Iemand ervaring met rubber vloer in een HT-ruimte? --> Rubber afgewezen WAF :)

Started by RalphH, August 18, 2010, 12:44:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RalphH

Ik was een beetje aan het rond googlen naar een alternatief voor laminaat als vloer voor een HT-ruimte en liep tegen rubber aan (lekker zacht is dat  :P).

Er kan in de gekozen ruimte geen vloerbedekking komen omdat er ook nog wel eens een feestje gegeven wordt en vloerbedekking (stof) nogal vlekgevoelig is.
Naast de "makkelijk schoon te houden" eigenschap, zou een rubber vloer ook betere akoestische eigenschappen hebben dan laminaat, iemand ervaring mee? Is de specifieke akoestische eigenschap van een dergelijke vloer ueberhaupt geschikt voor een HT/muziek-luister ruimte?
Verder zal er af en toe wel met meubels geschoven worden, hoe zit het met beschadiging van de vloer bij wrijving?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Staaled

De remotes blijven iig heel ! :P

Tenzij de vloer niet glad afgewerkt is ( denk dan aan neopreen) zal de akoestiek er m.i. nauwelijks door beinvloed worden.
Is het een sportvloer?
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Vin_cent

Ouders van een vriend van mij hebben PVC laminaat laten leggen. Is ook erg mooi. Door de houtstructuur is de vloer niet geheel vlak. Mijn gevoel zegt dat een dergelijke vloer akoestiek tussen een laminaat vloer en een kortharig tapijt zit. Geluid wordt minder weerkaatst dan bij een laminaatvloer.

Linkje voor wat info: http://www.pvcparket.nl/
Panasonic TX-26LX50 Panasonic TH-42PV70
Marantz SR 7500 Marantz SR9600
Marantz DV 6500 Panasonic BD55
Front: JBL Northridge E100 Rear: JBL Northridge E30 JBL Northridge E90 Center: JBL Northridge EC35 Sub: JBL Northridge E250

RalphH

Quote from: Hipster on August 18, 2010, 13:51:31
Tenzij de vloer niet glad afgewerkt is ( denk dan aan neopreen) zal de akoestiek er m.i. nauwelijks door beinvloed worden.
Is het een sportvloer?

Ik hoop juist dat de akoestiek positief wordt beinvloed tov laminaat.
Wat voor vloer het is of moet worden, dat weet ik nog niet, er wordt vooral op gezeten, niet gesport  ;D.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Staaled

Quote from: RalphH on August 18, 2010, 14:04:39
Ik hoop juist dat de akoestiek positief wordt beinvloed tov laminaat.
Wat voor vloer het is of moet worden, dat weet ik nog niet, er wordt vooral op gezeten, niet gesport  ;D.

Laminaat lijkt mij juist negatief, rubber meer neutraal dus winst t.o.v.

De invloed zal meer liggen in de koppeling van de speakers/rack/apparatuur tov de vloer.

Vloer is wel glad dus een kleed er op zal verbetering brengen.
Niet te duur dan en eenmaal vlekkerig wegmieteren.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

RalphH

Laminaat is wat hard ja. Een kleed er op gaat zeker helpen, rubber leek me een leuk alternatief, maar een kleedje is dan misschien nog wel een pré.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Niet actief

Quote from: RalphH on August 18, 2010, 12:44:19Ik was een beetje aan het rond googlen naar een alternatief voor laminaat als vloer voor een HT-ruimte en liep tegen rubber aan (lekker zacht is dat  :P).
Er kan in de gekozen ruimte geen vloerbedekking komen omdat er ook nog wel eens een feestje gegeven wordt en vloerbedekking (stof) nogal vlekgevoelig is.
Naast de "makkelijk schoon te houden" eigenschap, zou een rubber vloer ook betere akoestische eigenschappen hebben dan laminaat, iemand ervaring mee? Is de specifieke akoestische eigenschap van een dergelijke vloer ueberhaupt geschikt voor een HT/muziek-luister ruimte?

De akoestische eigenschappen van een rubbervloer zijn nagenoeg identiek aan die van een even dikke kurk- of linoleumvloer. Met 'akoestische eigenschappen' wordt bedoeld de frequentie-afhankelijke mate van absorptie en reflectie. Kurk, rubber en linoleum absorberen maar heel weinig en reflecteren dus automatisch heel veel geluid. Puur kijkend naar de absorberende eigenschappen zou je zeggen dat rubber nauwelijks winst oplevert ten opzichte van laminaat, omdat laminaat ook bijna al het geluid reflecteert, net als rubber. Voor de gunstige absorberende eigenschappen hoef je niet voor rubber te kiezen...

Je kunt echter verder kijken dan meetcijfers en je richten op de toepassing van natuurlijke versus synthetische materialen. Alle materialen zullen het binnenklimaat van een ruimte op meer manieren beïnvloeden dan enkel via de absorptiewaarden. Als je dat aspect ook wenst mee te nemen in je overwegingen zul je met kurk, rubber en linoleum een 'betere' ruimte krijgen dan met laminaat, synthetisch tapijt of vinyl.

Een rubbervloer lijkt me prima geschikt voor een muziekruimte en zal, als je daar gevoelig voor bent of belang aan hecht, een prettiger ambiance opleveren dan een laminaatvloer.
Maar hoe zou het met statische electriciteit zitten?  8)

RalphH

Statische electriciteit, daar zeg je zoiets :-).

Ambiance is wel een beetje van belang, gezellige HT is toch ook leuk. We hebben in de woonkamer/keuken laminaat, is strak maar wellicht iets minder "knus". Keuzes keuzes.
Rubber is inmiddels al door de vrouw des huizes afgekeurd trouwens (was lelijk), dus deze gaat over.

Ga me hier nog even op orienteren: www.fitnice.com en anders wordt het toch gewoon laminaat met een kleedje.

Thnx voor de input
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Vin_cent

Quote from: RalphH on August 18, 2010, 16:35:48
Statische electriciteit, daar zeg je zoiets :-).

Ambiance is wel een beetje van belang, gezellige HT is toch ook leuk. We hebben in de woonkamer/keuken laminaat, is strak maar wellicht iets minder "knus". Keuzes keuzes.
Rubber is inmiddels al door de vrouw des huizes afgekeurd trouwens (was lelijk), dus deze gaat over.

Ga me hier nog even op orienteren: www.fitnice.com en anders wordt het toch gewoon laminaat met een kleedje.

Thnx voor de input

PVC laminaat ziet er echt uit als laminaat, voordelen zijn:

Warmer aan de voeten
Vloerverwarming geschikt
minder vlek en water gevoelig
Panasonic TX-26LX50 Panasonic TH-42PV70
Marantz SR 7500 Marantz SR9600
Marantz DV 6500 Panasonic BD55
Front: JBL Northridge E100 Rear: JBL Northridge E30 JBL Northridge E90 Center: JBL Northridge EC35 Sub: JBL Northridge E250

RalphH

Quote from: Vin_cent on August 18, 2010, 16:42:08
PVC laminaat ziet er echt uit als laminaat, voordelen zijn:

Ik ga er eens naar kijken.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

donaldk

Quote from: RalphH on August 18, 2010, 16:35:48

Rubber is inmiddels al door de vrouw des huizes afgekeurd trouwens (was lelijk), dus deze gaat over.

Tja, als je der verwent met Italiaans design :devil:.

brtram

Naast laminaat zijn kurk en (ge-olied)parket alternatieven die makkelijk in onderhoud zijn.



RalphH

Quote from: donaldk on August 18, 2010, 20:20:19
Tja, als je der verwent met Italiaans design :devil:.

Haha, Italiaans design, I wish.

PVC ziet er wel interessant uit, geen vocht invloed, nog makkerlijker schoonmaken als laminaat, nie uitzetten nie.

Parket wordt wat bewerkelijk en prijzig denk ik. Daarnaast moet dat ook gelijmd worden (toch?) en dan moet de vloer ook weer geegaliseerd. Laminaat kan met een ondervloertje zo over de tegels heen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

donaldk


RalphH

Quote from: donaldk on August 18, 2010, 23:03:24
Is het uiteindelijk toch geen 500-tje geworden dan...

Nee, zelfs dat niet. Iemand anders wellicht?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Zaagstra

Boeiende discussie, vooral omdat ik zelf op het punt sta laminaat te  laten leggen! Ik laat als ondervloer "Redupax plus 10dB" leggen (http://www.floorstyle.nl/ondervloeren/laminaat/redupaxplus-10db), in de hoop c.q. ijdele waan dat dat akoestisch wat uitmaakt. En als dat niet werkt een mooi wijn-/bordeauxrood tapijtje  ;D Dit alles vanwege de WAF, en dat terwijl ik single ben...  ::)

NB het zal nog efkes duren voor het er ligt, ik moet eerst alle muren/kozijnen/deuren etc gedaan hebben, en dat gaat wat langzaam.  :blush:

Walter Zed
Mark & Daniel Sapphire LS, 2x Winsome Labs Mouse,Oppo BDP-105EU, Epson EH-TW7200, Nanotec #207 RCA i/c en Golden Strada #79 Special+SR l/s kabel, Elinex EL1000GW powerconditioner, ASI resonators/phase inverter, Akiko Audio Tuning Sticks, DSPeaker AntiMode 2.0

RalphH

Hoi Walter,

De ondervloer zal ongetwijfeld helpen tegen geluid naar de onderliggende ruimte. Het laminaat zelf reflecteert als een gek en absorbeert niets (ligt in nu bij ons in de woonkamer --> echoput), dus akoestisch in de kamer is het niet positief.
Vandaar dat ik op zoek was naar een alternatief, wat meer richting tapijt gaat, maar dan met de schoonmaakvoordelen van laminaat.
Wellicht is pvc laminaat nog een tussenoploosing, de structuur hiervan is wat grover als ik het goed heb gelezen, moet hier nog een keer naar gaan kijken.
Maar als je tapijt kunt leggen...doen!
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Zaagstra

Quote from: RalphH on August 19, 2010, 10:06:21
Hoi Walter,

De ondervloer zal ongetwijfeld helpen tegen geluid naar de onderliggende ruimte. Het laminaat zelf reflecteert als een gek en absorbeert niets (ligt in nu bij ons in de woonkamer --> echoput), dus akoestisch in de kamer is het niet positief.

De genoemde ondervloer zou ook het (loop-) geluid IN de ruimte verminderen, dus niet alleen het geluid naar beneden. Maar of het inderdaad zo werkt is vers twee  ::).

QuoteMaar als je tapijt kunt leggen...doen!

Hooguit een vloerkleedje tussen de stereo en de luisterplek. Tapijt als vloerbedekking komt er nevernooit meer in wat mij betreft.

Walter Zed
Mark & Daniel Sapphire LS, 2x Winsome Labs Mouse,Oppo BDP-105EU, Epson EH-TW7200, Nanotec #207 RCA i/c en Golden Strada #79 Special+SR l/s kabel, Elinex EL1000GW powerconditioner, ASI resonators/phase inverter, Akiko Audio Tuning Sticks, DSPeaker AntiMode 2.0

RalphH

Ah, loop/contactgeluid wel ja. Maar voor muziek of een gesprek in de ruimte zal het niets toevoegen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Niet actief

Quote from: RalphH on August 18, 2010, 16:35:48Rubber is inmiddels al door de vrouw des huizes afgekeurd trouwens (was lelijk), dus deze gaat over.
Misschien heeft ze nooit op een positieve manier contact met rubber gehad...  :-X

Anyway Ralph, ik zou adviseren om dan uit te zien naar een ander natuurproduct. Zoals kurk of linoleum. Je oren zullen je voor de rest van de tijd dat je in die HT-ruimte je dingen doet dankbaar zijn voor de keuze van natuurlijke materialen.

RalphH

Quote from: ThingMan on August 19, 2010, 14:57:44
Misschien heeft ze nooit op een positieve manier contact met rubber gehad...  

No comment   ;D

Natuurlijke materialen zijn buiten het gehoor qua gevoel en sfeer wel wat mooier dan plastieke spullekes. Hangt ook weer een ander prijskaartje aan natuurlijk...We zijn samen met Gé bezig een ontwerp te maken en merk dat we links en rechts toch de kosten wat moeten gaan drukken, 't is hobby, mag wat kosten, maar binnen bepaalde grenzen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Roeland

Quote from: ThingMan on August 19, 2010, 14:57:44

Anyway Ralph, ik zou adviseren om dan uit te zien naar een ander natuurproduct. Zoals kurk of linoleum. Je oren zullen je voor de rest van de tijd dat je in die HT-ruimte je dingen doet dankbaar zijn voor de keuze van natuurlijke materialen.


Ik heb jarenlang al kurk en zou niet anders willen.
Warm aan je voeten, makkelijk schoon te houden.
Resoneert minder dan laminaat en met een los carpet kun je nog een hoop corrigeren.

donaldk


RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer