Nieuwe harddrive in Mac

Started by CineSmurf, April 17, 2010, 12:31:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

CineSmurf

Het vervolg van deze: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=99536.msg1676312#msg1676312

Met veel dank aan WilcoL  :clapping: :worship: :pompom: heb ik een ata harddrive van 80Gb ter vervanging van mijn 13 gig harddrive in de mac. Het lijkt me leuk om eens met macs te experimenteren....

Ik heb een kloon gemaakt met CCC via een USB-ATA verloopstukje. CCC gaf aan dat het een bootable disk was, dus geen probleem (dacht ik)...

Inmiddels zit de nieuwe harddrive erin, maar geen reactie dus. Het gekke is dat de oude maxtor harddrive een jumper setting heeft die onbekend is volgens de eigen website... Ik heb deze op master gezet en op master 15 heads, maar bij beide herkent ie 'm niet. Inmiddels ben ik een opstartdisk aan het branden van OSX Tiger om eens te kijken of ie daar mee opstart.

To be continued.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

CineSmurf

Oude harddisk er weer ingezet. Op de een of andere manier lukte het niet de nieuwe drive te herkennen. Op de een of andere manier lukt het me ook niet goed om van de CD op te starten.  :crazy:

Heb voorlopig maar weer even de oude HD teruggezet en ga me weer eens verder verdiepen.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Audiofiel

Hoe had je de schijf geformatteerd? HFS+? Journaled?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

esre

 Bestandssysteem:   Journaled HFS+
dat is volgens mij de enige manier om het goed te doen.

is ook terug te lezen op:

http://guides.macrumors.com/Hard_Drive

CineSmurf

Ja, HFS journaled. Ik heb CCC gebruikt om een DMG file op mijn netwerk te maken, die heb ik naar mijn harddisk gezet met een ATA2USB tool via mijn mac mini (intel). Wellicht dat daar wat mis is gegaan. Probleem is ook dat ik geen goede installatieschijven heb.

Ben nu bezig op een USB harddisk een kopie te maken, zodat ik kan kijken of ik van USB kan opstarten. Schijnt te moeten kunnen met deze macs, dus ik ben benieuwd!
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Audiofiel

Van USB opstarten kan pas vanaf de Intel Macs.

Je kunt wel klonen naar een USB schijf en dan diezelfde schijf intern gaan inbouwen.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

CineSmurf

Quote from: Audiofiel on April 17, 2010, 19:41:19
Van USB opstarten kan pas vanaf de Intel Macs.

Je kunt wel klonen naar een USB schijf en dan diezelfde schijf intern gaan inbouwen.

Dat had ik eerst gedaan. Maar ik las ergens dat booten vanaf USB ook kan. En dat is zowaar net gelukt ;-)

Ik heb een kloon gemaakt op een zak-usb-schijf
Alt ingedrukt houden en ik kon kiezen: opstarten vanaf usb ging langzaam maar goed.

Zonet de nieuwe harddisk ingebouwd en zometeen van USB opstarten: ik ben benieuwd.

JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Audiofiel

Er zijn inderdaad uitzonderingen, sommige machines starten wel op vanaf USB, maar het meerendeel niet, dus je hebt geluk. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

CineSmurf

Quote from: Audiofiel on April 17, 2010, 20:06:10
Er zijn inderdaad uitzonderingen, sommige machines starten wel op vanaf USB, maar het meerendeel niet, dus je hebt geluk. ;)
:pompom: :pompom:

Het is de machine die van jou afkomt.... Ik begreep dat het met de OS versie te maken zou hebben. Ben blij dat ie 't doet in elk geval. Hij is nu een CCC kopie aan het maken van de USB drive naar de harddisk. Als het net zo lang duurt als de andere kant op ben ik nog wel 3 a 4 uur onderweg. (ongeveer 1 GB per uur gaat 't....)
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Audiofiel

Geduld is een schone zaak. Gestaag gedrup holt de steen. ;-)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

CineSmurf

Terugzetten ging iets sneller. Kopie is nu gereed. In een keel 75 Gb vrij op een 80 gig harddisk.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

CineSmurf

Ok. Het projectje gaat door. Ik dacht na de iMac ga ik de harddisk van de mac mini vervangen, door een grotere. Dus meteen maar goed: 1 tb hardisk gekocht van WD.

Vanavond geprobeerd de harddisk te vervangen, maar helaas pindakaas. Er zijn dus twee (of meer?) hoogtes beschikbaar: Deze 2,5 inch harddisk was 12,5 mm hoog, in de Mac Mini past alleen een harddisk van 9,5 mm.

Ga maar eens even kijken of de harddisk geruild kan worden. Anders heb ik binnenkort een mooie 2,5 inch HD te koop....
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

EJ

Quote from: CineSmurf on April 20, 2010, 21:35:28
Ok. Het projectje gaat door. Ik dacht na de iMac ga ik de harddisk van de mac mini vervangen, door een grotere. Dus meteen maar goed: 1 tb hardisk gekocht van WD.

Vanavond geprobeerd de harddisk te vervangen, maar helaas pindakaas. Er zijn dus twee (of meer?) hoogtes beschikbaar: Deze 2,5 inch harddisk was 12,5 mm hoog, in de Mac Mini past alleen een harddisk van 9,5 mm.

Ga maar eens even kijken of de harddisk geruild kan worden. Anders heb ik binnenkort een mooie 2,5 inch HD te koop....

Vijl! :D

CineSmurf

Quote from: EJ on April 20, 2010, 21:39:55
Vijl! :D
Ja, ik zat al te kijken. Op zich is er genoeg hoogte, maar er zit een soort plastic randje. Het gaat me net wat te ver om die af te breken...
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

EJ

Quote from: CineSmurf on April 20, 2010, 21:47:16
Ja, ik zat al te kijken. Op zich is er genoeg hoogte, maar er zit een soort plastic randje. Het gaat me net wat te ver om die af te breken...
Misschien eerst eens proberen of de harddisk werkt/bootable is? Heb al regelmatig gezien dat niet iedere mac iedere harddisk ondersteund. Vervelend.

CineSmurf

Ik heb via USB een kloon van mijn harddisk gemaakt en daarna opgestart van deze. Dat ging prima. Past gewoon fysiek niet ben ik bang... Kennelijk is een 1TB schijf dikker (meer koppen?) dan een kleinere.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

EJ

Quote from: CineSmurf on April 20, 2010, 21:58:03
Ik heb via USB een kloon van mijn harddisk gemaakt en daarna opgestart van deze. Dat ging prima. Past gewoon fysiek niet ben ik bang... Kennelijk is een 1TB schijf dikker (meer koppen?) dan een kleinere.

Je moet er een keer tegen aan lopen om te weten dat er 2 formaten 2.5" drives zijn. Ik werd indertijd gelukkig door mijn leverancier gewaarschuwd...

CineSmurf

Quote from: EJ on April 20, 2010, 21:59:42
Je moet er een keer tegen aan lopen om te weten dat er 2 formaten 2.5" drives zijn. Ik werd indertijd gelukkig door mijn leverancier gewaarschuwd...
Het wordt ook onwaarschijnlijk slecht vermeld bij de harddisks. Ik krijg trouwens de indruk dat voor de 9,5 mm schijven 640GB het grootste is. Ga wel even wat advies vragen bij mijn leverancier en hopen dat ie de harddisk eventueel wil terugnemen.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

EJ

Quote from: CineSmurf on April 20, 2010, 22:08:34
Het wordt ook onwaarschijnlijk slecht vermeld bij de harddisks. Ik krijg trouwens de indruk dat voor de 9,5 mm schijven 640GB het grootste is. Ga wel even wat advies vragen bij mijn leverancier en hopen dat ie de harddisk eventueel wil terugnemen.
Als je sorteert bij alternate dan lijkt het er inderdaad op dat 640 GB de grootste 9,5 mm drive is. Vervelend voor je.

Erik

Quote from: CineSmurf on April 20, 2010, 21:58:03
Ik heb via USB een kloon van mijn harddisk gemaakt en daarna opgestart van deze. Dat ging prima. Past gewoon fysiek niet ben ik bang... Kennelijk is een 1TB schijf dikker (meer koppen?) dan een kleinere.
klopt 12.5 mm tegenover 9.5 mm komt door de extra schijf die er in zit. Je kan trouwens hem er wel in krijgen, dat doet men wel vaker maar dan haalt men wel de cd/dvd speler eruit om eea te laten passen. De ene keer dat ze dvd nodig hebben dan gebruiken ze wel usb. Ik geloof dat je er dan zelfs 2 hd's in kwijt kon.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Audiofiel

Quote from: Erik on April 20, 2010, 23:44:43
klopt 12.5 mm tegenover 9.5 mm komt door de extra schijf die er in zit. Je kan trouwens hem er wel in krijgen, dat doet men wel vaker maar dan haalt men wel de cd/dvd speler eruit om eea te laten passen. De ene keer dat ze dvd nodig hebben dan gebruiken ze wel usb. Ik geloof dat je er dan zelfs 2 hd's in kwijt kon.

2 harddisks van 9,5 mm kun je kwijt zonder de optische drive. :dontgetit:
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Nosferatu

Quote from: EJ on April 20, 2010, 22:23:28
Als je sorteert bij alternate dan lijkt het er inderdaad op dat 640 GB de grootste 9,5 mm drive is. Vervelend voor je.
De 640/750/1TB 2,5" disks van WD zijn inderdaad dikker, zitten 3 diskplatters in i.p.v. 2 dus dat past niet in 9,5 mm.  ;D
Sinds kort zijn de 640GB's ook in 9,5mm formaat te koop dus erg goed uitkijken wat je krijgt als je er zo 1 koopt.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

CineSmurf

Gelukkig neemt m'n compuwinkel de harddisk terug. Die zit dus op de post. En inmiddels een 500GB geval terug van 9,5 mm.... Volgens hen kon er prima een 7200 toeren schijf in, dus die is besteld. Verder meteen maar wat extra geheugen, want daar kon ik ook makkelijk bij zag ik.  :pompom:

To be continued...
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

EJ

Quote from: CineSmurf on April 21, 2010, 19:38:20
Gelukkig neemt m'n compuwinkel de harddisk terug. Die zit dus op de post. En inmiddels een 500GB geval terug van 9,5 mm.... Volgens hen kon er prima een 7200 toeren schijf in, dus die is besteld. Verder meteen maar wat extra geheugen, want daar kon ik ook makkelijk bij zag ik.  :pompom:

To be continued...

Mooi! Gevalletje goede service. Je macje gaat een stuk sneller worden: snellere schijf en meer geheugen.  ;)

CineSmurf

Was nog een hoop stress....

Ik wilde mijn harddisk woensdag opsturen, dus naar het postkantoor in De Meern - permanent gesloten, maar de Albert Heijn neemt dat tegenwoordig waar.
Bij de Appie de Harddisk opgestuurd. Extra duur, want met track&trace, maar track en trace code geeft de hele tijd: "onbekende barcode"....

Vanmiddag gebeld met de winkel (Informatique), gelukkig wel aangekomen, met de gewone post. Die prutsers bij de Albert Heijn laten me dus 5 euro extra betalen voor track&trace, om het vervolgens in een gewone postzak te gooien.......  :crazy: :crazy: :crazy: :crazy: :crazy: :crazy:

In elk geval is de nieuwe harddisk, incl. geheugen nu onderweg.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.