Agora

Started by Icarus314, April 8, 2010, 13:43:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Icarus314

A historical drama set in Roman Egypt, concerning a slave who turns to the rising tide of Christianity in the hopes of pursuing freedom while also falling in love with his master, the famous female philosophy professor and atheist Hypatia of Alexandria.

Geweldige drama dat pretendeert historisch te zijn al is er wel discussie mogelijk over de vraag of de bibliotheek van Alexandrie nu door de Christenen is vernield of door anderen. De film schets heel fraai hoe de diverse groepen van Joden, Christenen, Grieken en Romeinen niet met elkaar kunnen leven. Prachtig is de scene waar de vertolker van het Christendom over het vuur loopt en ongeschonden blijft (hij loopt erg snel met leren laarzen) en de Griek die in het vuur geworpen wordt het er minder van af brengt. Dit verhaal groeit uit tot een wonder. De beledigingen aan de Griekse goden brengen de Grieken er toe naar het zwaard te grijpen wat hen duur te staan komt want de revolutie is in volle gang en het heet  Christendom.
Hypatia wordt gespeeld door de beeldschone Rachel Weisz. Het is een historisch personage waarvan de film ons laat weten dat ze baanbrekend werk deed op het gebied van elipsen en hyperbolen wat uiteindelijk door Johannes Keppler werd gebruikt om de bewegingen van de hemellichamen te verklaren en inderdaad ook om aannemelijk te maken dat de aarde om de zon draait. Wist Hypatia dit? Hoe ver was haar onderzoek? De Christenen uit haar tijd geloven nog in de pannekoek theorie en zijn bang om over de rand te vallen. Maar gelukkig zijn op wonderbaarlijke wijze veel werken uit Alexandrie bewaard gebleven. Waardoor we terecht nog steeds kunnen beweren dat wij heden ten dage leven op de schouders van reuzen. De Christenen komen er in deze film niet overdeeld gunstig van af al zijn er wel lichtpuntjes zoals de manier waarop het brood onder de armen wordt verdeeld waar de arrogantie van de Grieken de armen niet zien staan en slavernij nog bloeit.

lestat1234

Gisteren gezien.

Na 45 minuten was ik van plan hem uit te zetten.
Het kon mij niet veel boeien.
Uit eindelijk niet gedaan en door gekeken.
En toch geboeid geraakt door deze film.

Al met al, best de moeite waard om te kijken.
Al duurt de film wat lang
Primare SP33 4KVM & a30.5 + cd21
 Rega Planar 6 & Exact
 
Totem Forest, Model One Center, Model One
 Velodyne SPL 1200 Ultra
Sony Bravia 55"
Cables + connectors: Totem - Nordost/ Wyrewizard - Supra - Van den Hul - Soundright - Kemp - Rittal -  WBT - PS audio - Rega

Icarus314

Ben blij dat ten minste iemand naar deze film heeft gekeken. Hij laat zo prachtig zien hoe correcte ideeën over hoe onze wereld werkt steeds weer door redeloze krachten worden weggevaagd maar soms later toch weer opduiken. Rachel speelt de Griekse Hypatia voortreffelijk.

lestat1234

Quote from: Icarus314 on August 23, 2010, 00:47:05
Ben blij dat ten minste iemand naar deze film heeft gekeken. Hij laat zo prachtig zien hoe correcte ideeën over hoe onze wereld werkt steeds weer door redeloze krachten worden weggevaagd maar soms later toch weer opduiken. Rachel speelt de Griekse Hypatia voortreffelijk.

Wat ik al zei best een goede film.
Theorien worden leuk neergezet en verfilmd.
Primare SP33 4KVM & a30.5 + cd21
 Rega Planar 6 & Exact
 
Totem Forest, Model One Center, Model One
 Velodyne SPL 1200 Ultra
Sony Bravia 55"
Cables + connectors: Totem - Nordost/ Wyrewizard - Supra - Van den Hul - Soundright - Kemp - Rittal -  WBT - PS audio - Rega

Kwabbernoot

Ik heb hem ook gezien een paar maand geleden. Ik vond het eigenlijk een behoorlijke rukfilm. Het idee is op zich wel okay maar de uitvoering is ronduit but (IMHO). Nêh, geen aanrader.

Groeten...

Icarus314

#5
Kan natuurlijk op imdb heeft hij wel 7.3
http://www.imdb.com/title/tt1186830/



'you don't question what you believe, I must'  :wub: