De Philips CD104: Van oud beestje naar muziekmaker

Started by Douma, April 4, 2010, 13:20:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Douma

Na al dat luisteren naar muziek van de laatste tijd werd het weer eens tijd voor een project. :D Geprikkeld door alle lovende woorden die er geschreven zijn over Philips loopwerken ben ik mij eens gaan orienteren op het gebied van de CDM loopwerken. Man wat is daar een hoop informatie over te vinden. Mijn doel was/is een relatief goedkoop aan te schaffen Philips speler naar een hoger plan te tillen. Verschillende spelers, waaronder de CD650, CD207 en CD304 MKII, zijn de revue gepasseerd. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op de CD104.

De keuze voor een CD104 had de volgende redenen:

- Goedkoop te krijgen.
- Bijna volledig van metaal.
- Zeer goed aangeschreven loopwerk met glazen laser.
- Oude 14bits DAC (ik ben erg benieuwd van zo'n oude DAC nog in zijn mars heeft).
- Er is veel geschreven over het modificeren van de CD104.

Vorige week heb ik de eerste CD104 binnengekregen. Ik ga nog op zoek naar een tweede exemplaar. Ten eerste om de modificaties met het origineel te kunnen vergelijken. Ten tweede om een donorspeler in huis te hebben.

De modificaties die ik op dit moment in gedachten heb zijn gebasseerd op de modificaties die in DIT topic op diyaudio.com genoemd worden.

Na aankomst van de speler heb ik als eerste getest of deze goed functioneerde. Na dit te hebben vastgesteld heb ik de speler helemaal uit elkaar gehaald, de speler blijkt inderdaad bijna geen plastic onderdelen te bevatten, en schoongemaakt. Vervolgens heb ik alle griplets doorgesoldeerd. Dit zijn punten op de verschillende boards die de bovenlaag met de onderlaag verbinden. Ik ga deze waarschijnlijk nog vervangen door kleine stukje kabel om verzekerd te zijn van een goede verbinding.

Het propvolle binnenwerk:



Het servo board:


Het decoder board met TDA1540:



De speler zonder boards:


Ik heb een hele lading Panasonic FC elco's besteld en verwacht deze in de loop van volgende week. De standaard NE5532 opamps zullen vervangen worden door de Burr Brown OPA2604AP. Het is goed mogelijk dat ik later verder ga experimenteren met ander opamps of een discrete uitgang. De uitgangscondensators worden de WIMA MKP4 2,2uF. Deze heb ik nog liggen. Ik kan altijd later kijken naar mooiere C's.

De CD104 heeft een vast netsnoer en interlink. Beide heb ik verwijderd en vervangen door chassisdelen.




De TDA1540 is een 14bits DAC waarbij oversampling wordt toegepast om er 16bits van te maken. Een bekende mod is het uitschakelen van de oversamplingfunctie. Om dit te berereiken wordt op het decoderboard de SAA7030 verwijderd en vervangen door een aantal draadbruggen. Van de SAA7000 wordt pin 16 losgesoldeerd en via een 1k weerstand verbonden met pin 18. Dit zorgt ervoor dat er 14bits worden uitgestuurd.

Draadbruggetjes ipv de SAA7030:



1k weerstand tussen pin 16 en 18:


Het is nu wachten totdat de andere componenten zijn binnengekomen. Maar het begin is gemaakt en ik ben erg benieuwd waar dit oude beestje straks toe in staat is. Een extra stukje muziek in mijn leven of een illusie armer?

Wordt vervolgd...
"Nothing lasts, but nothing is lost."

audiolover

Zeker iets wat ik ga volgen, lijkt mee een leuk "experiment". Die 14 bit die hij levert na je eerste mod, zou dat een groot verschil maken? Waarom is er destijds gekozen voor upsampling naar 16 bit?
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

Douma

QuoteZeker iets wat ik ga volgen, lijkt mee een leuk "experiment". Die 14 bit die hij levert na je eerste mod, zou dat een groot verschil maken? Waarom is er destijds gekozen voor upsampling naar 16 bit?

De ervaringen die je tegenkomt op internet betreffende deze mod zijn bijna allemaal positief. In hoeverre het verschil maakt moet ik zelf nog ondervinden. Zodra ik een tweede speler binnen heb zal ik deze schoonmaken en de griplets doorsolderen. Vervolgens kan ik de NOS mod gaan vergelijken met het origineel.

Van wat ik gelezen heb is er in de periode van de CD104 gekozen voor oversampling om mee te kunnen doen met de "16bit race" die begon. Het zou niet zozeer om de geluidskwaliteit gaan, maar om het label 16bit er aan te kunnen geven.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

BarcoCRT

De CD standaard is door Philips en Sony samen gezet. Philips kwam aan met 14-bits en sony met 16-bits. De ontwikkelingen waren aan beide kanten zo ver gevorderd, dat men de hardware al compleet had, dus DAC's en alles was al ontwikkeld eigenlijk nog voordat de standaard helemaal in beton was gegoten.

Uiteindelijk is er dus voor 16-bits resolutie gekozen, en dat was voor sony geen probleem, maar Philips had alleen maar een 14 bits DAC. Hoe kan je nu toch een 16 bits resolutie uit een 14 bits DAC krijgen, dat was de uitdaging voor de philips ingenieurs. Het antwoord is inmiddels bekend: Oversampling. Bij een 4-voudige oversampling bereikt het uitgangssignaal van de 14 bits DAC een 16 bits resolutie. De vinding was dus uit noodzaak geboren, en nadien bleek pas dat een oversampled DAC beter (kan) klinken omdat het filter na de DAC veel minder steil hoeft te zijn. De filters achter de non-versampling DAC's moeten heel steil zijn, en dat konk toch minder.

Pas daarna is de oversampling race begonnen.

Vraagje: Als je niet wil oversamplen, waarom neem je dan niet een speler die op de 1541 is gebaseerd? Nu gooi je simpelweg resolutie weg, dat is wel heel cru.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

Douma

QuoteDe CD standaard is door Philips en Sony samen gezet. Philips kwam aan met 14-bits en sony met 16-bits. De ontwikkelingen waren aan beide kanten zo ver gevorderd, dat met de hardware al compleet had, dus DAC's en alles was al ontwikkeld eigenlijk nog voordat de standaard helemaal in beton was gegoten.

Uiteindelijk is er dus voor 16-bits resolutie gekozen, en dat was voor sony geen probleem, maar Philips had alleen maar een 14 bits DAC. Hoe kan je nu toch een 16 bits resolutie uit een 14 bits DAC krijgen, dat was de uitdaging voor de philips ingenieurs. Het antwoord is inmiddels bekend: Oversampling. Bij een 4-voudige oversampling bereikt het uitgangssignaal van de 14 bits DAC een 16 bits resolutie. De vinding was dus uit noodzaak geboren, en nadien bleek pas dat een oversampled DAC beter (kan) klinken omdat het filter na de DAC veel minder steil hoeft te zijn. De filters achter de non-versampling DAC's moeten heel steil zijn, en dat konk toch minder.

Pas daarna is de oversampling race begonnen.

Kijk eens aan. Dank voor deze uitleg.

QuoteVraagje: Als je niet wil oversamplen, waarom neem je dan niet een speler die op de 1541 is gebaseerd? Nu gooi je simpelweg resolutie weg, dat is wel heel cru.

De reden hiervoor is dat de CD104 relatief gemakkelijk te verkrijgen is, weinig hoeft te kosten en er veel over geschreven is. Ondanks dat ik in het bezit ben van twee rechterhanden en technisch inzicht heb laat mijn elektronische kennis het wat afweten. Dus hoe meer en duidelijker modificaties beschreven worden hoe prettiger dit voor mij is. en dit was bij de CD104 het geval. Ik heb nog zitten denken aan een CD304 MKII, maar die zijn lastiger te vinden en vaak een stuk duurder.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

BarcoCRT

Leuke hobby, dat wel.  O0

Het leuke van deze eerste generaties is dat ze lekker ongecompliceerd in elkaar zitten en er evt veel te modden valt, hoewel philips zelf al bij de productie behoorlijke onderdelen toepaste. probeer eens een servicemanual te pakken te krijgen, het is een leuke entree in de wereld van de electronica, aangezien het om vrij basic spelers gaat en er nog niet zo'n hoge mate van integratie bestond. De werking van alle delen is zeer goed te volgen met zo'n manual bij de hand.

Kijk eens goed bij koninginnedag wat er op de vrijmarkt wordt aangeboden, soms weten de mensen niet een wat ze in huis hebben en wat zoon- of dochterlief te koop aanbiedt.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

Douma

QuoteLeuke hobby, dat wel.   O0

Reken maar. Voor mij is het 'prutsen' eigenlijk belangrijker dan het uiteindelijke resultaat. Binnen zekere grenzen uiteraard. :dry: Van muziek genieten doe ik toch wel.
Quote
Het leuke van deze eerste generaties is dat ze lekker ongecompliceerd in elkaar zitten en er evt veel te modden valt, hoewel philips zelf al bij de productie behoorlijke onderdelen toepaste. probeer eens een servicemanual te pakken te krijgen, het is een leuke entree in de wereld van de electronica, aangezien het om vrij basic spelers gaat en er nog niet zo'n hoge mate van integratie bestond. De werking van alle delen is zeer goed te volgen met zo'n manual bij de hand.
Het service manual heb ik bij de hand. Alles staat er inderdaad in uitgelegd via blokschema's. Erg overzichtelijk.

QuoteKijk eens goed bij koninginnedag wat er op de vrijmarkt wordt aangeboden, soms weten de mensen niet een wat ze in huis hebben en wat zoon- of dochterlief te koop aanbiedt.
Dat zijn altijd mooie momenten om voor weinig wat leuks op de kop te tikken. Als het zover is zal ik hier in Groningen ook zeker weer een rondje maken.

"Nothing lasts, but nothing is lost."

JeKa

Lijkt mij vooral leuk om de gemodificeerde straks met de standaard te vergelijken!

advr

Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Nosferatu

Leuk projectje !  ;D Heb zelf vroeger de Mission DAD 7000 gehad, die had een andere voeding en iets ander (analoog ?) filter staat me bij. Is ook alweer zo lang geleden. Kwam in ieder geval van dezelfde productieband uit Belgie rollen. ;D
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

hifiman

Mij bevallen de Burson Audio discreet opgebouwde opamps erg goed, wellicht is dat voor je analoge stage?

chansig

Een maand geleden nog zo'n cd104 op de kop getikt. Wilde toch eens weten en horen wat voor een cd spelers dit zijn. Weinig mis mee hoor.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

scrutinizer

Quote from: chansig on April  5, 2010, 10:25:47
Een maand geleden nog zo'n cd104 op de kop getikt. Wilde toch eens weten en horen wat voor een cd spelers dit zijn. Weinig mis mee hoor.

Gr Hans

Cd spelers klinken allemaal hetzelfde bij gelijk uitgangsniveau, Hans.

Uitzonderingen daar gelaten. ::)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Vin_cent

Quote from: scrutinizer on April  5, 2010, 10:32:44
Cd spelers klinken allemaal hetzelfde bij gelijk uitgangsniveau, Hans.

Anton.

En wat bedoel je daar mee?
Panasonic TX-26LX50 Panasonic TH-42PV70
Marantz SR 7500 Marantz SR9600
Marantz DV 6500 Panasonic BD55
Front: JBL Northridge E100 Rear: JBL Northridge E30 JBL Northridge E90 Center: JBL Northridge EC35 Sub: JBL Northridge E250

chansig

Quote from: scrutinizer on April  5, 2010, 10:32:44
Cd spelers klinken allemaal hetzelfde bij gelijk uitgangsniveau, Hans.

Uitzonderingen daar gelaten. ::)

Anton.

Klopt al zie ik niet wat het mijn opmerking te maken heeft over de cd104.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

scrutinizer

Quote from: Vin_cent on April  5, 2010, 10:36:19
En wat bedoel je daar mee?

Dat de chipset in de Philips CD104 een buitenbeentje creeert die ook hoogswaarschijnlijk voor sommige hier het predikaat slecht ontworpen of kapot is verdient.

@ Chansig
QuoteWilde toch eens weten en 'horen' wat voor een cd spelers dit zijn.
::)

;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

chansig

Ohhh zo.

Ik heb de uitgangsniveau's niet gelijk getrokken hoor en heb hem gewoon aangesloten en geluisterd. Niet eens vergeleken. Gewoon een prima cd speler.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

scrutinizer

Quote from: chansig on April  5, 2010, 10:44:17
Ohhh zo.

Ik heb de uitgangsniveau's niet gelijk getrokken hoor en heb hem gewoon aangesloten en geluisterd. Niet eens vergeleken. Gewoon een prima cd speler.

Gr Hans

Gewoon een oppervlakkig uitglijdertje van mijn zijde. :-[

;D

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

chansig

Ach er zijn er maar weinig die op deze wijze naar henzelf kunnen kijken..da's ook wat waard.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

scrutinizer

Quote from: chansig on April  5, 2010, 10:48:20
Ach er zijn er maar weinig die op deze wijze naar henzelf kunnen kijken..da's ook wat waard.

Gr Hans
Dat maakt het verschil, Hans. :smile:

Maar ... 't neemt niets weg aan de onderliggende boodschap for a wider audience. :sneaky2:

:devil:

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Douma

QuoteLeuk projectje !   ;D Heb zelf vroeger de Mission DAD 7000 gehad, die had een andere voeding en iets ander (analoog ?) filter staat me bij. Is ook alweer zo lang geleden. Kwam in ieder geval van dezelfde productieband uit Belgie rollen.  ;D

Klopt inderdaad. De DAD7000 is grotendeels gelijk aan de CD104.

QuoteMij bevallen de Burson Audio discreet opgebouwde opamps erg goed, wellicht is dat voor je analoge stage?

Daar heb ik met een scheef oog naar gekeken, maar voor nu vind ik de prijzen niet in verhouding staan met de rest. Vandaar dat ik deze voorlopig even laat voor wat hij is.

QuoteEen maand geleden nog zo'n cd104 op de kop getikt. Wilde toch eens weten en horen wat voor een cd spelers dit zijn. Weinig mis mee hoor.

Hou je de speler of gaat hij weer de deur uit.  ::):hehe:
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Douma

Quote from: scrutinizer on April  5, 2010, 10:42:52Dat de chipset in de Philips CD104 een buitenbeentje creeert die ook hoogswaarschijnlijk voor sommige hier het predikaat slecht ontworpen of kapot is verdient.

Wat doel je hiermee op? Jullie gesprek ontgaat me grotendeels.:)
"Nothing lasts, but nothing is lost."

chansig

Quote from: Douma on April  5, 2010, 11:32:56
Hou je de speler of gaat hij weer de deur uit.  ::):hehe:

Die is alweer de deur uit...

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

hifiman

Quote from: chansig on April  5, 2010, 11:45:29
Die is alweer de deur uit...

Gr Hans
In de bekende klikko? (wegens het anders klinken dus defect zijn)  ;)

chansig

Nee doorverkocht. Ik wilde zo'n oud beessie eens in het echt gehoord hebben..dus bij een Kringloop kwam ik er 1 tegen en deze een paar weken gebruikt en vervolgens verkocht. Het zit wel hoog hier dat er een mogelijkheid is dat cd spelers hetzelfde klinken..mits....

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.