brom/ruis uit beide speakers

Gestart door Atmoz, juni 5, 2012, 13:58:26

Vorige topic - Volgende topic

Atmoz

Beste mensen,

Omdat ik graag op stereo gebied wilde upgraden ben ik afgelopen weekend een Rotel RB-1090 eindversterker gaan ophalen.
Deze heb ik op mijn beide KEF Q11 speakers aangesloten.

Het "totaalplaatje" van mijn stereo-setup ziet er op dit moment als volgt uit:

Marantz CD6003 (cd-speler) --> Marantz SR8002 (surround receiver) --> Rotel RB-1090 (2 kanaals eindversterker) --> KEF Q11 speakers (2 stuks)

Tussen de cd-speler en surround receiver zitten W&M interlinks, tussen de surround versterker en de eindversterker zitten Monster 100 interlinks, en naar de speakers gaat (redelijk dikke) "reference wire". De "pre-out" van de surround receiver zijn dus via die Monster 100 interlinks gekoppeld aan de 2 ingangen van de eindversterker.

Het probleem:

Ik hoor, als de Rotel aan staat, een zachte brom (of ruis, ik weet niet goed hoe ik het moet noemen?) uit beide speakers.
Dit is zowel met surround receiver aan of uit. Deze "brom" is echter ook aanwezig als ik de interlinks tussen surround receiver en eindversterker uit trek. (ik trek ze dan uit aan de kant van de eindversterker). Moet ik hieruit concluderen dat de eindversterker voor dit vervelende (niet hard, maar toch hoorbaar op een meter afstand!) geluid zorgt? Of kan het ook nog aan mijn speakers liggen?

Ik heb als extra test ook nog mijn B&W 601s3 (boekenplank speakers) op de eindversterker aangesloten. Ook hier hoor ik een lichte "brom"...
Het kan natuurlijk zijn dat al mijn speakers kapot zijn (ze klinken wel nog goed, maar intern kan er misschien iets mis mee zijn waardoor die brom ontstaat?)

Wat kan ik hiermee doen? Is het op de één of andere manier op te lossen? Of hoort het gewoon erbij?
Als ik namelijk naar muziek luister dan hoor ik het niet echt.

Alvast bedankt voor het meedenken!! :)

Met vriendelijke groet,

Atmoz

Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

erik s.

uit je omschrijving lijkt het aan de eindversterker te liggen.
heb je daar al een ander(afgeschermd) netsnoer op geprobeerd?
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Atmoz

Citaat van: erik s. op juni  5, 2012, 14:05:14
uit je omschrijving lijkt het aan de eindversterker te liggen.
heb je daar al een ander(afgeschermd) netsnoer op geprobeerd?

Nee, nog niet. Ga ik nu meteen doen!
Thanks voor je tip/reactie Erik s.

Mvg,

Atmoz

Atmoz

Helaas!
Ook dan hoor ik een duidelijke (constante) brom. De stopcontacten zijn geaard, maar dit wilt (in dit oude huis) niet direct zeggen dat ze ook daadwerkelijk geaard zijn. Kan dit er mee te maken hebben?

Als er een CD op staat, en het volume is (erg) laag, dan hoor ik de brom er gewoon doorheen...
Zodra ik het volume omhoog draai valt de brom eigenlijk geheel weg (de muziek "verwaterd de brom" of hoe zeg ik dit juist?)

Groet,

Atmoz

erik s.

lijkt me dat als je geaarde WCD's hebt, de aarde ook is aangesloten. zo niet is dat foute boel.
ik heb verder niet zo 123 een idee wat de oorzaak zit, maar het lijkt in de Rotel te zitten daar dat de enige verandering in je set is en hij ook bromt al er geen interlinks aan zitten.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Atmoz

Citaat van: erik s. op juni  5, 2012, 14:24:05
lijkt me dat als je geaarde WCD's hebt, de aarde ook is aangesloten. zo niet is dat foute boel.

Klopt helemaal! Maar helaas is het ook foute boel waar ik woon.
Je zou zeggen dat het relax vertoeven is in zo'n dorpje als Eijsden, maar niets is minder waar met zo'n terrorist als mijn huurbaas.
Vorige week lag er bijvoorbeeld nog een kapotgeslagen buis asbest in mijn kelder. Had'ie daar gewoon even neergelegd...  :nopompom:

Citeer
ik heb verder niet zo 123 een idee wat de oorzaak zit, maar het lijkt in de Rotel te zitten daar dat de enige verandering in je set is en hij ook bromt al er geen interlinks aan zitten.

Dat denk ik dus inderdaad ook.

Gelukkig valt het allemaal erg mee. Zeker als de muziek wat harder staat (op normaal niveau) dan hoor ik het niet!
Ik heb even beide ingangen van de Rotel kortgesloten, en dan valt de ruis helemaal weg. Toch iets met ingang-impedantie dus...
Misschien moet ik er een "attenuator" tussen zetten? Had er tot gisteren nog nooit van gehoord, maar de beste man waarvan ik (hier op HT-forum) een Parasound voorversterker heb gekocht heeft me er 2 opgestuurd. Die komen morgen binnen. Precies op tijd om eens mee te testen dus :)

[edit]

Of is zo'n attenuator niet (ook) daarvoor?

Met vriendelijke groet,

Atmoz

Atmoz

Nee, zo'n attenuator is daar blijkbaar niet voor.
Thanks voor de uitleg in PM ;)

Topic kan dicht, "probleem" is opgelost. Althans, ik weet de oorzaak van de brom.

Jumping Jack

Mss nuttig voor anderen met een gelijkaardig probleem om de oorzaak ook even mee te delen?
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Atmoz

Citaat van: Jumping Jack op juni  6, 2012, 10:40:33
Mss nuttig voor anderen met een gelijkaardig probleem om de oorzaak ook even mee te delen?

Absoluut!
Maar dat staat al in het topic.
Het heeft met de aarding van de apparatuur te maken.

Als ik de ingangen van de eindversterker kortsluit, dan hoor ik 0,0 ruis.
Ik kan het brommen dus minder maken door een weerstand tussen de 2 pinnetjes van iedere ingang te zetten.
Maar dan gaat het volume ook (drastisch) omlaag. Dat kan ik pas testen als vandaag mijn nieuwe voorversterker arriveert.

Misschien beter om het topic toch nog even open te laten. Dan post ik straks nogmaals mijn bevindingen met de nieuwe apparatuur.

Met vr gr,

Atmoz

flexofiel

Is je tv en/of receiver via een modem/router/digi tv-tuner aangesloten?
Zo ja, probeer eens je tv en/of je modem/tv-tuner op een andere groep dan je eindversterker aan te sluiten.
B&W Matrix 805/B&W Matrix 805 HTM/B&W LM-1
Arendal Sub 1/BK XXLS400 DF/MiniDSP 2×4
Roksan Kandy L3/Pioneer VSX-LX53
Marantz CD-5004/Philips BDP-9100/Asus Xonar U7

Atmoz

Citaat van: atmoz op juni  6, 2012, 11:26:56
... Dan post ik straks nogmaals mijn bevindingen met de nieuwe apparatuur.

Bij deze dus.

Ook met de nieuwe voorversterker (Parasound model 2100) "brommen" de speakers.
Het ligt natuurlijk niet aan de voorversterker, maar ik had stiekem gehoopt dat hij toevallig aan de uitgangen (een soort van) 2 weerstanden parallel had zitten, dan was het brommen door de EV al minder geweest. Maar maakt niet uit, als ik muziek draai klinkt het allemaal super!! Ben echt tevreden. Alleen dat brommen als ik geen muziek draai is natuurlijk niet heel fraai. Maar het zorgt er misschien wel voor dat ik wat milieubewuster word: dan moet ik de EV tenminste steeds uitzetten als ik stop met muziek draaien :devil:

Citaat van: flexofiel op juni  6, 2012, 18:43:17
Is je tv en/of receiver via een modem/router/digi tv-tuner aangesloten?
Zo ja, probeer eens je tv en/of je modem/tv-tuner op een andere groep dan je eindversterker aan te sluiten.

Kan ik op dit moment niet testen, maar ga ik zeker doen binnenkort (over iets meer dan één week that is!)
Thanks voor de tip. Komt dat omdat die apparatuur wat je noemt "rotzooi" op het net zet?

Met vr gr,

Atmoz

HVNL93

Je zou eens kunnen testen wat er gebeurt als je die digitale tv ontvanger en tv loskoppelt van de set.
Via het antenne signaal kan er vaak behoorlijke 'ruis' oftewel verontreiniging in je audioset binnenkomen.
Een simpel mantelstroomfilter zou dat kunnen oplossen, of een eenvoudig netfilter waarmee tevens antenne signalen gefilterd worden. Verder kan het geen kwaad om te kijken wat er verder aan elektronische apparatuur op dezelfde stroomgroep aangesloten is en deze een voor een eens uit het stroomnet te halen.

Atmoz

Thanks voor het meedenken!!

Dat kan ik straks wel direct doen: gewoon de COAX kabel uit de HD-decoder trekken dus :)

Ik ben heel benieuwd...

Groet,

Atmoz

larsie

probeer even een stekkerblokje er tussen te doen zonder aarde. Dat lost je probleem waarschijnlijk op..
Arcam AV40  NAD M25   Dali Helicon 800, c200 helicon on wall, svs sb13plus   sony 77a80j
Appletv pioneer bdp-lx71

CZ79

Al 2.5 maand stil ik denk dat er reeds een oplossing is gevonden ?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Grimm | Melodika