Final 0.4 panels bad

Started by T_I, July 28, 2011, 09:08:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

T_I

Met m'n Final 0.4's heb ik al een tijdje een uitdaging met de panelen. Die dingen schijnen 4-5 jaar mee te gaan en dan vervangen te moeten worden. Nu vind ik het niet erg om, indien defect, de panelen te laten vervangen, maar elke 4-5 jaar gaat mij wat ver. Dat zou volgens mij niet nodig moeten zijn, zeker gezien de ervaringen met andere, veel oudere, elektrostaten/hybride sets.

Is er een mogelijkheid om de bestaande panelen te reinigen/repareren op een dusdanige manier dat de panelen decennia meegaan ipv een paar jaar? (ze hebben in een woonkamer met katten en een open keuken gestaan) Zo ja, zou ik dat zelf kunnen?

Het zijn heerlijke speakers, maar 400+ per 4-5 jaar uitgeven alleen aan reparaties wordt mij te gortig, dan liever oplappen en weer verkopen.
Met vriendelijke groet,

The Insane
Stereo'tje

Durk

HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

bmateijsen

Begin eens met van de spanning af voor 24 uur en ze daarna met een stofzuiger de panelen te stofzuigen. Daarna mag de spanning er weer op.

Heb je op dit moment klachten, want dat leid ik niet af uit je bericht.

Groet,

Bjorn

Palu

Quote from: T_I on July 28, 2011, 09:08:24
Met m'n Final 0.4's heb ik al een tijdje een uitdaging met de panelen. Die dingen schijnen 4-5 jaar mee te gaan en dan vervangen te moeten worden. Nu vind ik het niet erg om, indien defect, de panelen te laten vervangen, maar elke 4-5 jaar gaat mij wat ver. Dat zou volgens mij niet nodig moeten zijn, zeker gezien de ervaringen met andere, veel oudere, elektrostaten/hybride sets.

Is er een mogelijkheid om de bestaande panelen te reinigen/repareren op een dusdanige manier dat de panelen decennia meegaan ipv een paar jaar? (ze hebben in een woonkamer met katten en een open keuken gestaan) Zo ja, zou ik dat zelf kunnen?

Het zijn heerlijke speakers, maar 400+ per 4-5 jaar uitgeven alleen aan reparaties wordt mij te gortig, dan liever oplappen en weer verkopen.

Je kunt even mailen met Maarten Smits


A letter from the founder of Final, Maarten Smits.

Hello To All Final Dealers and Consumers;

On 31 March 2009, Final Electrostatic Loudspeakers filed for Bankruptcy and Liquidation.
Unfortunately, thus far there has been no initiative to start up again.
Maarten and Michiel Smits, the original founders, left the company in October 2004 and five years later the company failed.

After the bankruptcy, many customers and dealers located in the Netherlands and around the world contacted us in order to help them out with their Final speakers in need of repair.

Most repairs are aimed at the Final 90i, 150i, and 300i.

The former management of Final Sound kept silent and demonstrated no empathy to their dealers, distributors and consumers.

In order to deliver repair service, we created a special division in the company I am working for now. This workshop is fully equipped with all necessary tools and measurement equipment in order to repair and rebuild all Final speakers sold since the company was founded.    We will not leave our customers to fend for themselves.


Kind regards,

Maarten Smits
Project manager ELS Repair Service at Pantar Amsterdam

Mobile 0031 (0) 620362270
Phone  0031 (0) 206516538
Fax      0031 (0) 206976798

Mail    maarten.smits@Pantaramsterdam.nl

Website WWW.PantarAmsterdam.nl
GO FOR ARCAM
FINAL FULL RANGE ESL

Palu

Quote from: bmateijsen on July 28, 2011, 10:22:23
Begin eens met van de spanning af voor 24 uur en ze daarna met een stofzuiger de panelen te stofzuigen. Daarna mag de spanning er weer op.

Heb je op dit moment klachten, want dat leid ik niet af uit je bericht.

Groet,

Bjorn

Stofzuiger wel op lagere Wattage stand zetten (dat kan bij bepaalde modellen). Volle kracht zuigen is niet aan te raden.
GO FOR ARCAM
FINAL FULL RANGE ESL

Durk

Pantar Amsterdam is toch een soort sociale werkvoorziening?

HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

T_I

Quote from: bmateijsen on July 28, 2011, 10:22:23
Begin eens met van de spanning af voor 24 uur en ze daarna met een stofzuiger de panelen te stofzuigen. Daarna mag de spanning er weer op.

Stofzuiger wel op lagere Wattage stand zetten (dat kan bij bepaalde modellen). Volle kracht zuigen is niet aan te raden.

Ik zal het eens proberen.

Quote from: bmateijsen on July 28, 2011, 10:22:23Heb je op dit moment klachten, want dat leid ik niet af uit je bericht.

Ze staan op dit moment al sinds 2008 opgeslagen, vanwege het volledig afwezig zijn van hoog en midden in het geluidsbeeld. Ze staan dus in elk geval lang genoeg uit. Ik zal eens, zodra ik weet kan tillen, de panelen op de laagste stand (400W is dat geloof ik) uitzuigen en dan nog eens proberen. Als dit me een reparatie kan schelen zou het mooi zijn.
Met vriendelijke groet,

The Insane
Stereo'tje

katwax

Op ML forum staat beschreven hoe je ML panelen kan proper maken in de douche. Volgens het topic daar hebben er al enkel heel goede resultaten mee gehad.
Zelf heb ik dit nog niet gedaan, maar ik heb geen problemen. Btw dealer waarvan mijn ML's komen gaf mij ook de raad om ze elke jaar 24u zonder spanning te zetten en dan de panelen te stofzuigen. (moet ik trouwens dringend doen :) )
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

T_I

#8
Ehm, wat is het ML forum languit? (of nog beter, urrel?)

Na ruim 3 jaar uit heb ik de stofzuiger er maar eens op gezet en ze, ook na een sopje (2 concurrerende katers in huis :( ) aangesloten een in gebruik genomen. De bass is nog maximaal terug geschroefd van de AVM, maar verder klinken ze prima. Is vast een kwestie van inspelen. (en opstelling, die met de huidige huishoudingssamenstelling natuurlijk niet optimaal voor het geluid kan :yin-yang: ) Het klinkt zo in elk geval al beter dan de Solosounds, maar daar had ik ze in 2004 ook voor gekocht ;) )

Edit: weet iemand overigens waar die schakelaar achterop de 0.4's voor is? Deze kwamen zonder handleiding (helaas) dus ik hen geen flauw idee wat deze zou moeten doen.

Overigens, wat het stofzuigen betreft, dat had ik moeten weten, de Solosounds zijn ook een sper kwartaal uitgezogen, maar dat was omdat het doek om de speakers heen vol met stof kwam te zitten.
Met vriendelijke groet,

The Insane
Stereo'tje

katwax

Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

T_I

Thanks. Ze spelen nu aardig en ik moet toegeven dat na een uurtje spelen gisteren ze het ineens met de acurus beter deden dan met de AVM, maar ik moet ook toegeven dat de test met de acurus ook met de xbox (xbmc) en Psychometry van Anne CLark was (320kb mp3). Heerlijk helder en sprankelend. Nu heb ik  Boudewijn de Groot op staan (192 kb mp3) en het klinkt weer wat doffer... al wordt het beter gedurende de sessie. (wel wat eer bas dan ik prettig zou vinden, maar geen bas regeling op de acurus  :closedeyes:)
Met vriendelijke groet,

The Insane
Stereo'tje

T_I

Ze zijn weer even van de stroom gehaald. Het klonk lekker de 1e dag, maar nu geven ze weer een compleet dichtgetrokken geluidsbeeld. Zou de douche behandeling ook in een lichtere vorm kunnen, dus handdoek eronder en met een plantenspuit aan de slag?
Met vriendelijke groet,

The Insane
Stereo'tje

bmateijsen


Ejorne

Quote from: bmateijsen on August  1, 2011, 09:06:08
Draai je altijd MP3?

Als het op een HDD of CD/DVD/BR staat in zekere zin wel....

T_I

Quote from: bmateijsen on August  1, 2011, 09:06:08
Draai je altijd MP3?

Nee, haast nooit eigenlijk, maar ik lig nu ziek thuis en dan is mp3 wel handig. Favoriete media zijn LP en cd. (als ik net iets te lui voor LP ben en als de speler het doet) Nu ben ik mp3's aan het uitzoeken. Ik merk wel met deze speakers dat ik eigenlijk alles onder max bitrate minder vind klinken. (niet zo raar volgens mij ;) )

Het dicht trekken heb ik gisteren en vandaag helemaal gehoord met TV (Sat) en radio (ether). De 1e dag was ie lekker sprankelend, zij het met veel bas, nu zit er weer een deken omheen gewikkeld.
De 1e dag hadden de panelen ook ene klein sopje gehad omdat 2 katers hadden gesproeid voor opslag, dus hij was smerig. Kan dat kleine beetje water (onderste 5-10 cm van het paneel) al zoveel verschil opleveren?
Met vriendelijke groet,

The Insane
Stereo'tje

EJ

1 van de belangrijkste eigenschappen van een elektrostatische speaker is dat het hele oppervlak zich volkomen hetzelfde gedraagt. Dus als de onderste 5-10 cm anders is dan zal dat zeker invloed hebben.

T_I

Maar toen klonk ie beter, veel beter zelfs.  ???
Met vriendelijke groet,

The Insane
Stereo'tje

EJ

Huur die katers in. ;) Of maak het hele paneel schoon.

T_I

Dat was ik toch al van plan. Ze zijn overigens besproeid nadat ik ze buiten gebruik had genomen. (maar nog niet nara boven had verplaatst) Kan de plantenspuitmethode gebruikt worden. (en een losse natte doek?)
Met vriendelijke groet,

The Insane
Stereo'tje

EJ

Je kunt het misschien het beste even aan Arno P vragen. Hij heeft zijn elektrostaten zelf gemaakt en weet er heel veel van.

T_I

HIj heeft me doorverwezen naar audio4. De panelen zijn dus toch door de coating heen, wat ik al meer gelezen heb.

Nou ja, als de panelen toch al op zijn, kan ik ook meteen even testen. Gisteren ochtend de stekkers uit de speakers getrokken om ze te laten ontladen. Zojuist (half uurtje geleden) maar aan de slag gegaan. Weer de stofzuiger erop gezet om stof kwijt te raken. Toen het enge deel. Onder het mom van 'stuk zijn ze toch al, what if...' de hogedruk plantenspuit gevuld met lauwwarm water, op de vernevel stand, handdoek erbij en douchen maar... of toch maar eerst even een vaatdoekje onder het paneel proppen. Dit om te voorkomen dat het water in de kast loopt.



Witte handdoek erachter (wel nieuwsgierig wat eraf komt) en spuiten maar. Na een paneel gedaan te hebben was dit het resultaat. Een netter paneel...



Ja, ik weet het, de sierstrips zijn bagger... en 1 handdoek na 1 paneel...



Aangezien ik toch al aan het experimenteren was m.b.t. schoonmaken ook meteen een beetje schoonmaakazijn aangelengd (1:10) en met een doek aan het boenen geslagen om de sporen van de sproeiende katten weg te werken. Het lijkt er op dat dat gelukt is, de panelen zien er nu wat schoner uit. Nu flink laten drogen, minimaal 48 uur wat mij betreft. Ik wacht in spanning af en laat jullie weten hoe en wat...
Met vriendelijke groet,

The Insane
Stereo'tje

T_I

Zo... woensdag nog een extra slag schoonmaken op de roosters losgelaten en toen +- 72 uur laten drogen. Net weer aangesloten en het klinkt weer bekend. Ik ben benieuwd hoe ze zich gaan houden, maar eerst maar weer even goed laten inspelen.
Met vriendelijke groet,

The Insane
Stereo'tje

Former member 78

Even met die katers naar de dierenarts ;)

T_I

#23
Een van de twee ligt, helaas, al sinds mei vorig jaar in de tuin. (Sindsdien heeft de ander ook niet meer gesproeid)

Ik mis nog wel hoog, maar ik hoop dat dat er met gebruik weer bij komt. (ipv dat de rest behalve laag vertrekt)

Edit: Hoe langer ik draai des te meer hoog verdwijnt er. Ik ben bang dat het toch verse panelen wordt. Op jacht naar een echte oplossing dus. Anne Clark klinkt goed, als eerste CD na aansluiten, maar de rest is bagger. Iets zegt me dat m'n verjaardagsgeld + een bak extra hier in gaat zitten. (Na een SB en speakerkabels ;) )
Met vriendelijke groet,

The Insane
Stereo'tje

T_I

Even hard nadenken en twijfelen levert toch weer een leuke wending op. Aangezien ik graag dingen open schroef, gaat ie open, paneel eruit en onder de douche. Dit onder het mom van verwijderen moet lukken en paneel verpesten kan niet meer. Wordt wel een klusje voor na het weekend, de stekker is er gisteren avond pas uitgegaan.
Met vriendelijke groet,

The Insane
Stereo'tje