Usher Diamond DMD tweeter.

Gestart door Former member 78, februari 14, 2011, 15:09:27

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Former member 78

Beste HT'ers,

Als je op zoek bent naar een upgrade, wordt er meestal gezocht naar een beter apparaat, of een betere kabel voor in het systeem. Als je niet op zoek bent naar een upgrade, maar je hoort toevallig iets, waar je direct van onder de indruk bent...Ja, dan wil je toch  eigenlijk dat in je eigen set hebben.

Dat laatste had ik dus, toen ik bij mijn dealer WenW Audio in Enschede de nieuwe lijn van Usher beluisterde. Daar zit nu een nieuwe tweeter in namelijk. Voorheen was dat de Beryllium, nu zit er een Diamond tweeter in. (DMD)

Hij had de Mini Dancer 1 & 2 binnen gekregen, en de Be-718 monitor. Ik heb alle 3 de modellen beluisterd in verschillende luisterruimtes. En elke keer sprak mij die tweeter erg aan, dat ding speelt veel breder! Meer detail, ruimtelijker en dat terwijl al de genoemde modellen niet ingespeeld waren.
Eenmaal weer thuis, wat zelfde nummers luisteren op mijn eigen speakers. Hmm, mijn Beryllium doet het wel erg goed, maar toch miste ik wat, dat wat de DMD dus wel heeft.

Enkele dagen later was ik toevallig weer bij mijn dealer, en in een van de luisterruimtes stond de Mini Dancer 1 te spelen. Er was niemand aan het luisteren, dus heb ik er maar weer ff gebruik van gemaakt. Weer hoorde ik dat wat ik zo mooi aan die tweeter, en de Mini Dancer 1 is ook erg fijne speaker zeg!
Na een paar nummers geluisterd te hebben eens met Karel van WenW in gesprek gegaan. Of de tweeters ook los te koop zijn, dat was namelijk met de Beryllium wel zo. En, of er misschien nog aanpassingen nodig zijn aan het filter. Ze zijn dus gewoon los te koop en aanpassingen aan het filter zijn zelfs niet nodig volgens Usher!

Toen had ik weinig bedenktijd nodig om ze te bestellen, ik wilde gewoon weten of ze ook bij mij thuis dat beetje extra konden leveren. Het zal ongeveer een week duren voordat hij ze zal hebben, maar helaas gooide de douane een beetje roet in het eten. Daar hebben ze namelijk ook nog bijna een week gelegen.
Maar op 9 februari kreeg ik telefoon dat ze er waren, ik was die dag vrij dus ben direct in de auto gestapt om ze op te halen. Na een korte babbel en een kop koffie bij WenW ben ik, zo ongeduldig als ik ben weer naar huis gegaan om de tweeters in mijn speakers te monteren. Dat is letterlijk een klusje van niks, en binnen 10 minuten was het gepiept.

Normaal als ik wat nieuws heb, laat ik het eerst een uurtje spelen voordat ik ga luisteren. Dit keer heb ik dat niet gedaan. Heb een cd in de speler gedaan van Yello, met het nummer Takla Makan. Niet direct een nummer dat je zegt van, wauw wat mooi. Maar het nummer is erg ruimtelijk met veel ''gekke'' pingeltjes er in. Alles stond klaar, de speler stond op pauze, de voor en eindversterker klaar om muziek te maken. Ik druk op play en direct, letterlijk direct hoorde ik dat wat ik hier boven al beschreven had. Koud uit de doos, nou ja, doosje, maken ze muziek!

Ik heb de hele dag muziek zitten luisteren, tot in de late uurtjes. De ene cd na de andere in de speler, en bij elke cd hoorde ik weer dingen die ik nog niet eerder gehoord had.

Nu ik dit stukje en mijn aller eerste ''review'' tik, is het 14 februari en hebben de tweeters een uur of 50 achter de kiezen. Er is te horen dat het allemaal net wat makkelijker speelt, en het geluid is een fractie warmer.

Wat is nu dan het grote verschil tussen de Beryllium en de Diamond DMD?
De DMD tweeter is in mijn set op elk front een echte verbetering. Hij speelt echt groter, het beeld wordt ook stuk breder! Ook de plaatsing en de diepte is een stuk beter vergeleken de Beryllium. Kleine details op een cd, worden zo mooi weergegeven door de nieuwe tweeters, ze laten soms details horen die ik bij de Beryllium nog niet eerder gehoord had. Het hoog is helderder en sprankelijker. Wat voor de inspeeltijd ook een voordeel is, is dat de DMD tweeter direct aan te horen is. De Beryllium tweeter is in het begin erg hard en als je iets harder speelt is die zelfs erg scherp aan de oren. Gelukkig is dat tijdelijk, want eenmaal ingespeeld is een Beryllium ook een erg fijne tweeter om naar te luisteren!

Wat ik eerder al zei, ze hebben nu zo'n goede 50uur gespeeld. Als ik het goed onthouden heb, hebben ze 160uur nodig. Dus ik mag nog even. Mochten er in de komende weken of maanden toch nog noemenswaardige veranderingen zijn, dan post ik dat gewoon in deze post.

Voor de Usher Beryllium gebruikers die willen weten wat de kosten zijn voor een eventuele upgrade:
Met inruil van de Be tweeters kost het €600,- (dit is zoals ik het begreep tijdelijk)
Als je ze zo los koopt, kosten de DMD tweeters €1400,-


Dan nog even in het kort waar ik alles op speel.

Als voorversterker gebruik ik een Belles VT-01
Dat is een buizen vv.




Als eindbak gebruik ik een Usher R1.5 (nieuwe type)



Mijn bron is een Oppo BDP83SE met een TUC upgrade.


En natuurlijk de Usher BE20


Hier een eigen foto van de Be en de DMD tweeter naast elkaar.



Alle foto's netjes van het WWW geplukt, die zijn toch altijd wat mooier dan je eigen foto's.
Eigen foto's zijn gewoon in mijn topic te bekijken, in de showcase.









Hans47

Groooooooot, maar heel erg mooi!

Vakmanschap van de genoemde fabrikanten, ik kan mij niet anders voorstellen dan dat het klinkt als de spreekwoordelijke klok!

Cheers!

Former member 78

#2
Heb vanavond Frank2 op gezoek gehad.
Die vond het volgende van de DMD :)

Citaat van: frank2 op februari 16, 2011, 21:33:32
zo ben weer thuis van een kort avondje "Arjan". Ik was benieuwd naar het geluid want Arjan heeft immers als eerste de nieuwe DMD tweeters in zijn 2 liter melkpakken gezet. En ik was benieuwd naar het verschil, ik heb immers de kleinere versie (melkpakjes) hier thuis en hij heeft ook Johan kabels en een Belles VV, daarnaast ben ik vaker bij hem thuis geweest.

IK was nog niet binnen of de eerste cd ging erin. Na 10 seconden wist ik het al, dit is een zeer serieuze upgrade, dit is niet een beetje maar veel verschil tov. de oude tweeter. Als eerste valt de ENORME ruimtelijkheid op, daarna valt op dat het geluid helderder is, alsof mijn BE tweeter verstopt is, open, helder, het lijkt alsof er meer hoog is, dat is ook zo maar dat komt ook door de zeer goede detaillering. Het totale geluid is "sweeter" maar zo lekker, ik heb mijn eigen cd's meegenomen en ik hoorde zelfs toch nog iets wat ik niet eerder zo duidelijk hoorde. Bij Dire Straits zeer bekend bij mij was het geluid zo open, maar niet fel, eerder soft, maar ook tegelijkertijd helder. Heel bijzonder.
Misschien dit jaar toch maar eens gaan aanschaffen, het is een zo grote verbetering daar kan geen nieuwe versterker tegenop.(of kabel)

Ik kan mij heel goed voorstellen dat Arjan hier erg gelukkig mee is.

Xander32

Jullie maken mij nu wel erg nieuwsgierig  ;D.


Sander.
Citaat van: ArjanR1 op februari 16, 2011, 21:57:46
Heb vanavond Frank2 op gezoek gehad.
Die vond het volgende van de DMD :)

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Former member 78

Citaat van: Xander32 op februari 16, 2011, 22:08:53
Jullie maken mij nu wel erg nieuwsgierig  ;D.

Sander.

Het is ook bijna niet mogelijk om niet enhousiast te typen over de DMD ;D

Als je een keer wil luisteren naar DMD in mijn speakers, ben je welkom.
Dan weet je wat het hoog doet in een speaker waar voorheen de Be in zat.

Xander32

Thx voor het aanbod: je hebt een prachtige set - zou graag een keer van het aanbod gebruik maken!
Echter de DMD tweeters ga ik over een maandje samen met een kennis luisteren bij W&W, in de BE 718 (welke wij beiden bezitten). Dat is een wat betere vergelijk dan met jouw giga speakers :).


Sander.
Citaat van: ArjanR1 op februari 16, 2011, 22:13:46
Het is ook bijna niet mogelijk om niet enhousiast te typen over de DMD ;D

Als je een keer wil luisteren naar DMD in mijn speakers, ben je welkom.
Dan weet je wat het hoog doet in een speaker waar voorheen de Be in zat.

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Former member 78

Ik woon op nog geen 3km van WenW, als jullie beide daarna nog zin hebben
zijn jullie welkom :)

Xander32

p.m.  ;).

Citaat van: ArjanR1 op februari 16, 2011, 22:37:10
Ik woon op nog geen 3km van WenW, als jullie beide daarna nog zin hebben
zijn jullie welkom :)
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Former member 78


Martijn M

#9
Te zijner tijd moet ik de nieuwe tweeter maar 's gaan beluisteren. Zoals ik elders al eerder heb aangegeven, ben ik wat sceptisch m.b.t. de grote klankmatige verbetering die wordt ervaren. De BE-tweeter is simpelweg een uitstekende tweeter. Binnen het concept van de 25 mm dome zit het tegen het maximaal haalbare aan. De DMD-tweeter is ongetwijfeld ook een fantastische tweeter maar ik vermoed dat de verschillen (deels?) aan suggestie te wijden zijn. Van de andere kant kan het ook komen door verschillen in impedantie, frequentieresponse en rendement. Vooral het verschil in impedantie (de DMD heeft een wat lagere impedantie) zou wel eens invloed kunnen hebben op de response. Wellicht kan ik het eens nameten als Frank een paartje binnen krijgt.
Dutch & Dutch

Former member 78

Keyser,

Jammer dat jij jouw reactie op vermoedens en suggestie baseert ;)

drees62

Citaat van: Xander32 op februari 16, 2011, 22:28:46
Thx voor het aanbod: je hebt een prachtige set - zou graag een keer van het aanbod gebruik maken!
Echter de DMD tweeters ga ik over een maandje samen met een kennis luisteren bij W&W, in de BE 718 (welke wij beiden bezitten). Dat is een wat betere vergelijk dan met jouw giga speakers :).


Sander.

Hoi Arjan,

Ik ben dus die "kennis" van Xander en zou graag ook (mee-) komen om te luisteren. Ik woon ook ongeveer 3 km van WenW af, dus misschien wonen we wel vlak bij elkaar (of 6 km van elkaar af  ;))
Stuur je nog wel een PM

frank2

Als je zijn 2 liter pakken te groot vind kun je altijd nog naar mijn melkpakjes komen luisteren met BE tweeter. Ik woon 30 km van wenw af.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Former member 78

Citaat van: drees62 op februari 17, 2011, 17:08:16
Hoi Arjan,

Ik ben dus die "kennis" van Xander en zou graag ook (mee-) komen om te luisteren. Ik woon ook ongeveer 3 km van WenW af, dus misschien wonen we wel vlak bij elkaar (of 6 km van elkaar af  ;))
Stuur je nog wel een PM

Je bent welkom hoor :)
Als je eerder wil komen is ook prima, gezien je vlak bij woont.

Martijn M

Citaat van: ArjanR1 op februari 17, 2011, 17:05:15
Keyser,

Jammer dat jij jouw reactie op vermoedens en suggestie baseert ;)

Het zijn wel met argumenten onderbouwde vermoedens, dus ik zie het probleem niet zo. Wat vind jij suggestief aan wat ik schrijf?
Dutch & Dutch

frank2

Citaat van: keyser op februari 17, 2011, 14:55:28
Te zijner tijd moet ik de nieuwe tweeter maar 's gaan beluisteren. Zoals ik elders al eerder heb aangegeven, ben ik wat sceptisch m.b.t. de grote klankmatige verbetering die wordt ervaren. De BE-tweeter is simpelweg een uitstekende tweeter. Binnen het concept van de 25 mm dome zit het tegen het maximaal haalbare aan. De DMD-tweeter is ongetwijfeld ook een fantastische tweeter maar ik vermoed dat de verschillen (deels?) aan suggestie te wijden zijn. Van de andere kant kan het ook komen door verschillen in impedantie, frequentieresponse en rendement. Vooral het verschil in impedantie (de DMD heeft een wat lagere impedantie) zou wel eens invloed kunnen hebben op de response. Wellicht kan ik het eens nameten als Frank een paartje binnen krijgt.

Hoi Martijn, geen suggestie, ik ben onbevooroordeeld gaan luisteren. Verschillen in impedantie e.d. dat kan natuurlijk.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Former member 78

Citaat van: keyser op februari 17, 2011, 17:16:49
Het zijn wel met argumenten onderbouwde vermoedens, dus ik zie het probleem niet zo. Wat vind jij suggestief aan wat ik schrijf?

Kreeg de indruk van jouw post, dat de voordelen welke in noemde van de DMD t.o.v. de Be autosuggestie was.



Martijn M

Citaat van: ArjanR1 op februari 17, 2011, 17:38:02
Kreeg de indruk van jouw post, dat de voordelen welke in noemde van de DMD t.o.v. de Be autosuggestie was.

Okay, dan snap ik waar je bezwaar tegen hebt. Ik houd er namelijk inderdaad rekening mee dat je misleid wordt door het idee dat een nieuwere en dure tweeter 'beter' klinkt. Bovendien weet ik uit eigen experimenten dat je verschillen in tonale balans die ontstaan door het toepassen van een andere tweeter makkelijk kunt verwarren met kwaliteitsverschillen.

Als ik naar de (meet)technische aspecten van de BE-tweeter kijk, dan kan ik niet anders dan concluderen dat dit een uitmuntende tweeter in zijn klasse is: een zeer vlakke en resonantievrije response, hoge belastbaarheid, een goede dispersie in het topoktaaf en zeer lage vervorming. Een theoretisch perfecte tweeter zou amper beter zijn.

De DMD-tweeter meet ook heel goed. Hij heeft echter een wat lager rendement en iets hogere vervorming (overigens nog steeds ver beneden de hoorbaarheidsgrens). Hij heeft op ongeveer 23 khz een flinke resonantie (overigens, ook dit leidt hoogstwaarschijnlijk niet tot klankmatige problemen), wat opvallend laag is voor een diamanttweeter.

De DMD is meettechnisch gezien dus ook uitstekend, maar niet zozeer beter dan de BE. Vandaar mijn scepsis. Als je BE20 met DMD-tweeter beter klinkt dan met de BE-tweeter, dan is dat prima en ik sluit ook helemaal niet uit dat dat het geval is. Naar mijn mening moet je echter voorzichtig zijn met het toeschrijven van die verbetering aan de kwaliteitsverschillen tussen de beide tweeters. Goede kans dat het 'm ergens anders in zit.
Dutch & Dutch

Former member 78

Ik heb de DMD's nu gehoord in 4 verschillende speakers.
De laatste is dus mijn eigen speaker.

De reden dat ik ze besteld heb, is omdat ik letterlijk onder de indruk was
van het hoog van de 3 andere speakers die ik ermee gehoord heb. Dat waren zoals ik
al zei MD 1 & 2 plus de monitor.

Dat wat ik mooier vond aan de DMD's hoor ik nu hier thuis ook.
Het kan wel zijn dat het meettechnisch allemaal wel mee valt, maar in de praktijk
met mijn oren is het verschil echt groot.

Ik vind dus ook niet dat ik voorzichtig moet zijn om de kwaliteits verschillen te benoemen.
Ik schreef precies dat zoals ik het ervaren heb. Volgens mij ook de bedoelen met een review.

Ben erg benieuwd naar jouw mening, als jij ze zelf eens hebt beluisterd ;)

Former member 78

Citaat van: frank2 op februari 17, 2011, 17:11:31
Als je zijn 2 liter pakken te groot vind kun je altijd nog naar mijn melkpakjes komen luisteren met BE tweeter. Ik woon 30 km van wenw af.

Als ze jouw Be tweeter nog willen horen, moeten ze dus snel zijn!

frank2

De tweeters zijn in de eerste week van Maart besteld, dus eind Maart verwacht ik de nieuwe tweeters in mijn BE 10 te hebben zitten. Keyser zal zeker wel een keer komen luisteren. Ik wacht vol ongeduld verder af.....
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Peerless Monster

Citaat van: frank2 op maart  7, 2011, 21:25:42
De tweeters zijn in de eerste week van Maart besteld, dus eind Maart verwacht ik de nieuwe tweeters in mijn BE 10 te hebben zitten. Keyser zal zeker wel een keer komen luisteren. Ik wacht vol ongeduld verder af.....

Ik ook ;D

Ben benieuwd Frank! ;D
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Former member 78

#22
Ik ben echt benieuwd Frank wat het bij jou gaat doen ;D

Ik zelf heb redelijk wat grote upgrades gehad hier.
Van de BnS naar de 8571 en toen naar de Be20. En van mijn
Unico Secondo naar de aparte voor en eindbak.

Maar dat zo'n stomme kleine tweeter zo erg veel kan doen, nooit
verwacht! Daar kan geen kabel of bron tegen op.

Het verschil wat jij had met de BOW ZZ8 en de Oppo, en dat maal 5 ;)

Maro

Als er nog iemand van zijn BE tweeters af moet, mag die mij altijd een PM sturen... :smile:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Former member 78

Citaat van: Maro op maart 21, 2011, 18:03:02
Als er nog iemand van zijn BE tweeters af moet, mag die mij altijd een PM sturen... :smile:

Dan kun je beter even contact opnemen met WenW audio.

Want iedereen ruilt zijn oude BE tweeters daar in op de DMD, zo
lang die actie nog loopt ;)