2 macro vragen

Started by Hootie, April 3, 2010, 15:41:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hootie

Ik heb de volgende 2 vragen over macro fotografie:

1. Hoe kan het dat wanneer ik een converter (1.4) gebruik bij mijn telelens ik een stop verlies en bij mijn macro lens niet?
2. Als ik mijn 100mm macro lens gebruik om bijvoorbeeld portret of landschap te fotograferen is bij de juiste diafragma alles scherp. Bij opnames dichterbij is het gebied dat scherp blijft steeds kleiner. Natuurlijk hoort dat maar hoe kan dat? Is dat het verschil in slijpen van lenzen in vergelijking met non-macro lenzen?

Hootie
Music Hall A70.2, Marantz CD 5003,  Audio Physic Tempo 3 JE, PanasonicBD65 Blu Ray speler, Med8er Med500X

Hootie

Music Hall A70.2, Marantz CD 5003,  Audio Physic Tempo 3 JE, PanasonicBD65 Blu Ray speler, Med8er Med500X

richardfm

Quote from: Hootie on April  3, 2010, 15:41:51
Ik heb de volgende 2 vragen over macro fotografie:

1. Hoe kan het dat wanneer ik een converter (1.4) gebruik bij mijn telelens ik een stop verlies en bij mijn macro lens niet?
2. Als ik mijn 100mm macro lens gebruik om bijvoorbeeld portret of landschap te fotograferen is bij de juiste diafragma alles scherp. Bij opnames dichterbij is het gebied dat scherp blijft steeds kleiner. Natuurlijk hoort dat maar hoe kan dat? Is dat het verschil in slijpen van lenzen in vergelijking met non-macro lenzen?
Hootie
1.Je zegt/schrijft zelf al het antwoord op je vraag en waarom zou je op een macrolens een converter gebruiken(ik weet het niet) of je moet hem kunnen omkeren.
2. Ik vraag me af waarom je een 100mm macro gebruikt voor portret of landschap foto's te nemen, Macro is voor dichtbij fotografie bedoeld.
(voor portret zou kunnen, b.v. closeup van de ogen etc., maar landschap foto's zijn bij voorbaat altijd zonder een macrolens of het moet een combo zijn)

Ben benieuwd naar je macro foto's.


Hootie

#3
Richard,

De vragen zijn vanuit nieuwsgierigheid.

1. Ik heb de converter net nieuw en heb hem op al mijn lenzen gepast, dus ook op de macro. Toen viel me op dat ik geen stop diafragma verloor. Dit terwijl het op de telelens wel gebeurd. Hoe kan dat?
2. Ik gebruik mijn macro alleen voor macro. Het viel me alleen op dat bij scherp stellen op voorwerpen veraf alles scherp is.

Hootie
Music Hall A70.2, Marantz CD 5003,  Audio Physic Tempo 3 JE, PanasonicBD65 Blu Ray speler, Med8er Med500X

Hootie

Zijn de vragen zo moeilijk?

Hootie
Music Hall A70.2, Marantz CD 5003,  Audio Physic Tempo 3 JE, PanasonicBD65 Blu Ray speler, Med8er Med500X

richardfm

Bekijk de specs van je lenzen en teken de brandpunten eens.
Wellicht dat het dan helder gaat worden.
Verder zou ik een boekje lezen over lenzen, instellingen en verschillen.
Maak veeeel foto's en schrijf alles op wat je doet(+/- 10000).
Een converter gebruikt je alleen in uiterste nood, als, als, als je net iets te kort komt..... ooit.
Begin eerst bij de basis en bouw het dan verder op.
Bij starten van macro fotografie moet je alle ins en outs van je camera weten.
De Macro en/of Micro fotografie is een aparte wereld en kost veel tijd en geduld.

Hootie

Misschien is het geen hoge schoolfotografie of willen mensen de vragen niet beantwoorden.  ;)

Ik ben echter nog steeds nieuwsgierig

1. Hoe kan het dat wanneer ik een converter (1.4) gebruik bij mijn telelens ik een stop verlies en bij mijn macro lens niet?
2. Als ik mijn 100mm macro lens gebruik om bijvoorbeeld portret of landschap te fotograferen is bij de juiste diafragma alles scherp. Bij opnames dichterbij is het gebied dat scherp blijft steeds kleiner. Natuurlijk hoort dat maar hoe kan dat? Is dat het verschil in slijpen van lenzen in vergelijking met non-macro lenzen?


Hootie
Music Hall A70.2, Marantz CD 5003,  Audio Physic Tempo 3 JE, PanasonicBD65 Blu Ray speler, Med8er Med500X

Rob Eric Blank

Quote from: Hootie on April  7, 2010, 09:28:21
1. Hoe kan het dat wanneer ik een converter (1.4) gebruik bij mijn telelens ik een stop verlies en bij mijn macro lens niet?

Dan KAN dus niet. Misschien dat je lens het niet goed doorgeeft, maar de opening is minder groot geworden (anders denkt je converter die opning af, kan ook maar dan komt er nog steeds minder light door de lens).

Quote from: Hootie on April  7, 2010, 09:28:212. Als ik mijn 100mm macro lens gebruik om bijvoorbeeld portret of landschap te fotograferen is bij de juiste diafragma alles scherp. Bij opnames dichterbij is het gebied dat scherp blijft steeds kleiner. Natuurlijk hoort dat maar hoe kan dat? Is dat het verschil in slijpen van lenzen in vergelijking met non-macro lenzen?
Dit heeft te maken met met afstand. Het DOF van een lens (dus de scherpte/onscherpte die je ziet) is afhankelijk van de afstand tot het onderwerp. Hierdoor kun je met F10 bij een macro nog erg veel onscherpte op de achtergrond hebben. Het exacte natuurkundige principe is even lastig uit te leggen. Van optica heb ik niet zo heel veel kaas gegeten.

Hootie

Rob Erik Blank
QuoteCitaat van: Hootie op Vandaag om 09:28:21
1. Hoe kan het dat wanneer ik een converter (1.4) gebruik bij mijn telelens ik een stop verlies en bij mijn macro lens niet?

Dan KAN dus niet. Misschien dat je lens het niet goed doorgeeft, maar de opening is minder groot geworden (anders denkt je converter die opning af, kan ook maar dan komt er nog steeds minder light door de lens).

Citaat van: Hootie op Vandaag om 09:28:21
2. Als ik mijn 100mm macro lens gebruik om bijvoorbeeld portret of landschap te fotograferen is bij de juiste diafragma alles scherp. Bij opnames dichterbij is het gebied dat scherp blijft steeds kleiner. Natuurlijk hoort dat maar hoe kan dat? Is dat het verschil in slijpen van lenzen in vergelijking met non-macro lenzen?
Dit heeft te maken met met afstand. Het DOF van een lens (dus de scherpte/onscherpte die je ziet) is afhankelijk van de afstand tot het onderwerp. Hierdoor kun je met F10 bij een macro nog erg veel onscherpte op de achtergrond hebben. Het exacte natuurkundige principe is even lastig uit te leggen. Van optica heb ik niet zo heel veel kaas gegeten.

Dank je Rob,

1. Is toch echt waar. Mijn Canon 100mm Macro F2.8 verliest geen stop. Kan het ermee te maken hebben dat het een vast brandpuntafstand heeft?
2. Okay, afstand speelt een erg belangrijke rol. Het aparte is echter dat ik zelfs met een F2.8 voor grotere afstand met de Macro nog redelijk DOF heb. Ik herken dan bijvoorbeeld voorwerpen duidelijk, terwijl ik dat met kortere afstanden totaal niet heb.

Hootie
Music Hall A70.2, Marantz CD 5003,  Audio Physic Tempo 3 JE, PanasonicBD65 Blu Ray speler, Med8er Med500X

Rob Eric Blank

Quote from: Hootie on April  7, 2010, 19:21:24
1. Is toch echt waar. Mijn Canon 100mm Macro F2.8 verliest geen stop. Kan het ermee te maken hebben dat het een vast brandpuntafstand heeft?

Dan geeft de converter het niet door. Maak handmatig een foto zonder converter op F2.8 en een sluitertijd. Maar dezelfde foto (dus zelfde sluitertijd) maar dan met de converter ertussen en je ziet dat deze donkerder is.

Je camera geeft alleen niet aan dat er een stop minder is, maar je licht meter moet dit wel merken.

Hootie

Dank je Rob,

Het klopt. Het blijkt dat de converter bij de telelens het wel door geeft en bij de macro niet. De macrofoto met converter is inderdaad wat donkerder dan die zonder converter. De lichtmeter geeft ook een stop onderbelichting aan.

Hootie
Music Hall A70.2, Marantz CD 5003,  Audio Physic Tempo 3 JE, PanasonicBD65 Blu Ray speler, Med8er Med500X

Rob Eric Blank

Quote from: Hootie on April  8, 2010, 20:51:06
Dank je Rob,

Het klopt. Het blijkt dat de converter bij de telelens het wel door geeft en bij de macro niet. De macrofoto met converter is inderdaad wat donkerder dan die zonder converter. De lichtmeter geeft ook een stop onderbelichting aan.

Hootie
De converter houd dan toch een stop tegen. Alleen wordt het niet naar je body doorgegeven.