestelde CD,s meegenomen met een mix van diverse artiesten/genre's met o.a.:
Sting, Van Morrison, Ritchie Blackmore, Queensryche, Deep Purple, Don Henley, Lazy Poker, Patricia Kaas, Dire Straits,
Tony Joe White, Celine Dion, Julian Sas e.v.a. en daarnaast passend voor deze tijd,  de "Messiah" van Handel.

Luisteren
Het direct overschakelen gaf al snel weer, dat de Liuto's echt felle rakkers zijn en de Focus 260 wat "donker" klonken.
Nu waren beide speakers aanvankelijk zeer licht ingedraaid en nadat ik de Liuto,s kaarsrecht had gezet en de Focus 260
nog wat meer had ingedraaid richting luisterplek, werden deze verschillen enigszins getemperd.

Naarmate je langer achtereen in de luistersessie van de Focus was belandt, bleek dat "donker klinken" toch niet zo donker te zijn
en de detaillering in het hoog was zelf zeer fraai te noemen, dat was met name goed te horen in het nummer van Julian Sas
met veel bekkenwerk.
Bij de Liuto,s kwam het midhoog (vrouwenstemmen/gitaren) wat "pittiger" en wat meer omlijnder naar voren, wat bij bepaalde
"slanke" nummers/opnames, als minder fraai werd ervaren, dan bij de Focus 260 maar bij wat vollere opnames daarintegen,
veelal bluesnummer en stevige livenummers vond ik de Liuto's weer fraaier klinken en meer opzwepend.
De "Messiah" van Handel klonk op de Liuto's gewoon goed maar op de Focus zeer fraai en relax, gewoon aangenamer  :inlove:

Over de totale linie gesproken, klinkt de Focus zondermeer wat vriendelijker, coherenter en wat ronder wat wellicht op
de langere termijn, minder vermoeiend is.

Hierbij moet ik aantekenen, dat met een wat smoother/warmere versterker, de Liuto's gewoon beter
uit de verf komen.

M.b.t. de laagweergave, klonk de Focus ook wat ronder en de Liuto's strakker maar wat me wel verbaasde was, dat ondanks dat
de Focus een wat kleinere speaker is, de bas zeker net zo massief klonk en soms naar mijn idee net ietsjes dieper uit de kelder kwam
dan de Liuto's.
- Liuto : 1031 x 236 x 413 mm (HxWxD)  3-wegsysteem Basreflex
- Focus 260 : 992 x 202 x 294 mm (HxWxD)  2-wegsysteem Basreflex

Verder hadden beide speakers een stereobeeld dat goed los kwam en stonden de stemmem mooi tussen de speakers in.
M.b.t. de breedte en diepte van het stereobeeld, moet ik zeggen hier niet echt op gelet te hebben maar is me zeker ook
niks negatiefs opgevallen. 

En de winnaar is ?
Tja..  2 verschillende speakers, 2 goede all-rounders en waarbij de verschillen vooral signifanct zijn, als je ze in een AB-vergelijk
naast elkaar zet.  Verder zegt mijn ervaring, dat zo'n korte vergelijk/luistersessie onvoldoende houvast geeft om hier nu al harde
uitspreken op te baseren.  Wel zegt mijn intuïtie, omdat ik (wellicht vanwege de leeftijd :D) steeds meer
de neiging heb om rustige en klassieke muziek te draaien, de Focus wat meer "magie" in de weergave kan brengen

Liuto,s  (pro,s t.o.v. de Focus)
+ spannende, dynamische speaker
+ strakke bas
+ lekker fris klinkend
+ live-gevoel
+ betere afwerking / hogere Waf-factor

Liuto,s  (contra t.o.v. de Focus)
- iets minder coherent
- wat minder smooth/plastisch
-  hoogweergave iets minder verfijnd

Sonus Faber Liuto
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

Xander32

Mooi en duidelijk verslag G.J. :thumbs-up:.

Heb je er nog meer componenten dan wel speakers geluisterd, het betreft toch wel een redelijke rit ...
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

vanzomereng

Citaat van: Xander32 op maart 13, 2013, 21:25:06
Mooi en duidelijk verslag G.J. :thumbs-up:.

Heb je er nog meer componenten dan wel speakers geluisterd, het betreft toch wel een redelijke rit ...

Valt wel mee, moest toch in Venray zijn en dan is het maar 45 minuutjes doorrijden (als het rustig is)

Grote zaak, 7 luisteruimtes en best wel interessant om daar eens te neuzen en ook daar geldt adviesprijzen zijn
maar adviesprijzen en alles is bespreekbaar  :notify:
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

Xander32

Citaat van: VANZOMERENG op maart 13, 2013, 21:35:19
Valt wel mee, moest toch in Venray zijn en dan is het maar 45 minuutjes doorrijden (als het rustig is)

Grote zaak, 7 luisteruimtes en best wel interessant om daar eens te neuzen en ook daar geldt adviesprijzen zijn
maar adviesprijzen en alles is bespreekbaar  :notify:
Betreft de prijzen was ik al op de hoogte; heb van hen een tijdje terug al heel nette offertes gehad betreft Liuto en de Dyn 260 ;) .

Ik denk dat ik e binnenkort ook maar eens heen rij om de Dyn Focus 260/340 te beluistern.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Lazybird

@Vanzomereng ik weet een setje Dynaudio Contour S3.4 te koop staan bij een hifi zaak voor 3000 is dat niet wat voor je ?
Als het wat voor je is stuur je me even een PM dan geef ik je de url.
Mola Mola Tambaqui Pre/DAC | Array Eind 2 x M10 | Oppo 95 Blu ray | Vivid B1 | Array Opal SilverGold interlinks | Array Topaz Netkabels|Cat 7E luidspreker kabel |

Robino

Je hebt niet naar de Kef R-serie geluisterd? Lijkt me ook een interessante speaker.

En is Harbeth niets voor jou?

Xander32

Citaat van: Lazybird op maart 13, 2013, 23:03:59
@Vanzomereng ik weet een setje Dynaudio Contour S3.4 te koop staan bij een hifi zaak voor 3000 is dat niet wat voor je ?
Welke kleur betreft het? Ik weet nog iemand die op zoek is naar Contour 3.4 ...

vanzomereng

Citaat van: Lazybird op maart 13, 2013, 23:03:59

Thanks voor de tip, echter....
- zijn mij te groot
- nogal non-Waf
- en komen niet tot hun recht qua ruimte/opstelling

vanzomereng

Citaat van: Robino op maart 14, 2013, 08:49:47
Je hebt niet naar de Kef R-serie geluisterd? Lijkt me ook een interessante speaker.

En is Harbeth niets voor jou?

Kef R-serie wel gehoord en zeer zeker een speaker die qua klank, mij wel aanspreekt
en verder qua prijs/kwaliteitverhouding gewoon top zijn  :bigsmile:
Zover ik gelezen heb, zijn ze qua opstelling wat kritischer, dan de Focus 260

Harberth's zijn zeer fraai, tenminste, de M30.1 die ik heb gehoord, echter ik vind meer speakers net zo fijn klinken,
die qua prijs ongeveer hetzelfde kosten maar die een hogere Waf hebben. 

Robino, als je een speaker zoekt, die niet scherp klinkt, dan zou ik zeker eens een Dynaudio proberen
op je eigen versterker,  in je eigen ruimte.

Robino

Ja; Dynaudio Focus staat bovenaan mijn lijstje. Net als de Kef. Harbeth ook, maar wat je zegt, WAF factor is minder.

Maar moet nog uit zien te vissen monitoren of vloerstaanders.

En welke versterker is het geschiktst om de Kef R300/R500 en de Focus aan te sturen?
Zo'n hybride van Unison Primo vind ik zelf wel fraai. De nieuwe Arcam moet ook goed zijn. Denk dat Arcam vooral met Kef goed zal gaan.