Zelfbouw subwoofer XLS10

Started by fronskyy, September 4, 2003, 15:35:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arno P

Allemaal Nico's... ;D

"...We gaan meteen aan de slag,...maarrrr eerst een bakkie koffie..."

fronskyy

Quote from: Sullivan on October 22, 2003, 10:19:11
Pffiew, net even snel naar mijn woonkamer gegaan om te kijken of mijn sub er nog wel stond. En hij staat er nog. Zou echt zeggen dat het mijn sub was fronskyy... ;D.

Ja, ik begon mijn thread met te zeggen dat ik geinspireerd was door jou  ;D(maar ook andere enthousiaste XLS10 gebruikers). Nee echt, jou thread heeft mij enthousiast gemaakt. En ja, ook jij hebt een houten vloer, deze kleur vind ik het beste er bij passen. Bedankt voor het compliment.

fronskyy

#77
Quote from: Arno P on October 22, 2003, 00:35:22
Het luidsprekerdoek-frame had ik ook zo gemaakt...maar bij het spelen bleek dat het te laag is en de woofer er met gemak tegenaan komt......

Dank voor je reactie. Bedoel je met "te laag", te dicht bij de driver? Ik wil het frame op enige afstand van de buitenring van de driver houden, d.m.v. afstandbusjes (idee Sullivan/Frank). Het frame is 15mm dik en ik zit te denken aan 15mm afstandbusjes. Dit moet volgens mij meer dan voldoende zijn. De XLS10 heeft een uitslag van 40mm, maar volgens mij is dit van +20mm tot
-20mm.

Groeten,
Harry

Arno P

De specificatie vermeldt de lineaire uitslag....in praktijk gaat ie ook geregeld buiten het lineaire stuk...Ik heb de boel daarvoor achteraf nog moet aanpassen

fronskyy

Quote from: Vigier on October 21, 2003, 22:56:14
Wel ff zorgen dat je voldoende afstand tot de unit neemt met het doek! 30mm is wel het minimum...en een beetje strak spannen...
Vigier, bedoel je hiermee vanaf de uitstekende "rubber" buitenrand??

Vigier

Nopez,

die 30mm is vanaf de frontplaat (even er vanuit gaande dat je de woofer netjes ingefreesd hebt gemonteerd). Anders de dikte van de montagerand van de unit nog eens bij die 30mm optellen.

Groet, Joris

fronskyy

Bedankt voor de reactie. Ik zit dan goed met mijn 15mm plaat + 15mm afstandbusjes.

Groeten,
Harry

fronskyy

Quote from: Sullivan on October 22, 2003, 10:19:11
Echt een kick he om je eigen gebouwde sub in actie te horen en andere mensen te showen wat jij heb gemaakt?

mvg,
Frank
Absoluut. Zondag nog vrienden van ons op bezoek gehad. Ik laat de mannelijke helft een demo van U-571 zien en horen  8), roept zijn vrouw "dat moeten wij ook hebben"! Geweldig.

fronskyy

#83
Begonnen met de afwerking van de "kap". De plaat is 18mm dik (ipv 15 die ik dacht). Ik heb afstandbusjes aangebracht van 15mm. Dit is de lengte die ook goed lijkt, niet te kort en niet te lang en voldoende voor aan de ene kant de schroef en aan de andere kant de nippel voor het bevestigen van de kap aan de speaker. Deze nippel vraagt ongeveer 9mm. De busjes naast schroef ook dmv lijm bevestigd, de nippel heb ik ook vastgelijmd in het busje.

Ik heb de kap voor het drogen op de speaker geplaatst, zit alles direct op zijn plek en kan ik alvast een indruk geven van de "looks".
Hierna volgt zwart verven en luidsprekerdoek bevestigen.

Groeten,
Harry

De kap:

fronskyy

De kap ter droging van de lijm op de speaker:


Alfa_33

#85
.

Sullivan

Quote from: Alfa_33 on October 27, 2003, 10:43:02
Helaas heb ik geen frees, dus daar moet ik nog wat op verzinnen misschien heeft een kennis van me wel zo'n ding. Want dat staat nog net wat netter.

Inderdaad met frees is erg netjes en ik zou het ook gedaan hebben als ik er 1 had. Maar als je de woofers niet wil laten verzinken, dan zie je er helemaal niets meer van als je het gewoon met een decoupeerzaag doet (wel precies doen). Ook de cirkels van het frontje zijn niet meer te zien na het opspannen van het speakerdoek.

mvg,
Frank

fronskyy

Quote from: Sullivan on October 27, 2003, 10:51:19
Maar als je de woofers niet wil laten verzinken, dan zie je er helemaal niets meer van als je het gewoon met een decoupeerzaag doet (wel precies doen). Ook de cirkels van het frontje zijn niet meer te zien na het opspannen van het speakerdoek.

mvg,
Frank
Klopt, ik ben het met Frank eens. Maar een ander voordeel is dat door het verzinken (ongeveer 7mm) het luidsprekerdoek iets minder ver van de kast af hoeft.

Ik heb trouwens mijn frees via marktplaats voor 25 euro op de kop getikt. De frees maakt je het ook mogelijk de randen bijv. van de kap mooi af te ronden.

Groeten en succes,
Harry

fronskyy

#88
Gisteravond spikes onder de sub gemonteerd en vervolgens op een natuurstenen tegel/plaat geplaatst. Tussen de tegel en de vloer een speciale geluidsdempende rubberen mat geplaatst (via een vriend, wordt in de E&I wereld gebruikt als geluiddempend materiaal voor kasten).

Tip:
Even over de tegel. Ik was op zoek naar een een natuurstenen plaat van 40x40cm en ongeveer 4cm dik. Eerst bij een bedrijf geinformeerd dat grafstenen etc. maakt. Geschatte kosten 150Euro!. Vervolgens bij een natuursteenbedrijf, kosten 40Euro. Gisteren reed ik toevallig langs een leverancier voor bestratingen. Ik heb daar een zwarte natuurstenen tegel van 40x40x5cm (!) gekocht voor 11,20Euro (producent Excluton)!

Erik van Voorst (in memoriam)

Fronsky

weet je zeker dat het natuursteen is ???

De firma excluton levert veel beton...
vandaar de naam EXCLUusief beTON

Groetjes
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fronskyy

Absoluut zeker, het verbaasde mij ook (dat zij dit leveren).

Ik heb de zijkanten zelf enigzins bijgepolijst en ben naar verwacht geen beton tegengekomen ;).

Groetjes,
Harry

VlisChris

Het is een bijzonder mooi product geworden dit. Jullie beginnen met allemaal ontzettend te inspireren. Als ieder lid van dit forum nou eens even 1 euro naar mijn rekening overmaakt kan ik over 1/2 maanden beginnen met de bouw ;D.
Nee, serieus, dit is gewoon ontzettend mooi werk dat jullie leveren. Gewoon ontzettend jaloers op 8). Hoe laag gaan deze subs nou eigenlijk? Met het huidige gewicht aan je radiators?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

fronskyy

#92
Nog even een plaatje met spikes, natuursteen en "rubbermat". Resteert nog het doek. Misschien dat ik van het weekend nog tijd vind.

Groeten,
Harry

Erik van Voorst (in memoriam)

Mooie foto. 8)

Kun je de grille nog iets hoger plaatsen een paar mm. ???

Er komt weliswaar speakerdoek overheen maar als je dat nog lukt dan heb je boven en onder dezelfde afstand...toont weer iets mooier, ik zou dat zelf wel oplossen.

Mocht je het willen doen maar het lukt niet met verschuiven dan zou je nog een klein randje aan de onderzijde af kunnen halen of aan de bovenzijde een randje kunnen lijmen.

Maar misschien zoek ik spijkers op laag water.... ;)

Groetjes
Erik
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fronskyy

Ik begrijp je reactie, maar het is optisch bedrog. Ik heb enigzins van boven gefotografeerd (nu met mijn eigen camera!) daardoor lijken de randen niet gelijk, maar zijn het wel.

Wat dat betreft ben ik ook wel een pietje precies, ik ben er zelfs voor de zekerheid nog weer even voor gaan zitten, maar kan toch opgelucht gaan slapen.

Groetjes,
Harry

Erik van Voorst (in memoriam)

okay, begrijp ik.

Ik heb hetzelfde gehad met een van mijn foto's.

Toen baalde ik zo erg dat ik Nieuwe Foto's ervan maakte uit
een andere hoek....hoe bedoel je "disturbed".... :cwm27:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fronskyy

#96
Jullie hadden nog 1 plaatje tegoed, n.l. met luidsprekerdoek (ik ben door mijn nieuwe baan weinig aan andere dingen toegekomen).

Achter het doek zit nog grofmazig (5cm) stalen gaas (3mm) voor extra bescherming. Toch blijft de speaker het mooist zonder de kap.

Harry

Alfa_33

#97
.

fronskyy

Dank je.

Het genieten gebeurd zo nu en dan, maar mag zeker vaker.

Het was mijn eerste DIY-project en het is absoluut aan te raden. Het plezier van het bouwen (met hulp van de forum-leden) en luisteren naar het eindresultaat is absoluut leuk. Het is een speaker met een verhaal zeg ik wel eens en dat heb je minder bij een koopspeaker.

Harry