TMA Sparta Speaker, bij jawel, Stassen

Gestart door siepie, februari 21, 2011, 22:49:38

Vorige topic - Volgende topic

siepie

Hallo Allemaal,

ben op zoek naar nieuwe speakers budget zo rond de 2500/3500 euro per stuk. Nu ben ik afgelopen weekend bij Stassen wezen luisteren, in 1e instantie voor de Focal 1028 BE's. Had voorheen 918's en vond deze al zeer goed klinken.

Nu vielen de 1028's me wat tegen, het mid leek wat op de achtergrond (iets wat de 918's ook een beetje hebben) maar ik vond de bas juist wat zompig, iets wat de 918's iig niet hebben. Ik vond de Kef reference's wel aardig klinken, iig strakke bass, de B&W's (804D en 803D wat "klein") maar deze mij onbekende TMA's klonken wel erg goed, heel neutral, strakke bass.

Nu zagen ze er nogal "zelfbouw" uit (slecht passende stofhoes die er vanzelf al bijna uitvalt) draadjes zien zitten door de bassreflex poort (en niet erg netjes) en de speaker units ogen nu niet echt state of the art.

Dit is blijkbaar een soort huismerk van Stassen, wordt via (blijkbaar) limitgroup in Belgie geimporteerd, maar wat het nu voor speakers zijn en wat de echte waarde is van de units etc. geen idee. Ze moeten (vraagprijs iig 3500 euro per stuk kosten) maar je kan ze nergens anders ter wereld kopen, er is HELEMAAL niks van op internet terug te vinden en zelfs op de eigen website (http://www.tmaaudio.com/) staan ze niet eens vermeld (Sparta en maatje groter Athene).

Ik vond ze wel goed klinken maar restwaarde / bouwkwaliteit / "objectieve" mening van anderen totaal niet te vinden.

Heeft iemand hier deze speakers wel eens gehoord, enig idee wat voor units erin zitten etc. etc.

alvast bedankt!

WillyP

Ik kom even terug op de Focal 1028 BE. Weet je zeker dat het zompige laag niet aan iets anders lag, de opstelling of de aansturing misschien? Ik heb deze Focal een aantal malen gehoord, waarbij hij steeds volop ruimte om zich heen had en toen was ik juist te spreken over het laag. Een tikkeltje teveel misschien maar wel strak, in ieder geval niet boemerig of zompig.

Over de Sparta TMA kan ik niks zinnigs zeggen behalve dat ik vind dat voor die prijs de afwerking wel in orde mag zijn. Als je ziet wat Sonus faber aflevert.

Groet,

Willy

siepie

zelf maar even een antwoord,

vandaag voor een 2e luistersessie geweest, de Focal's die daar staan zijn niet de 1028 waar ik ze voor hield maar eigenlijk 1027's. Dat klinkt misschien gek maar ze lijken heel erg op elkaar, je kan het alleen goed zien aan de basreflexpoorten (webbing tussen de "voeten" en onder aan de achterkant).

maargoed vandaag dus de TMA Sparta uitgebreid beluisterd tov de 1027 BE. De Sparta klinkt gewoon net wat beter, meer open, mooier stereo beeld en meer ontspannen.Eerst op een Marantz versterker en later op een buizen versterker (de Pure Sound A30, wauw) en daarna op de DAC/voorversterker van Edwin (Met de A30 als eindversterker), en dan gaan ze echt zingen! Blijft het punt overeind dat ik de Sparta niet zo mooi vindt gemaakt als de Focal en TMA natuurlijk een onbekend (geen) merk is. Bovendien vertelde Edwin dat het eigenlijk nog een prototype was die je daar hoort en dan vraag ik me dan weer af of het serie product ook wel exact hetzelfde is.

Ik krijg wel de indruk dat ze oprecht proberen je de best (passende) speaker te verkopen, ben je op zoek dan zou ik ze zeker eens gaan luisteren.

twani

Tja, dit (TMA) mysterie is nog altijd niet ontrafeld, een ieder die "open minded" bij Stassen in de winkel komt raakt compleet overdonderd door de geluidskwaliteit van de door hun (Stassen) zo vurig aangeprezen TMA luidsprekers zo ook een kennis van mij. Deze had ik voor z`n 1e serieuze surroundsetje een kef IQ1 opstelling aangeraden (draaide daar destijds op m`n 2e surroundset heel fijn mee) maar was zonder mij dat verder te melden (wat ook niet hoeft natuurlijk) en via internet terecht gekomen bij de fa. Stassen en jawel hoor, ook hij kwam met een complete TMA set thuis, deze had in alle vergelijkingen met andere gerenomeerde merken aldaar veel en veel beter geklonken, de TMA`s gingen (evenals de Denon AV + BD) dus mee naar huis!
Mij werd als ervaringsdeskundige wél nog de eer gegund de boel te installeren hetgeen ik (het blijft natuurlijk een vriend) met liefde heb gedaan.
Mij viel op dat de afwerking van de speakers echt heel erg goedkoop overkomt en bovendien (en dat is natuurlijk wel heel erg belangrijk): nooit maar dan ook nooit heeft deze set mij, aangesloten in zijn thuis situatie, ook maar enigzins kunnen overtuigen, zeer verre van dat.........
Verder heb ik geen waardeoordeel over de firma Stassen, dat zou niet eerlijk zijn, weet er te weinig van, het voordeel van de twijfel dus, bovenstaand relaas betreft slechts de TMA set welke ik heb mogen aanraken en beluisteren...... 

neverywhere

Gaan er bij stassen wel eens mensen de deur uit met de speakers waar ze eigenlijk voor kwamen?

I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

Peerless Monster

Gemodificeerd wellicht?

Confronteer ze eens hiermee...
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of Classe CA400 | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510

twani

Wel was "mijn" kennis behoorlijk onder de indruk van de sfeer, entourage en benadering van deze club, zou dit "package" er dan voor zorgen dat de potentiële klanten "om" gaan en met een set speakers de deur uitgaan waarvan het materiaal van de behuizing (in geval van het door mij aangeraakte type speaker) wel wat wegheeft van een ietwat donkerkleurige PVC buis uit de bouwmarkt. De kabel terminals aan de achterzijde kunnen slechts de vergelijking doorstaan met het microsetje van m`n zoontje van 8 jaar, deze heeft bij de Mediamarkt toch nog een tientje of 7 gekost, incl. cassettedeck, cd speler en tuner ook nog......
Nogmaals, niets over Stassen, wel over deze TMAAS.....

twani

En om ook iets positiefs te melden zou ik ook het topic "de markt" in de gaten houden, vaak hele mooi en goede spullen!

siepie

Er gaat wel eens iemand de deur uit met de speakers waar hij of zij voor kwam (de Focal 1028 BE's in mijn geval) nog 2 weekjes wachten op de levering!

In all fairness, De TMA Sparta staat denk ik wel een grote stap boven eerdere modellen (de kast trilt bv zelfs op hoge volumes eigenlijk totaal niet mee) heeft degelijke connectoren e.d. en is (mooi) in hoogglans afgelakt (kan ook in mat en in alle kleuren van de bogenreeg), het blijft ondanks zijn zeshoekige vorm wel duidelijk een simpele "zelfbouw" achtig ontwerp/productie.

Ik zag een plekje (als je het licht laat reflecteren zeg maar) waar het oppervlakte niet helemaal strak was (onder de lak) maar zoals gezegd de simpele stofhoezen en vooral de bevesteging hiervan doet me aan de jaren 80 denken, je duwt de pennetjes in de gaten en ze zakken er meteen weer een paar mm uit.

Bij de Focal's krijg je dan wel een veel beter afgewerkte en mooier/complexer gemaakte speaker die ook verschrikkelijk goed klinkt en zo denken anderen er ook over, ik weet het vertrouw op je eigen oren maar het is wel fijn als een ander paar oren het ook kan horen!

negotiata

Het valt mij gewoon op dat toevallig die tma's altijd goed klinken bij stassen..... En in de thuissituatie niet meer... (  Toevallig ?  )

Er word veel gespeculeerd over gemodificeerde "" Demo materiaal ".

Volgende verhaal is mij ten ore gekomen:

Man gaat luisteren verschillende luidsprekers . Hij krijgt die TMA te horen en is gelijk verliefd. Hij zei dat hij ze wou hebben, werd hem medegedeeld is goed even uit het magazijn pakken.
Die persoon zegt nee ik neem deze wel deze demo's zijn goed genoeg voor de volle mep. Hij kreeg ze niet mee hoe hij ook praatte als Brugman.

Beetje vreemd verhaal waar een " luchtje " aan zit.

- To be or not to be, thats the question -

VlisChris

Zelfde verhaal schijnt in de fotografie ook voor te komen: testmateriaal dat beter is dan de verkoopversies. Schijnt wel weer dan voor te komen bij de wat goedkopere mermen, maar het zou me niets verbazen in ieder geval.
Bewijs zul je er alleen slecht voor vinden in beide gevallen.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

twani

"Buitenlangs" al het gemiep over de TMAAS kan ik je feliciteren met (gelukkig) een goede, betrouwbare en waardevaste keuze, toppie hoor.........

Denon Focal

Goede keuze die Focal's  :wub:
en geen kans op cognitieve disonantie die bij de TMAAS zeker op de loer lag.
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

krstiaan

beste,

Bij mij staan er en van de eerst noot toen ze opgesteld waren, plat erop. Zeer tevreden.

Ik heb bij stassen een ganse dag doorgebracht en gans mijn budget is opgegaan in deze twee mooie luidsprekers die perfekt spelen op mijn Denon PMA880R.
Ik heb er wakker van gelegen of ik de juiste keuze had gemaakt, maar hier thuis spelen ze beter dan ginder in het zaaltje helemaal boven in het dak.

Ik heb er geen moeite mee dat het een huismerk zou zijn. De baas van dat bedrijfje zou een amerikaan zijn die HI_FI freak zou zijn et Edwin Maas zou het ontwerp
van deze luidspreker gemaakt hebben.
Dik ok, luidsprekers van 3 maal de prijs weggespeeld, ik spaar alvast misschien voor een buizenversterker al ben ik niet overtuigd dat dit nog veel beter
kan klinken.
Deze luidspreker heeft in alle omstandigheden alle soorten muziek onder controle, zelfs als het luid staat.
Het is vooral de ruimetelijke ervaring, zonder volume is deze gevuld met fantastisch geluid, gewoon genieten...

Ik was eerst zeer  sceptisch en heb toch mijn oren gevolgd en ben volledig overtuigd!!!!!!!!!!!!!!

Groeten

Dirk

Citaat van: krstiaan op maart  5, 2011, 18:23:32
Ik was eerst zeer  sceptisch en heb toch mijn oren gevolgd en ben volledig overtuigd!!!!!!!!!!!!!!
waarom ben ik nou weer zeer sceptisch tov dit kakelverse lid wat dergelijk gejubel als zijn/haar eerst post neerpent  :devil:
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Peerless Monster

Citaat van: Dynky op maart  5, 2011, 18:27:07
waarom ben ik nou weer zeer sceptisch tov dit kakelverse lid wat dergelijk gejubel als zijn/haar eerst post neerpent  :devil:

'Nough said...
Tikkie!!
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of Classe CA400 | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510

twani

Als iets zó goed is (speelt 3 x duurdere speakers heeelemaal weg, waar vindt je dát soort speakers dan zeg.....?)  dan vraag ik mij toch af waarom men dáármee niet de wereldmarkt op gaat, één testje in één van de vele gerenomeerde hifi bladen zou immers zeer veelzeggend zijn en iedereen iedereen in Hifi land doen laten besluiten een setje TMAAS op te halen. Nee, je treft ze natuurlijk nergens anders aan want er gaat waarschijnlijk een slim stukje misleiding achter schuil, en om dit te kunnen uitvoeren dien je alle ins en outs van de TMA truckendoos te kennen en dat werkt natuurlijk niet zomaar zondermeer over de grens.
Ná deze post (inderdaad de eerste post van diegene zeg......) ben ik, net als jij Kristiaan, nog veel sceptischer en slaat mijn argwaan tav. de TMA speakers óm in een frauduleus gevoel omtrent de geheimzinnige zwarte doosjes.
Frauduleus gevoel mmmmmmmm,  hoe zeg je dat dan op een andere manier, ah ja: gemanipuleerde set up! dat bedoel ik!

phmeijer

De speakers die het niet moeten worden worden vaakuit fase aangesloten. (eenvoudig de kabels verkeerd om aansluiten). Soms speelt er bij de speakers die het wel moeten worden stiekem een subwoofer mee. Goed afgesteld bijna niet te merken... Eenvoudige trucs waarbij ze de speakers zelf nie hoeve te modificeren!
www.hifisupply.nl: Amphony, Audio Selection, AudioQuest, Canare, The Chord Company, Dodocus, Fisch, Furutech, Goldkabel, HS Cable, Hidiamond, HiFi-TUNiNG, Inakustik, Kemp, SolidTech, Soundcare, Valhalla Technology, ViaBlue, WBT

twani

Aldus zomaar enkele simpele ingrepen welke eenvoudig zijn te implementeren en waar ik, ondanks zó voor de hand liggend, zelf niet zo gauw op zou komen.     

phmeijer

Citaat van: twani op maart  5, 2011, 21:32:27
Aldus zomaar enkele simpele ingrepen welke eenvoudig zijn te implementeren en waar ik, ondanks zó voor de hand liggend, zelf niet zo gauw op zou komen.     

Je gaat ook meestal uit van de eerlijkheid van mensen (ik doe dat tenminste)!

Pas van een importeur gehoord van speakers. Deze had een demoset naar een dealer van hem gebracht en geinstalleerd.
Klant komt binnen, importeur vertrekt maar heeft wat laten liggen. Gaat dus terug naar de dealer om zijn spullen te pakken achter een van de speakers.
Tot zijn verbazing ziet hij de kabels verkeerd om aangesloten terwijl hij zeker weet dat hij ze goed om had gedaan.
Dealer had speakers met een betere marge als voorkeur. Heeft hem wel het dealerschap van een heel mooi merk gekost zo... (met nog steeds een erg leuke marge)
www.hifisupply.nl: Amphony, Audio Selection, AudioQuest, Canare, The Chord Company, Dodocus, Fisch, Furutech, Goldkabel, HS Cable, Hidiamond, HiFi-TUNiNG, Inakustik, Kemp, SolidTech, Soundcare, Valhalla Technology, ViaBlue, WBT

krstiaan

Beste,
Als zijnde volledig amateur muziekliefhebber, leg mij dan eens uit wat deze geheimzinnige trukkendoos van TMA dan wel inhoud ?

Mijn vriend meer techneut dan ik, die er trouwens telkens bij was tijdens de luistersessies ( we hebben wel drie winkels bezocht)
zal het zeer interesseren wat je te vertellen hebt over de manipulaties.

;) ;D

Peerless Monster

Citaat van: krstiaan op maart  6, 2011, 12:04:35
Beste,
Als zijnde volledig amateur muziekliefhebber, leg mij dan eens uit wat deze geheimzinnige trukkendoos van TMA dan wel inhoud ?

Mijn vriend meer techneut dan ik, die er trouwens telkens bij was tijdens de luistersessies ( we hebben wel drie winkels bezocht)
zal het zeer interesseren wat je te vertellen hebt over de manipulaties.

;) ;D

Je moet eens het filter eruit halen... ;)
Dat is het enige...

siepie

Heren,

ik weet dat het gevoelig ligt maar ik was eigenlijk alleen (nou ja toch vooral) op zoek naar objectieve mening van anderen die de speakers misschien ook gehoord hadden aangezien ik zelf erg aan het twijfelen was geraakt. Zoals gezegd, ik denk eigenlijk niet dat er "geknoeid" is/wordt met de luistersessies, ik heb de Sparta's ook in meerdere ruimte's gehoord en ook boven (in kamer 11) klonken ze ook erg goed (zelfs op een onkyo multichannel (ging wel iig) en later op een marantz stereo versterker).

Ik kan me best voorstellen dat iemand hier niet zo vaak post (heb er zelf ook nog maar een paar) de vorige keer dat ik actief was op het forum was toen ik mijn TV aan ging schaffen, op dat soort momenten is het juist handig om de mening van anderen te vragen, meestal alleen te lezen.

Ik heb "de gok" iig niet aan willen gaan en ben voor de Focal's gegaan mede ook omdat ik het een prachtige speaker vindt en ze klinken natuurlijk ook fantastisch.

twani

En we zijn we met z`n allen heel blij met je goede keuze voor de Focals, en nee..dat is geen gok!  :worship: :worship:

thxselect