Deel1: Discussie ESL Full Range of hybride en hoe

Started by Arno P, July 14, 2007, 19:29:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

otitis

Hi

Het laat in ieder geval wel zien dat zowel primaire als secundaire weerstanden een grote invloed hebben op de respons. Ook de specs van amplimo geven aan dat je extra weerstanden moet gebruiken. Dit om de hoogfrequente resonantie van de trafo te onderdrukken. Die extra weerstanden lijken mij minder geschikt om de esl over een groo gebied impedantievriendelijk te maken, dan krijg je volgens mij problemen om er voldoende hoog uit te krijgen. Dan kun je beter gaan segmenteren want dat zet meer zoden aan de dijk, zonder dat het hoog heel vroeg afloopt.

solidstate

Quote from: Arno P on September  8, 2007, 07:58:56
Maar wel een aantal creatieve ideeen... ^-^

Klopt, de man doet z'n uiterste best om er iets van te maken. Combineert ideeën van de oude Quad en Acoustat.
Ik heb er alle vertrouwen in dat hij met een goede trafo een top werkje laat zien.


Arno P

Da's weer even geleden zeg...

Ondertussen de T450 trafo's vervangen door de T700 exemplaren....op het gehoor de segmentatie aangepast en een tijdje geluisterd....er klopt iets niet....het laag is duidelijk beter dan voorheen maar het hoog is raar..

Vandaag SPL gemeten, en jawel hoor....op het gehoor is de piek bij 4..5kHz het hoogaandeel en valt hierna snel af (1:200 overzetverhouding trafo).....segmentatie eruit en het hoog blijft na 10kHz bezopen....niets nieuws natuurlijk. Bij 1:200 mag je dit verwachten...

Hoe verder....?

Ben weer terug gestapt naar de eerste insteek om het acoustat-principe aan te sluiten door een EL84 uitgangstrafo voor het hoog aan de T700 te koppelen via 2x2.2nF en de T700 krijgt 2x 47k....100k.....nu klopt het gemeten weer en ik denk dat als de niveaus primair nog zoals bij acoustat wordt aangepast we een heel eind komen. Het rendement kelderde op deze manier wel drastisch...

Maar eens een proefplankje gaan maken  ;)

otitis

De T700  is een bastrafo en daardoor krijg je er nooit hoog uit.

Arno P

Quote from: otitis on February 26, 2011, 14:59:29
De T700  is een bastrafo en daardoor krijg je er nooit hoog uit.


Oh jawel....vandaag het ding een flink stuk afgewikkeld ( ;) niet echt een T700 meer) en zie daar....goed laag, een vette kern en nog hoog ook

otitis

Zo op het gehoor afwikkelen, jij durft.
Waarom ga je niet uit van een paar 2ehands trafo's uit een oude defecte commerciele esl? Je weet dan tenminste wat die trafo's kunnen en je bent goedkoper uit.

Arno P

Quote from: otitis on February 26, 2011, 19:43:16
Zo op het gehoor afwikkelen, jij durft.
Waarom ga je niet uit van een paar 2ehands trafo's uit een oude defecte commerciele esl? Je weet dan tenminste wat die trafo's kunnen en je bent goedkoper uit.

Hoezo op gehoor? Ik meet mij suf....scope, spl enz... ;)

morca

ik heb gisteren jouw stuk en van nog een ander lid door zitten lezen,wat gaaf zelf electrostaten bouwen
ik dacht nog zal ik er wat bij zetten ,maar het topic was een beetje oud

respect hoe jullie zelf zo mooi deze speakers bouwen,kom ik aan met een zelfgebouwt woofertje,dit is pas DIY :thumbs-up:

Arno P

Quote from: morca on February 27, 2011, 11:50:12
ik heb gisteren jouw stuk en van nog een ander lid door zitten lezen,wat gaaf zelf electrostaten bouwen
ik dacht nog zal ik er wat bij zetten ,maar het topic was een beetje oud

respect hoe jullie zelf zo mooi deze speakers bouwen,kom ik aan met een zelfgebouwt woofertje,dit is pas DIY :thumbs-up:

Gaat meestal van kwaad tot erger...the sky is the limit....kijk maar uit want na jouw woofer begint het pas  ;)

morca

Quote from: Arno P on February 27, 2011, 12:23:59
Gaat meestal van kwaad tot erger...the sky is the limit....kijk maar uit want na jouw woofer begint het pas  ;)
woofers bouwen doe ik al 20 jaar,maar de laatste paar jaar helemaal into highend
en electrostaten van Martin Logan vond ik super klinken,maar wist dus niet dat je dit ook zelf kan bouwen

over een poosje heb ik wel mooi ruimte om dit te bouwen maar denk niet dat ik dat aankan/durf en geduld voor heb

goed om dit topic weer even een schopje te geven voor de wat nieuwere leden zoals ik

wel echt gaaf hoor dat je zoveel geduld en kennis hebt om zoiets te bouwen

otitis

Quote from: Arno P on February 27, 2011, 10:38:51
Hoezo op gehoor? Ik meet mij suf....scope, spl enz... ;)

Eerst koop je een T450 die niet fullrange blijkt te zijn. Dan komt er een T700 die ook niet voldoet en wellicht na afwikkelen en jezelf suf meten wat kan worden....... En dan nog de problemen die je destijds met de kaduk-coating had.
Ik had alles al lang in een doos gestopt en teruggestuurd naar audio4.

Arno P

Quote from: otitis on February 27, 2011, 20:03:28
Eerst koop je een T450 die niet fullrange blijkt te zijn. Dan komt er een T700 die ook niet voldoet en wellicht na afwikkelen en jezelf suf meten wat kan worden....... En dan nog de problemen die je destijds met de kaduk-coating had.
Ik had alles al lang in een doos gestopt en teruggestuurd naar audio4.

Zo dramatisch is het ook weer niet. De T450 voldeed, maar het is altijd een afstemming waard naar de ESL die je hebt, zo ook de T700. Een gespreid bedje vind ik nooit zo leuk, uitdagingen wel  ;D ;). De concepten met 1 trafo kunnen als esl totaal best full-range zijn terwijl de trafo dat niet hoeft te zijn (ESL oplopen in het hoog vs afval trafo. Een balans is goed te vinden zonder iets in te leveren).

Hoe dan ook, staat nu mooi te spelen op een niveau dat alle configuraties voorheen overtreft. De metingen zijn een indicatie en de ruimte wordt voor een deel goed meegemeten. Het hoog iets laten aflopen op gehoor, maar dit wordt de komende dagen en weken nog verder getweaked... ^-^


morca

Quote from: Arno P on February 27, 2011, 20:21:33
Zo dramatisch is het ook weer niet. De T450 voldeed, maar het is altijd een afstemming waard naar de ESL die je hebt, zo ook de T700. Een gespreid bedje vind ik nooit zo leuk, uitdagingen wel  ;D ;). De concepten met 1 trafo kunnen als esl totaal best full-range zijn terwijl de trafo dat niet hoeft te zijn (ESL oplopen in het hoog vs afval trafo. Een balans is goed te vinden zonder iets in te leveren).

Hoe dan ook, staat nu mooi te spelen op een niveau dat alle configuraties voorheen overtreft. De metingen zijn een indicatie en de ruimte wordt voor een deel goed meegemeten. Het hoog iets laten aflopen op gehoor, maar dit wordt de komende dagen en weken nog verder getweaked... ^-^


Ik snap er niks van,maar heb me gisteren net op tijd bijgelezen zie ik
Je bent ze net weer aan het tweaken dus ik ga even meelezen kijken of ik wat op kan steken

die meting is al aardig vlak toch ,hoe regel je gebieden bij dan? met een dsp of tweak je de speakers dan verder?

Arno P

Quote from: morca on February 27, 2011, 21:13:20
Ik snap er niks van,maar heb me gisteren net op tijd bijgelezen zie ik
Je bent ze net weer aan het tweaken dus ik ga even meelezen kijken of ik wat op kan steken

die meting is al aardig vlak toch ,hoe regel je gebieden bij dan? met een dsp of tweak je de speakers dan verder?


Niets dsp...zou ik niet goed van worden....netjes met de electronica en weergever (Trafo/Weerstanden/Condensatoren waar nodig...maar bij voorkeur zo min mogelijk)

morca

Quote from: Arno P on February 27, 2011, 22:07:55
Niets dsp...zou ik niet goed van worden....netjes met de electronica en weergever (Trafo/Weerstanden/Condensatoren waar nodig...maar bij voorkeur zo min mogelijk)
ok ,dat dacht ik al
ik zal maar niet vragen hoe je dat berekend dat zal wel ver boven mijn pet gaan

otitis

Quote from: Arno P on February 27, 2011, 20:21:33
Zo dramatisch is het ook weer niet. De T450 voldeed, maar het is altijd een afstemming waard naar de ESL die je hebt, zo ook de T700. Een gespreid bedje vind ik nooit zo leuk, uitdagingen wel  ;D ;). De concepten met 1 trafo kunnen als esl totaal best full-range zijn terwijl de trafo dat niet hoeft te zijn (ESL oplopen in het hoog vs afval trafo. Een balans is goed te vinden zonder iets in te leveren).

Hoe dan ook, staat nu mooi te spelen op een niveau dat alle configuraties voorheen overtreft. De metingen zijn een indicatie en de ruimte wordt voor een deel goed meegemeten. Het hoog iets laten aflopen op gehoor, maar dit wordt de komende dagen en weken nog verder getweaked... ^-^



Hi,

Meting ziet er netjes uit, compliment hoor.
Gaan ze ook luid?

Als je aan het experimenteren bent met condensatoren dan ik je de tip geven om daar in te gaan investeren (als je de definitieve waarde hebt natuurlijk). Ik merk dat dat hoorbare verschillen geeft in detaillering vooral. En dat is net waar de esl zo goed in is

Arno P

Quote from: otitis on February 28, 2011, 11:45:30
Hi,

Meting ziet er netjes uit, compliment hoor.
Gaan ze ook luid?

Als je aan het experimenteren bent met condensatoren dan ik je de tip geven om daar in te gaan investeren (als je de definitieve waarde hebt natuurlijk). Ik merk dat dat hoorbare verschillen geeft in detaillering vooral. En dat is net waar de esl zo goed in is


Yep, knetter hard. Voorheen ging dat wel eens mis omdat kennelijk in het laagste laag het niveau te hoog werd en de kern de verzadiging in schoot