Optimaliseren netwerk

Started by skank1, November 24, 2010, 20:19:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

skank1

Ik wil mijn netwerk eventueel verzwaren/optimaliseren indien ik mezelf kan verbeteren
Nu is het als volgt:

Telenet Modem (sbv5120e) ,hieraan hangt de telefoonlijn en via cat5 ->  Topcom TSH-205 5port 10/100 Ethernet autosensing switch

Topcom switch ->

1) via cat 5e ->Router Philips SNB 6500
2) via cat 5 -> Cisco powerline adapter


2)Vanuit de cisco (niet veel belang)-> Eentje naar mijn lg tv, en eentje naar mijn telenet digicorder (ik heb niet echt gekeken naar welke kabel het is, omdat het niet echt een rol speelt voor die 2 denk ik)

1) Vanuit de router ->surf ik draadloos
en
- via cat 5e naar mijn PC Boven (hier download ik en stream ik ook vanaf)
- via cat 5e (zeer kort) -> naar cat 6 naar de dune base 3.0 (zeer belangrijk uiteraard)
- via cat 5e naar PC 1ste kinderkamer
- via cat 5e naar PC 2de kinderkamer
- via cat 6 naar PC 3de bijgemaakte kinderkamer of toekomstige dedicated HT ruimte


Nu is mijn vraag: wat kan ik verbeteren, wat is eventueel overbodig enz
ik weet ondertussen dat cat 6 het beste is, echter dit was in het begin niet mogelijk denk ik, of ik wist van niet beter
Het schijnt (i dunno) dat cat 5e ook gigabit ondersteunt???

kabels naar kinderkamer  1 en 2 en PC boven vervangen lijkt mij ondoenbaar wegens bochten enz

Zoals de situatie nu is, heb ik ook 1 kabel van 2de kinderkamer niet op mn router zitten (net 1 te weinig plaats)

Ik wil het liefst een gigabit netwerk... vooraleer ik mij aan een nas ofzo waag :) eerst de infrastructuur bekijken :)

Router vervangen? Die switch, moet dit er nog tussen? (ik dacht dat ik anders problemen heb met de digicorder (rechtstreeks aan mn router gaf problemen denk ik)

Andere switch?

Laat maar horen waar verbetering vatbaar is, en duidelijk te merken zal zijn :) en hoe kan ik eventueel snelheden testen/controleren?
Dank U
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

bmateijsen

Als je naar gigabit wil, dan moet ook alle componenten geschikt zijn, dus router, switch, etc... ;)

skank1

Kan ik de 2 samenkrijgen? router en switch?

Scheelt weer in verbruik ook en in plaats :)
Welke router zou ik moeten overwegen in mijn situatie?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

skank1

Die router is ook een 10/100
De switch hangt na de modem en vervolgens de router.
Dit moet zo anders werkt die domme telenet digicorder niet
Deze moet namelijk rechtstreeks op de switch hangen en niet achter een router... anders is hij niet interactief meer...
Dus ofwel vervang ik zowel router als switch naar een 10/100 (en alle cat5 kabels, cat5e niet) ofwel Een router met genoeg poorten? 8? en zet ik een poort ofzo open voor de digicorder?
Ik heb ergens gelezen dat je bepaalde routers een poort kan omzetten ofzo... zodat de digicorder toch werkt
ik snap er niet veel van maar je moet dit eens lezen http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=56&t=23027


Nog een vraagje

Stel ik vervang de switch door een gigabit 8 poort switch
Kan ik dan daar alles op aansluiten?
Met alles bedoel ik:
- PC Boven
- Dune
- PC Kinderkamer 1
- PC kinderkamer 2
- PC kinderkamer 3
- Dgicorder
- En de router (dan enkel voor draadloos)
- De cisco powerline adapter

De vraag is dan wel: of alles alles ziet, en of het allemaal zal werken onderling met mekaar?

En heb ik dan een gigabit netwerk voor alles (behalve voor de router maw het draadloos surfen (hoef ik niet dringend een gigabit netwerk) op voorwaarde dat de kabels min. cat 5e zijn?

edit: mmm ik ben mijn toekomsite nas of server vergeten...
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

skank1

welke switch zouden jullie nemen?

D-Link 8-poorts Gigabit Switch DGS-1008D (Green)

Linksys 8-Poort Gigabit Switch (EG008W-EU)

Netgear GS108 8-Poorts Gigabit Netwerk Switch

Sitecom LN-121 8-Poorts Gigabit Switch
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

EJ

#5
Cat6 is niet per definitie beter dan cat5e.

Als je het geld er voor hebt dan kun je ook voor een webmanaged switch gaan (tp-link TL-SG2109WEB) dan kun je kabels sparen en vlan's bouwen. Zo heb ik 1 switch op iedere verdieping (3 stuks dus) met 1 cat 5e kabel tussen de verdiepingen. Firewall/router staat op zolder, net als de server. Op kantoor staan telefoon (voip, eigen vlan), printer, 3 computers, 1 nas, 1 wireless access point. Beneden staat interface naar glas, iptv stb en via een 'domme' switch humax, bluray en mediaspeler (linux zelfbouw) aangesloten. De server draait diverse vlan's met diverse virtual machines (en in een DMZ). Mijn hele netwerk (alle switches +bekabeling) is gigabit, niet alle apparaten ondersteunen gigabit, de ata voor de voip zelfs maar 10 Mbit/s, de humax, de stb, de bluray 100 Mbit/s.

In jouw geval kun je een eenvoudige switch nemen (vermoedelijk moet hij wel multicast ondersteunen) tussen de aansluiting van telenet en je router. Na je router zou je een bovenstaande structuur kunnen toepassen.

skank1

switch komt na de router
en van alles wat je hierboven typt, versta ik niks lol sorry
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jowi

Voor een eenvoudig GB thuisnetwerkje zijn de switches die je noemt prima. Heb zelf de sitecom LN121 in huis, goedkoop en prima ding. Aansluiten en gaan, geen omkijken naar.

gsuk

is deze plaatje de manier om alles aan te sluiten voor het meest stabieler netwerk
vanuit gaan dat de server in het plaatje mijn router is?
Woonkamer: | pioneer 608xd plasma | panasonic DMP BD30 blu-ray | Onkyo TX-NR905 avreceiver | B&W DM602 s3 front | B&W DM303 rear | B&W LCR600s3 center |                                                               | Velodyne CHT-12R subwoofer | sony X55ES  cd | HDI Dune Base 3.0 media player | humax IHDR-5200C hd decoder | sonos 120 | logitech harmony one |
Slaapkamer: | pioneer 428xd plasma | HDI Dune Smart b1 media player | HUMAX IRHD-5100C hd decoder |
kantoor:       | Audio Engine

EJ

Het maakt eigenlijk geen klap uit. Maar gebruik geen hubs, die zijn maar 10 Mbit/s half duplex. Gebruik switches, en dan maakt het echt niet uit. Sluit je server gigabit aan. Liefst alle switches gigabit.

skank1

nog even hierop terugkomen
als ik dus gewoon een gigabit swith achter de router hang, en hierop installeer
- PC Boven
- Dune
- PC Kinderkamer 1
- PC kinderkamer 2
- PC kinderkamer 3
- De server

dan hangt alles daarvan in een gigabit netwerk he?

Dus dan heb ik:
Modem -> switch 10/100->
1)Via Sisco powerline adapter naar mijn digicorder en TV
2)Router-> Zoals hierboven...
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

EJ

Klopt. Vergeet de bekabeling niet! Cat 5E.

En vergeet ook niet dat alle pc's gigabit interfaces moeten hebben om effectief te zijn. Oudere pc's willen nog wel eens 100 Mbit/s interfaces hebben.

skank1

Quote from: EJ on December 31, 2010, 11:31:37
Klopt. Vergeet de bekabeling niet! Cat 5E.

En vergeet ook niet dat alle pc's gigabit interfaces moeten hebben om effectief te zijn. Oudere pc's willen nog wel eens 100 Mbit/s interfaces hebben.

alles achter de router heeft 5e en de dune zelfs 6
dune heeft ook gigabit poort, server en alle pcs ook :) dus allemaal geen probleem
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

pagr

Als Advocaat van de duivel: waarom wil je een GBit netwerk?  De meeste apparaten maken er (nog) geen gebruik van en je hele "keten" moet hiervoor geschikt zijn (met de juiste "pakket" grootte (Jumbo Frames)) anders wordt er toch terug geschakeld naar 100mB.
Voor de Dune heb je zeker geen 1GB verbinding nodig, volgens mij werkt dat ook niet ("experimental").
Audio/Video:  Philips Essence (42PES0001D) | Denon AVR-4310 | HDI Dune Base 3.0 | Pioneer DV-696AX | Focal Chorus 826W | Kef Q10c | Kef HTS 2001 / Q5 | REL Quake II
Fun stuff:  PS3 Slim | Wii | PS2 | PlaySeat + Logitech DFP | iPad 32+3G | iPhone 3GS | iPod Classic | Qnap 109 ProII | Callaway X-22

jowi

Quote from: pagr on December 31, 2010, 11:48:54
Als Advocaat van de duivel: waarom wil je een GBit netwerk? 
Headroom & toekomst.

EJ

Quote from: pagr on December 31, 2010, 11:48:54
Als Advocaat van de duivel: waarom wil je een GBit netwerk?  De meeste apparaten maken er (nog) geen gebruik van en je hele "keten" moet hiervoor geschikt zijn (met de juiste "pakket" grootte (Jumbo Frames)) anders wordt er toch terug geschakeld naar 100mB.
Voor de Dune heb je zeker geen 1GB verbinding nodig, volgens mij werkt dat ook niet ("experimental").
1 Lees de thread over unraid.
2 jumbo frames zijn zeer zelden nodig, het werkt prima en op snelheid met de standaard 1500 bytes frame grootte. Ja je komt maar tot iets van 900 Mbit/s effectief. Boeie.
3 jumbo frames hebben niets maar dan ook niets te maken met terugschakelen naar 100 Mbit/s. Graag de eenheid goed houden, jij hebt het over milliBytes.
4 Het is geen 1 GB (gigabyte) verbinding, het is een 1 Gb (gigabit) verbinding, daar zit een factor 8 tussen.

skank1

Quote from: EJ on December 31, 2010, 11:55:26
1 Lees de thread over unraid.
2 jumbo frames zijn zeer zelden nodig, het werkt prima en op snelheid met de standaard 1500 bytes frame grootte. Ja je komt maar tot iets van 900 Mbit/s effectief. Boeie.
3 jumbo frames hebben niets maar dan ook niets te maken met terugschakelen naar 100 Mbit/s. Graag de eenheid goed houden, jij hebt het over milliBytes.
4 Het is geen 1 GB (gigabyte) verbinding, het is een 1 Gb (gigabit) verbinding, daar zit een factor 8 tussen.

inderdaad
voor het kopieren van mijn gedownloade bestanden tussen mijn pc boven en de server is het echt wel een groot verschil
bovendien heb ik zoiezo toch poorten tekort op mijn router, dus ik moet zoiezo een switch, dan beter direct een gigabit, win ik nog snelheid ook...
voor de prijs hoef ik het niet te laten
Bovendien ga ik in de toekomst ook nog steeds via mijn pc downloaden (meer controle over) dan dat ik het rechtstreeks op de server doe
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

pagr

#17
Quote from: EJ on December 31, 2010, 11:55:26
1 Lees de thread over unraid.
2 jumbo frames zijn zeer zelden nodig, het werkt prima en op snelheid met de standaard 1500 bytes frame grootte. Ja je komt maar tot iets van 900 Mbit/s effectief. Boeie.
3 jumbo frames hebben niets maar dan ook niets te maken met terugschakelen naar 100 Mbit/s. Graag de eenheid goed houden, jij hebt het over milliBytes.
4 Het is geen 1 GB (gigabyte) verbinding, het is een 1 Gb (gigabit) verbinding, daar zit een factor 8 tussen.
Ah een expert die valt voor details.  
Essentie van mijn verhaal blijft overeind. Als er maar iets in je keten niet op 1Gb zit schakelt het terug naar 100Mb.

P.S. ook aangehaakt bij unRAID
Audio/Video:  Philips Essence (42PES0001D) | Denon AVR-4310 | HDI Dune Base 3.0 | Pioneer DV-696AX | Focal Chorus 826W | Kef Q10c | Kef HTS 2001 / Q5 | REL Quake II
Fun stuff:  PS3 Slim | Wii | PS2 | PlaySeat + Logitech DFP | iPad 32+3G | iPhone 3GS | iPod Classic | Qnap 109 ProII | Callaway X-22

skank1

Quote from: pagr on December 31, 2010, 12:34:43
Ah een expert die valt voor details.  
Essentie van mijn verhaal blijft overeind. Als er maar iets in je keten niet op 1Gb zit schakelt het terug naar 100Mb.

P.S. ook aangehaakt bij unRAID

zoals ik het voorstel dan is het toch goed?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

pagr

Quote from: skank1 on December 31, 2010, 12:58:45
zoals ik het voorstel dan is het toch goed?
Yep! Wist trouwens niet dat jullie al experts waren! Fijne jaarwisseling  :)
Audio/Video:  Philips Essence (42PES0001D) | Denon AVR-4310 | HDI Dune Base 3.0 | Pioneer DV-696AX | Focal Chorus 826W | Kef Q10c | Kef HTS 2001 / Q5 | REL Quake II
Fun stuff:  PS3 Slim | Wii | PS2 | PlaySeat + Logitech DFP | iPad 32+3G | iPhone 3GS | iPod Classic | Qnap 109 ProII | Callaway X-22

skank1

Quote from: pagr on December 31, 2010, 13:15:07
Yep! Wist trouwens niet dat jullie al experts waren! Fijne jaarwisseling  :)


ik ben geen expert hoor ;) verre van...
goeie feesten !
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

EJ

Quote from: pagr on December 31, 2010, 12:34:43
Ah een expert die valt voor details.  
Essentie van mijn verhaal blijft overeind. Als er maar iets in je keten niet op 1Gb zit schakelt het terug naar 100Mb.

P.S. ook aangehaakt bij unRAID
Nee, er komt kolder uit je toetsenbord. De keten is onderzocht, en zoals skank1 het voorstelt heeft hij tussen de componenten die van belang zijn gigabit. Dat kun je geen details noemen. Je verhaal over gigabit en over jumboframes is pure onzin.

eduard

Quote from: EJ on December 31, 2010, 13:36:55
Nee, er komt kolder uit je toetsenbord. De keten is onderzocht, en zoals skank1 het voorstelt heeft hij tussen de componenten die van belang zijn gigabit. Dat kun je geen details noemen. Je verhaal over gigabit en over jumboframes is pure onzin.

EJ
Ik ben het geheel met je eens Jumbo frames worden pas echt interessant bij snelheden boven de 1gig of bij extra encapsulaties zoals dot1q tunnels.
In een plat niet gerouteerd netwerk zullen connecties tussen pc's in het zelfde subnet niet via de router (gateway lopen) dus wanneer de verbinding tussen de pc 1gig is zal dit dan ook de maximaal haalbare snelheid zijn. Wanneer er connecties gemaakt worden met systemen achter de (100Mb)router zal de snelheid terug zakken naar de zwakste schakel in de keten.

Eduard