Tweeter cone zelf uitdeuken?

Started by Kjelt, April 5, 2010, 12:01:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

scrutinizer

#50
Quote from: Kjelt on April  6, 2010, 11:33:03
Duntech speakers zijn ook time aligned, vandaar ook een vilten ster om de tweeter heen en dus waarschijnlijk ook de correctie van de standaard drivers?
Met als verschil dat Duntech dit akoestisch deed en Dynaudio electrisch. ;)

Quote from: Audiofiel on April  6, 2010, 11:28:04
Het was enkel een woordgrapje tussen correcties en corrected. :hehe:

;D

Anton.


Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kjelt

Quote from: Interficior on April  6, 2010, 11:35:17
Wat is precies de relatie tussen een vilten ster en time-alignment (het laddernetwerkje in het filter)?
Geen idee maar dat vertelde me destijds iemand bij de hifi zaak waar ik de speakers heb gekocht, dat was dus onzin?

scrutinizer

#52
Quote from: Interficior on April  6, 2010, 11:35:17
Wat is precies de relatie tussen een vilten ster en time-alignment (het laddernetwerkje in het filter)?
Volgens mij een aanname van Kjelt, Interficior.
Misschien is het ook gezien jou inzicht mogelijk hier antwoorden te geven i.p.v. vragen. ::)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Cyrus·

Quote from: Kjelt on April  6, 2010, 10:01:11
Ja precies! Dit waren speakers van duizenden guldens per stuk begin jaren 90, nu heb ik er enkele honderden euro's voor het paartje voor betaald dus mag er best nog wat bij om het weer goed te krijgen. Ik ben  :inlove: op het uiterlijk en het geluid van deze speakers en tot ik iets veel beters hoor (zou best wel bestaan ondertussen) wat betaalbaar is blijf ik lekker bij deze combinatie.

Kijk! Gewoon doen dus  ;)

Quote from: Kjelt on April  6, 2010, 10:01:11
Bedoel je met vervangen van de rolranden dit:
http://www.audiofriends.nl/refoamen/

Ja. Hoewel refoamen in de meest letterlijke zin slaat op units met foamranden, is het klusje voor jouw units met rubberen rolranden hetzelfde.

Fred levert setjes waarmee je het zelf kunt doen; als je de klus niet zelf aandurft is misschien een ander bereid je te helpen. Of anders naar zaken als Total Speaker Repair, Speaker&Co, Speakerland. Ik heb geen ervaring met het zelf doen noch de genoemde bedrijven. Wel weet ik, van diverse mensen die hier wel ervaring mee hebben, dat het vervangen van die rolranden beslist geen duur verhaal hoeft te zijn.
Groeten,
Edwin

Interficior

Ik weet ook niet alles. :) Ik zou zelf zeggen dat die vilten ster daar niet zit voor time-alignment maar ik wil niet gelijk "de tunnel in kijken".
Take it or lease it

scrutinizer

#55
Quote from: Interficior on April  6, 2010, 11:47:00
Ik weet ook niet alles. :) Ik zou zelf zeggen dat die vilten ster daar niet zit voor time-alignment maar ik wil niet gelijk "de tunnel in kijken".
Kom op. Deze is dubbelloops en afgezaagd. :devil:

;D

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

scrutinizer

Rolrand afhankelijk van materiaal, omtrek en unit 150 > 500 Euro per unit.

But be prepaired en informeer even. ;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kjelt

Quote from: Interficior on April  6, 2010, 11:47:00
Ik weet ook niet alles. :) Ik zou zelf zeggen dat die vilten ster daar niet zit voor time-alignment maar ik wil niet gelijk "de tunnel in kijken".
Laat ik nog wat erbij vertellen, door het speakerdoek heen zie je hem absoluut niet dus het is geen cosmetisch iets volgens mij.
Zo te zien is het ook vrij veel werk om dit zo te maken dus ik vraag me dan in combinatie met wat scrutinizer over Duntech verteld dat ze time alignment ook akoestisch doen inderdaad af of het nou wel of niet hier iets mee te maken heeft  :)

scrutinizer

#58
Quote from: Kjelt on April  6, 2010, 11:54:52
Laat ik nog wat erbij vertellen, door het speakerdoek heen zie je hem absoluut niet dus het is geen cosmetisch iets volgens mij.
Zo te zien is het ook vrij veel werk om dit zo te maken dus ik vraag me dan in combinatie met wat scrutinizer over Duntech verteld dat ze time alignment ook akoestisch doen inderdaad af of het nou wel of niet hier iets mee te maken heeft  :)
Het vilt en zijn vormgeving heeft meer met afstraalgedrag te maken, Kjelt.
En ontneemt in (bepaald) frequentieverloop wat energie.

;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kjelt

Quote from: scrutinizer on April  6, 2010, 11:59:22
Het vilt en zijn vormgeving heeft meer met afstraalgedrag te maken, Kjelt.
En ontneemt in (bepaald) frequentieverloop wat energie.
Ok bedankt dan is dat fabeltje ook weer opgelost  :D

Audiofiel

Quote from: scrutinizer on April  6, 2010, 11:59:22
Het vilt en zijn vormgeving heeft meer met afstraalgedrag te maken, Kjelt.
En ontneemt in (bepaald) frequentieverloop wat energie.

Precies. Het is een beetje vergelijkbaar met de 'ster' rond sommige tweeters.

Het doet niets 'in de tijd'. Zou wel handig zijn als dat zo makkelijk ging. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Kjelt

#61
Zo vanavond de woofers uitgewisseld en meteen (voor de bonuspunten) een 4 punts impedantiemeting met de Keithley gedaan: 6,1 ohm  ;)
Dit was hetzelfde voor beide woofers (goede en defecte) en beide woofers hadden hetzelfde Duntech identificatie nummer  :thumbs-up:
Ik heb ook meteen wat extra fotootjes gemaakt van de woofer ter identificatie, vooral de gele ringen zeggen jullie misschien iets meer over de oorsprong van deze driver.

Daarna een grote schok  :o  ik heb voor de nieuwsgierigheid de tweeter van de Esquire gedemonteerd en dit was helemaal geen Duntech of Dynaudio D28-2 echter een Morel MDT32 (zie foto). Ik heb de Esquires ook destijds 2ehands gekocht en kennelijk zijn deze ooit vervangen. Wat vinden jullie van die vervanger, hebben ze gelijke karakteristieken of kan ik beter hier ook Dynaudio D28-2 voor gaan zoeken? Ben erg benieuwd naar jullie reacties.


scrutinizer

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Interficior

#63
Quote from: scrutinizer on April  6, 2010, 22:56:43
http://duntech.com.au/media/esquire/best-buy-d100.html

Anton.
Haha, deze link had je zeker al lang hè. ;D

Morel MDT32S zijn gelukkig nog gewoon te koop voor pak 'm beet 50 euro per stuk. Maar gelukkig levert Morel óók losse domepjes. Dus dáár zou ik naar kijken dan.

Edit: Mooie Keithley die je daar hebt zeg! Maar helaas is het geen volledig impedantieplot. Dus geen bonuspunten!  :D
Take it or lease it

scrutinizer

Quote from: Interficior on April  7, 2010, 08:55:15
Haha, deze link had je zeker al lang hè. ;D

Morel MDT32S zijn gelukkig nog gewoon te koop voor pak 'm beet 50 euro per stuk. Maar gelukkig levert Morel óók losse domepjes. Dus dáár zou ik naar kijken dan.

Wil je het echt weten?

Gezocht op het moment ik de laatste post van Kjelt las, dus ong. 3 min. voor mijn post. :)
Hierbij moet ik je bekennen dat ik niet eens wetenschap van Duntech Esquires bestaan had, laat staan ze gezien of gehoord te hebben. :-[

;D

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kjelt

#65
Quote from: scrutinizer on April  6, 2010, 22:56:43
http://duntech.com.au/media/esquire/best-buy-d100.html
Anton.
Super! Nu dus op zoek naar de Morel drivers/parts, wat zijn in Nederland DE adresjes op dit gebied, zoals in mijn openingspost al verteld ben ik niet zo thuis in de zelfbouw en drivers business  :-[ dus wie kan uit voorraad deze Morel drivers of onderdelen leveren?  :)

Oh ja wat is het verschil tussen de MDT32 en de MDT32 S  ???

Interficior

Usual suspects zijn Speaker & Co en Speakerland. Deze hebben ze wel al staat het (waarschijnlijk) niet op hun site. Ook concurrenten als BMM-electronics (nu: Europe Audio) en vast nog wel meer zullen het verkopen.

De Europese importeur zit in Nederland en is Eltim (eltim.eu uit mijn hoofd). Je kunt daar ook direct kopen.
Take it or lease it

Kjelt

Quote from: Interficior on April  7, 2010, 10:55:41
Usual suspects zijn Speaker & Co en Speakerland. Deze hebben ze wel
Update: ik heb zojuist van de pakketdienst twee gloedje nieuwe MDT32S tweeters mogen ontvangen  :pompom: dat wordt vanavond solderen en genieten.

Met de MW166 had ik minder geluk, zes zaken gemailed echter deze is totaal niet leverbaar  :(
De beste vervanger (qua massa, tesla en andere elektrische eigenschappen) die ik kon vinden is de nieuwe Morel CAW638 echter dan zal ik alle zes de woofers dienen te vervangen (L+R+Center) en dat loopt behoorlijk in de papieren. Er zitten nu 6 goede woofers in (eentje vervangen dus met de reserve speaker) alleen is de vraag hoe lang deze goed blijven.

Ik kan ze refoamen met een rubberen rand echter dat kost net zoveel als een nieuwe woofer dus dan zou dat alleen interessant kunnen zijn als ik de defecte woofer laten refoamen.
Blijft de vraag hoe lang gaan rubberen randen van woofers mee en kan ik er iets opsmeren om hun levensduur te verlengen?