Hulp gevraagd kom er niet uit

Started by Scaracom, September 5, 2003, 00:31:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Scaracom

Ik heb het forum doorgekeken maar kom er niet uit.
Eerst mij set:
reciever pioneer 906rds
4x jbl tlx 5000
center jbl
subwoofer psw 800 aktieve subwoofer

Als ik het goed heb gedaan heb ik mij sub via de pre out van mij reciever aangesloten.
Maar nu komt het
wat stel ik in bij de crossover van de reciever instelling,ik kan kiezen uit 100.150 of 200 tevens kan ik het volume instellen van -10 tot +10db
en ik heb mijn speakers allemaal op small staan of moet dit niet?
Tevens kan ik viachterop mij subwoofer ook de croosover instellen dus wat doe ik daar mee ik kan van 50 tot 150 instellen en ik kan ook het volume instellen,
Dus wat moet ik doen ik heb een db meter en ik weet dat mijn normale boxen op ongeveer op 75 db moeten uitkomen maar hoe ga ik te werk met mijn subwoofer want ik kan volgens mij mijn subwoofer of via de reciever of via de sub zelf instellen of heb ik het fout?.

Alvast bedankt en ik hoop dat iemand mij kan helpen

Yanmik

#1
Subwoofer: volume op sub zelf stel je halfweg, daarna sub ook calibreren met dB meter op 75dB zoals je andere speakers dmv instelling voor sub op receiver.
Large/small: probeer uit en luister hoe jij het beste vind.
Crossover: ik denk dat 100 beste stand zal worden, maar luister ook eens als je de andere standen probeert.
Crossover op sub niet gebruiken, intern crossover op receiver instellen is meestal goed.
Onkyo TX-NR905- PS3 - Focal Chorus 836/816/800 - SVS sub-Marantz DV9500 - Epson TW700(isf)
Kabels: Qed, Profigold, Siltech, Kimber

Scaracom

Bedankt willem ga het morgen even proberen
Kan ik dan op mijn sub de crossover helemaal naar 50 draaien?

Yanmik

QuoteBedankt willem ga het morgen even proberen
Kan ik dan op mijn sub de crossover helemaal naar 50 draaien?
Graag gedaan.
Als je crossover gebruikt van receiver heeft instelling op subwoofer geen belang.
Normaal zit er ook een knopje op waarmee je kan kiezen: intern crossover of niet.
Onkyo TX-NR905- PS3 - Focal Chorus 836/816/800 - SVS sub-Marantz DV9500 - Epson TW700(isf)
Kabels: Qed, Profigold, Siltech, Kimber

Sullivan

Quote from: willem1 on September  5, 2003, 00:52:28
QuoteBedankt willem ga het morgen even proberen
Kan ik dan op mijn sub de crossover helemaal naar 50 draaien?
Graag gedaan.
Als je crossover gebruikt van receiver heeft instelling op subwoofer geen belang.
Normaal zit er ook een knopje op waarmee je kan kiezen: intern crossover of niet.
Kleine correctie. Als je de crossover gebruikt op je receiver, moet je de de crossover helemaal open gooien (dus eerder 200 Hz). Op sommige subs kan je de crossover uit zetten, dan moet je dat doen. Het is dus wel van belang om je subinstellingen goed te hebben staan ;).

mvg,
Frank

Yanmik

QuoteAls je de crossover gebruikt op je receiver, moet je de de crossover helemaal open gooien
Weet je dat wel zeker?
Zowel bij mijn B&W sub en met de SVS staat crossover helemaal dicht en gebruik ik crossover op pre/pro.
Bij deze beiden is er dus wel een knopje om intern crossover uit te schakelen. Maar zit zo'n knopje niet op iedere sub?
Onkyo TX-NR905- PS3 - Focal Chorus 836/816/800 - SVS sub-Marantz DV9500 - Epson TW700(isf)
Kabels: Qed, Profigold, Siltech, Kimber

garmtz

Sterker nog, op de meeste subs zit NIET zo'n switch.

Sullivan

#7
Mijn sub heeft ook geen switch. En dan moet je de crossover helemaal open gooien. Logisch, want de receiver geeft b.v. 80 Hz en lager door. Als je nu de crossover op 50 Hz zet mis je een stuk. Als je de crossover helemaal opengooid zit je altijd goed. Ook al verander je de receiver crossover naar b.v. 120 Hz.

Als de sub wel een switch heeft om de crossover uit te zetten, dan maakt het neem ik aan niet uit hoe je crossover staat. Deze zal immers genegeerd worden. Correct me if i'm wrong.

mvg,
Frank

Scaracom

op mijn sub zit geen switch dus alik het goed begrijp moet mijn crossover van mijn sub helemaal open en op mijn reciever kan die gewoon op 100 staan?

Attie


GTDesign

Persoonlijk vindt ik het beter om beide crossovers ingeschakeld te laten staan, zowel op de versterker, als mede op de subwoofer zelf.

Waarom ?  Stel, je crossover in je versterker heeft een kantelfrequentie 100 Hz bij 6 dB/oct en je crossover in de sub heeft ook een kantelfrequentie 100 Hz bij 6 dB/oct. Uiteindelijk in het totaal wordt je sub afgefilterd met 100 Hz bij 12 dB/oct, wat dus resulteerd in een betere scheiding.(steilere hellingshoek).

Attie

Quote from: GTDesign on September  5, 2003, 20:58:13
Persoonlijk vindt ik het beter om beide crossovers ingeschakeld te laten staan, zowel op de versterker, als mede op de subwoofer zelf.

Waarom ?  Stel, je crossover in je versterker heeft een kantelfrequentie 100 Hz bij 6 dB/oct en je crossover in de sub heeft ook een kantelfrequentie 100 Hz bij 6 dB/oct. Uiteindelijk in het totaal wordt je sub afgefilterd met 100 Hz bij 12 dB/oct, wat dus resulteerd in een betere scheiding.(steilere hellingshoek).

Scaracom,

Er is geen reden om na het lezen van bovenstaand bericht volledig verward achter je beeldscherm te zitten:

Het antwoord blijft: crossover op je SUB op de hoogste stand (is " helemaal open", dus 200 bij jou) en op je reciever op 100.  Volume-instelling sub op je reciever op 0 DB zetten. En via de volumeregelaar op de sub de instelling van 75 DB bereiken (dus geeft de meter nu bijv. 70 DB aan, dan de volumeknop op de Sub verder open draaien tot je meter 75 DB aangeeft).


Scaracom

Ik zal het morgenochtend proberen maar ik kan niet op mijn sub mijn crossover hoger dan 150 zetten maar op mijn reciever wel namelijk 3 standen 100,150,200 maar ik heb hem op 100 staan zoals willem zij maar heb alleen via mij sub het volume omhoog gebracht to 75 db.
Maar nu heb ik een vraag hierover nu lees ik ook wel eens dat andere zeggen dat je sub 4 a 5 db hoger moet staan dan je rest van je boxen,klopt dit.

Alvast bedankt voor jullie reactie

Yanmik

Quoteje sub 4 a 5 db hoger moet staan dan je rest van je boxen,klopt dit
Normaal niet.
De regel is om alle speakers, dus ook de sub, op een zelfde dB volume te calibreren.
Als jij het prettig vind dat je iets meer subtonen hebt dan zet je die dus wel maar wat hoger. Hangt af van je persoonlijke smaak.
Onkyo TX-NR905- PS3 - Focal Chorus 836/816/800 - SVS sub-Marantz DV9500 - Epson TW700(isf)
Kabels: Qed, Profigold, Siltech, Kimber

Scaracom

Wat is een goede plaats voor mijn subwoofer of is daar niet 1,2,3 een antwoord op

mijn opstelling is ongeveer zo


l speaker kast met tv+center r speaker+subwoofer


l achterspeaker bank r achterspeaker

Yanmik

Over plaatsing van een sub kan niemand je adviseren.
Dit moet je echt zelf proberen. Sub verplaatsen tot die op de plaats staat die voor jou het beste klinkt.
Onkyo TX-NR905- PS3 - Focal Chorus 836/816/800 - SVS sub-Marantz DV9500 - Epson TW700(isf)
Kabels: Qed, Profigold, Siltech, Kimber

Sullivan

Quote from: Scaracom on September  5, 2003, 23:06:36
Ik zal het morgenochtend proberen maar ik kan niet op mijn sub mijn crossover hoger dan 150 zetten maar op mijn reciever wel namelijk 3 standen 100,150,200 maar ik heb hem op 100 staan zoals willem zij maar heb alleen via mij sub het volume omhoog gebracht to 75 db.
Maar nu heb ik een vraag hierover nu lees ik ook wel eens dat andere zeggen dat je sub 4 a 5 db hoger moet staan dan je rest van je boxen,klopt dit.

Alvast bedankt voor jullie reactie

Hoi,

Je moet je sub dan op 150 Hz zetten (maximaal open). Zet je receiver nu nooit op 200 Hz. Je zal dan informatie (150-200Hz) missen. 100 Hz is dan inderdaad de beste keuze.

Je moet zelf luisteren waar je de sub het beste kunt plaatsen. Tonen onder de 80 Hz zijn niet meer te lokaliseren, maar daarboven (80-100Hz in jouw geval) wel. Om die reden zou ik de sub nooit achter je plaatsen. Theoretisch is het dan het beste om je sub tussen je fronts te plaatsen. Echter als hij in een hoek (niet in een hoek proppen) beter klinkt zou ik hem daar lekker laten staan.

mvg,
Frank

Scaracom

Ik denk nu wel dat ik er uit kom met dank aan jullie dus bij deze hartelijk dank voor jullie advies

cylam

Hoi, met belangstelling heb ik deze thread gevolgd en nu heb ik een vraagje die vergelijkbaar is met die van Scaracom:

Recentelijk de KEF KHT 2005 aangeschaft. Op de sub (PSW 2000) is de in te stellen crossover frequentie 40 - 140 Hz.

Op mijn receiver kan ik als crossover frequenties instellen: 100 - 150 - 200 Hz.

Volgens de bijgeleverde documentatie van KEF zou ik de crossover frequentie op de sub op 40 Hz moeten zetten en het type van de speakers op de receiver op small.

De standaard waarde van de crossover frequentie bij het type small is 200 Hz.

In dit topic wordt geadviseerd om de crosover op de sub zo hoog mogelijk in te stellen (in mijn geval dus 140 Hz) en de crosover op de receiver op 100 Hz (afwijkend van de default instelling).

Misschien kan iemand hierover een toelichting geven? ???