Streaming event bij Beter Beeld & Geluid - Vrijdag 1 februari a.s.

Started by garmtz, January 28, 2013, 20:07:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Linked Events

clockwork

Ik zou even bellen met BB&G of daar wel tijd voor is, voordat je gaat lopen sjouwen.

Tot vanmiddag! Ik heb er zin in.
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Animal-1960


Kingpin

Ben benieuwd hoe alles zich verhoud tot de Klimax, ook gezien de enorme prijsverschillen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

clockwork

Quote from: Kingpin on February  1, 2013, 11:18:20
Ben benieuwd hoe alles zich verhoud tot de Klimax, ook gezien de enorme prijsverschillen.
[/quote ]

Wat mij betreft stak de Klimax overal met kop en schouders bovenuit.  :o

Of dat het enorme prijs verschil waard is, mag iedereen voor zichzelf uitmaken. Voor mij zelf zou het een brug te ver zijn en zou ik zielsgelukkig worden van een Akurate.  :wub:

Verder was het een zeer leerzame middag met (voor mij) verrassende uitkomsten.

Ik wil Garmt hartelijk danken voor de enthousiaste ontvangst. Zijn liefde voor het vak en muziek is echt onmiskenbaar.  :worship:

Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

mvo

Jammer dat ik er niet bij kon zijn, werk gooide onverwachts m'n geplande vrije middag in de war.
Ben vooral benieuwd hoe de Renew stand hield ten opzichte van de Lumin. Dat is op hetzelfde prijsniveau toch de te kloppen kandidaat. En had erg graag de ADS/gmod eens gehoord, zoveel lovends over gehoord maar nooit in het echt. Zou de Renew weg moeten spelen, of wordt het op dit niveau vooral een smaakkwestie?

Denk dat dit draadje nog wel even door zal lopen... ;)

Mooi initiatief van Miespies, Garmt en Bjorn!

Linn LP12 | Lejonklou Gaio phonostage | Linn LK1 + LK2 pre/power | Linn Sara speakers
Nakamichi DR2 Tapedeck

Miesepies

Zo, had een stukje over de Lumin in het Lumin topic gezet, maar zal hier ook even snel wat zetten...

Het was een leuke en gezellige middag.

We hebben op 2 sets geluisterd:

Lumin, Majik DS, Akurate DS/0 + G-Mod, Akurate DS/1, Klimax DS, Renew DS en Meridian (weet type niet meer) op Mark Levison pre + amp en Wilson speakers.

en

Naim NDX, Renew DS op een Leben integrated en op Naim versterking, en Akurate DSM op Linn versterking op Harbeth speakers.

(aanvullingen en verbeteringen welkom ;))


Naja, om maar gelijk bij de Lumin te beginnen:  hij verloor al direct van de Majik DS. Helaas, maar het geluid van de Lumin bleef heel erg 2 dimensionaal waar de Majik DS een veel ruimtelijker en luchtiger geluid gaf. Na een nummer of 3 was het wel genoeg en is de Lumin niet meer gebruikt.

Daarna hebben we de diverse Linn streamers met elkaar vergeleken. De Akurate DS/1 was voor mij de beste Linn speler. Ik zelf hoorde weinig verschil toen we over gingen naar de Klimax DS, dus die extra 10k die deze kost kan ik mooi in de pocket houden ;) De Renew DS was toch net ietsje minder als de ADS/1, de ADS0+G-Mod vond ik redelijk vergelijkbaar met de ADS1.

Op de 2e set was ook de Akurate set (DSM+amp) mijn favo combi.

Op het einde nog even de Meridian gehoord op de eerste set. Dat was ook erg prettig om naar te luisteren. Vooral bij 1 nummer, met opera zangeres en groot koor. Dit was echt waanzinnig mooi om te horen, alsof je echt midden in de zaal stond met een heel koor van links naar rechts. Erg mooie opname...  @Garmt: welk nummer was dat ?  Wil deze thuis wel eens proberen :)


Dirk

alle streamers klonken hetzelfde
...voor mij nog een vodka  :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

twani

Quote from: Dynky on February  1, 2013, 22:01:19
alle streamers klonken hetzelfde
...voor mij nog een vodka  :D
Heb je daar uitleg bij?  Was er namelijk niet bij vandaag....

Dirk

zoals Miesepies al schreef, waren we het er wel snel over eens dat (zelfs) de Majik het plaatje gewoon mooier en vanzelfsprekender neerzette dan de Lumin, waarbij de laatste an sich niets fout deed, maar het wekte bij mij 0,0 emotie op, je werd nooit meegenomen in de muziek...wat bij de MDS wel van meet af aan het geval was, ook al hoorden we de nummers en de set toen eigenlijk voor het eerst (we begonnen immers de sessie met deze MDS/Lumin vergelijking)

daarom is de verdere vergelijking met de Lumin ook niet doorgetrokken, want het leek ons weinig zinvol om ook een ADS of Klimax met de Lumin te vergelijken.

wat er daarom verder wel volop is gebeurd, is een vergelijking (ff uit het geheugen puttend) van ;
MDS - ADS/1
ADS/1 - ADS/0 G-mod
ADS/1 - Klimax
ADS/1 - Renew DS
dit allemaal op een Mark Levinson pre+power & Wilson Audio Sophia 3

en dan op de 2e set (Harbeth S-HL5) even wat geëxperimenteerd met oa de Renew DS tov de NDX op een Leben CS300...waarbij de Renew duidelijk veel beter matchte met de Leben dan de NDX met de Leben.

daarna ook nog de Linn ADSM + Akurate 2200 op diezelfde Harbeths tov Naim NDX op pre/power van Naim...wat een wereld van verschil was tussen beide sets, maar allebei hadden ze zo hun eigen kwaliteiten...echt een kwestie van smaak dus, althans naar mijn mening.

enfin, ik laat de anderen ook nog even wat zeggen, 'k ben vast nog een boel vergeten  ;)

ohja, de afsluiter was terug set 1, maar nu enkel de ML eindtrap & Sophia3, met Meridian 818 als streamer/pre...wat in één woord geweldig klonk.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

garmtz

Wil ook nog even melden dat alle streamers d.m.v. een multimeter en de extreem nauwkeurige offset-regeling in de Mark Levinson No326S op 0,1 dB nauwkeurig werden genivelleerd. Met een pluim voor Bas, die een verschil van 0,2 dBv hoorde toen ik bij een A/B een keertje vergat bij te regelen.

garmtz

Quote from: Miesepies on February  1, 2013, 21:05:27
@Garmt: welk nummer was dat ?  Wil deze thuis wel eens proberen :)

Pie Jesu uit het requiem van John Rutter op Reference Recordings.

Miesepies


Lazybird

Dank je wel voor de feedback. Deelt iedereen de mening Miesepies of zijn er ook nog andere belevingen ?
Mola Mola Tambaqui Pre/DAC | Array Eind 2 x M10 | Oppo 95 Blu ray | Vivid B1 | Array Opal SilverGold interlinks | Array Topaz Netkabels|Cat 7E luidspreker kabel |

clockwork

Quote from: Lazybird on February  2, 2013, 11:16:52
Dank je wel voor de feedback. Deelt iedereen de mening Miesepies of zijn er ook nog andere belevingen ?

Bedoel je met betrekking tot de Lumin? Die was inderdaad geen partij voor de Linn's. Er miste betrokkenheid, detai en het laag was een stuk minder strak. Ook bespeurde ik een scherp randje in het hoog. Ik was erg verrast want ik verwachtte stiekum toch wel een Akurate+ niveau.

De Linn's waren allemaal erg goed. ik vond het verschil tussen de Renew en de Akurate zelf niet zo groot.

Nadeel van deze middag is dat ik me nu wel aan het verdiepen ben in Linn om op termijn mijn Logitech Transporter te vervangen.  :crazy:
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

RvD

Ik ben ook van een Transporter naar een Linn Majik DS gegaan en geen seconde spijt van gehad.  ;)
Speakers: Quadral Aurum Titan 9 - Base Titan 9 - Phase 9 CM -
Ascendo Passive 6 Wedge 30 CM - MK Sound X15+ (2x)
Pre/amps: Trinnov Altitude/Amplitude 16
Bronnen: Oppo UDP-203 Final edition CineMike - Apple TV4K 2021 CM - Zappiti Reference CM - PS5 TV: LG OLED77G26LA  Streaming: Silent Angel Rhein Z1 V2 - CineMike Netwerkswitch - Roon Lifetime Diverse: 2 aparte stroomgroepen - Gigawatt PowerPrime DC - Furutech - Keces P8 CM - Audioquest Dragon 48 CM - Inakustik - M Way 3DW Ref XLR (9x) - CineMike netkabels (10x) DC Kabels (2x) - Artnovion - Sonitus

garmtz

Ik verwacht toch nog wel meer luisterervaringen die niets te maken hebben met de streamers, maar meer met kabels... Durft niemand? ;)   En die ervaringen die te maken hadden met Flac vs WAV?  :o

Bas Akkerman

Quote from: garmtz on February  2, 2013, 13:06:37
Ik verwacht toch nog wel meer luisterervaringen die niets te maken hebben met de streamers, maar meer met kabels... Durft niemand? ;)   En die ervaringen die te maken hadden met Flac vs WAV?  :o
Komt eraan... Eerst de sollicitatiebrief af. :(
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

clockwork

Quote from: RvD on February  2, 2013, 11:40:23
Ik ben ook van een Transporter naar een Linn Majik DS gegaan en geen seconde spijt van gehad.  ;)

Echt? Op basis van de on line ervaringen verwachtte ik dat ik toch echt richting Akurate moest gaan om een echte verbetering te krijgen. Ik zal tzt wel een 1 op 1 vergelijking doen in Hilversum.

Quote from: garmtz on February  2, 2013, 13:06:37
Ik verwacht toch nog wel meer luisterervaringen die niets te maken hebben met de streamers, maar meer met kabels... Durft niemand? ;)   En die ervaringen die te maken hadden met Flac vs WAV?  :o

Lol! Oke, ik durfde er inderdaad niet over te beginnen om weer een wellus nietus topic te veroorzaken, maar als je er toch naar vraagt:
Tot mijn verbazing was er echt een hoorbaar verschil waar te nemen toen Garmt even rommelde met de bekabeling. In plaats van een andere interlink bleek hij de standaard Ethernet kabel te hebben vervangen door een AQ Vodka kabel (Dynky hintte hier al even naar)? Dit zorgde echt voor een waarneembare verbetering van het beeld.

Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

RvD

Quote from: clockwork on February  2, 2013, 13:28:44
Echt? Op basis van de on line ervaringen verwachtte ik dat ik toch echt richting Akurate moest gaan om een echte verbetering te krijgen. Ik zal tzt wel een 1 op 1 vergelijking doen in Hilversum.

Ja ik heb een paar jaar de Transporter gehad en was zeker leuk voor het bedrag dat ik hem toen kocht. Daarvoor nog de Logitech Duet gehad de upgrade naar de Transporter was toen erg groot. De stap van Transporter naar Majik DS is ook goed te merken de Linn maakt echt muziek is veel muzikaler naar mijn mening. Deze upgrade hoeft niet erg duur te zijn mijn Majik DS heb ik als ex demo gekocht omdat de kleur ging veranderen de oude zijn zwart/zilver en de nieuwe zijn volledig zwart als je een zwarte uitvoering wil. Uiteraard heb ik de versie met Dynamic voeding anders is die erg oud geloof ik.
Speakers: Quadral Aurum Titan 9 - Base Titan 9 - Phase 9 CM -
Ascendo Passive 6 Wedge 30 CM - MK Sound X15+ (2x)
Pre/amps: Trinnov Altitude/Amplitude 16
Bronnen: Oppo UDP-203 Final edition CineMike - Apple TV4K 2021 CM - Zappiti Reference CM - PS5 TV: LG OLED77G26LA  Streaming: Silent Angel Rhein Z1 V2 - CineMike Netwerkswitch - Roon Lifetime Diverse: 2 aparte stroomgroepen - Gigawatt PowerPrime DC - Furutech - Keces P8 CM - Audioquest Dragon 48 CM - Inakustik - M Way 3DW Ref XLR (9x) - CineMike netkabels (10x) DC Kabels (2x) - Artnovion - Sonitus

clockwork

 Dank voor je toelichting! Dat de Linn muzikaler is, meende ik gisteren ook al te horen.
Hmmm, als de tijd rijp is toch maar even Hare M. lief aankijken.  :angel:
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Kingpin

Quote from: garmtz on February  2, 2013, 13:06:37
...En die ervaringen die te maken hadden met Flac vs WAV?  :o
Vertel?
Blind getest en zonder pauzes 1:1 overgeschakeld of zat er 'pauzes' tussen.
Ben benieuwd.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

garmtz

Quote from: Kingpin on February  2, 2013, 14:57:53
Vertel?
Blind getest en zonder pauzes 1:1 overgeschakeld of zat er 'pauzes' tussen.
Ben benieuwd.

Blind en met een pauze van max 0,5 s.

Lazybird

@Garmtz hoe lang was de "AQ Vodka kabel" en hoe verhoud de kabel zich tov een Cat7e kabel die ook extra afgeschermd is ?
Mola Mola Tambaqui Pre/DAC | Array Eind 2 x M10 | Oppo 95 Blu ray | Vivid B1 | Array Opal SilverGold interlinks | Array Topaz Netkabels|Cat 7E luidspreker kabel |

bmateijsen

Quote from: Lazybird on February  2, 2013, 16:09:46
@Garmtz hoe lang was de "AQ Vodka kabel" en hoe verhoud de kabel zich tov een Cat7e kabel die ook extra afgeschermd is ?

Die was 1,5m en het beste kunnen de deelnemers vertellen hoe deze zich verhoudt t.o.v. CAT7E afgeschermde kabel ;)

Bas Akkerman

Zo, een perfectionist een sollicatiebrief laten maken, is vragen om problemen. Nu maar even een onderbreking met het posten van dit berichtje.

Ik kon met Garmt meerijden, altijd erg gezellig. Om 10.30u kwamen we aan in Hilversum en het was haast "home sweet home"; soms ben ik geneigd een slaapzak mee te nemen om daar maar gewoon te blijven slapen. Wel zo handig. ;)

Doordat ik zo vroeg was, kreeg ik de mogelijkheid om nog even de nieuwe home-cinema te bekijken en te beluisteren. Zijn naam ben ik vergeten, vergeef me, maar de dealer/producent van de d-box stoelen was er. Stoelen die dus een bewegings of trillingsrespons geven op dat wat er in de (gecodeerde) film staat. Kuifje mocht het spits afbijten en met de sterkte op 70% vond ik de bewegingen en trillingen verrassend overtuigend. Ik was bang dat het een beetje zou voelen als het equivalent van een slecht afgestelde subwoofer, te hard en bepaald niet genuanceerd. Het tegendeel was waar en ik vond de bewegingen en trillingen haast natuurlijk. Een schok bij het neerkomen van een tank, een lichte trilling bij het inslaan van een kogel en een beweging opzij wanneer de auto overhelde in een scherpe bocht. Mooiste ervaring vond ik persoonlijk Avatar waarbij ik de neiging had om naar beneden te kijken, toen de hoofdpersoon in beeld op een grote vogel vloog. Sorry voor deze manke benaming, de film heeft geen enorme indruk achtergelaten destijds, waardoor ik de namen en benamingen niet meer weet.
Beeld was prima, alhoewel ik dat beter had verwacht. De projector van Epson bleek een model te zijn dat niet heel veel van mijn Epson 5500 verschilde, dus daar zal het aan gelegen hebben. Wat je met een volledig verduisterde ruimte en gecallibreerde projector kunt bereiken, vond ik dan wel weer indrukwekkend. Je zou er haast in zeven sloten tegelijkertijd van gaan lopen...
Geluid was "a mixed bag". Mooi los in de ruimte zonder aanwijsbare frontspeakers. De center en rears vond ik dan wel vrij aanwijsbaar waarbij ik moet zeggen dat dat iets minder werd toen ik naar midden helde. Toch vind ik mijn plaatsing thuis blijkbaar niet eens zo heel slecht. Wat losheid en diepte betreft is er thuis nog wel te winnen. De akoestiek kan ook in mijn HT-ruimte annex zooikamer nog wat meer gebruiken. Zeven sloten en dat soort dingen...
Minder vond ik de vrij felle afstelling van het geluid, dat mocht van mij wel een tikkeltje minder ook al vind ik een wat pittiger geluid ten opzichte van stereo wel fijn als het gaat om HT.

Daarna kwamen Miesepies en Dynky binnen, met jawel de Lumin en de laatste met zijn Renew DS. Vlak erna kwam ook clockwork en Rusher binnen als ik het goed heb, gevolgd door Animal-1960. Grappig was dat Miesepies en ik hetzelfde hoge piepgeluid hoorde dat links in de ruimte was. Eindelijk iemand die ook eens een hoge piep hoort, waardoor ik nog enigszins mijn verstand vertrouw. ;D
Er werd door Garmt het één en ander gematcht in level, zodat vermeende verschillen in ieder geval niet konden worden geduid door volumeverschillen. Via de Mark Levinson voorversterker kon dat heel nauwkeurig worden afgesteld, de eindversterker van hetzelfde merk deed alleen (zijn aanzienlijke dienst) om Wilson Audio Sophia 3 mooi los te laten komen.

Als eerste was de Lumin aan de beurt om in direct vergelijk met Majik DS van Linn het strijdtoneel te betreden. Er werd al vrij snel duidelijk dat de MDS beter speelde dan de LUMIN, met name de macrodynamiek waren veel beter te volgen. De LUMIN kwam op mij wat verbrokkeld over met nadrukken in het midlaag, midden, midhoog en hoog, het was dus niet coherent. Daardoor deed het me wat gekunsteld aan, alsof de LUMIN een Linn wilde zijn, maar dan net anders. Ik vond hem ook wat versmeerder en minder luchtig. Het meer aan de luidsprekers plakken van de LUMIN merkte ik dan zelf wat minder, misschien dat de luisterplek achteraan daar mede debet aan was, alhoewel Garmt achter me het ook hoorde. Overigens is het grappig om te melden dat ik de hele tijd achter Dynky zat en niet kon zien welke input was geselecteerd, dus welk apparaat speelde. Er was wel een klik en een pauze, dus ik wist dat er geschakeld werd. Maar na een vijftal keer schakelen was ik het vaak wel kwijt. Dubbelblind was het niet, maar met slechts één oog vond ik dit wel een leuke gewaarwording.

De MDS versus de meest recente Akurate DS. De op één na grootste stap als het gaat om verschillen wat mij betreft. Er kwamen meer klankkleuren en het werd meer een optreden voor ons. Waar de MDS klanken reproduceert, kwam de ADS meer op mij over als weergever. Kortom, de ADS speelde makkelijker en ik had minder het idee naar een set te luisteren. Er was een opener beeld met meer ruimte tussen de instrumenten en zang, waardoor bijvoorbeeld smakgeluiden duidelijker werden en er meer ambiance te horen was. De MDS op zichzelf is zeker geen slechte speler hoor, maar het verschil was gewoon duidelijk.

Nog een veranderde versie van een Linn, deze keer met G-mod versus de ADS. De Duitse Gerard die behoorlijk wat had veranderd in de Linn. Niet naar de mening van dit luisterpanel, mij incluis. Rommelig, geslotener en net als de LUMIN een wat verbrokkeld beeld. Net alsof de Linn zich steeds verslikte in de muziek en de fouten probeerde in te halen.

Nog eens de meest recente ADS met als tegenstander de Klimax. Bij de eerste paar noten vond ik het al een heel duidelijk verschil. Krachtiger vooral, meer autoriteit. Eigenlijk minder des Linns om eerlijk te zijn, vandaar dat ik het idee had dat de Klimax luider speelde. Dat deed die inderdaad en na het weer gelijkschalen van het volume, zijn we verder gaan luisteren. Anderen vonden dit een kleine stap, ik vond het een zeer behoorlijke. Nog steeds het pure, lichtvoetige en goed te volgen Linn-geluid, maar deze keer met veel meer detail en klankkleur. Ambiance werd heel wat duidelijker, maar vooral de inner notes (harmonieën noem je dat volgens mij) werden vollediger. Het raspje werd er een op een houten blok, een toetertje of iets dergelijks viel me nu pas op. En dat is exact wat je krijgt als je een betere DAC gebruikt. Geen opvallende wijzigingen, maar details die je makkelijk over het hoofd ziet, maar voor mij de muziek veel echter maken. Waar anderen al vaker hadden gezegd dat ze dit een mooi nummer vonden en de emotie in de stem hoorden, had ik dat eerlijk gezegd nu pas.

Ten slotte op deze set-up de ADS versus de Renew DS. Een versie die tussen de oude Klimax en de nieuwe ADS in zou moeten zitten. Wederom met een vraagteken, want ik ben echt zo'n drol met dit soort dingen. Persoonlijk vond ik de Renew fijner spelen dan de ADS. Daar was ik dan ook de enige in. ;D Misschien komt het door luistermoeheid, misschien omdat ik de Klimax miste, wellicht doordat ik het fijngevoelige karakter van Linn een beetje zat was. In ieder geval vond ik de Renew wat rommeliger, maar ook pittiger en dat vond ik persoonlijk wel fijn.

Naar de andere set, met de Harbeth S-HL5.
De Renew DS tov de NDX op een Leben CS300. Daar had ik een zeer sterke voorkeur voor de Renew. Die leek op deze set meer te matchen dan de NDX die haast aan het langste eind wilde trekken en daardoor de synergie om zeep hielp. Nog los van het Naim-geluid dat meer upfront op me over komt en een boost in het midlaag heeft. Het duidelijke van de Leben vond ik simpelweg beter passen bij de Renew.

Linn ADSM + Akurate 2200 - Naim NDX op pre/power van Naim
Zoals ik al eerder zei: het pure, lichtvoetige en goed te volgen Linn-geluid. Nu ten opzichte van het robuuste, aandachttrekkende en swingende Naim. Frappant om de fysieke reactie van de anderen te zien. Soms een meedeinend voetje of een voorovergebogen houding. Maar na een paar minuten ook gevolgd door het letterlijk verder weg gaan zitten bij de Naim-set. Meer dan eens merkte ik dat niets in de Linn-set opviel, een fijne combinatie met de grootse S-HL5. En tegelijkertijd het bigger than life gevoel van de Naim, waarbij de microfoon soms ín het keelgat leken te zitten van de zanger of zangeres.

Toetjes, ik ben er niet altijd even dol op. Tenminste, ik mis ze niet als ze niet geserveerd worden. Van dit toetje wil ik elke dag wel snoepen. De Meridian 818 als streamer/pre - de ML eindtrap en de Sophia3.
Heerlijk! Ja, wat grootser en meer autoriteit dan de Linn-apparatuur, op den duur misschien ook wat vermoeiender daardoor. Maar gecombineerd met nuances, een meer dan makkelijke weergave met heerlijke klankkleuren. Een totale zwarte achtergrond, waardoor alleen muziek overblijft. Nú werd ik pas betrokken bij de muziek en bij wat meer drukvolle passages in de muziek kwam het ook dynamisch over. Misschien was dat nog wel het grootste verschil.

Ik ben blij met mijn eigen set, heel blij. Ik rol altijd met mijn ogen als ik dat van een ander hoor en denk 'jaja', maar ik meen het. Niet veel DAC's doen wat de Resolution Audio doen, net zo min als de balans die ik hoor in mijn set geëvenaard wordt door andere sets. Op punten verliest mijn set, zeker. Maar voor de laatste set maak ik een diepe buiging en is voor mij nu referentie, met extra lof voor de Meridian.

Zo, bijna klaar. Ware het niet dat ik graag in herhaling val en het heel erg leuk heb gevonden nieuwe forumleden te hebben ontmoet. Met zeer veel dank aan Miesepies en Garmt!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten