Zelfbouw subwoofer XLS10

Started by fronskyy, September 4, 2003, 15:35:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fronskyy


Arno P

Is die plamuur een soort plastic?

fronskyy

Geen tijd gehad om verder te bouwen, maar wel een paar plaatjes.

Van voren:


fronskyy

Van opzij:


Bart_M

Ziet er goed en degelijk uit.
Ga je de ruimte onder de amp nog opvullen?

Grtn,
Bart

fronskyy

Van boven:


fronskyy

Nog een:


fronskyy

De "vulling", Peerless:


fronskyy

Quote from: KrunK on October  5, 2003, 14:35:24
Ziet er goed en degelijk uit.
Ga je de ruimte onder de amp nog opvullen?

Ja, met zand (quartz, denk ik), als het maar hoekig en droog is.

Harry

Arno P

Welk gewicht heeft jouw passieve radiator erop gemonteerd?

fronskyy

#35
Dit is een radiator met membraamgewicht van 265 gram. Dit kun je altijd nog verzwaren.

Sullivan

Hi,

Ziet er zeer goed uit!

Mooi dat je de units iets laat verzinken. Ook de gleuven zien er mooi uit zo.

Heb je mdf platen al in de grondverf gezet? Zo ja, heeft dit geen negatief invloed op de lijm? Als je inderdaad gaat lakken zorg dan dat je heel goed gaat plamuren en schuren. Je ziet namelijk als bij lakken.

mvg,
Frank

fronskyy

Quote from: Sullivan on October  5, 2003, 15:12:59
Ziet er zeer goed uit!

Mooi dat je de units iets laat verzinken. Ook de gleuven zien er mooi uit zo.

Heb je mdf platen al in de grondverf gezet? Zo ja, heeft dit geen negatief invloed op de lijm? Als je inderdaad gaat lakken zorg dan dat je heel goed gaat plamuren en schuren. Je ziet namelijk als bij lakken.

Dank je.

Nee, geen grondverf gebruikt. Platen goed afgeschuurd voor het lijmen. Ga de kast na het lijmwerk zo goed mogelijk afwerken. Wil hem net als jij gedaan hebt afwerken met laminaatfineer op rol. Eventueel laat ik hem fineren, mocht het mij dit niet goed afgaan.

Harry

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: Arno P on September 26, 2003, 22:39:23
Is die plamuur een soort plastic?

Neen eigenlijk te vergelijken met polyester alleen zonder matjes... ;D
Zeer goed schuurbaar en blijft strak i.p.v. korrelig na de behandelingen
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Brandon

Hoi,

ik geloof trouwens dat Klang und Ton, het blad dat deze sub geintroduceerd heeft, ook sleuven had aan onder en bovenkant. Of dit voor de XA10S is weet ik niet zeker in elk geval wel voor de XA12S i.c.m een HS200. wat betreft het geluid van een fan, dit is indien je een goede hebt absoluut niet hoorbaar. Ik heb zelf de XA12S gebouwd met een HS500 (welke een gescheiden voedingsgedeelte heeft en een fan en 500W bij 8Ohm ipv 125W aan 8Ohm van de HS200), deze zorgt ervoor dat de warme lucht vanuit de kast naar buiten wordt getransporteerd en oververhitting geen kans krijgt. Ik zou hem trouwens zeker opullen mat zan want anders gaat de sub aan de "wandel". De mijne is gebouwd van 36mm MDF en 18mm hout, hierdoor is hij reeds zwaar genoeg (ong. 70kg). Helaas moet ik hem nu trouwens verkopen maar het is een beest van een sub!!!! De XA10S ook al trouwens....

Mvg,

Brandon
Stereo (only): Dynaudio Contour 1.3Mk2, Musical Fidelity A300, Lindeman CD1 SE, Kimber KS1011 and Kimber 8TC.

Michel

#40
Helaas ben ik niet in de gelegenheid geweest om een paar mooie foto's te maken, maar dan toch het resultaat even laten zien:

MDF kast ongeveer gebouwd als in de afbeeldingen van topic starter -dus ook met de dubbele zandkamers-  alleen heb ik in plaats van een versteviging in de vorm van een dwarslat tussen het frontpaneel en het tussenschot, gekozen voor een stevigere voorkant. Ik heb de eerste voorkant van 22mm MDF tussen onderkant, bovenkant en zijpanelen laten vallen en daar 2 gaten van 31 cm in gefreesd. Daarna heb ik over de zijkanten, onderkant, bovenkant en het eerste frontpaneel het tweede frontpaneel gelijmd waarin ik eerst uiteraard de juiste maten had gefreesd om de XLS-12's er netjes in te laten vallen. Op deze manier overlappen de lijmnaden elkaar en heb je een heel stevig 44mm frontpaneel.

De hele klankkast is van binnen bekleed met loodbitumen en gevuld met 9,4 kilo goed gedroogd zilverzand.
Het geheel weegt nu +/- 64Kilo.

De versterker (Hypex HS-200) is net zoals topic starter achter in gebouwd. Ik heb geen koelsleuven gemaakt. Is dat wel nodig? Ik zie in het originele Intertechnik ontwerp geen koelsleuven ???

De hele kast is na een goede schuurbeurt getext met fijn korrelige structuurlatex. Daarna gespoten met een speciale zwarte verf met daarin een soort lijm waardoor de verf enigszins flexibel blijft. Ik heb de verf zelf niet gemengd dus ik weet niet exact wat er in zit.

Het is belangrijk de kast niet eerst met een of andere rotzooi te behandelen als je er die structuur tex op wilt smeren. Het blijft veel beter op onbehandeld MDF zitten!

Het resultaat zien je in onderstaande foto. Mijn buurvrouw weet het nog niet, maar ik denk dat ze gaat verhuizen als ik hem vandaag voor de eerste keer eens goed open draai ;D
56" JVC HD-ILA
Dreambox DM7025-S/7020S/500S
Onkyo TX-DS797
Panasonic DVD-RA82 SDI Snazi Netcinema DVD Ceratec Effeqt MKII, Effeqt W, Effect CS, CeraSub 'Veto'

Vigier

Dat ziet er netjes uit kerel!
Ik hoop ff dat ze ook zo goed klinken? Mijn buren weten intussen dat er ook een zestal peerlessen in mijn kamer staan....
Pas op met je muren en deuren... :D

Grtz, Joris

Arno P

De xls10 sub in K&T had in ieder geval geen sleuven....ik kan het weten...hij staat bij mij thuis.. ;)

Brandon

Weet je zeker dat indien je een HS200 gebruikt geen sleuven hoeft te maken????? Indien je de versterker namelijk in een gesloten ruimte maakt dan wordt de lucht die zich in deze ruimte bevind steeds warmer door de warmte die wordt afgegevn door de versterker die zich in deze ruimte bevind......toch? Dit is touwens een van de redenen dat ik ten tijde van de bouw van mn XA12S gekozen heb voor een HS500 die een actieve fan heeft, waardoor er continue luchtverplaatsing is.....Trouwens bij een normale versterke heb je toch ook koelsleuven in de kast of koelvinnen...aangezien je het laatste niet hebt op je HS200, lijkt het me dus logisch dat je gebruik dient te maken van de
koelende factor die luchtcirculatie met zich mee brengt.


Mvg,

Brandon
Stereo (only): Dynaudio Contour 1.3Mk2, Musical Fidelity A300, Lindeman CD1 SE, Kimber KS1011 and Kimber 8TC.

Arno P

De Hs200 is ontworpen om gewoon ingebouwd te worden. Via de metaalplaat raakt hij voldoende warmte naar buiten kwijt...

Maar als het iets koeler kan zal hij het toch waarschijnlijk fijner vinden...

Brandon

Hoi,

als het via het metalen frontpaneel zou gaan zou dit beteken dat deze dus zelf warm wordt.....trouwens ijzer (is de frontplaat toch van..) heeft niet zo'n hele goede warmteoverdracht.....

Mvg,

Brandon
Stereo (only): Dynaudio Contour 1.3Mk2, Musical Fidelity A300, Lindeman CD1 SE, Kimber KS1011 and Kimber 8TC.

Brandon

Hoi,

je hebt mooie voetjes eronder trouwens Michel...dezelfde heb ik ook en voldoen prima er is hierdoor een grote ontkoppeling van de vloer waardoor je veel strakkere bas krijgt....

Mvg,

Brandon
Stereo (only): Dynaudio Contour 1.3Mk2, Musical Fidelity A300, Lindeman CD1 SE, Kimber KS1011 and Kimber 8TC.

fronskyy

Quote from: Michel on October  6, 2003, 09:37:06
De versterker (Hypex HS-200) is net zoals topic starter achter in gebouwd. Ik heb geen koelsleuven gemaakt. Is dat wel nodig? Ik zie in het originele Intertechnik ontwerp geen koelsleuven ???

Ik gebruik een VP200 van Sitronik Industrie (wordt ook geleverd aan Canton). Deze heeft een (vind ik) iets betere prijs/kwaliteitverhouding als de Hypex en levert iets meer vermogen bij 8Ohm.

Koelsleuven worden geadviseerd door de fabrikant (!), maar Canton heeft ze volgens mij niet aangebracht. Enkele "goeroes" uit Duitsland zijn zeer enthousiast over de versterker (net als Thomessen). Meer koeling (afhankelijk van het gebruik  ;D) kan geen kwaad.

P.S. Complimenten voor de kast, maar wees voorzichtig met water geven.

Groeten,
Harry

Michel

Ik heb net even Star wars (THX) opgezet en als die ruimte diepte-bommen exploderen danst het hele huis-;)

Er komt trouwens ook nog een kap voor de woofers, maar die is lastig te maken want moet er exact hetzelfde uit gaan zien als de kappen van de Boston Accoustics /¯¯¯¯¯\  (bovenaanzicht - zo dus ongeveer).

Ik ben ook nog met een 70cm center bezig waar 2 scan-speak revelator mid/woofers en een scan-speak 9800 tweeter in komen te zitten. De kast wordt ongeveer hetzelfde afgewerkt en krijgt ook zo'n zelfde kap. Ik wacht dus nog even met het maken van de kappen.
56" JVC HD-ILA
Dreambox DM7025-S/7020S/500S
Onkyo TX-DS797
Panasonic DVD-RA82 SDI Snazi Netcinema DVD Ceratec Effeqt MKII, Effeqt W, Effect CS, CeraSub 'Veto'

Arno P

Voor wat de sleuven betreft hebben de fabrikanten/ontwerpers goed opgelet aangezien ze zich geen retourzendingen van uitgebrande versterkers kunnen veroorloven....