Zelfbouw subwoofer XLS10

Started by fronskyy, September 4, 2003, 15:35:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fronskyy

In navolging van Sullivan met zijn geweldige stap-voor-stap thread en andere enthousiaste zelfbouwers op het internet, begin ik ook aan mijn eerste subwoofer op basis van een XLS10 met passive radiator.

Ik zal proberen een digicam te regelen om zo af en toe een foto te plaatsen.

Het ontwerp is vrijwel gelijk aan  die van Intertechnik en Sullivan's.

Op dit moment zijn mijn spullen binnen (zie Sullivan's thread) en zal ik naast mijn werk en andere bezigheden beginnen met de bouw.  Eerst maar wat proefstukjes hout frezen en lijmen, om hier wat ervaring mee op te doen.

Ik heb trouwens direct een praktisch vraagje. Hoe dichten jullie het gat af waar de kabel doorloopt die van de versterker naar de driver gaat? En misschien hebben jullie nog tips welk soort kabel ik het beste hiervoor kan gebruiken.

Harry

Sullivan

Hoi Harry,

Toch een eigen topic geopend. Leuk!

Maak in ieder geval foto's met een traditionele camera en plaats ze later ;).

Wat ik gedaan heb om het kabelgat van de woofer naar de versterker luchtdicht te krijgen is het volgende:

- Je splijt de kabel in tweeen
- Je boort dan twee gaatjes die net zo groot zijn als de deelkabel zelf (b.v. 3 centimeter uit elkaar.
- Nu boor je in elk gat aan beide kanten van het hout een groter gat (2x zo groot b.v.). Deze boor je niet helemaal door. Juist niet.
- Als je nu de draadjes erdoor trekt onstaat er een ruimte om het draadje. Dit kan je nu goed opvullen met kit.

             |               |
             |               |
             |               |
             ----       ----
                 |      |
                 -------
draadjedraadjedraadjedraadjedraadje
                 -------
                 |      |
             ----       ----
             |               |
             |               |
             |               |


Duidelijk ???

mvg,
Frank




Bart_M

Of even opboren met een verzinkkop.  ;)

Grtn,
Bart

Sullivan

Quote from: KrunK on September  5, 2003, 09:38:26
Of even opboren met een verzinkkop.  ;)

Grtn,
Bart

Geeft inderdaad hetzelfde resultaat. Ik had alleen niet zo'n verzinkkop en dan is het vrij prijzig voor die paar gaatjes.

mvg,
Frank

Arno P

Nog een oude truuc die helemaal gatloos de kabel door het hout haalt: sla een verkoperde spijker door het hout en soldeer aan beide kanten de draad eraan vast...

Bart_M

Dan zou ik weer een verzilverde spijker pakken... :P

Grtn,
Bart

Arno P

verzilverde spijkers........gat in de markt...

En nooit meer last van weerwolven ;D

fronskyy

Bedankt voor de tips! Geweldig zo'n forum.

Arno P

Ach...als jij in ruil een leuk voortgangsverslag met foto's op het forum zet, zijn wij dik tevreden.... :D

fronskyy

Tja moet toch maar een fototoestel regelen. Ik heb mijn frontpaneel gefreesd!  :)

Eerst een klein proefstukje gedaan.  Dit ging lekker, dus direct maar verder gegaan met mijn frontpaneel. De twee speakers heb ik 7mm verzonken, dit vanwege de lange slag van de speaker. Zo voorkom ik dat deze later tegen mijn luidsprekerdoek klappert.

Alles gelukt, twee mooie gaten met een 7mm verzonken rand.

Ik kan al beginnen te lijmen binnenkort.


Sullivan

Mooi dat ze verzonken zijn. Ik had geen frees anders had ik het ook gedaan. Passen ze mooi?

Ben inderdaad benieuwd naar eventuele foto's ;).

mvg,
Frank

Arno P

Let op met de slag van de speaker, ik dacht het doek ook ver genoeg van de konus te hebben maar heb achteraf nog e.a. moeten aanpassen omdat de konus hem nog steeds raakte (waarschijnlijk als de woofer verder dan zijn lineaire slag gaat...

fronskyy

Ja, de drivers passen prima. Ik volg mogelijk ook de tip van Frank met het gebruik van afstandbusjes om het doek op voldoende afstand te houden.

Alfa_33

#13
.

fronskyy

Eigenlijk had ik het te druk om er mee bezig te zijn, maar ja, het bleef lonken.

Ik heb nu drie panelen gelijmd en dat gaat goed (het is ten slotte de eerste keer). De gaten voor de driver heb ik voor die tijd geboord en de inslagmoeren aangebracht.

Ik heb net de plek van de versterker uitgetekend. Deze wil ik ook uitfrezen.

Ik probeer morgen mijn buurman zo gek te krijgen een paar foto's te nemen van dit stadium (met al die lijmtangen). Is wel leuk voor later en natuurlijk voor dit forum.

Als het lukt met de foto's, dan plaats ik ze natuurlijk. Morgen alvast kabels halen voor de koppeling van de driver aan de versterker.

Harry

Arno P


Alfa_33

#16
.

fronskyy

#17
(kopie uit ander topic:
vraag over plaats ventilatiesleuven versterker
boven/onder of links/rechts
)

Frank,

Voor de versterker wordt dit geadviseerd. Wel een goed idee, van de sleuven opzij, alleen vraag ik mij af of de luchtcirculatie dan wel net zo goed is. Warme lucht stijgt op. Of zou dit niet uitmaken?
Het zijn natuurlijk dan wel langere (=grotere) openingen. De versterker is inbouw ongeveer 20*30 cm.

Food for thought.....

Groeten,
Harry

Alfa_33

#18
.

peterr

Quote from: Alfa_33 on September 18, 2003, 19:30:41
Quote from: fronskyy on September 18, 2003, 17:22:20
(kopie uit ander topic:
vraag over plaats ventilatiesleuven versterker
boven/onder of links/rechts
)

Frank,

Voor de versterker wordt dit geadviseerd. Wel een goed idee, van de sleuven opzij, alleen vraag ik mij af of de luchtcirculatie dan wel net zo goed is. Warme lucht stijgt op. Of zou dit niet uitmaken?
Het zijn natuurlijk dan wel langere (=grotere) openingen. De versterker is inbouw ongeveer 20*30 cm.

Food for thought.....

Groeten,
Harry


De theorie geloof ik zeker!!.
Een versterker word zeker warm, en zal waarschijnlijk ook beter presteren naar mate hij goed gekoeld word.

Maar voor de lucht circulatie zou je dan toch een fan oid nodig hebben ???
Ik heb zelf nog nooit sleuven gezien in een koop sub.
(Ook geen koeler trouwens).

En ik vind het ook niet echt mooi lijken, bovendien moet je er zeker rekening mee houden als je ook nog zandcompartimenten wil maken.!

Groeten,
Sander

PS: Mijn project zal waarschijnlijk volgende maand beginnen.
Ik ga het heel rustig aan doen, ik begin met de kast.
Daarna de woofers en daarna de versterker.


Btw, PICS !!! ;D 8)


Het maken van sleuven (boven en onder) is een prima methode om je versterker te koelen. Door het schoorsteeneffect zal er een luchtcirculatie ontstaan (grotere afstand sleuven, meer luchtverplaatsing).

Ventilatoren lijken me niet geschikt ivm het geluid wat ze zelf produceren.

Bij "koopsubs" bevinden de koellichamen zich meestal buiten de sub dus vandaar geen sleuven.

Nadeel van openingen in je sub is dat er stof op/in/rond je versterker komt te zitten.

Ik heb zelf onlangs dezelfde sub gebouwd maar dan zonder versterkermodule.
De sub heb ik als kubus gebouwd waardoor hij lekker compact is.
Nadeel is wel dat de passieve radiator opzij zit.
Ben nog wat aan het experimenteren met de plaatsing, demping en de interne verstevigingen. Hij bevalt in ieder geval prima.

Groeten,

Peterr

fronskyy

Ik heb vorige week ruggespraak gehad met een Duitser die dezelfde versterker heeft gebruikt en (naar verwacht) adviseerde hij ook de sleuven boven en onder ipv links en rechts. Dit naast de aanwezigheid van een koellichaam van de versterker aan de buitenkant van de kast.
Op zich kan het zonder, maar baat het niet het schaadt zeker niet. Dezelfde versterker wordt ook gebruikt door Canton zonder sleuven.

Ondertussen het achterpaneel ingefreesd met sleuven en een verzonken rand voor de versterker. (Ik krijg hierbij steeds meer respect voor mensen zoals Erik die op een professionele wijze met houtbewerking bezig zijn.) Ook de gaten voor de bevestigingsbouten van de versterker aangebracht met inslagmoeren aan de achterzijde.
Vanavond ga ik het achter- en onderpaneel verlijmen.

Ik zat de denken om aan de binnenzijde van de sleuven bijv. luidsprekerdoek aan te brengen om vervuiling enigzins "buiten de deur" te houden.

De scheidingswand heb ik trouwens voorzien van twee uitgefreesde gaten voor de interne bekabeling (teflon/zilver), zoals eerder in deze thread geadviseerd, om een goede luchtafdichting mogelijk te maken.

Harry

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: fronskyy on September 25, 2003, 09:58:20
Ik zat de denken om aan de binnenzijde van de sleuven bijv. luidsprekerdoek aan te brengen om vervuiling enigzins "buiten de deur" te houden.

Kijk uit dat het dan weer niet warm blijft... ;)...
Gebruik desnoods horregaas aan de binnenkant....

Ik kijk uit naar je foto's

Groetjes
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fronskyy

Goede tip Erik bedankt, daar heb ik nog wel wat van liggen ook.

Mijn buurman wil wel foto's nemen, ik heb zijn cirkelzaag ook al even geleend. Dus binnenkort komen een paar plaatjes.

Harry

fronskyy

Nog een vraagje Erik. Ik las dat jij 2-componenten plamuur gebruikt voor de afwerking. Nu zag ik bij Gamma ook speciaal MDF-plamuur, wat adviseer jij (misschien een retorische vraag).

Groetjes,
Harry

Erik van Voorst (in memoriam)

Nee niet kopen!!

Je moet van Albastine de SterkPlamuur hebben op basis van 2 componenten (Een grote oranje tube en een kleine wit tube geleverd in een kartonnen doosje).
Op het doosje staat zo sterk als staal...en dat is het ook ;)

Als je het gaat gebruiken moet je VEEL minder verharder gebruiken dan staat aangegeven anders red je bij lange na het einde van de grote tube niet...neem maar gerust de helft van de aangegeven hoeveelheid....trust me ;D

Groetjes

PS
Deze plamuur is de ENIGE die ik adviseer ...de rest droogt in en is gewoon "kruimelrotzooi".... >:(
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!