Vinyl - Alles over problemen

Started by Joris1971, January 9, 2012, 20:47:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

knubbe

Ik heb last dat mijn platen (voor mn gevoel sinds kort, maar luister niet zo heel veel) nogal dof klinken. Vooral stemmen klinken gewoonweg niet goed en absoluut niet zoals het hoort. Het is bij meerdere platen dus daar ligt het niet aan.
Ik bedenk me tijdens dit typen wel dat ik de speler ontkoppeld heb gehad en hem later weer terug geplaatst en aangesloten heb. Zou dit er iets mee te maken kunnen hebben? Zoveel kan ik daar toch niet in fout doen?


Quote from: Rowdy on March 29, 2012, 18:00:49
De trafo van de versterker kan storen op het element.
Of zou dit ermee te maken hebben? Mijn platenspeler staat op mn amp, maar volgens mij is het echt pas sinds kort.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

bmateijsen

Wat is de naalddruk? correcte VTA?
Dwarsdruk compensatie fout?

Quote from: knubbe on July  8, 2012, 10:37:05
Ik heb last dat mijn platen (voor mn gevoel sinds kort, maar luister niet zo heel veel) nogal dof klinken. Vooral stemmen klinken gewoonweg niet goed en absoluut niet zoals het hoort. Het is bij meerdere platen dus daar ligt het niet aan.
Ik bedenk me tijdens dit typen wel dat ik de speler ontkoppeld heb gehad en hem later weer terug geplaatst en aangesloten heb. Zou dit er iets mee te maken kunnen hebben? Zoveel kan ik daar toch niet in fout doen?

Of zou dit ermee te maken hebben? Mijn platenspeler staat op mn amp, maar volgens mij is het echt pas sinds kort.

knubbe

Quote from: bmateijsen on July  8, 2012, 10:39:20
Wat is de naalddruk? correcte VTA?
Dwarsdruk compensatie fout?

Daar verlies je me al..
Heb hem 1x afgesteld toen ik hem kocht en verder niet meer naar omgekeken.
Het is ook maar een simpel spelertje (pro-ject debut iii) en wil ook gewoon lekker simpel luisteren :D
Zou ik hem opnieuw moeten afstellen omdat ie van zn plek is geweest?
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Cyreg

Ik neem aan dat er gewoon 'n Ortofon OM 5e op zit gemonteerd als standaard?
Dan hoef je je niet druk temaken om de VTA(vertical tracking angle)

DT op dezelfde plek terug gezet? Of toch op 'n andere ondergrond?
en ook met dezelfde phono voortrap en versterker en speakers?

Dan misschien gewoon:
- de naald schoonmaken?
- toch naaldkracht opnieuw afstellen op 1,75 gram, na uitbalanceren?
- en dwarsdruk nylonkoordje+gewichtje niet vergeten?

Zie dit videootje: http://www.project-audio.com/main.php?prod=debut
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

knubbe

#29
Quote from: Cyreg on July  8, 2012, 12:36:55
Ik neem aan dat er gewoon 'n Ortofon OM 5e op zit gemonteerd als standaard?
Dan hoef je je niet druk temaken om de VTA(vertical tracking angle)

DT op dezelfde plek terug gezet? Of toch op 'n andere ondergrond?
en ook met dezelfde phono voortrap en versterker en speakers?

Dan misschien gewoon:
- de naald schoonmaken?
- toch naaldkracht opnieuw afstellen op 1,75 gram, na uitbalanceren?
- en dwarsdruk nylonkoordje+gewichtje niet vergeten?

Zie dit videootje: http://www.project-audio.com/main.php?prod=debut

Bedankt voor het meedenken.
- standaard element idd.
- Zelfde setup, zelfde locatie (ik stream ook met dezelfde set-up, alleen dan dus de ATV als bron)
- Ik heb geen speciale naaldschoonmaak spullen :P Als er een beetje stof aanzit verwijder ik dit voorzichtig.
- Tafel net opnieuw afgesteld met de video, geen verschil.

Heb ik misschien de naald verwoest door geen speciale schoonmaakdingen te gebruiken?
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Jumping Jack

Nagaoka naaldreiniger bestellen en het naaldje proper maken kan helpen. Na verloop van tijd kleeft er toch vanalles aan, zeker als je met ongewassen platen speelt...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

knubbe

Quote from: Jumping Jack on July  8, 2012, 13:05:45
Nagaoka naaldreiniger bestellen en het naaldje proper maken kan helpen. Na verloop van tijd kleeft er toch vanalles aan, zeker als je met ongewassen platen speelt...

Wil inderdaad nog een keer fatsoenlijke reinigspullen kopen!

Maaaar het probleem is opgelost ! Ik denk dat bij het loskoppelen van de tafel het schakelaartje van MM naar MC is geschoven :)
Terug op MM en hij klinkt weer naar behoren !
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Jumping Jack

Soms is het leven heerlijk simpel  ;D
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

lope

#33
Sindskort heb ik een nieuwe platenspeler (Clearaudio Performance, Satisfy Carbon arm en Maestro Wood MM element). De Clearaudio is aangesloten op een Array PH1 phono voorversterker, buizeneindversterker en ProAc Studio 140 luidsprekers.

De platenspeler staat op een stevig kastje en is waterpas. Gisteravond heb ik het element afgesteld (naalddruk 2,2 gram) en via de Hifinews plaat de anti-skating ingesteld. Track 6,7 & 8 van kant 1 worden zonder distortion weergegeven. Track 9 is niet mogelijk (klinkt als een zaagmachine). Ook de andere tests zijn goed.

Nu het probleem: tijdens het afspelen maar ook als het element in rust is (in de houder hangt) dan "ploffen" mijn boxen. Ik kan het niet anders omschrijven. Het is een soort lage korte dreun die de woofers uit de boxen doet springen. Soms langere tijd achter elkaar, soms een paar minuten zonder probleem en dan ineens 1 of 2 keer een plof. Mijn oude platenspeler: Thorens TD 160B (SME 3009 arm en Ultimo 20C MC element) hadden geen last van dit probleem.

Wat kan dit zijn? Hopelijk heb ik het goed uitgelegd en hebben jullie en idee wat het kan zijn.


Rowdy

Is de aardedraad van de platenspeler naar de phono-versterker aangesloten?

lope

Ja deze is aangesloten. Bij slecht aansluiten van de aarde krijg je continue een soort brom of kan dit ook ploffen veroorzaken?

Robiwan

Quote from: lope on July 25, 2013, 12:35:29
Ja deze is aangesloten. Bij slecht aansluiten van de aarde krijg je continue een soort brom of kan dit ook ploffen veroorzaken?

ligt aan het element, ken dit euvel van de Rega Exact MM.
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Mordante

#37
Sinds een week klinkt mijn VPI Scout met Lyra Dorian element niet goed meer. Er is een soort ruis/ hissend geluid bijgekomen en de muziek klinkt vervormd. Als er veel stof op de naald zit klinkt het net zo. Ook viel het mij op dat de laatste twee manden de naald gevoeliger voor stof is geworden. Een klein haartje of stofje gaf al vervorming van het geluid. Nu heb ik die vervorming continue.

Misschien dat ik een keer naar A10 audio ga om de boel even op nieuw af te stellen. Maar waar ik bang ben voor ben is dat de naald versleten is. Kan iemand hier wat zinnigs over zeggen? Ik heb namelijk nog nooit een naald versleten.

Als deze inderdaad versleten is wat raden jullie dan aan? Retippen, nieuw element en zo ja wat?

AbZ

Blijft 1 vd mooiste topic titles, zo'n breed onderwerp zie je zelden  :worship:

Re element:  Misschien eens met een loupe bekijken of er toch nog een lastig vuiltje op zit?

Nahpets

Quote from: Mordante on October  5, 2013, 13:26:30
Sinds een week klinkt mijn VPI Scout met Lyra Dorian element niet goed meer. Er is een soort ruis/ hissend geluid bijgekomen en de muziek klinkt vervormd. Als er veel stof op de naald zit klinkt het net zo. Ook viel het mij op dat de laatste twee manden de naald gevoeliger voor stof is geworden. Een klein haartje of stofje gaf al vervorming van het geluid. Nu heb ik die vervorming continue.

Misschien dat ik een keer naar A10 audio ga om de boel even op nieuw af te stellen. Maar waar ik bang ben voor ben is dat de naald versleten is. Kan iemand hier wat zinnigs over zeggen? Ik heb namelijk nog nooit een naald versleten.

Als deze inderdaad versleten is wat raden jullie dan aan? Retippen, nieuw element en zo ja wat?

Aangekoekt vuil?
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

AbZ

Quote from: Jumping Jack on July  8, 2012, 13:05:45
Nagaoka naaldreiniger bestellen en het naaldje proper maken kan helpen. Na verloop van tijd kleeft er toch vanalles aan, zeker als je met ongewassen platen speelt...

Mordante

Ik was mijn LPs met een Knosti Disco Antistat en gebruik LAST #5 Stylast als naald reiniger. Echter de laatste is wel aan vervanging toe. Zit te denken om zo'n gel kussen te bestellen als naald reiniger.

Robiwan

Quote from: Mordante on October  5, 2013, 14:49:40
Ik was mijn LPs met een Knosti Disco Antistat en gebruik LAST #5 Stylast als naald reiniger. Echter de laatste is wel aan vervanging toe. Zit te denken om zo'n gel kussen te bestellen als naald reiniger.

doe dat laatste maar niet lijkt me killing voor de naald. Gewoon een goede naaldreiniger (Audio Technica) en naaldborstel zijn voldoende voor de schoonmaak.
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Mordante

Van het weekend ben ik bezig geweest met pure ethanol. Dit heeft wel iets geholpen maar helemaal tevreden ben ik nog niet.

Deleted Member 2

Weet je zeker dat de naaldruk, vta goed staan en zeker ook de compensatie van de dwarsdruk? Die laatste is nogal eens de oorzaak van het leed dat jij noemt. Bij de arm die VPI gebruikt kan je dat met de twist in de armbedrading naar de terminal stellen (meen ik). Een goede testplaat is hier erg handig bij.

Gr
Henk

Mordante

Binnenkort wil ik een afspraak maken bij A10 audio en dan met de Scout naar Amsterdam gaan om de boel in te regelen. Alleen ben bang dat heen en weer rijden ook weer niet goed is. Alleen aan huis service is weer zo duur.

Jumping Jack

Als je de arm goed vastmaakt, kan er toch weinig mee gebeuren. Klemmetje toe en een ijzerdraadje er omheen...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Deleted Member 2

Quote from: Jumping Jack on October  7, 2013, 15:20:34
Als je de arm goed vastmaakt, kan er toch weinig mee gebeuren. Klemmetje toe en een ijzerdraadje er omheen...

En het plateau er af!

ivanmx5

hello,
ik heb uit erfenis een TD 150 mkII bekomen met element Micro Seiki M2100
ik heb een nieuwe snaar opgelegd so far so good maaaaaar
ik heb last van sissende klanken s en t klinken niet goed daarom nieuwe naald gekocht maar geen beterschap... het probleem blijft
element is geplaatst volgens voorschrift van Thorens
naalddruk 1.75 gr en antiskating 1.5 gr
TD150 is aangesloten op disc van quad 33 en is geaard
enig idee waar het aan ligt?
wat kan ik nog doen?
mvg
Ivan

Jumping Jack

Sinds een tijdje klinkt mijn oc9 niet meer echt goed. Alsof elke plaat niet goed gecentreerd is waardoor bv een piano 'wauwelt'. Naalddruk is goed, voor de rest is er niets gewijzigd aan de tafel. Ook de dwarsdrukcompensatie lijkt mij goed te zijn... Het element zit er zo'n 3 jaar op, ik schat een 1000 draaiuren (moeilijk in te schatten).
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs