Het XTZ speakers/subwoofers/apparatuur ervaringen-topic

Gestart door XpanD, oktober 2, 2010, 21:42:13

Vorige topic - Volgende topic

MrCupra

Alles staat op 0 db behalve voor het laag, deze staat op 3 db. Met de pluggen erin. Dit geeft bij mij het mooiste resultaat.
PIONEER || EMOTIVA || XTZ || BK || KORDZ || QED || HARMONIC TECHNOLOGY
MrCupra's HT

xantippe

na het lezen van dit topic redelijk enthousiast geworden over xtz. ben van plan om een 99w12.16 of een 99w12.18 ice te gaan bestellen. weet alleen niet of ik de extra 200w nodig heb. waarom de 99w12.16 ice niet? die wordt voorlopig niet meer gemaakt. deze komt samen te werken met monitor audio silver rx2 als fronts die na de upgrate (rx8) als surround gaan werken. heb een redelijke woonkamer 3.5 x 9 m en galmend. weet is niet helemaal ideaal. vandaar ook mijn twijfel van wat moet ik hebben. ben nog al redelijk nieuw op dit gebied, en een beetje assistentie is nooit weg.
Fronts: 2x Monitor audio rx2     Sub: xtz99 w12.16     Center: Monitor audio rx center    Versterker: Denon 2310     Tv: Panasonic tx-p42g20     home build htpc

tommie1

Ik zelf heb de xtz 99 w 10.16 en moet zeggen wat een sub die knalt zeker goed bij films.
Ik zou gewoon eens naar intosurround gaan in eindhoven en daar eens gaan beluisteren naar xtz.

mscofield

Indien in de buurt van Apeldoorn, ben je altijd welkom :-)

qinq

Citaat van: xantippe op januari 20, 2012, 15:33:32
na het lezen van dit topic redelijk enthousiast geworden over xtz. ben van plan om een 99w12.16 of een 99w12.18 ice te gaan bestellen. weet alleen niet of ik de extra 200w nodig heb. waarom de 99w12.16 ice niet? die wordt voorlopig niet meer gemaakt. deze komt samen te werken met monitor audio silver rx2 als fronts die na de upgrate (rx8) als surround gaan werken. heb een redelijke woonkamer 3.5 x 9 m en galmend. weet is niet helemaal ideaal. vandaar ook mijn twijfel van wat moet ik hebben. ben nog al redelijk nieuw op dit gebied, en een beetje assistentie is nooit weg.

Als het puur voor muziek is, waarom geen gesloten sub proberen? Of ben je van plan met de pluggen te spelen?

xantippe

Het word meerendeel voor films gebruikt. Ben van plan om met de pluggen te gaan spelen. Eerst ff een luistersessie gaan doen. En wat ik al gehoord en gelezen heb is het the best valeu for money. Heb de 99 w12.16 ice al getest bij een vriend van me.

Verstuurd van mijn HTC Desire met Tapatalk
Fronts: 2x Monitor audio rx2     Sub: xtz99 w12.16     Center: Monitor audio rx center    Versterker: Denon 2310     Tv: Panasonic tx-p42g20     home build htpc

yorkie13

Met pluggen erin zal flink minder impact hebben bij films.

Heb dat zelf uitvoerig getest met de 99w12.18 Ice en daar is de langste poort dus open.
Dit geeft een -3db van rond de 25 hz.

Bij de XTZ 99w10.17P subwoofers zijn de beide poorten dicht, dat geeft een hele mooie afstemming voor
muziek en het laag loopt heel geleidelijk af.

Deze instellingen zijn uiteraard per ruimte erg verschillend.

yorkie13

voor de liefhebber staat er een xtz 99.26 center in mat zwart te koop.

ik heb een hoogglans zwarte gekocht omdat die optisch mooier matches bij de rest van mijn set up.

WonkaBar

Zelf speel ik met beide pluggen eruit. Ik vind dit zelf wat ruimtelijker en relaxter klinken. Maar ik moet wel zeggen dat als ik weer wat veranderd heb in mijn systeem ik wel eens voor de gein weer even de pluugen erin stop om te kijken hoe het dan klinkt. Dat is het leuke van room tuning.  :smile:

Dat heb ik recentlijk weer gedaan toen ik over ging naar de PC als bron met JRiver en JPLAY - zeer de moeite waard  :clapping:
XTZ 99.26, XTZ W10.17p, Musical Fidelity M6i, CA DACMagic, Logitech Touch, JRiver, JPLAY, CA CD640MKII, Atlas Hyper 2.0, Atlas Equator Superior, Atlas Opus, Soundcare SuperSpikes

mscofield

Ik kwam deze net tegen: http://shop.xtz.se/dsp/a-800

Een klasse d versterker voor 'multimedia' toepassingen bedoeld.
rca en usb ingang (16/48), subwoofer en hoofdtelefoon uitgang.

Manual: http://www.xtz.se/custom/database/files/20111115194104-01.pdf

Ben benieuwd hoe deze presteert tegenover de bekende t-amps.

Martijnst1990

Leuk ding zeg en een mooi prijsje ook. Wel tof dat XTZ zo bezig is met allerlei nieuwe producten, word steeds groter zo :)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

mscofield

Hebben mensen hier, naast Ralf, ervaring met de combinatie buizenversterking + XTZ?
Op de website van XTZ staat het volgende:
"Make sure you use a neutral amplifier, and not one that colours the sound by itsels. For instance, tube amplifiers should be avoided as these often add a lot of distorsion."

Dit maakt me eigenlijk des te nieuwsgieriger, maar ik moet nog even zien hoe en waar ik deze combia kan/ga beluisteren.
Ik denk momenteel aan een nieuwe klasse D versterker, maar twijfel nog over de voorversterker... buizen of niet.

qinq

Is intosurround de enige die XTZ heeft? Ik wil de 99.26 mk2 beluisteren maar ik woon zelf in leiden en eindhoven is nogal een stukje.

mscofield

Wel de enige dealer inderdaad. Er zijn vast al wel een aantal kopers verspreid over Nederland.
Ik heb zelf de MKI versie. IntoSurround heeft als het goed is op dit moment geen 99.26 MKII's staan, maar ze worden elk moment verwacht!

mscofield

Ralf is de enige die meer heeft staan dan de dealer zelf  ::)

yorkie13

Ik doe ook wel eens wat weg

hier een lijstje

XTZ 99.26  x3 in walnoot

XTZ 99.38 in pianolak zwart

Xtz 99.26 center in mat zwart

XTZ 99w12.18P in walnoot
XTZ 99w12.18 Ice in pianolak zwart

Martijnst1990

Citaat van: RA SUBS op februari  4, 2012, 14:59:28
Ik doe ook wel eens wat weg

hier een lijstje

XTZ 99.26  x3 in walnoot

XTZ 99.38 in pianolak zwart

Xtz 99.26 center in mat zwart

XTZ 99w12.18P in walnoot
XTZ 99w12.18 Ice in pianolak zwart
Doen het nog prima :D
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

xantippe

zo net ff de knoop doorgehakt en een 99 w12.16 besteld. nog een paar weekjes wachten.

Martijnst1990

Citaat van: xantippe op februari 13, 2012, 17:20:35
zo net ff de knoop doorgehakt en een 99 w12.16 besteld. nog een paar weekjes wachten.
Mooi :) Waar bestaat je set verder uit?

Dedicated HT

xantippe

heb nu 2 monitor audio rx2 op stands staan en der komt volgende week nog een rx center bij. dat wordt aangestuurd door een denon 2310.

Martijnst1990

Citaat van: xantippe op februari 13, 2012, 17:46:33
heb nu 2 monitor audio rx2 op stands staan en der komt volgende week nog een rx center bij. dat wordt aangestuurd door een denon 2311.

Mooie set :) Zie het nu in je signature staan, stond dat er net ook al? Zo ja, stom dat ik dat niet gezien heb :P

Dedicated HT

WonkaBar

Ik heb gisteren eindelijk mijn 99.38 MKII scheidingsfilters in ontvangst mogen nemen. Deze had ik ruim twee maanden geleden besteld. De filters zijn bedoeld als vervanging van mijn huidige MK1 filters welke ik gebruik om mijn 99.26 en 10.17p tegelijk aan te sluiten op de versterker. Dus geen aparte versterker met DSP nodig voor de 10.17p. Hierdoor klinkt het geheel, vind ik zelf, wat homogener. Bovendien heeft mijn versterker een heel mooi laag, mooier, strakker en gedetaileerder dan de XTZ Sub amp die ik eerst gebruikte.

Gelukkig past, met wat breekwerk, het filter net in het externe kastje waar de vorige ook in zatten, maar het houd niet over. Moest nog wel het een en ander doen om de bekabeling goed te krijgen omdat de 99.38MKII luidsprekers dit filter nu intern hebben en meer tweak mogelijkheden heeft dan het MK1 filter. De bekabeling is beter dan de vorige, met een koperen en zilveren (?) draad.

Nog weinig geluisterd, maar eerste indruk is over het algemeen positief: het loopt wat verder door in het hoog, het geluidsbeeld is wat verder naar achter verplaatst, het geheel klinkt wat meer "geintegreed", en dat het laag een stuk zachter (wat volume betreft) is. Dat laatste kan komen omdat het nog moet inspelen, maar zelf denk ik dat XTZ daar bewust voor heeft gekozen om je het laag alleen 0db of +3 db ingesteld kan worden en niet minder. En omdat er toch wel enkelen/velen(?) waren die het laag teveel vonden zou het kunnen zijn dat ze 'm op een lager niveau hebben ingesteld zodat je het zelf kan verhogen als je wilt. Maar ik kan het mis hebben.

De komende dagen maar eens uitgebreid gaan luisteren.
XTZ 99.26, XTZ W10.17p, Musical Fidelity M6i, CA DACMagic, Logitech Touch, JRiver, JPLAY, CA CD640MKII, Atlas Hyper 2.0, Atlas Equator Superior, Atlas Opus, Soundcare SuperSpikes

yorkie13

mooie upgrade  8)
En het middengebied, vooral rond de 2 tot 4 kHz ?

Ik vond bij de 99.26 het mkII filter hier vooral de grootste verbetering geven.

WonkaBar

Inderdaad, juist dat gedeelte was waar ik wat miste in het geluid. Dat was oom de reden waarom ik deze filters wilde. Dus daar ben ik blij mee.   :clapping: :headbanging:

Minder blij ben ik met het laag mid en laag. De "body" van stemmen, piano's etc. is minder aanwezig. Had jij dit ook?

Ook het laag is minder. Ik luister nu met +3db voor de woofer en nog is het minder dan ik daarvoor gewend was. Ik hoop dat het wat beter/vetter wordt als de filters zijn ingespeeld.

En wat me op het moment opvalt is dat stemmen nu naar links trekken en dat instrumenten niet op dezelfde plaats blijvem staan. Ik zal van het weekend nog even contoleren dat ik niet ergens wat kabels verkeerd heb aangesloten, maar dacht dat ik dat al wel gedaan had.