Parasound eindversterker probleem

Started by Mario D, April 5, 2010, 09:32:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mario D

Dit Weekend deze versterker gekocht van Berserker.   http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=92209.0

Deze zou volgens de koper 100% werken maar bij het aansluiten valt er soms 1 kanaal weg.  :(
Soms is het links soms rechts, soms valt het niet volledig weg maar speelt het zachter.
Als ik het volume van mijn receiver wat luider zet komt het mankerende kanaal er toch door.
Aan de luidsprekerkabels ligt het in ieder geval niet, ik heb de banaanstekkers er van gehaald en hem bare-Wire aangesloten.
Deze versterker is er gekomen ter vervanging van mijn Emotiva dus de opstelling is hetzelfde.

Wat kan ik hier aan doen om dit te verhelpen/herstellen.

Aangezien de verkoper niet voor rede vatbaar is hoop ik toch op de hulp van het forum.  :-\

Dan koop je iets op het forum in goed vertrouwen en dan krijg je dit.!!!!!  :mad:

Raphie

#1
even een aantal punten:

1. is het niet je pré?
2. hoe is de pre op de pro aangesloten? (interlink impedantie)
3. de Parasound kan tot 20 jaar oud zijn, dit soort klachten kan je natuurlijk verwachten.
4. bij particuliere verkoop heb je een onderzoeksplicht. bij overdracht is het juridisch "compleet"
5. Ik ken Beserker als redelijk forumlid, moet toch wel uit te komen zijn
6. Artspeak modificeert deze bakken ook, misschien daar eens contact mee opnemen. dan die gelijk gereviceerd worden, is ook niet geheel onverstandig voor versterkers van deze leeftijd.

JBL PRX Power!

Dirk

allereerst vind ik het rot voor je dat je nu met dit probleem zit, je was net zo tevreden over deze setup  :dontgetit:

toch een klein advies ; ga hier niet "openbaar" je ongenoegen mbt deze verkoper ventileren, daar zijn andere manieren voor, dus niet "open en bloot"...als je snapt wat ik bedoel, want als hij niet voor rede vatbaar is zoals je schrijft, helpt je dat ook geen stap verder.

verder hoop ik echt dat er snel een oplossong uit de bus komt.
btw ; ik heb de indruk dat er (qua aantal) meer technisch onderlegde mensen aanwezig zijn op het andere forum (audiofreaks.nl) dan hier, no offence guys  ;) waardoor je misschien sneller/meer gerichte antwoorden op deze vraag kan verwachten, maar da's just my feeling

succes !
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Spice

Volgens mij heeft Berserker een tijdje terug eens geadverteerd met een Parasound einversterker met dit probleem.
Daar gaf hij wel netjes in aan dat deze een probleem had, erg jammer als hij hiervan af wist en verkocht heeft als zijnde 100% in orde.

Maar goed, neem even contact op met Art Speak (Louis Raatjes) deze kan je precies vertellen wat het probleem is en aangeven hoe te verhelpen of het voor je verhelpen.
Ik weet niet of hij nog steeds zelf repareert of dit inmiddels ook uitbetsteed, maar hij heeft mij altijd prima geholpen een erg vriendelijke (vak)man.

Mario D

Ik heb voorgesteld om de versterker terug te brengen naar hem en mijn geld terug
OF een vergoeding/tussenkomst voor de herstelling.
Geen van beide is mogelijk.

Als ik hem moet laten herstellen bij die Art-Speak zijn het niet alleen de kosten van de herstelling maar het is ook 2 X een hele eind rijden om hem te brengen en te gaan halen.

Aan de bekabeling ligt het niet in ieder geval.

Mario D

Quote from: Raphie on April  5, 2010, 09:44:32
even een aantal punten:

1. is het niet je pré?
Neen deze werkt zoals het hoort
2. hoe is de pre op de pro aangesloten? (interlink impedantie)
Ik heb verschillende interlinks geprobeerd en het resultaat blijft hetzelfde
3. de Parasound kan tot 20 jaar oud zijn, dit soort klachten kan je natuurlijk verwachten.
Als ik hier op voorhand van weet heb ik hier geen probleem mee, en bij overdracht en via PM werd ik gerust gesteld dat hij 100% ok was.
4. bij particuliere verkoop heb je een onderzoeksplicht. bij overdracht is het juridisch "compleet"
Of het bij een luistersessie aan het licht was gekomen weet ik niet aangezien de versterker het soms wel en soms niet heeft, heel wisselvallig.
5. Ik ken Beserker als redelijk forumlid, moet toch wel uit te komen zijn
Ik heb geprobeerd via telefoon een oplossing te zoeken maar zonder resultaat.
6. Artspeak modificeert deze bakken ook, misschien daar eens contact mee opnemen. dan die gelijk gereviceerd worden, is ook niet geheel onverstandig voor versterkers van deze leeftijd.
Kan ik ook doen inderdaad maar het is dan niet enkel de kost van de herstelling maar ook 2 x een hele eind rijden.


Raphie

Quote from: kalimero on April  5, 2010, 09:58:13
Ik heb voorgesteld om de versterker terug te brengen naar hem en mijn geld terug
OF een vergoeding/tussenkomst voor de herstelling.
Geen van beide is mogelijk.

Als ik hem moet laten herstellen bij die Art-Speak zijn het niet alleen de kosten van de herstelling maar het is ook 2 X een hele eind rijden om hem te brengen en te gaan halen.

Aan de bekabeling ligt het niet in ieder geval.
Maar zo'n versterker kies je toch bewust? wat is dan 2x een ritje van een halve dag? daarna hopelijk weer jaren plezier.
denk alleen dat je bij Artspeak ook nog wel zo'n €300 kwijt bent
JBL PRX Power!

Mario D

Quote from: Raphie on April  5, 2010, 10:13:06
Maar zo'n versterker kies je toch bewust?

Ik heb deze bewust gekozen omdat hij 100% ok was.

wat is dan 2x een ritje van een halve dag? daarna hopelijk weer jaren plezier.
denk alleen dat je bij Artspeak ook nog wel zo'n €300 kwijt bent

300 Euro + benzinekosten van 4 X 190KM rijden vind ik erg veel hoor.  :o



simsatit

Probeer het schema is te pakken te krijgen van de versterker, volgenst mij is dit nog een design van John Curl en is er in het verleden al erg veel aan gemodificeerd en staat daar heel wat over op internet.
Dan kun je de amp openmaken (stroom eraf), eens schoonmaken (kan geen kwaad na 20jr) en visueel inspecteren (ik verwacht dat je niet iets los zal zien hangen maar dan heb je even een idee), maak foto's van de binnenzijde.
Met je schema en de foto's en een exacte omschrijving van het probleem kun je op een technisch forum (zelfbouwaudio.nl bv in be zal er ook wel iets zijn) misschien verder komen. Als je zelf dit te moeilijk vindt, en als je heel graag jou amp houdt, moet je m laten reviseren (nieuwe elco's etc), dan heb je idd voor nu een beetje een kat in de zak gekocht maar houd je er uiteindelijk wel weer een zo goed als nieuw apperaat aan over
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

Trouwens, ik mag toch hopen dat er in Be toch ook elektro mensen zijn waar je de amp even heen kunt brengen, het is geen fusiereactor ofzo;) ga hier zeker geen 200 km voor rijden!!!!!
En laat je niet gek maken door (veel te dure;)) modificaties, je vind de sound nu mooi, niets aan doen dus!! Succes
Bij jou in de buurt zal er zeker wat zijn ( Antwerpen).
Blijft gewoon klote om iets te kopen met een mankement maar moet redelijk op te lossen zijn.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Mario D

Quote from: simsatit on April  5, 2010, 10:45:34
Trouwens, ik mag toch hopen dat er in Be toch ook elektro mensen zijn waar je de amp even heen kunt brengen, het is geen fusiereactor ofzo;) ga hier zeker geen 200 km voor rijden!!!!!
En laat je niet gek maken door (veel te dure;)) modificaties, je vind de sound nu mooi, niets aan doen dus!! Succes
Bij jou in de buurt zal er zeker wat zijn ( Antwerpen).
Blijft gewoon klote om iets te kopen met een mankement maar moet redelijk op te lossen zijn.

Hey simon,

Tja inderdaad jammer, van al de spullen die ik hier al op het forum heb verkocht(en dat is al een hele hoop) is iedereen 100% tevreden.
Als het niet werkt verkoop ik het ook niet of zeg ik het er op voorhand bij.
Ik verwacht van Forumgenoten teminste hetzelfde, als er dan toch een probleem zou voor doen wil ik steeds naar een oplossing zoeken.
Niet overdaaagbare garantie neem ik steeds voor mijn rekening, dus als je dan iets koop wat niet 100% werkt komt het hard aan.  :(

Eerst wacht ik even Tom zijn reactie hier op af, misschien dat er nu toch nog wat uit de bus komt.


Berserker

Inmiddels ben ik ervan in kennis gesteld dat er zelfs een heel topic is gestart over dit gebeuren. Ik kan niet anders dan toch even reageren.

Ik heb de HCA2003 hier thuis gebruikt voor home theater doeleinden, en muziek luisteren. Beiden op luid volume (volgens db meter varieërend van 85 tot 95 db) De versterker heeft hier altijd perfect gefunctioneerd, en deed wat hij moest doen. Mijn HCA2200 is echter een ander verhaal die had last van krakende kanalen. Deze versterker heb ik inderdaad een tijdje geleden verkocht, waarbij ik de nieuwe eigenaar van tevoren netjes in kennis heb gesteld. Deze heeft de versterker met defect van mij overgenomen. De HCA2003 vertoonde de kwaaltjes waar de HCA2200 onder leed niet. De HCA 2003 is overigens ook weer iets jonger dan de HCA2200, zie ook deze link: http://www.parasound.com/vintage/ Er wordt hier gesproken over een versterker van 20 jaar oud, maar dat is dus niet waar. Hij kan hoogstens 12 jaar oud zijn nu.

Hoe dan ook, het is dus onlogisch dat ik eerst een HCA2200 verkoop waarbij ik duidelijk en netjes aan geef dat hij last heeft van krakende kanalen, om vervolgens een HCA2003 te verkopen zonder dit aan te geven. Ik was er dus echt van in de veronderstelling dat hij 100% oke was omdat hij bij mij altijd goed heeft gefunctioneerd. Kalimero geeft zelf aan dat het probleem zich alleen voordoet op lagere volumes. Ik heb hem vrijwel uitsluitend op hogere volumes gebruikt, zoals ik hierboven heb beschreven. Wellicht dat hier de kern van het probleem zit. Ik heb Kalimero dus niet express willen oplichten of wat dan ook. Ik heb naar mijn weten een nette versterker verkocht voor een spotprijs (525 euro heeft Kalimero er uiteindeljk voor betaald). Ook ik heb al vaker spullen gekocht en verkocht hier op het forum, telkens zonder problemen. Ik vind het natuurlijk erg jammer dat Kalimero nu met dit probleem zit. De genoemde voorstellen vind ik echter voor mij niet acceptabel. Ik ga de versterker niet terug nemen of alsnog naar Louis Raatjes brengen. De reparatiekosten voor de HCA2200 zouden volgens meneer Raatjes ongeveer op 150 euro maximaal komen, niet 300 euro zoals eerder genoemd. Echter kan ik het me voorstellen dat dit erg ver rijden is, ik ga er vanuit dat er in de buurt Antwerpen ook wel een reparateur zit dit hem verder kan helpen.

Nogmaals, ik vind het erg vervelend om te horen dat Kalimero niet tevreden is over de versterker omdat er een probleem mee zou zijn. Echter heeft de versterker bij mij thuis voor mijn doeleinden altijd perfect gefunctioneerd. We hadden dit hele gedoe kunnen voorkomen door gewoon bij mij thuis af te spreken voor een echte luistersessie. Hier bied ik potentiële kopers altijd de mogelijkheid toe. Ik heb al heel wat mensen over de vloer gehad die ik netjes thuis ontvangen heb. Echter hebben Kalimero en ik besloten om elkaar tegemoet te komen in Tilburg (waar ik toevallig afgelopen zaterdag moest zijn voor het kopen van een flightcase voor mijn gitaarversterker). Hier is hij bewust mee akkoord gegaan, en nu blijkt dat er bij hem thuis een probleem is met de versterker. Ik hoop dat Kalimero hem snel kan laten repareren bij een adres in de buurt zodat hij alsnog tevreden is met zijn aankoop. Gezien het feit dat hij hem sowieso erg goedkoop heeft kunnen kopen van mij (525 euro), zal de "schade" inclusief reparatiekosten achteraf nog wel meevallen.

Ondanks dat ik het vervelend vind dat ik nu bijna gedwongen word me hier openbaar op het forum te verantwoorden, wil ik wel graag open kaart spelen zodat iedereen ook de andere kant van het verhaal weet.

Marantz AV8802A | NAD M25 | KEF R11, R2C, R800DS, R8A | Sony UBP-X800M2 | Dune prime 3.0 | Apple TV 4K | JVC DLA-RS440U | Hivilux 2.35.1 spanscherm 125"

simsatit

Fair enough,

Kan gebeuren, blijft natuurlijk hoe dan ook wel gewoon heel klote voor Kalimero maar dat is hij vast snel vergeten als die gerepareert is, met oudere amps is het dus idd blijkbaar raadzaam deze eerst 'aan de tand te voelen' voor je zoiets koopt..

Snel wegbrengen in Antwerpen, zorgen dat je niet te veel betaald en vlug weer luisteren!!! (snel dus weer vergeten deze escapade) .. helaas kun je niet altijd blind iets kopen :( ..

Succes!!!

>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Nahpets

Quote from: Berserker on April  5, 2010, 12:56:00
voor een spotprijs (525 euro heeft Kalimero er uiteindeljk voor betaald)..........Gezien het feit dat hij hem sowieso erg goedkoop heeft kunnen kopen van mij (525 euro), zal de "schade" inclusief reparatiekosten achteraf nog wel meevallen.

Aangezien de versterker meer dan 6 maanden te koop heeft gestaan (waarvan 4  maanden tegen de laatste vraagprijs van 550 EUR) is die 'spotprijs' nog maar de vraag. Eigenlijk doet de betaalde prijs er ook niet echt toe (net zo min als de uitleg over het luisteren op hogere volumes), de koper ging er van uit (op basis van gestelde vragen) dat de versterker 100% was, en dat is hij nu dus niet.

Ik vind dat je je er erg makkelijk van af maakt door geen enkele toezegging te doen/oplossing aan te dragen.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Raphie

meestal is een "kraken op sommige volumes" een potmeter, dus meestal een pre probleem i.p.v. een EVT probleem.
JBL PRX Power!

simsatit

#15
Quote from: Nahpets on April  5, 2010, 18:02:25
Aangezien de versterker meer dan 6 maanden te koop heeft gestaan (waarvan 4  maanden tegen de laatste vraagprijs van 550 EUR) is die 'spotprijs' nog maar de vraag. Eigenlijk doet de betaalde prijs er ook niet echt toe (net zo min als de uitleg over het luisteren op hogere volumes), de koper ging er van uit (op basis van gestelde vragen) dat de versterker 100% was, en dat is hij nu dus niet.

Ik vind dat je je er erg makkelijk van af maakt door geen enkele toezegging te doen/oplossing aan te dragen.

Daar ben ik het ook zeker mee eens, het staat hem natuurlijk vrij, maar het zou zeker mijn stijl niet zijn!
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

hifiman

#16
Klinkt inderdaad als een "versleten" potmeter.  :unsure:

Grindtegel

Ik heb precies hetzelfde probleem op mijn eindversterker (1205). Op laag volume valt (meestal)1 van de kanalen weg. Als je rondzoekt op internet komt dit probleem vaker voor bij parasound eindversterkers. Het ligt echt 100% zeker aan de parasound. Naarmate het volume harder staat of de versterker langer aanstaat wordt het probleem minder.

Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

Mario D

Quote from: Raphie on April  5, 2010, 18:04:52
meestal is een "kraken op sommige volumes" een potmeter, dus meestal een pre probleem i.p.v. een EVT probleem.

Bij de Emotiva was er geen enkel probleem, alsook niet met de receiver die amper een paar maand oud is.
Het ligt gewoon aan de eindversterker punt.

Quote from: Grindtegel on April  5, 2010, 19:19:52
Ik heb precies hetzelfde probleem op mijn eindversterker (1205). Op laag volume valt (meestal)1 van de kanalen weg. Als je rondzoekt op internet komt dit probleem vaker voor bij parasound eindversterkers. Het ligt echt 100% zeker aan de parasound. Naarmate het volume harder staat of de versterker langer aanstaat wordt het probleem minder.

Heb je jouw versterker dan al laten herstellen, en zo ja wat waren de kosten.??

Tnx.

Mario D

@Berserker ,

Of het aan het licht was gekomen bij je thuis weet ik niet.
Jij hebt vanaf 2007 de versterker in je bezit en jij kent hem daarom ook best.
Als je dan bij een luistersesie als dan niet bewust het volume iets hoger houd is er geen vuiltje aan de lucht.
Het verbaast mij zeer erg dat je al die tijd niets hebt opgemerkt.
Als je iets verkoopt aan mij dat 100% werkt zonder storingen verwacht ik dat ook, als er dan na de verkoop iets is schuif je het probleem gewoon weg.
Voor jouw is er inderdaad geen probleem meer.  :hmmm:

Mijn 2 voorstellen via telefoon;

-De versterker terugnemen en geld terug.
-Tegemoedkoming (al dan niet volledig) in de reparatiekosten.

Deze voorstellen werden vlug van tafel geveegd en de kous is af.  :nervous:

Kjelt

Klinkt als een geval dat de verkoper zijn verantwoordelijkheid bij de deur wegwuift  :baaa:
Als ik iets verkoop dan geef ik de koper een of twee weken de tijd om te testen en evt de deal terug te draaien mocht er een verborgen gebrek geconstateerd worden. Uitzondering als de koper het zelf kapot heeft gemaakt.
Dit is hier niet het geval. Een eindversterker kun je wel opblazen maar niet dit exacte probleem bewust genereren dus mogen we er van uit gaan dat het euvel al bij de verkoop aanwezig was (verkoper geeft ook aan alleen op harde volumes te draaien waarbij het euvel zich niet voor doet).
Ik vind dan ook dat de verkoper zijn verantwoordelijkheid moet nemen en minstens in de reparatiekosten tegemoet mag komen.
Maar ja hoe ga je dit iemand met een bord voor zijn kop wijs maken? Mochten jullie er niet uitkomen zou ik hem een slechte beoordeling geven in de trade counter  ;)

Grindtegel

Quote from: kalimero on April  6, 2010, 04:30:25

Heb je jouw versterker dan al laten herstellen, en zo ja wat waren de kosten.??

Tnx.


Nee, ik gebruik mijn 1205 puur als backup versterker en nu tijdelijk tot ik een nieuwe eindbak bij elkaar heb gespaard (al mijn 2ehands aankopen krijgen kuren dus geen 2e hands meer voor mij). Als het kanaal wegvalt zet ik hem gewoon even iets harder en dan is het probleem weg. Niet ideaal natuurlijk maar ik ga geen geld meer steken in het apparaat.
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

Raphie

is toch wel zuur, ga je van een hagelnieuwe XPA die perfect werkt met afschrijving van de 2e hands verkoop voor hetzelfde bedrag naar een bejaarde defecte Parasound, ik voel met je mee.....  :unhappy:
JBL PRX Power!

koosnaampje-audiofiel

Quote from: Kjelt on April  6, 2010, 08:29:48
Klinkt als een geval dat de verkoper zijn verantwoordelijkheid bij de deur wegwuift  :baaa:
Als ik iets verkoop dan geef ik de koper een of twee weken de tijd om te testen en evt de deal terug te draaien mocht er een verborgen gebrek geconstateerd worden. Uitzondering als de koper het zelf kapot heeft gemaakt.
Dit is hier niet het geval. Een eindversterker kun je wel opblazen maar niet dit exacte probleem bewust genereren dus mogen we er van uit gaan dat het euvel al bij de verkoop aanwezig was (verkoper geeft ook aan alleen op harde volumes te draaien waarbij het euvel zich niet voor doet).
Ik vind dan ook dat de verkoper zijn verantwoordelijkheid moet nemen en minstens in de reparatiekosten tegemoet mag komen.
Maar ja hoe ga je dit iemand met een bord voor zijn kop wijs maken? Mochten jullie er niet uitkomen zou ik hem een slechte beoordeling geven in de trade counter  ;)

Het kan aan mij liggen maar als iemand op hard volume draait, dan begin je toch met je een laag volume of meteen voluit?

Dat zou ik dan wel eens willen weten.

Erg jammer......zelf heb ik zoiets ook wel eens meegemaakt.

Ging toen alleen om een bedrag rond de 50 euro....maargoed kanaal ff getest met 1 luidspreker bleek de ander kapot te zijn.

Was een versterker voor in de schuur dusja totaal niet te vergelijken met deze Parasound.

Vooral omdat we toch regelmatig gezamelijk op dit Forum elkaar tegenkomen, en er vanuit gaan dat iedereen de beste bedoelingen heeft met de verkoop en adviezen voor elkaar....zou ik persoonlijk instaan voor de helft van de reparatie kosten.
Klipsch, Denon.

Roger Black

Als ik de verkoper was zou ik voorstellen de amp te laten repareren en (met bewijs van bon) de kosten 50/50 te delen.

Maar goed niet iedereen heeft de zelfde normen en waarden, en dat kan je helaas niet afdwingen.

Succes ermee voor beide heren.