kwaliteit ipod muziek

Started by bigbro, April 18, 2010, 12:25:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bigbro

hoi,

Enige tijd geleden teruggekomen van vakantie. Mijn reisgenoot had 2 ipod spelers meegenomen en afgezien van de vervelende standaard 'oortjes' die steeds uitvallen was dit best lekker onderweg. Er zat een prima geluid in zolang je ze vasthield.

Omdat ik steeds meer mensen hoor en zie over de applestore en het legaal downloaden van muziek ben ik me er eens in gaan verdiepen. Vorige week liet mijn zwager zijn nieuwe autoradio van Alpine zien, inclusief ipod aansluiting. Prachtig ding.

Naast de autoradio ben ik vorige week ook naar de winkel gegaan om het nieuwe Bosesysteem met ipoddock te beluisteren. Hij stond erg luid in de winkel en ik heb de tijd genomen om er eens goed naar te luisteren. Ik kon daarbij maar tot 1 conclusie komen, namelijk zo een ipod is prachtig voor onderweg, mits je een goede hoofdtelefoon koopt, maar zodra je het over speakers gaat spelen is het rampzalig. Je hoort direct dat er dan heel weinig dynamiek in zit. Via de Bose installatie  in de winkel kon ik alleen maar een drumstel en een stem horen terwijl er veel meer instrumenten meededen. Het was 1 grote brij.

De autoradio ontbeerde het duidelijk aan dynamiek, in vergelijking tot een CD.

Vraag: hoe is het met de compressie van die applebestanden in vergelijking tot CD. Ik heb de indruk dat daar het verschil ligt. CD is voor zover ik weet PCM geluid en niet gecomprimeerd. Ik denk dat die applebestanden wel gecomprimeerd zijn en dat dat 1 van de redenen is waarom er dynamiek etc mist. Graag zie ik jullie meningen tegemoet.

Groet,

EJ

Inkoppertje: het hangt nogal van de kwaliteit van de rip af. Als het lossless is dan zou je geen verschil mogen horen. Ik gebruik mijn iPod met mp3 (met enorm varierende kwaliteit afhankelijk van de bitrate en de gebruikte encoder) of wav. Wav is gewoon goed, in ieder geval hetzelfde als het origineel (dat ook bagger kan zijn natuurlijk ;))

danielo

Hai,

En ook waar je ze op aansluit en hoe. Een lossless file uit een ipod waar je digitaal het signaal uitpakt op een goeie dac doet niet onder voor een cdspeler.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

richardfm

#3
Als je zelf Lossless zelf doet zal de kwaliteit minder zijn dan de CD.
Als je echter afhankelijk bent van downloads moet je maar afwachten wat de uploader gedaan heeft met de instellingen.
Er is wel degelijk een groot verschil te horen in Flac, lossless of hoe ze ook allemaal mogen heten tegen een echte CD in een speler.
Apple heeft weer een eigen Lossless en ook hier hoor je het verschil tussen de Lossless en de CD duidelijk(ook bij zelf copie/branden).

Het luisteren naar weergave via een Multimedia uitgang is enkel voor: als je niet echt wilt genieten en kwaliteit van minder belang is.
Genieten doe je alleen met de CD in de CD speler.

EJ

Quote from: richardfm on April 18, 2010, 14:40:43
Als je zelf Lossless zelf doet zal de kwaliteit minder zijn dan de CD.
Als je echter afhankelijk bent van downloads moet je maar afwachten wat de uploader gedaan heeft met de instellingen.
Er is wel degelijk een groot verschil te horen in Flac, lossless of hoe ze ook allemaal mogen heten tegen een echte CD in een speler.
Apple heeft weer een eigen Lossless en ook hier hoor je het verschil tussen de Lossless en de CD duidelijk(ook bij zelf copie/branden).

Het luisteren naar weergave via een Multimedia uitgang is enkel voor: als je niet echt wilt genieten en kwaliteit van minder belang is.
Genieten doe je alleen met de CD in de CD speler.

Bovenstaande is een mening en geen voldongen feit. Komt hij weer met zijn dubbelblind test... Waarom denk je dat het "lossless" heet?

richardfm

Quote from: EJ on April 18, 2010, 14:51:36
Bovenstaande is een mening en geen voldongen feit. Komt hij weer met zijn dubbelblind test... Waarom denk je dat het "lossless" heet?

Lossless is bij benadering de beste kwaliteit proberen over te brengen.
1/1 bestaat niet, kan ook niet, een copie is een copie, niet meer niet minder(denk maar eens aan alles wat er voor nodig is en wat er allemaal verkeerd kan gaan).
Lossless=lossminderless.

EJ

Quote from: richardfm on April 18, 2010, 15:00:00
Lossless is bij benadering de beste kwaliteit proberen over te brengen.
1/1 bestaat niet, kan ook niet, een copie is een copie, niet meer niet minder(denk maar eens aan alles wat er voor nodig is en wat er allemaal verkeerd kan gaan).
Lossless=lossminderless.

En dan heb je ineens andere/meer of minder bitjes? Dream on. Digitale kopie is exact. Dat kan niet anders, anders is het geen digitale kopie.

Lossless is een exacte kopie. Niets meer en niets minder. Anders is het niet lossless maar lossy. Iedere andere bewering doet geen recht aan de natuurkundige inhoud van lossless kopieren. Magie bestaat niet. :)

celerontje

Quote from: richardfm on April 18, 2010, 15:00:00
Lossless is bij benadering de beste kwaliteit proberen over te brengen.
1/1 bestaat niet, kan ook niet, een copie is een copie, niet meer niet minder(denk maar eens aan alles wat er voor nodig is en wat er allemaal verkeerd kan gaan).
Lossless=lossminderless.
Zeg dan gewoon dat je een hekel hebt aan rippen en kopieeren. :D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

richardfm

Blijf erbij dat Lossless minder van kwaliteit is..... is ook logisch.
Bij een feestje is het afdraaien op je mediacenter van je CD's een prima geluid.
Wil je genieten van een nummer, dan kan dit alleen op en CD speler.
O, ik heb niks tegen rippen/downloaden, ik luister liever naar kwaliteit.

Kan me voorstellen dat wanneer je nog nooit echt iets moois op CD heb gehoord een rip mooi klinkt.

WickedGame

Zal ik je droom even in duigen brengen... je cd is een kopie!  :yawnee:

jslaman

Quote from: richardfm on April 19, 2010, 11:38:34
Wil je genieten van een nummer, dan kan dit alleen op en CD speler.

En ik zit er van te genieten dat je dit als feit brengt!  ;D

EJ

Quote from: richardfm on April 19, 2010, 11:38:34
Blijf erbij dat Lossless minder van kwaliteit is..... is ook logisch.
Bij een feestje is het afdraaien op je mediacenter van je CD's een prima geluid.
Wil je genieten van een nummer, dan kan dit alleen op en CD speler.
O, ik heb niks tegen rippen/downloaden, ik luister liever naar kwaliteit.

Kan me voorstellen dat wanneer je nog nooit echt iets moois op CD heb gehoord een rip mooi klinkt.


Dat is niet logisch. Je hebt niets van digitale techniek begrepen. Halve bitjes, kapotte bitjes bestaan niet. Iets is lossless of is het niet. Er bestaat niets daar tussen in. Digitale techniek is wat dat betreft heel simpel.

Jij bent absoluut NIET in staat het verschil te horen tussen een originele cd en een cd die is geript naar lossless formaat en vervolgens weer is teruggezet naar wav. Absoluut onmgelijk. Het is een natuurkundig gegeven dat beide (origineel en kopie) identiek zijn.

WickedGame heeft daarin een goed punt. <evil grin>

En doe geen vooronderstellingen over wat ik al dan niet heb gehoord... <evil grin>

richardfm

Quote from: WickedGame on April 19, 2010, 11:45:23
Zal ik je droom even in duigen brengen... je cd is een kopie!  :yawnee:

Hé, das slim...... dan wel van "de Master", boy.

WickedGame

Quote from: richardfm on April 19, 2010, 11:49:51
Hé, das slim...... dan wel van "de Master", boy.

Een Master heeft een aantal bitjes... die word gekopieerd op de CD. Dit is 1 op 1 dus in jou geval. Prima, de cd stop ik in mijn pc en rip die 1 op 1 naar mijn pc in wav. Dan is het nog steeds 1 op 1.

Er veranderd echt helemaal niets aan de versies.

richardfm

Quote from: EJ on April 19, 2010, 11:46:36
Dat is niet logisch. Je hebt niets van digitale techniek begrepen. Halve bitjes, kapotte bitjes bestaan niet. Iets is lossless of is het niet. Er bestaat niets daar tussen in. Digitale techniek is wat dat betreft heel simpel.

Jij bent absoluut NIET in staat het verschil te horen tussen een originele cd en een cd die is geript naar lossless formaat en vervolgens weer is teruggezet naar wav. Absoluut onmgelijk. Het is een natuurkundig gegeven dat beide (origineel en kopie) identiek zijn.

WickedGame heeft daarin een goed punt. <evil grin>

En doe geen vooronderstellingen over wat ik al dan niet heb gehoord... <evil grin>
Oyaa, I believe in fairytalls

EJ

Quote from: richardfm on April 19, 2010, 11:53:49
Oyaa, I believe in fairytalls
Nee, je begrijpt helemaal niets van natuurkunde en techniek. O, en zoals WickedGame al zei: iedere cd is een kopie.

richardfm

Quote from: WickedGame on April 19, 2010, 11:51:38
Een Master heeft een aantal bitjes... die word gekopieerd op de CD. Dit is 1 op 1 dus in jou geval. Prima, de cd stop ik in mijn pc en rip die 1 op 1 naar mijn pc in wav. Dan is het nog steeds 1 op 1.

Er veranderd echt helemaal niets aan de versies.
Zo zo, je brandertje is dan wel van een zeer hoge uitzonderlijke kwaliteit en je systeem zal wel niet in je HK kunnen staan.

richardfm

Quote from: EJ on April 19, 2010, 11:55:05
Nee, je begrijpt helemaal niets van natuurkunde en techniek. O, en zoals WickedGame al zei: iedere cd is een kopie.

Mmmm, de wijsheid komt met de jaren.
Speel jij je muziekje maar af op je Ipodje met bril op, ik doe het wel op mijn CD speler.

EJ

Quote from: richardfm on April 19, 2010, 11:57:29
Mmmm, de wijsheid komt met de jaren.
Speel jij je muziekje maar af op je Ipodje met bril op, ik doe het wel op mijn CD speler.
Ieder zijn lol. Blijf vooral in sprookjes geloven. Wat is je (natuurkundige) achtergrond?

WickedGame

Quote from: richardfm on April 19, 2010, 11:55:22
Zo zo, je brandertje is dan wel van een zeer hoge uitzonderlijke kwaliteit en je systeem zal wel niet in je HK kunnen staan.

Wie heeft het nou over branden? Het komt op de HDD als WAV file. Dit komt dan op de Ipod er komt dus geen brander aan te pas. Dus het blijft een 1 op 1 kopie met bitjes.

richardfm

Laatste wat ik erover schrijf/kwijt wil.

Ik kan me niet voorstellen dat wanneer je van muziek kan/wilt genieten, dit via multimedia gaat doen.
Het maakt niet uit of het via een brander en/of via de HDD komt, het blijft minder van kwaliteit en al helemaal als het van een ander komt(download).

Ieder zijn lol, precies, ik mijn CDtje in de CD speler om te genieten.
De rest is minder van kwaliteit en is je genot minder.

jslaman

Quote from: richardfm on April 19, 2010, 12:07:45
De rest is minder van kwaliteit en is je genot minder.

Weer zo'n prachtig feit! Genieten!

EJ

Quote from: richardfm on April 19, 2010, 12:07:45
Laatste wat ik erover schrijf/kwijt wil.

Ik kan me niet voorstellen dat wanneer je van muziek kan/wilt genieten, dit via multimedia gaat doen.
Het maakt niet uit of het via een brander en/of via de HDD komt, het blijft minder van kwaliteit en al helemaal als het van een ander komt(download).

Ieder zijn lol, precies, ik mijn CDtje in de CD speler om te genieten.
De rest is minder van kwaliteit en is je genot minder.
Je hebt werkelijk geen idee waarover je praat. Have fun.

celerontje

#23
En liever een goede rip op een goede streamer dan een originele CD op een matige CD speler. ;)

Tuurlijk is een originele CD opzetten een leuk ritueel, dat ontken ik ook niet. ;)

Btw, waarom ga jij vertellen waarom anderen niet genieten?
Zeg maar eens tegen iemand hetzelfde over hun liefdesleven, ik denk niet dat je er zonder kleerscheuren van afkomt! :D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Roger Black

Quote from: bigbro on April 18, 2010, 12:25:30
hoi,

Enige tijd geleden teruggekomen van vakantie. Mijn reisgenoot had 2 ipod spelers meegenomen en afgezien van de vervelende standaard 'oortjes' die steeds uitvallen was dit best lekker onderweg. Er zat een prima geluid in zolang je ze vasthield.

Omdat ik steeds meer mensen hoor en zie over de applestore en het legaal downloaden van muziek ben ik me er eens in gaan verdiepen. Vorige week liet mijn zwager zijn nieuwe autoradio van Alpine zien, inclusief ipod aansluiting. Prachtig ding.

Naast de autoradio ben ik vorige week ook naar de winkel gegaan om het nieuwe Bosesysteem met ipoddock te beluisteren. Hij stond erg luid in de winkel en ik heb de tijd genomen om er eens goed naar te luisteren. Ik kon daarbij maar tot 1 conclusie komen, namelijk zo een ipod is prachtig voor onderweg, mits je een goede hoofdtelefoon koopt, maar zodra je het over speakers gaat spelen is het rampzalig. Je hoort direct dat er dan heel weinig dynamiek in zit. Via de Bose installatie  in de winkel kon ik alleen maar een drumstel en een stem horen terwijl er veel meer instrumenten meededen. Het was 1 grote brij.

De autoradio ontbeerde het duidelijk aan dynamiek, in vergelijking tot een CD.

Vraag: hoe is het met de compressie van die applebestanden in vergelijking tot CD. Ik heb de indruk dat daar het verschil ligt. CD is voor zover ik weet PCM geluid en niet gecomprimeerd. Ik denk dat die applebestanden wel gecomprimeerd zijn en dat dat 1 van de redenen is waarom er dynamiek etc mist. Graag zie ik jullie meningen tegemoet.

Groet,

Wat waarschijnlijk de reden is van je constatering is de manier van aansluiten. De D/AC van de Ipod is niet zo goed. Als je de ipod via de hoofdtelefoonaansluiting op een set aansluit dan gaat er veel verloren. Heb je een Ipod dock transport met dus digitale uitgangen zoals de Wadia, en er vervolgens een externe dac op aansluit zoals de Dacmagic, dan zal je verbluft zijn van het resultaat.

Daarbij, op bose klinkt alles als een brei en in de auto heb je veel last van omgevings geluiden en veel andere negatieve invloeden.

Groet,
Roger