KPN Epic FAIL

Started by J.A.F._Doorhof, August 1, 2012, 17:38:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Glas is geen optie.
Word veel te duur, ik laat de uploads wel gewoon in de nacht lopen.
We gaan nog wel proberen een abbo via de schotel erbij te krijgen om via een double WAN router de 2 te koppelen.
We zijn dan rond de 100.00 per maand kwijt en dat zou alles perfect moeten afdekken, 40Mb/s down en 7Mb/s up.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

dennism

Quote from: Erik on August 14, 2012, 19:07:45
kun je ze niet aansprakelijk stellen voor geleden schade?
Enkel wanneer je een zakelijke lijn hebt, welke ook nog eens afgedekt is met een goede SLA (er zijn namelijk ook best effort zakelijke abonementen!). En dan nog moet 100% aantoonbaar zijn dat de fout bij KPN zit, anders komen ze er vaak nog onderuit via de zogenaamde kleine lettertjes.

dennism

Quote from: J.A.F._Doorhof on August 14, 2012, 19:23:28

We gaan nog wel proberen een abbo via de schotel erbij te krijgen om via een double WAN router de 2 te koppelen.
We zijn dan rond de 100.00 per maand kwijt en dat zou alles perfect moeten afdekken, 40Mb/s down en 7Mb/s up.

Dat is ook een redelijke oplossing, zolang je geen services gebruikt die een lage latency nodig hebben, heb niet veel met schotel gewerkt maar wel altijd opgemerkt dat een latency van 600-800ms geen uitzondering zijn. Dit is meer dan de latency op een leased line van NL naar bijv. China waarmee bepaalde services toch moeite mee hebben.

Heb je al gekeken naar de mogelijkheden voor een straalverbinding i.c.m. met glas? Dit is een combo die ook vaak wil werken. Glas laten leggen op een locatie waar dit tegen lage kosten mogelijk is en dan tussen die locatie en het doel pand een gerichte straal verbinding. Niet zo low latency als enkel een glas verbinding, maar toch zeker werkbaar (latency vaak tussen de 20-30ms) en vaak ook betaalbaar. (initiele aanschaf straal hardware kost wel wat, maar lang niet zo veel als graven in veel gevallen).

Etiennevh

Quote from: dennism on August 14, 2012, 20:51:41
Dat is ook een redelijke oplossing, zolang je geen services gebruikt die een lage latency nodig hebben, heb niet veel met schotel gewerkt maar wel altijd opgemerkt dat een latency van 600-800ms geen uitzondering zijn. Dit is meer dan de latency op een leased line van NL naar bijv. China waarmee bepaalde services toch moeite mee hebben.

Heb je al gekeken naar de mogelijkheden voor een straalverbinding i.c.m. met glas? Dit is een combo die ook vaak wil werken. Glas laten leggen op een locatie waar dit tegen lage kosten mogelijk is en dan tussen die locatie en het doel pand een gerichte straal verbinding. Niet zo low latency als enkel een glas verbinding, maar toch zeker werkbaar (latency vaak tussen de 20-30ms) en vaak ook betaalbaar. (initiele aanschaf straal hardware kost wel wat, maar lang niet zo veel als graven in veel gevallen).
Frank moet +/- 1000 euro betalen voor een dedicated glasverbinding thuis, en een maandprijs van rond de 225 voor 10/10 Mb. Straalverbinding is duurder, volgens mij.
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

J.A.F._Doorhof

Probleem is inderdaad dat er nergens hier al glas ligt.
Wat wel vreemd is, is dat particulieren voor een paar tientjes op glas kunnen maar bedrijven voor een belachelijk lage snelheid (in vergelijk met particulieren) enorm veel meer betalen.

De lage latency is me bekend van de schotel, we zullen dan ook een double wan router gebruiken en de programmas die het nodig hebben via de adsl router routen, en de rest gewoon via de double wan router.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

EJ

Waarom is dat vreemd? Dat is het voordeel van schaalgrootte, en veel grotere aansluitdichtheid. En die paar tientjes vallen ook wel tegen hoor, 95 euro in de maand (incl. (hd) tv en afgekochte telefonie).

Je vergelijkt appels met peren. Als je garanties voor wat betreft beschikbaarheid wilt hebben dan betaal je daarvoor. En dat heb je als je een zakelijke aansluiting neemt. SLA kost geld. Ik zou mijn zaken niet laten afhangen van een al dan niet werkend consumenten lijntje  als ik 100% afhankelijk was van Internet.

Satelliet heeft een hoge latency (200 ms) trouwens, geen lage. ;)

J.A.F._Doorhof

Vreemd omdat wij als particulier dat niet kunnen krijgen, maar wel als bedrijf.
Daarnaast is ons internet in meer dan 15 jaar tijd nog nooit uitgevallen gelukkig.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

EJ

Niet vreemd, je krijgt je eigen glasvezelkabel. Het ingraven daarvan is net niet gratis. En het is ook geen FTTH kabeltje.

Dat iets niet is uitgevallen betekent niet dat een SLA zinloos is. Hier hebben we ook nooit (echt nooit) uitval of problemen met de FTTH, maar als het uitvalt kunnen we dan ook geen verhaal halen. Het is tenslotte een consumenten netwerk.

Helaas is de kwaliteit bij KPN niet altijd wat je er van kunt verwachten. Derhalve heb ik 7 jaar geleden dan ook besloten om ze waar mogelijk te mijden. Tot nu toe lukt dat aardig... Jouw verhaal sterkt me in die keuze. Aantal jaar geleden wel een keer een storing in mijn toenmalige adsl verbinding, dat was ook de schuld van kpn, die hadden de verkeerde kabel in de centrale doorgeknipt. Keurig hersteld door tweak.

Hanky Panky

Quote from: J.A.F._Doorhof on August  3, 2012, 09:27:11
Volgend jaar als 4G word gelanceerd hopen we dat we zsm in een bereikbaar gebied zitten en schakelen dan over naar 4G (als dat goed werkt natuurlijk).

Is dat niet vele malen duurder t.o.v. wired (A)DSL ?
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

J.A.F._Doorhof

We hopen dat 4G betaalbaar word inderdaad, word dat het niet dan blijven we gewoon doordraaien op wat we hebben.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

EJ

Inmiddels is gebleken (hoe verrassend) dat 3G meestal niet eens aan de helft van de specs komt. Staar je dus niet blind op 4G. De beloofde snelheden gaan echt niet worden gehaald tenzij onder ideale omstandigheden. En zelfs dan...

Etiennevh

Quote from: J.A.F._Doorhof on August 15, 2012, 07:32:03
Probleem is inderdaad dat er nergens hier al glas ligt.
Wat wel vreemd is, is dat particulieren voor een paar tientjes op glas kunnen maar bedrijven voor een belachelijk lage snelheid (in vergelijk met particulieren) enorm veel meer betalen.

De lage latency is me bekend van de schotel, we zullen dan ook een double wan router gebruiken en de programmas die het nodig hebben via de adsl router routen, en de rest gewoon via de double wan router.
Frank, appels met peren zoals al gezegd door EJ. Waar je ook mee zit is dat een particuliere (glas)lijn een overboeking van 1:120 heeft. Een zakelijke lijn maximaal 1:10.

Overigens ligt glasvezelkabel VOOR JE DEUR aan de andere kant van de straat (heb ik ge-postcode checked). Jullie pand staat in een FttO gebied en de éénmalige aansluitkosten zijn voor de graafwerkzaamheden, blazen van de kabel, certificeren en de vergunningskosten die de gemeente vraagt.

Prijzen voor FttO zijn (bijna) de laagste zakelijkglas prijzen uit de markt.
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

J.A.F._Doorhof

snap ik, maar zakelijk glas blijft gewoon enorm veel duurder dan ADLS voor minder.
Ik vind het zakelijk gezien niet verantwoord om 20x zoveel te betalen per maand als ik dezelfde download snelheid wil behouden.
Upload is belangrijk maar kan ik ook in de nacht doen, download gebruiken we continue voor upgrades, af installatie en soms een filmpje natuurlijk.

We willen best rond de 100.00 uitgeven per maand maar voor 4/4 rond de 200.00 is me gewoon veel te veel, zelfs als het 20/4 zou zijn.
ADSL zit rond de 30-40.00 voor een goede verbinding van (wat we halen) 1.4MB en 0.8MB

En natuurlijk ALS er een probleem is dan ben je minder gedekt als zakelijk maar we gebruiken een eigen SMTP server, eigen email adressen, eigen hosting, geen VPN, geen meerdere IP's nodig etc.
We hebben feitelijk alleen een up/down nodig.

Zodra we een particulier abbo kunnen afsluiten of een normaal betaalbaar zakelijk zullen we dat doen.
Bij ADSL zit er bv nagenoeg geen verschil tussen zakelijk of particilier aanvragen.

De enige reden dat we het nu op particulier hebben gedaan is, omdat volgens KPN, alleen dan pair bonding mogelijk was, wat nu achteraf dus niet mogelijk blijkt te zijn....

Uiteindelijk draait het om 1 ding, we moeten het bedrijf draaiend houden, en als ik 150.00 per maand kan besparen dan loopt dat flink op.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Etiennevh

Quote from: J.A.F._Doorhof on August 16, 2012, 17:25:39
snap ik, maar zakelijk glas blijft gewoon enorm veel duurder dan ADLS voor minder.
Ik vind het zakelijk gezien niet verantwoord om 20x zoveel te betalen per maand als ik dezelfde download snelheid wil behouden.
Upload is belangrijk maar kan ik ook in de nacht doen, download gebruiken we continue voor upgrades, af installatie en soms een filmpje natuurlijk.

We willen best rond de 100.00 uitgeven per maand maar voor 4/4 rond de 200.00 is me gewoon veel te veel, zelfs als het 20/4 zou zijn.
ADSL zit rond de 30-40.00 voor een goede verbinding van (wat we halen) 1.4MB en 0.8MB

En natuurlijk ALS er een probleem is dan ben je minder gedekt als zakelijk maar we gebruiken een eigen SMTP server, eigen email adressen, eigen hosting, geen VPN, geen meerdere IP's nodig etc.
We hebben feitelijk alleen een up/down nodig.

Zodra we een particulier abbo kunnen afsluiten of een normaal betaalbaar zakelijk zullen we dat doen.
Bij ADSL zit er bv nagenoeg geen verschil tussen zakelijk of particilier aanvragen.

De enige reden dat we het nu op particulier hebben gedaan is, omdat volgens KPN, alleen dan pair bonding mogelijk was, wat nu achteraf dus niet mogelijk blijkt te zijn....

Uiteindelijk draait het om 1 ding, we moeten het bedrijf draaiend houden, en als ik 150.00 per maand kan besparen dan loopt dat flink op.
Frank,

200 euro voor een 4/4? 200 euro voor een glasvezel 10/10. Download van ADSL is ook nogmaals niet te vergelijken met glasvezel. De overboeking van een zakelijk ADSL zelfs ligt op tussen de 1:20 tot 1:80. Wil je een 1:10 ADSL, betaal je daar in verhouding méér voor dan voor een glasvezelverbinding.

Als ADSL 30-40 /mnd kost dan is dat dus +/- 5 keer zo duur.

Aan die eigen SMTP heb je vrij weinig als je geen verbinding naar buiten hebt bij een eventuele calamiteit. Zodra je verbinding er uit klapt en de particuliere tak van KPN zegt dat je achterin de rij komt, kan het zo drie weken duren, t.o.v. een SLA A met een max downtijd van 4-8 uur.

Bij ADSL zit er weldegelijk een gigantisch verschil tussen zakelijk of particulier.

Ik PM je.
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

J.A.F._Doorhof

Snap ik,
Maar laten we het zo zeggen, alles werkt normaliter naar behoren, de data traffic hoeveelheden die we verbruiken zijn perfect te doen, alleen upload is een probleem, maar overkoombaar.

Ik kan het dan zakelijk gewoon niet verantwoorden om 5x of zelfs 3x zoveel neer te leggen voor een op papier en de praktijk snellere verbinding als we het niet ECHT nodig hebben.

De reden van de switch naar KPN was heel simpel, hun boden 2x de snelheid aan op onze locatie door pair binding wat andere niet konden, we zouden feitelijk exact hetzelfde blijven betalen, bij Tele2 waren we bereid om ons zakelijke abbo te verhogen met 20.00 per maand voor meer upload. Maar dat is niet mogelijk door de locatie (afstand centrale). Wij dachten door naar pair bonding over te stappen dit wel mogelijk was en waren bereidt van zakelijk naar particulier te switchen omdat we de extras van zakelijk feitelijk niet nodig hebben, 2 dagen zonder internet is goed te doen met dongels (lastig maar te doen).

Glas is natuurlijk sneller, maar laten we eerlijk zijn waarvoor we snelheid nodig hebben is privé, zakelijk hebben we een verbinding nodig voor email en updates dat is het.

We zijn een wat kleiner/bewuster bedrijf, een groot bedrijf zal zeker voor glas gaan ondanks dat ze met minder af kunnen, ik vind dat niet slim want in feite betaald de klant dit.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

donaldk

"Aan die eigen SMTP heb je vrij weinig als je geen verbinding naar buiten hebt bij een eventuele calamiteit."

@etiennevh, daarom raadde ik ook aan om een back-up via een geheel andere infrastructuur te overwegen.

Etiennevh

Hoorde vandaag een leuke over het logo van KPN, je ergert je groen en geel en je betaalt je blauw! :D
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

J.A.F._Doorhof

Lijkt het wel op inderdaad.
We hebben trouwens van ziggo gehoord dat ze volgend jaar met een zakelijke LTE variant komen die in onze regio zal werken, unlimited internet via LTE voor een normaal bedrag (rond de 100.00)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

svmnb

Gisteren nog een positieve ervaring met KPN gehad.
Onze vaste telefoon viel regelmatig uit. Geen kiestoon, alleen ruis.
Binnen een dag was er een monteur, op tijd en deskundig. Probleem lag in de centrale, dus geen kosten gerekend. Dit terwijl hij wel een nieuwe wandaansluiting heeft gemonteerd op mijn verzoek.

Kortom, het kan wel, maar hangt af van wie je treft.

Panasonic TX-55GZW2004::Denon AVR-X2600H::Panasonic DP-UB9004::Zidoo Z1000Pro::Sony BDPS7200::B&W601 S3::B&W LCR 600 S3::Subwoofer:MJ ref1 MKII::

Hanky Panky

#69
Gisteren zijn wij van (Zakelijk) isdn2 (zonder dsl) naar glas met telefonie overgegaan. En dat ging nagenoeg probleemloos. Nagenoeg omdat ik vandaag er nog even achteraan moest bellen waar de 100/100 speed bleef (ik bleef steken op 30/60 volgens de speedtest). Installeren ging met een kleine horde omdat in de centrale de patchkabel voor mijn aansluiting door Lompe Loetje er in was geperst en daarbij iets was afgebroken. Meneer de installateur heeft dat hersteld en een uurtje later stond hij voor de afronding aan de deur.

Vandaag dus gebeld dat de gekochte snelheid er nog niet inzat en na terugkomst van boodschappen doen e.d. nog even getest met een NZB'tje en zowaar, met lichte ontroering zag ik het metertje in SAB naar 11,1 MB/sec schieten  :wub: Een bestand van 40 GB komt nu in een uurtje binnen.

Speedtest gedraaid en nu 94 down, 74 up. Dat mag voldoende zijn  :D

Telefoon ging ook perfect en werd ter plekke overgezet en getest. Nu hebben we DSL + 2 lijnen met afgekochte belkosten én internet voor 7 tientjes per maand (59 ex btw). Geen minuutje zonder telefoon gezeten. Blijkt dat ik mijn privé analoge nr ook nog in die KoleriaBox van de KPN kan prikken zodat ik daar geen apart toestel meer op hoef te zetten  :pompom:

Het kán dus wel Frank  ;)
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

J.A.F._Doorhof

Bij sommige wel, wij zitten nog steeds met een 10% langzamere snelheid dan tele2, upload is niets sneller en we betalen 5.00 per maand meer terwijl we geen telefoon meer hebben (was een keuze).... maw ik ben nog steeds niet happy.

KPN heeft me wel 75.00 terug gestort voor de kosten van het bellen met de helpdesk.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

eduard

Hoeveel fouten kan je wel niet maken bij 1 aansluiting.
Het is echt jammer om te lezen hoe slecht kpn het hier gedaan hebt.

Soms durf ik er bijna nier voor uit te komen dat ik ook voor kpn werk. :(

Eduard

J.A.F._Doorhof

Ik zal het niet tegen je gebruiken Eduard :D
Het is inderdaad schandalig, zit nu dus met 2 ISPs en ga van ellende maar line balancing toepassen :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

eduard

Frank kan je KPN lijn niet weer opzeggen omdat ze niet geleverd hebben wat je besteld hebt? Of wil je de dual isp optie blijven gebruiken?

Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 60 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Onze vlag is blauw, wit en:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview