Tweeter cone zelf uitdeuken?

Started by Kjelt, April 5, 2010, 12:01:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt

Overigens nog een vraagje, de tweeters zijn van Dynaudio en die worden als matchend pair verkocht, oftewel ik dien beide tweeters te vervangen.
Is dit bij de woofers van Dynaudio ook zo of is dat overdreven?

Raphie

Kjelt, je kan je op het internet zo gek laten maken als dat je zelf wilt. je hebt speakers gekocht van 17 jaar oud. Wat verwacht je er zelf van en wat wil je er nog in investeren.....
JBL PRX Power!

Kjelt

Quote from: Raphie on April  6, 2010, 09:24:57
Kjelt, je kan je op het internet zo gek laten maken als dat je zelf wilt. je hebt speakers gekocht van 17 jaar oud. Wat verwacht je er zelf van en wat wil je er nog in investeren.....
Raphie, deze speakers zijn gewoon mijn sound , ik wil ze gewoon weer in hun oude glorie herstellen  ;)
Ik heb best wel veel speakers gehoord maar niets komt in de buurt van deze jongens (voor mijn smaak) dus ik was al lang op zoek naar gelijke speakers om mijn center te vervangen en een homogener geluidsbeeld te krijgen. Nu heb ik de grotere broertjes gevonden echter deze gebruikt exact dezelfde drivers en klinkt bijna hetzelfde (ietsjes dieper laag).
Omdat ik het laag toch via een crossover naar mijn subwoofers stuur maakt dat in dit geval weinig uit. Kortom, het moet niet te gek worden maar zolang het voor een leuke prijs weer in de oude staat terug te brengen is ga ik daarvoor.

Cyrus·

#28
Die tweeters op MP kosten € 50 de set dus voor dat geld kun je ze bijna niet laten liggen. Het vervangen van de rolranden schijnt ook al geen al te dure klus te zijn maar om te weten wat dat gaat kosten, zul je één van die genoemde bedrijven moeten benaderen.

Tel die kosten bij elkaar op, zet dat af tegen de leeftijd van de speakers en wat je er voor betaald hebt. Als het totale financiële plaatje je dan nog steeds aanstaat: gewoon doen. Want dan heb je uiteindelijk een stel speakers waar je heel erg blij van wordt en dat is onbetaalbaar, toch?
Groeten,
Edwin

Kjelt

#29
Quote from: CyrusOne on April  6, 2010, 09:53:45
Die tweeters op MP kosten € 50 de set dus voor dat geld kun je ze bijna niet laten liggen. Het vervangen van de rolranden schijnt ook al geen al te dure klus te zijn maar om te weten wat dat gaat kosten, zul je één van die genoemde bedrijven moeten benaderen.

Tel die kosten bij elkaar op, zet dat af tegen de leeftijd van de speakers en wat je er voor betaald hebt. Als het totale financiële plaatje je dan nog steeds aanstaat: gewoon doen. Want dan heb je uiteindelijk een stel speakers waar je heel erg blij van wordt en dat is onbetaalbaar, toch?
Ja precies! Dit waren speakers van duizenden guldens per stuk begin jaren 90, nu heb ik er enkele honderden euro's voor het paartje voor betaald dus mag er best nog wat bij om het weer goed te krijgen. Ik ben  :inlove: op het uiterlijk en het geluid van deze speakers en tot ik iets veel beters hoor (zou best wel bestaan ondertussen) wat betaalbaar is blijf ik lekker bij deze combinatie.

Bedoel je met vervangen van de rolranden dit:
http://www.audiofriends.nl/refoamen/

Audiofiel

Ik lees het topic nu pas. Jammer dat je gekozen hebt voor het 'uitduwen' van de dome. Dat gaat vaak niet 100% goed. In ieder geval bij Dynaudio tweeters is de beste methode toch echt de stofzuiger. Op de laagste stand (160W of zo), hand een flink stuk om de zuigbuis doen, met veel extra openingen voor een nog lagere druk. Het mooie van de stofzuiger is dat hij dezelfde kracht simuleert als op de dome is uitgeoefend, maar dan in omgekeerde richting. En je hebt veel minder kans op kreukels in het textiel omdat hij vaak in één keer terugkeert.

Maar zover het slechte nieuws. Het goed nieuws is dat deze tweeters inderdaad niet duur zijn op de tweedehands markt en dat ze makkelijk te vervangen zijn door een beter exemplaar als de D28/2 of liever nog de D260 Esotec. Filter hoeft daarvoor niet aangepast te worden. Wel altijd per twee kopen, want tweeters moeten liefst gepaard zijn (woofers hoeft niet per se).

De foto's van de woofers zijn wat moeilijk in te schatten, maar gezien de dikke stofkap vermoed ik ook hier een Dynaudio unit. Kun je wat foto's maken waarop de hele woofer te zien is en wellicht een foto van de achterkant van de woofers? Het zal waarschijnlijk gaan om de 17W75, maar welke variant is dan de vraag. Er waren 4, 6 en 8 ohm versies (en nog inverted dome) op de markt. Lijkt mij ook gek als alle typenummers weg zouden zijn.

Het merk van de gevonden speakers is niet toevallig Duntech? ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Kjelt

Quote from: Audiofiel on April  6, 2010, 10:02:38
De foto's van de woofers zijn wat moeilijk in te schatten, maar gezien de dikke stofkap vermoed ik ook hier een Dynaudio unit. Kun je wat foto's maken waarop de hele woofer te zien is en wellicht een foto van de achterkant van de woofers? Het zal waarschijnlijk gaan om de 17W75, maar welke variant is dan de vraag. Er waren 4, 6 en 8 ohm versies (en nog inverted dome) op de markt. Lijkt mij ook gek als alle typenummers weg zouden zijn.
Het merk van de gevonden speakers is niet toevallig Duntech? ::)
Hi Audiofiel, je kent me en inderdaad het gaat om Duntech speakers. Ik zelf heb de Esquire, en dit zijn de Viscount speakers.
Alleen de informatie die ik op internet tegenkom vermeld dat de woofer een Dynaudio 17W75 zou zijn echter als ik op de foto's van deze drivers kijk zitten er om de cone heen luchtspleten en dat is bij de mijne absoluut niet het geval. De typenrs zijn vervangen door een Duntech partnr sticker, de drivers zijn OEM ingekocht.
Ik heb hier op het werk geen foto's maar zal vanavond wel wat posten.

Stofzuiger van mij is niet instelbaar qua zuigkracht dus ik durfde dat niet goed aan. Ik wil ze toch graag vervangen door nieuwe drivers tzt maar heb nog geen reactie van de verkoper.

Audiofiel

#32
Quote from: Kjelt on April  6, 2010, 10:10:30
Hi Audiofiel, je kent me en inderdaad het gaat om Duntech speakers. Ik zelf heb de Esquire, en dit zijn de Viscount speakers.
Alleen de informatie die ik op internet tegenkom vermeld dat de woofer een Dynaudio 17W75 zou zijn echter als ik op de foto's van deze drivers kijk zitten er om de cone heen luchtspleten en dat is bij de mijne absoluut niet het geval. De typenrs zijn vervangen door een Duntech partnr sticker, de drivers zijn OEM ingekocht.
Ik heb hier op het werk geen foto's maar zal vanavond wel wat posten.

Als je ze post, kan ik je meer vertellen. Als je ze loshaalt, meet dan meteen even de DC-weerstand (uiteraard zonder aangesloten te zijn). Misschien levert dat nog wat bruikbare informatie op. :happy:

QuoteStofzuiger van mij is niet instelbaar qua zuigkracht dus ik durfde dat niet goed aan. Ik wil ze toch graag vervangen door nieuwe drivers tzt maar heb nog geen reactie van de verkoper.

Dan snap ik dat je niet je eigen stofzuiger hebt gepakt... maar waarom niet even die van de buren geleend? Of was je bang voor de reactie op de vraag "Mag ik even je stofzuiger lenen om mijn tweeters uit te deuken?" :P
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Kjelt

Oh ik heb trouwens wel twee foto's van de woofers want ik heb al een email naar duntech gestuurd voor meer informatie over deze woofers  :D  lang leve webmail hier twee fotootjes  ;)

Kjelt

Quote from: Audiofiel on April  6, 2010, 10:13:48
Als je ze post, kan ik je meer vertellen. Als je ze loshaalt, meet dan meteen even de DC-weerstand (uiteraard zonder aangesloten te zijn). Misschien levert dat nog wat bruikbare informatie op. :happy:

Dan snap ik dat je niet je eigen stofzuiger hebt gepakt... maar waarom niet even die van de buren geleend? Of was je bang voor de reactie op de vraag "Mag ik even je stofzuiger lenen om mijn tweeters uit te deuken?" :P
haha ik durfde het niet goed aan met de stofzuiger, klonk als een "cut the corner" methode terwijl het van binnenuit deuken meer moeite en dus vermoedde ik een beter resultaat, ach ja ik had er geen verstand van  :-[

De impedantie van de luidspreker is 4 ohm echter van de tweeter 8 ohm dus vermoed ik dat de twee woofers beide 4 ohm zijn of zouden ze parallel aangesloten zijn? Ik zal de woofer dan eerst aan een kant los moeten solderen om goed te meten  ;)

Interficior

De drivers zien er niet uit als standaard Dynaudio-units, maar hoogstwaarschijnlijk gaat Audiofiel je nu precies zeggen hoe en wat.

Echter zul je echt de driver moeten loshalen om de impedantie te meten. Ze zijn hoogstwaarschijnlijk zelfs parallel aangesloten zijn, maar er zit uiteraard een filter tussen. En deze zorgt min of meer voor het impedantieverloop waarbij de fabrikant ook maar een mooie waarde heeft gekozen. Dus voor de impedantie van de woofer moet je hem echt even loshalen en meten.
Take it or lease it

Audiofiel

Quote from: Kjelt on April  6, 2010, 10:14:18
Oh ik heb trouwens wel twee foto's van de woofers want ik heb al een email naar duntech gestuurd voor meer informatie over deze woofers  :D  lang leve webmail hier twee fotootjes  ;)

Lastig. Het is overduidelijk een Dynaudio gezien de stofkap en de blauwe spoel. Maar die kap achterop ziet er toch echt heel anders uit. Lijkt er meer op dat Duntech die er zelf overheen heeft gezet. Zou me niet verbazen als daaronder de originele Dynaudio kap zit. :sigh:

Dynaudio maakte grofweg 3 versies van de 17W75. De eerste versie had een inverted dome (omgekeerde stofkap), de tweede een gewone (bolle) dome met iets andere specs en de derde is een Esotec-versie (LQ geheten) met een gegoten chassis in plaats van geperst staal (wat makkelijk kan verbuigen!) met vrijwel dezelfde specs als versie twee. Deze laatste is ook te koop als de MW160 (autoversie).

Degene die jij hebt, moet de tweede versie zijn, want je ziet duidelijk een geperst stalen frame en een bolle stofkap.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Wat op jouw plaatje node mist zijn de luchtsleuven die zo typerend zijn voor de Dynaudio woofers. Het zou dus ook kunnen dat Duntech een eigen membraan monteert op een standaard 17W75. Dan is de spreekspoel en magneet weliswaar identiek, maar heb je een custom membraan. Gezien de leeftijd van de speakers, is het ook de vraag of de tweede versie van de Dynaudio 17W75 er al was. Wellicht wilde Duntech niet wachten op de verbeterde 17W75 met bolle stofkap en hebben ze zelf het membraan met holle stofkap vervangen... ::)


In dat geval is een - gedegen - reparatie de enige oplossing. Vervanging is dan niet mogelijk, aangezien je de parameters niet weet. :-\
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Interficior

Die luchtsleuven vielen mij ook al op Audiofiel.

Overigens krijgt Kjelt van mij bonuspunten als hij de volledige impedantie weet op te meten. En nog meer bonuspunten als hij dat ook doet bij een ongehavende woofer.
Take it or lease it

Audiofiel

En dan hebben we nog de kwestie van de 4 schroefgaten in de woofer in plaats van de 6 bij de normale 17W75 Dynaudio versies...

Hoeveel bonuspunten zijn dat? :hehe:
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

scrutinizer

#40
Quote from: Audiofiel on April  6, 2010, 10:02:38
Ik lees het topic nu pas. Jammer dat je gekozen hebt voor het 'uitduwen' van de dome. Dat gaat vaak niet 100% goed. In ieder geval bij Dynaudio tweeters is de beste methode toch echt de stofzuiger. Op de laagste stand (160W of zo), hand een flink stuk om de zuigbuis doen, met veel extra openingen voor een nog lagere druk. Het mooie van de stofzuiger is dat hij dezelfde kracht simuleert als op de dome is uitgeoefend, maar dan in omgekeerde richting. En je hebt veel minder kans op kreukels in het textiel omdat hij vaak in één keer terugkeert.
Beste!! ::) Zeker een van de makkelijkste benaderingen. :)

QuoteMaar zover het slechte nieuws. Het goed nieuws is dat deze tweeters inderdaad niet duur zijn op de tweedehands markt en dat ze makkelijk te vervangen zijn door een beter exemplaar als de D28/2 of liever nog de D260 Esotec. Filter hoeft daarvoor niet aangepast te worden. Wel altijd per twee kopen, want tweeters moeten liefst gepaard zijn (woofers hoeft niet per se).
Nou Arjen, ik heb in het verleden wat werkzaamheden aan Duntech Sovereign en Crown prince gehad waar ondanks 1 ste order filtering 'ongelofelijk' veel correctie in werd toegepast.
Correcties die niet alleen betrekking op imp. hadden maar vooral frequentie gerelateerd. ;)
Dus ik zou er bij Duntech niet 'zo' maar van uitgaan dat je kunt swoppen tussen de tweeters.
Ik heb destijds zelfs d.m.v. het ontnemen/ toevoegen van ferrofluid, gebruikmakend uit onderdelen van 6 exemplaren, een setje kunnen optimaliseren.

;)

Werden die units niet destijds aangeleverd door Audio Technologies?

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Audiofiel

Quote from: scrutinizer on April  6, 2010, 10:34:23
Nou Arjen, ik heb in het verleden wat werkzaamheden aan Duntech Sovereign en Crown prince gehad waar ondanks 1 ste order filtering 'ongelofelijk' veel correctie in werd toegepast.

I stand corrected. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

scrutinizer

Quote from: Audiofiel on April  6, 2010, 10:36:00
I stand corrected. ;D
Niet het uitgangspunt, maar samen weten we meer.

:)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Interficior

Anton,

Je impliceert dat er óók correcties qua impedantie zijn gemaakt. Hoe moet ik dat precies zien met het toevoegen/ontnemen van het ferrofluid, en welke onderdelen bedoel je precies bij het gebruikmaken van onderdelen uit 6 exemplaren? :)
Take it or lease it

Kjelt

Heren  :worship: fijn dat jullie je expertise willen delen en behulpzaam zijn bij dit raadsel(tje). Ik zag door alle tientallen Dynaudio drivers al de Duntech driver niet meer  :D

Wellicht een andere oplossing:
Aangezien ik de ene Esquire als centerspeaker ga gebruiken blijft er een Esquire als reserve over, ik zou eventueel een goede woofer daaruit kunnen swappen met deze?  Dan heb ik ook meer tijd om deze te (evt. laten) reviseren. Of zouden jullie dat niet doen?

scrutinizer

#45
Quote from: Interficior on April  6, 2010, 10:42:33
Anton,

Je impliceert dat er óók correcties qua impedantie zijn gemaakt. Hoe moet ik dat precies zien met het toevoegen/ontnemen van het ferrofluid, en welke onderdelen bedoel je precies bij het gebruikmaken van onderdelen uit 6 exemplaren? :)

Ik impliceer niet. Dynaudio zelf corrigeert standaard op imp en in vele gevallen electrisch time alignment. Ik geef hier aan dat er buiten impendantie ook frequentie'verloop' correctie werd toegepast. Het ontnemen/ toevoegen van ferropasta gaf kleine veranderingen in freq.verloop en spl.
De onderdelen zijn de pool en magneet die ik vooral wisselde omdat er buiten kleine toleranties nog wel eens slordig gereinigd werd waardoor in sommige airgaps metaaldeeltjes achterbleven.
Deeltjes die tijdens adjustment soms bijgeluiden gaven door tussen spoeldrager en structuur te gaan zitten met alle mogelijke problemen - op den duur - van dien.

:-[ Ik kan er ook niets aan doen wat strak in het jasje te zitten :lookaround:

;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Audiofiel

Quote from: Kjelt on April  6, 2010, 10:48:42
Wellicht een andere oplossing:
Aangezien ik de ene Esquire als centerspeaker ga gebruiken blijft er een Esquire als reserve over, ik zou eventueel een goede woofer daaruit kunnen swappen met deze?  Dan heb ik ook meer tijd om deze te (evt. laten) reviseren. Of zouden jullie dat niet doen?

Dat lijkt mij de meest logische, snelle eerste oplossing. Ik zeg gewoon doen! ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: scrutinizer on April  6, 2010, 10:40:20
Niet het uitgangspunt, maar samen weten we meer.

Het was enkel een woordgrapje tussen correcties en corrected. :hehe:


Ik wist niet dat Duntech zoveel extra correcties toepaste. Maar gezien mijn ervaringen met de Dynaudio Gemini in de d'Appolito-uitvoering met sterke correctie voor time alignment en de serie-uitvoering die een totaal ander karakter heeft, verbaast het mij niet dat Duntech hiervoor heeft gekozen. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Kjelt

Quote from: Audiofiel on April  6, 2010, 11:28:04
Ik wist niet dat Duntech zoveel extra correcties toepaste.
Maar gezien mijn ervaringen met de Dynaudio Gemini in de d'Appolito-uitvoering met sterke correctie voor time alignment
Duntech speakers zijn ook time aligned, vandaar ook een vilten ster om de tweeter heen en dus waarschijnlijk ook de correctie van de standaard drivers?

Interficior

Wat is precies de relatie tussen een vilten ster en time-alignment (het laddernetwerkje in het filter)?
Take it or lease it