(professioneel) geluidsdempend platform

Started by THX-UltraII, February 8, 2013, 11:56:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

THX-UltraII

Guys,

Ik ben in het bezit van een D-Box systeem geinstalleerd onder een custom made love seat. De gehele constructie van dit systeem is zeer solide en eigenlijk 1 bonk metaal (met confortabel 2 zits gedeelte). Het grote probleem zijn de trillingen die het systeem doorgeeft aan het hele huis (en de buren). Geloof me, dit is nog vele malen erger dan een brute subwoofer. Het zijn geen audiogeluiden die worden doorgegeven maar motion (bewegingen) en trillingen. De trillingen zijn hetgeen wat het funest maakt voor de rest van het huis en de buren. Bij flinke vibrations schudden letterlijk de kopjes in onze de keuken. Ik wil iets gaan maken in de vorm van een dempingsplatform (mag wat geld kosten) waar ik het systeem op kan zetten om zo een deel van de trillingen die op dit moment worden doorgegeven aan de constuctie van het huis te reduceren (misschien is 50-70% reductie haalbaar, ik noem maar wat). Het moet dus eigenlijk een professioneel dempingsplatform worden. Het gewicht van het D-Box systeem is aanzienlijk. Ik denk zo n 150 kilo ex. 2 personen a gemiddeld 80kg pp. Dus totaal zeg maar zo n 350kg dat het platform moet kunnen dragen. Het formaat van het D-Box systeem met stoelen in ongeveer 50 cm x 180 cm. Het systeem staat als het ware op 4 ronder voetjes (dit zijn de daadwerkelijke actuatoren van het D-Box systeem).

Nogmaals, ik wil er best wat aan uitgeven om dit uit te voeren (max. € 700,00).

Wat zijn de mogelijkheden die ik heb?

audiosurfer

Ik denk dat een kleine verhoging op dikke ontkoppelingsplaten best goed zal werken. Die dingen moeten normaal een hele vloer ontkoppelen, dus 350 kg moet geen probleem zijn. Die zijn bij de meeste akoestiekwinkels wel te krijgen.
Arcam AVR850, Arcam P429, Oppo 93, Dune-HD, Apple-tv.
GX200 fronts, 2 DIY subs Dayton Ultimax 15inch, GXC350 center. 4 GXFX-en sides en rears, 4 Monitor audio CP380iw
Beeld: Epson TW9000, Lumene Movie Palace Velvet 200c.

THX-UltraII

Kun je aangeven waar precies te krijgen?

audiosurfer

#3
Akoustifix, merford. Bax heeft ook speciale platformen.
Arcam AVR850, Arcam P429, Oppo 93, Dune-HD, Apple-tv.
GX200 fronts, 2 DIY subs Dayton Ultimax 15inch, GXC350 center. 4 GXFX-en sides en rears, 4 Monitor audio CP380iw
Beeld: Epson TW9000, Lumene Movie Palace Velvet 200c.

THX-UltraII


audiosurfer

Arcam AVR850, Arcam P429, Oppo 93, Dune-HD, Apple-tv.
GX200 fronts, 2 DIY subs Dayton Ultimax 15inch, GXC350 center. 4 GXFX-en sides en rears, 4 Monitor audio CP380iw
Beeld: Epson TW9000, Lumene Movie Palace Velvet 200c.

BuSpu

Hoi THX-ultraII,

Dat is een lastig probleem. Ik denk dat de suggestie van audiosurfer op zich een goede is maar het voorgestelde materiaal gaat het niet doen denk ik.
Als je daar jouw constructie op zet ben ik bang dat je het helemaal plat perst en dan doet het niet meer zoveel.

Wat het extra lastig maakt is dat als je een verende systeemvloer maakt je tegelijk het D-Box principe tegenwerkt. De D-Box heeft een stijve ondergrond nodig om de bank in beweging te zetten. Gaat de ondervloer veren dan werk je de beweging van de D_Box tegen en zal je die misschien harder gaan zetten.
Aan de andere kant is ontkoppeling de enige oplossing. In feite produceert de D-Box enorm laagfrequent materiaal en dat plant zich probleemloos voort in de grond en de muur, ook die van de buren.
Als je het zou mogen zeggen zou je denken aan een heel zwaar subplateau (staal of beton, ik zeg maar wat) dat zwaar genoeg is om de D-Box tegenmassa te geven en dat plateau zet je op dempers om de doorgifte naar de rest van het huis tegen te gaan. Die dempers moeten wel een duidelijke veerweg hebben omdat er veel energie geabsorbeerd moet worden.

Weten ze bij D_Box zelf geen oplossing? Je zal niet de eerste zijn met zo'n probleem.

Nou to zover mijn gedachten, succes  ;)

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Eric Desart

#8
Quote from: BuSpu on February  8, 2013, 22:09:22
Hoi THX-ultraII,

Dat is een lastig probleem. Ik denk dat de suggestie van audiosurfer op zich een goede is maar het voorgestelde materiaal gaat het niet doen denk ik.
.........
Als je het zou mogen zeggen zou je denken aan een heel zwaar subplateau (staal of beton, ik zeg maar wat) dat zwaar genoeg is om de D-Box tegenmassa te geven en dat plateau zet je op dempers om de doorgifte naar de rest van het huis tegen te gaan. Die dempers moeten wel een duidelijke veerweg hebben omdat er veel energie geabsorbeerd moet worden.

Nou to zover mijn gedachten, succes  ;)

Jij bent hier de enige die een juiste benadering van dit probleem geeft.
Geen enkele van die commerciële plateaus is hier geschikt voor.
Vriendelijke groeten
Eric Desart
Vragen inzake geluidsisolatie of akoestiek horen hier thuis in het forum, niet in of via persoonlijk berichtjes.
Zo leren we allen van elkaar.

audiosurfer

Dat is toch hetzelfde als wat ik zeg, platform+veerweg, je hebt inderdaad alleen erg goed materiaal nodig.
Arcam AVR850, Arcam P429, Oppo 93, Dune-HD, Apple-tv.
GX200 fronts, 2 DIY subs Dayton Ultimax 15inch, GXC350 center. 4 GXFX-en sides en rears, 4 Monitor audio CP380iw
Beeld: Epson TW9000, Lumene Movie Palace Velvet 200c.

Eric Desart

#10
Daar gaat het niet om. Je moet een extreem zwaar plateau hebben (beton of staal). Met de natte vinger: minstens 100 kg en liever een pak meer. En dan kan je met een lage eigenresonantie gewoon met 50 mm agglomer werken als elastische laag. Je moet je eigenresonantie laag genoeg krijgen. Dus je moet de densiteit en/of de dragende oppervlakte van dat schuim berekenen.

En dat kan je doen met dit topic: http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?p=4037#4037


BuSpu voelt waar het probleem zit.
Vriendelijke groeten
Eric Desart
Vragen inzake geluidsisolatie of akoestiek horen hier thuis in het forum, niet in of via persoonlijk berichtjes.
Zo leren we allen van elkaar.

Eric Desart

#11
Even een vluchtig berekeningetje.
Plaat = 1.8 x 0.5 m
Als we een dikte nemen van 25 mm (kan gebrand worden of plasma snijden)
Dan weegt plaat 1.8*0.5*0.025*8000 = 180 kg
Totaal gewicht wordt 180 kg +150 + 2*80 = 490 kg
Oppervlakte vloer = 1.8*0.5= 0.9 m²
Als je hier Agglomer densiteit 100 kg/m³ onderlegt krijg je een theoretiesche doorzakking van 15,25% waar dat schuim nog tegen kan.
Dat geeft je een eigenresonantie van ca 5,7 Hz wat goed is.

Die plaat van 1.8 x 0.5 kan eventueel in 2 delen gemaakt worden om die nog te kunnen verhandelen (met verbindingen om die terug stijf te krijgen en gepoedercoat).
Dit alles kan mooi afgewerkt binnen het voorziene budget (vermoedelijk goedkoper).

Je kan dat ook berekenen met Sylomer.
En dat vloertje kan ook met ca 100 mm beton.
Vriendelijke groeten
Eric Desart
Vragen inzake geluidsisolatie of akoestiek horen hier thuis in het forum, niet in of via persoonlijk berichtjes.
Zo leren we allen van elkaar.

Tube-freak

#12
Ik heb er niet superveel verstand van maar mijn ervaring is speakers en subwoofers altijd koppelen en de rest zoveel mogelijk ontkoppelen.  Maar voor de d-box durf ik daar geen uitspraak over te doen hoe dat op te lossen. Maar aangezien nu het hele huis trilt zou ik zeggen ontkoppelen. Wellicht dus een of ander platform maken met zo weinig mogelijk contact met de vloer en dat dan eventueel op een kleed/akoestische mat of iets dergelijks zetten.

Ik heb geen verstand van d-boxen dus wellicht dat iemand die er ervaring mee heeft er meer over kan zeggen.
Ik geef enkel mijn bescheiden mening op verzoek van de topic starter.

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

audiosurfer

Quote from: Eric Desart on February  8, 2013, 22:56:11
Daar gaat het niet om. Je moet een extreem zwaar plateau hebben (beton of staal). Met de natte vinger: minstens 100 kg en liever een pak meer. En dan kan je met een lage eigenresonantie gewoon met 50 mm agglomer werken als elastische laag. Je moet je eigenresonantie laag genoeg krijgen. Dus je moet de densiteit en/of de dragende oppervlakte van dat schuim berekenen.

En dat kan je doen met dit topic: http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?p=4037#4037


BuSpu voelt waar het probleem zit.

Daar gaat het wel om, want dat is letterlijk hetzelfde als wat ik zeg.
Arcam AVR850, Arcam P429, Oppo 93, Dune-HD, Apple-tv.
GX200 fronts, 2 DIY subs Dayton Ultimax 15inch, GXC350 center. 4 GXFX-en sides en rears, 4 Monitor audio CP380iw
Beeld: Epson TW9000, Lumene Movie Palace Velvet 200c.

Dirk

@audiosurfer ; jij spreekt van dikke ontkoppelingsplaten (post #2) en de in de handel verkrijgbare platformen (post #4)

Eric legt uit dat het vooral gaat om het feit dat het platform wat wordt gecreëerd en waarop straks de hele D-Box komt te staan op zichzelf een zekere massa moet hebben. (incl de reden waarom)

hoe hard ik ook probeer, ik lees toch niet 2 keer hetzelfde ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Dirk

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

audiosurfer

Arcam AVR850, Arcam P429, Oppo 93, Dune-HD, Apple-tv.
GX200 fronts, 2 DIY subs Dayton Ultimax 15inch, GXC350 center. 4 GXFX-en sides en rears, 4 Monitor audio CP380iw
Beeld: Epson TW9000, Lumene Movie Palace Velvet 200c.

THX-UltraII

#18
thxz voor alle input tot op heden (met name van Eric).

Ik wil toch nog even wat specifiekere details geven om te bekijken of het mogelijk is om zelf eea. te gaan bouwen (met wellicht wat specifieke instructies van de kenners onder ons).

Op bijgaande foto s in mijn D-Box systeem te zien.

- De exacte maten zijn iets anders dan ik eerder aangaf, namelijk 54x135cm. Dit is gemeten van 'actautor cups' dus de 4 punten waar het systeem mee op de grond staat.

- Het totale gewicht van het hele systeem + 2 personen a 100kg (even ruim genomen dus) = 400kg.

Wellicht is dit voldoende informatie op iets te gaan bouwen?

Tja, over de trillingsfrequentie en het trillingsvolume kan ik niks zeggen omdat dit constant verschillend is. Het D-Box systeem kan snel trillen, langzaam trillen, hard trillen zacht trillen en alles dat daartussen zit. Maar er zit een testmodus op het D-Box systeem waarmee je de max trillingen kan laten uitvoeren door het systeem en belief me, dat is onvoorstelbaar intens. De kopjes bij de buren in de keuken beneden trillen dan gewoon in de kast (niet overdreven). De gehele bouw van hetgeen ik wil gaan maken moet dus zeer solide worden en zoveel mogelijk trillingen opvangen. Wat idd ook van zeer groot belang is en in het achterhoofd gehouden moet worden bij dit project is dat het D-Box systeem zelf natuurlijk net zo stijf moet blijven als het nu is (dus het is niet de bedoeling dat de vibrations zeg maar te lang gaan 'doorklinken' in de eigen D-Box constructie).








BuSpu

Ik denk dat als je de bovenstaande reacties nog eens naast elkaar legt dat je dan al een werkend geheel kan uittekenen. Eric heeft zelfs de waarden gegeven. Dus op zoek naar een flinke stalen plateau misschien een aantal op elkaar om het handzaam te houden. Dat tot een geheel maken en daar bv schuim onder zoals Eric heeft berekend. Het zal nogal een constructie zijn maar ik denk de enige manier. Wat schuim met een plaatje hout erop leid alleen maar tot teleurstellingen ben ik bang.

Groet BuSpu

Eric Desart

#20
Zit dat gewicht voor en achter mooi verdeeld op die pootjes? Blijft dat gewicht verdeeld als je achterover leunt met die stoelen (ik ken dat mechanisme niet).
Maak jij zo'n plateau liever in beton dan in staal? Als je in staal werkt verhoogt je stoel ca 75 mm. Als je in beton werkt verhoogt je stoel met ca 162 mm.
Kan jij zo'n plateau in staal van rond de 150 kg hanteren om dat te leggen en ter plaatse te krijgen? In hoeveel delen moet dat gemaakt zijn?
Kan jouw vloer dat dragen (Je huidige stoel + bijkomende plaat).
Zijn de buitenmaten die jij opgaf center-center maten tussen die pootjes of echt buitenmaten?
Wat is de doormeter van die pootjes (die ronde plaatjes)?

Wat is die vloer onder die stoelen? Beton? Hoe dik? Is dat gelijkvloers? Met een kelder onder?
Is die 200 kg voor het systeem een juist gewicht of met reserve bij?
Vriendelijke groeten
Eric Desart
Vragen inzake geluidsisolatie of akoestiek horen hier thuis in het forum, niet in of via persoonlijk berichtjes.
Zo leren we allen van elkaar.

THX-UltraII

QuoteZit dat gewicht voor en achter mooi verdeeld op die pootjes?
Op zich is het redelijk verdeeld maar dat is wanneer je er niet op zit. Wanneer je erop zit gaat er meer gewicht aan de achterkant (leuningkant) zitten. Ook is de achterleuning verstelbaar dus wanneer je verder naar achteren gaat leunen met de stoel neem ik aan dat er meer gewicht aan de achterkant komt te zitten.

QuoteBlijft dat gewicht verdeeld als je achterover leunt met die stoelen (ik ken dat mechanisme niet).
zie hierboven

QuoteMaak jij zo'n plateau liever in beton dan in staal? Als je in staal werkt verhoogt je stoel ca 75 mm. Als je in beton werkt verhoogt je stoel met ca 162 mm.
Maakt me eigenlijk niet zoveel uit maar ik veronderstel dat staal een stuk duurder is maar wel mooier af te werken is?

QuoteKan jij zo'n plateau in staal van rond de 150 kg hanteren om dat te leggen en ter plaatse te krijgen?
Ja, dit kan ik hanteren. Ik doe toevallig al 15 jaar aan krachttraining en ben (niet patserig bedoeld) ontzettend sterk. Met 2 personen is dit helemaal goed te doen.

QuoteIn hoeveel delen moet dat gemaakt zijn?
Maakt niet uit. Wat het beste is. (uit 1 deel is neem ik aan het beste?)

QuoteKan jouw vloer dat dragen (Je huidige stoel + bijkomende plaat).
Daar zit ik wel mee. Het totale gewicht zal rond de 600 kilo uit gaan komen denk ik? (de stoelen met 2 personen weegt zo n 400kg).

QuoteZijn de buitenmaten die jij opgaf center-center maten tussen die pootjes of echt buitenmaten?
Het zijn center-center maten. Op precies te zijn 54,1 x 134,9 cm.

QuoteWat is de doormeter van die pootjes (die ronde plaatjes)?
de diameter van de cups is 7,5cm

QuoteWat is die vloer onder die stoelen? Beton?
Ja, beton. Het betreft een zolder.

QuoteHoe dik?
Ik heb de bouwtekening van ons huis er even bijgezocht en hier staat als omschrijving bij de zoldervloer het volgende: ''de vloer van de zolder is gemaakt van een systeemvloer en afgewerkt met een cementdekvloer van 30mm dik.''.
Er staat ook nog allerlei informatie in de tekening maar heb hier totaal geen verstand van dus als je hier nog iets specifieks over wilt weten hoor ik het graag. Wellicht kun jij voor mij met bepaalde informatie die ik je geef de draagkracht van de vloer berekenen?

QuoteIs dat gelijkvloers?
Wat is gelijkvloers precies?  :blush:

QuoteMet een kelder onder?
Nee

QuoteIs die 200 kg voor het systeem een juist gewicht of met reserve bij?
Nee, dat klopt wel ongeveer (misschien iets minder, maar dat zal niet veel zijn)

Eric Desart

#22
Maak jij eens een schatting hoeveel de belasting per cup is wanneer je recht zit en wanneer je achterover geheld zit. Dit zonder en met personen uitgaande dat die personen 80 kg wegen per kop.
Ik moet een ruw idee hebben van de belasting per pootje in verschillende gebruiksomstandigheden.
Ga maar uit van een symmetrische belasting van de personen.

Vanaf welke frequentie begint die stoel te trillen? Heb je daar gegevens van?
In wezen probeer ik in te schatten vanaf welke frequenties die buur (of buren) last heeft.
Vriendelijke groeten
Eric Desart
Vragen inzake geluidsisolatie of akoestiek horen hier thuis in het forum, niet in of via persoonlijk berichtjes.
Zo leren we allen van elkaar.

THX-UltraII

#23
Bedankt voor je snelle reactie Eric.

Het is voor mij als leek echt niet mogelijk om die schatting te maken; ik zou maar wat roepen namelijk  :-\

Wat betreft de frequentie wanneer de boel begint te trillen. Dit maakt eigenlijk niets uit. Zowel op snelle trillingen als langzame 'lage' trillingen shaked ons huis  :) (dit is niet overdreven, er komen zo gigantisch veel krachten vrij bij dat ding).

Een kennis van me vroeg zich af of bij de optie betonnen plaat deze niet gewoonweg breekt/barst door de trillingen van het D-Box systeem.

EDIT: Zojuist heb ik nog eens goed naar de D-Box software gekeken die samenwerkt met de 4 actuatoren. Zeer interessant genoeg een informatieoverzicht gevonden waar 'weight' per actuator wordt aangegeven! Dit zou wel eens de uitkomst bieden om eea. zeer nauwkeurig te kunnen gaan berekenen? Ik zal eerst via D-Box achterhalen wat deze waarde precies inhoud. More about this soon dus!

EDIT2: ter info http://www.avsforum.com/t/793724/for-all-d-box-enthusiasts/5600_100#post_22940933

Wijx wondere wereld

Gewicht betonnen plaat:
0,50 (lengte)x 1,80 (breedte) x 0,162 (dikte) x 2,50 (soortelijk gewicht) = 0,3645 ton

Dat is lastig tillen en lastig manoeuvreren.

Dat je vloer is opgebouwd met een systeemvloer zegt niet zo heel veel. Daar zijn vele soorten en maten in. De afwerkvloer heeft constructief geen invloed. Je moet ook kijken naar de plek van de constructie (midden van de kamer geeft een extra moment).

Geloof dat er gerekend wordt met 1,75 kN per m2 bij systeemvloeren. Het is voor mij een tijd geleden dat ik een vloer berekend heb dus het kan veranderd zijn. Als je plateau met stoelen dan 360+400= 760 kilo is dan gaat je vloer het niet houden. Daarbij wel een slag om de arm met veiligheidsmarges en de spreiding van de last.

Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun